Peräpukamat raskausaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Avuton

Vieras
Näitä ihania raskausajan vaivoja...Mitä näille voi tehdä? Kipeät ovat, Scheriproct rasvaa olen käyttänyt nyt muutaman päivän mutta ei juurikaan apuja. Pukama on n. herneen kokoinen, kova ja on peräaukon ulkopuolella eli onko se nyt jotenkin vakavampi? Aikaisempaa kokoemusta peräpukamista ei ole joten nyt tarttis kokeneemmilta apuja. Synnytyksessä tulee varmaan lisää kun kerran nyt jo niitä on, mutta voiko näille tehdä jotain ennen synnytystä, kannattaako edes? La. on parin viikon päästä. Tuskailenko sinne asti, ja tekevätkö synnytyksen jälkeen näille jotain?

Onhan ne kipeitä :( Voit yrittää työntää sen takaisin sisään, se yleensä helpottaa kipua. Käytä vaan sitä rasvaa, vaikka tuntuiskin turhalta. Itse laitoin myös bepanthenia. Synnytyksessä mulla pukamat paheni, mutta olin ottanut synnärillekin voiteita mukaaan ja aloitin heti pukamien voitelun ja työnsin niitä takaisin sisään. Nykyään mukamat ei vaivaa yhtään (synnytyksestä 1,5v). Mutta jos tulee oikein pahat pukamat synnytyksessä, niin olen kuullut, että voivat jo sairaalassaoloaikana hoitaa ne pois.

Mulla oli kanssa tosi isoja ja kipeitä pukamia raskausaikana, ikinä ei ole ollut sitä ennen. Onneksi juuri synnytyksen aikana oli helpommat ja en muista synnytyksen jälkeen enää vaivanneen. Eli raskausaikana oli, mutta synnytyksen jälkeen helpotti. En oikein usko että niille tehdään näin pian ennen synnytystä mitään, ainahan voit käydä lääkärillä jos sillä tuntuu. Voi varmaan synnytyksessä pahentua, mutta nopeasti myös lähtevät pois, kun vauva ei paina.

Kokeile Scheriproctin peräpuikkoja (ja lisäksi sitä rasvaa). Mulla auttoi tuo yhdistelmä, ekassa raskaudessa käytin ennen synnytystä ja synnytyksen jälkeen peräpukamat ei ollut läheskään niin kipeitä. Tokassa raskaudessa pukamat tuli vasta synnytyksen jälkeen ja ai helvetti oli kipeitä.:/

Neuvolasta mulle sanottiin, et jos toi ei auta niin reseptillä voi saada jotain vahvempaa.

Mullakin oli ennen synnytystä vähän, mutta synnytyksessä niitä vasta tulikin! Varmaan johtui pitkästä ja voimallisesta ponnistusvaiheesta vaikka erinomaisen hyvin sekin meni. Itse synnytyksen aikana eivät siis vaivanneet, mutta synnytyksen jälkeen ainoat kivut olivat siis niissä pukamissa, emättimelle ei tapahtunut muutamia nirhaumia lukuunottamatta "mitään", eikä siinä tuntunut eikä oikeastaan näkynyt missään että olisi synnyttänyt, mutta ne pukamat olivat aivan järkyttävän kipeät, vaikeuttivat jopa istumista ja kävelyä.

Siis mitkään rasvathan eivät niitä pukamia poista, ne voivat kyllä lievittää kipua. Mielestäni siinä Scheriproct rasvassakin on jotain puuduttavaa ainetta? Voit koittaa työntää niitä varovasti sisäänpäin jos vain kykenet. Synnytyksen jälkeen hieman käytin jotain rasvaa sekä kipulääkkeitä, mutta noin 1-2 viikossa synnytyksen jälkeen ne lakkasivat vaivaamasta, eivätkä oo sen jälkeen vaivanneet.

Niin joo, kannattaa myös uloste koittaa pitää pehmeänä oikealla ruokavaliolla, kuiduilla ja luumulla ym. ja juomalla tarpeeksi vettä. Jo ennen synnytystä sekä sitten synnytyksen jälkeen. Se myös voi estää pukamien syntymistä/pahenemista ja edesauttaa paranemista. Mutta ehkä sen jo tiesitkin.

Itseäni hirvittää, että kuinkahan seuraavassa mahdollisessa raskaudessa ja synnytyksessä, tulevatkohan aiemmin ja vielä pahempina. Kauhistuttaa ajatuskin.

Pitääpä kokeilla vielä noita peräpuikkoja. Asiaa pahentaa vielä se, että maha on ihan ummella vaikka olen koittanut syödä kuituja ja luumuja. Voikohan niitä mini peräruiskeita käyttää raskauden aikana, ja pahentaako pukamia? Kiitos vastauksista näin ikävään vaivaan!

Pitääpä kokeilla vielä noita peräpuikkoja. Asiaa pahentaa vielä se, että maha on ihan ummella vaikka olen koittanut syödä kuituja ja luumuja. Voikohan niitä mini peräruiskeita käyttää raskauden aikana, ja pahentaako pukamia? Kiitos vastauksista näin ikävään vaivaan!

Koita vielä välttää ummettavia ruoka-aineita. Muistaakseni mustikka ja banaani oli ainakin tällaisia. Itselläni myös vaaleat jauhot, sokeripitoiset, peruna ummettaa. Netistä varmasti löytää vielä enemmän tietoa näistä ruuista.