Minulla on paristakin eri kerrasta kokemusta. Toinen 14 vuoden takaa ja toisesta on reilut 8 vuotta. Kummastakaan ei kokeiltu vauvan kääntämistä, koska lantioni ehdittiin ensimmäisellä kerralla mitata ja todettiin sen verran tilavaksi, että perätilasynnytystä uskallettiin kokeilla ihan ala kautta. Toisella kerralla vauvan perätila tuli hieman shokkina kun olin tullut jo synnyttämään kun selvisi, ettei vauva olekaan kääntynyt vaikka neuvolassa hoitaja oli tätä mieltä ollut jo pitkään.
Muutoin en olisi toisen lapsen kohdalla tuosta säikähtänyt, mutta koska ensimmäisessä tapauksessa lapsella oli torticollis, eli revähtänyt kaulalihas, joka vaati pitkään fysioterapiaa, pelästyin, että tuo kaikki alkaa taas alusta. Siinä toisen lapsen synnytystä suunnitellessa kyllä lääkäri väitti, ettei aiemman lapseni vaiva muka johtunut perätilasynnytyksestä... en tiedä mitä ajatella, koska en mitään muuta syytä ole tuolle voinut ajatellakaan ja kyllä se silloin 14 vuotta sitten hyvinkin perätilaan yhdistettiin. Lisäksi vanhemmalla lapsella oli lonkkaluksaatio, joka on yleisempää perätilassa olevilla tytöilla kuin pojilla.
Itse synnytystapahtuma ei poikennut mitenkään normi päätarjonta-synnytyksestä. Itselläni on kokemusta siitäkin, koska vanhin, jo 21-vuotias poikani syntyi päätarjonnassa.