Perätilasynnytyksestä!!

Eli voisiko joku käytännössä kertoa asiasta. Selvisi että lapsi on perätilassa ja nyt seuraillaan vielä tietysti. Mutta haluaisin tietää onko joku synnyttänyt "ison" vauvan perätilassa.

Mulla 2 aikasempaa synnytystä ja lapset on olleet lähempänä 5kg, alkoi mietityttään että kuinka "riskitön" se olisi synnyttää alateitse jos lapsi olisi tota koko luokkaa vai olisko sektio parempi???!!
 
"vee"
mä synnytin vähän yli 3 kilosen perätilassa, ja hyvä ettei pihalle valunut, mutta vaikea kuvitella että 5 kilosta annettaisiin edes yrittää synnyttää alakautta.
 
Rodukka
Perätilassa oli lapseni synnytyshetkeen asti: synnytys käynnistyi kolmisen viikkoa etuajassa sen takia, että vauva kääntyi oikein päin ja se sitten luultavasti käynnisti synnytyksen.

Luin paljon perätilasynnytyksestä ennen synnytystä ja totesin siinä olevan vaikka minkälaisia riskejä (molemmille), joten en olisi missään nimessä lähtenyt alateitse synnyttämään - olisivat terkat ja lääkärit sanoneet mitä vain ja alatiesynnytyksestähän he puhuivat. Ja alatietä en olisi harkinnutkaan, jos olisi kyseessä ollut tuollainen 5kilosepäily.

Suosittelen tutustumaan aiheeseen netinkin kautta rajoittumatta suomalaisen terveyshuollon tietyn suuntaiseen "propagandaan". Aiheesta on ulkomailla tehty myös paljon tutkimuksia ja jotain myös Suomessa.
 
No siittä mä aloinkin vähän miettiin kun netistä lueskelin juttuja, enhän mä siä terkalla osannu mitään sanoa kun asiasta en mitään tiedä.. Ja monessa jutussa puhuttiin juuri normaalipainoisesta lapsesta 3-3,5kg ja mullahan ei noin " pienistä" lapsista ole tietookaan niin aattelin täältä kysellä että yritetäänkö ylipäätänsä isommilla vauvoilla tuota alatiesynnytystä perätilasta..

Itse aloin kallistua sektioon sen verran riskiltä kuullostaa..
 
kolme pientä
Olen synnyttänyt 3,5 kg vauvan perätilassa alateitse. Synnytys sujui tosi hyvin. Yksi kriteereistä on, että vauva on alle 4 kg, joten on sulla selkeesti suoraan sektioon.
 
J-t harmaana
Ainakin Satakunnan Keskussairaalassa saa sektion, jos vauva on perätilassa. Itellä oli keskimmäinen yllättäen perätilassa ja vaikka laskettuun aikaan oli vielä aikaa ni sovittiin sektioaika samantien. Kysyivät kyllä haluanko synnyttää alakautta vai mielummin sektion. ELi uskoisin, että sektion saisi, vaikkei vauva olisi edes isokokoinen. Perätilasynnytyksessä on kuitenkin aina riskinsä. Toki on sektiossakin mutta silti.
 
drBill
Eli voisiko joku käytännössä kertoa asiasta. Selvisi että lapsi on perätilassa ja nyt seuraillaan vielä tietysti. Mutta haluaisin tietää onko joku synnyttänyt "ison" vauvan perätilassa.

Mulla 2 aikasempaa synnytystä ja lapset on olleet lähempänä 5kg, alkoi mietityttään että kuinka "riskitön" se olisi synnyttää alateitse jos lapsi olisi tota koko luokkaa vai olisko sektio parempi???!!
Peräaukkohan on itseasiassa tilavampi kuin emätin, joten ison vauvan synnyttäminen peräkautta on loppujen lopuksi helpompaa.

Kipeää se käy. Opitpa jättämään perätilan jatkossa rauhaan.
 

Yhteistyössä