Peräpukamia vai mitä kummia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *Minttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

*Minttu

Vieras
Hei! Voisiko joku tietävämpi valaista minua. Minulla ei koskaa aiemmin ole ollut minkäänlaisia ongelmia alapäänseudulla, jatkuvaa naisten vaivaa hiivaa lukuunottamatta. Ensimmäisessä raskaudessakaan ei minulla ollut mitään oireita. Nyt toisessa raskaudessa jo heti reilusti ennen puolta väliä etenkin rakastelun jälkeen on alapäässäni järkyttävä painon tunne ja kipu. Tuntuu kuin lapsi työntyisi jo ulos vaikka tästä ei varmasti ole kyse. Myös jalat saattavat hieman krampata ja tuntuu etten voi kuin maata. Nyt parin viime kerran jälkeen huomasin myös että emättimen viereen (ei siis peräaukon vaan emättimen) tulee todella järkyttäviä käsintunnusteltavia paiseita. Paiseet näkyvät myös peilillä katsottaessa. Ovat ikäänkuin emättimen aukon vieressä molemmin puolin mutta selkeästi ihon sisällä niin että tuntuvat ja näkyvät ihon läpi omituisina pullistumina. Olen yrittänyt netistä selvitellä, mutta tuntuu että peräpukamiksi luokitellaan vain peräaukon vieressä olevat patit joista pitäisi myös tulla verta. Minulla ei mitään verenvuotoa ole kertaakaan ollut.

Onko kenelläkään muulla ollut vastaavaa tai saattaisiko joku tietää mistä on kyse. Huolettaa kovasti ja vaiva on todella järkyttävä ja epämiellyttävä, mutta en oikein viitsisi ilman seksiäkään olla ja vaivan epämiellyttävyyden vuoksi en haluaisi siitä suoraan lääkärille mennä...

Joskus olen kuullut että raskauden aikana voi tulla alapäähän suonikohjun tyyppisiä "pallukoita" joita siis peräaukossa olevat peräpukamatkin tavallaan ovat, en tosin tiedä voisivatko sinulla olla juuri niitä.

Itselläni myös toinen raskaus vähän yli puolivälin, ensimmäisellä raskaudella ei oikeastaan vaivannut kuin vanhat peräpukamat oikestaan vasta synnytyksen jälkeen. Synnytyksen jälkeen huomasin emättimestä työntyvän jotakin "pallukoita" ulos, jälkitarkastuksen ääliö lääkäri ei puhunut mitään ja minä vielä ääliömpi kun en kysynyt. No, pallukat katosivat sitä mukaa kun lantionpohja kuntoutui ja myöhemmin netin perusteella diagnosoin itselleni kohdun seinämän venymisen tmv. Nyt toisella raskaudella myös minulla ongelmia valtavan painontunteen kanssa alapäässä, minulla kohdistuu sekä emättimeen että peräaukkoon ja olenkin yrittänyt nyt tehdä tehostetusti lantionpohjan lihaksia ja pitää alapään "ryhdissä". Hirvittää jos tässä tulee vielä joku kohdun laskeuma aikaseksi.

Mutta sinun asiaasi, keskustele ihmeessä ainakin terveydenhoitajasi kanssa ja kyllä sen lääkärinkin kanssa pitäis keskustella koska ainakin lääkärinlassa kuitenkin kurkkaa alapäähäsi. Minä ainakin aion ihmetellä ääneen neuvolassa omaa asiaani.
Tsemppiä.

Minttu: Mulla on ollut samanlaisisa tuntemuksia nimenomaan rakastelun jälkeen tässä toisessa raskaudessa. Usein alapäässä ja reisien sisäsyrjällä tuntemuksia kuin vetäisi suonta, samoin emättimen vieressä pullistumia. Nuo ei todellakaan ole peräpukamia, sillä niistä olen kärsinyt myös ekan synnytyksen jälkeen.

Huh. Kiitos paljon vastanneille. Helpotti suuresti että jo näin nopeasti löytyi ihmisiä joilla saattanut olla samoja oireita. Hmmm.. täytyykin alkaa kaivelemaan tietoa noista suonikohjuista. En ollut ikinä kuullutkaan että niitä voisi olla myös alapäässä... En minäkään ensialkuun peräpukamiksi meinanut uskoa mutta kun ei oikein mitään muutakaan keksinyt, sukupuolitauditkin jo kävin läpi, mutta luulen kyllä tämän liittyvän selkeästi raskauteen. Jos jollain muulla vielä tästä tietoa niin kirjoittakaa ihmeessä!

Yhteistyössä