PERÄTILA vauvan synnytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Myy78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Myy78

Uusi jäsen
03.10.2009
1
0
1
Kyselisin kokemuksia perätila vauvan synnytyksestä. Itsellä menossa kolmas raskaus viikoilla 37+0. Kaksi edellistä syntyneet normaalisti, vaikka ovat isoja vauvoja olleetkin 4410g ja 4330g.

Viime viikolla yritettiin masukkia kääntää, mutta istuu jo niin tiukasti ettei kääntäminen onnistunut. Koko arvio viime viikolla oli 3000g, laskettuun aikaan kolme viikkoa jäljellä, joten lähemmäs neljää kiloa mennään. Maanantaina olen menossa lantion magneettikuvaan, jossa selviää mahtuisiko alakautta synnyttämään.

Olen itse ollut alatiesynnytyksen kannalla, koska kaksi edellistäkin menneet helposti. Nyt vaan olen alkanut miettimään, että mitä jos vauva jääkin jumiin ja kärsii hapenpuutteesta tms, lisäksi kun on odotettavissa iso vauva. Ja tuskaa lisää ympäristön suuri ihmetys meinaatko tosiaan synnyttää alakautta. En pelkää sektiotakaan, mutta jotenkin vaan haluaisin alatiesynnytyksen, mutta mielessä pyörii se, että jos jokin menee pieleen ja vauvalle sattuu jotain.

Yks sukulaistyttö "joutui" aikanaan synnyttämään alatiellä esikoisensa,joka siis oli perätilassa.No hänelle tuli siitä synnytyksestä itelle semmoset vauriot tohon alakertaan,et korjailtiin jälkeenpäin leikkauksella...Eli en suosittele sinullekaan,vaikka sulla synnytyksiä jo onkin ennestään,jos haluat selvitä joteski ehjin paikoin!

Huh, harmittaa jo valmiiksi, kun edeltäjä on lytännyt aikeesi tietämättä itse kuitenkaan oikein asiasta mitään. Mutta jospa yritän kuitenkin kertoa omat kokemukseni....

Eli minulla myös yksi perätilasynnytys takana ja kyseessä siis oli esikoinen. Lapsi tosin oli syntyessään vain 3,5kg, mutta kun lantiomittaukset, ym kertoivat, että vauva mahtuu hyvin tulemaan en pelännyt turhia. Ja minulla synnytys oli suht helppo ja nopea (4h), joskin kivunlievitystä en juurikaan sairaalaan mennessä enää saanut (ilokaasua ja aqua-rakkuloita vain).

Keskustelin useaan otteeseen lääkärin kanssa asiasta ja hän oli aiheeseen perehtynyt todella hyvin. Kertoi, että kun tarkasti tutkitaan ja äidillä on oma motivaatio alatiesynnytykseen, niin yleensä perätilasynnytykset sujuvat ongelmitta tai ihan samalla tavoni kuin raivotarjonnassa olevien synnytykset.

Ymmärrän, että sinua mietityttää vauvan suuri koko, mutta toisaalta kuitenkin olet uudelleensynnyttäjä, eli varmaan isompikin vauva sieltä mahtuu peppu edellä tulemaan. Oletko keskustellut lääkärin kanssa asiasta? Mitä mieltä hän on?
Itse olen ymmärtänyt, että perätilasynnytysten hoidossa on suuriakin eroja alueellisesti, eli toisissa sairaaloissa ei automaattisesti lähdetä sektioon kun taas toisissa ei alatiesynnytystä edes tarjota.

Kehottaisin sinua luottamaan omaan tuntemukseesi ja vaistoosi, sillä kuitenkin sinun on itse se sieltä synnytettävä ja itse esim. sektiosta sitten toivuttava, jos siihen päädyt. Itse olin kovan painostuksen alaisena mm. sukulaisten taholta, että valitsisin sektion, mutta pidin pääni, koska lääkäri oli asiasta erityisen perillä ja hänestä alatiesynnytys oli mahdollinen. Ja voihan olla, että vauva vielä yhtäkkiä kääntyy, sitäkin olen nähnyt tapahtuvan ihan viime viikoilla.

Onnea koitokseen, valitsit sitten kumman vaihtoehdon tahansa!

Yhteistyössä