Itse joudun todennäköisesti valitsemaan näinä päivinä perätilavauvan synnytyksen alakautta tai sitten sektion.
Viikkoja nyt 38+3, vauvaa yritettiin kääntää viime keskiviikkona rv:lla 37+5. Ei suostunut kääntymään. Pari kertaa yrittivät. Ekalla kerralla yritti vähän pitempään liu'uttamalla saada vauvaa kääntymään, sitten tauko ja sydänkäyrän seurantaa ja sitten uusi yritys. Tokalla kerralla lääkäri aika pian sanoikin, että eiköhän nyt jo uskota, että ei käänny.
Ei kyl varsinaisesti sattunut, vaan teki häijyä, kun masua murjottiin. Kipu on tietysti yksilöllinen juttu. Mä lähinnä ajattelin, että kyllähän mä tän kestän, jos vauva vaan kääntys ja pääsis normaalisti synnyttään.
Nyt on tutkittu lantion mitat ja mahtuu tulemaan alakautta. Tosin meidän vauvan painoarvio on pieni, viime viikolla oli noin 23xx grammaa, jos arvio pitää paikkansa. Ja taitaa kyl olla aika lähellä totuutta, kun kaverit on ihmetelly mun pientä masua. En muista tarkkaa lukua.
K-HKS:ssa alatiesynnytyksen ehtona ovat: vauvan nuokkuryhti, pepun ja jalkojen oikea asento, vauvan pieni koko (pitää olla alle nelikiloinen, onkos tuo nyt sitten niin pieni jos huitelee neljän kilon paikkeilla :/ ), lantion oikeat mitat ja äidin oma halu. Lisäksi synnytyksen toivotaan käynnistyvän itsestään. Yliaikaisiksi perätilavauvoja ei päästetä.
Kaikki normaalit kivunlievitykset ovat saatavilla. Mul on tähän asti nuo kaikki edellytykset täyttyny, paitsi tuo oma halu mietityttää. Katsotaan nyt sitten ensi viikon polikäynnillä, mitä lääkäri sanoo, mutta mul on kyl sellanen tuntuna, että aikoo suositella alakautta synnytystä.
Vaikea päätös kuitenkin edessä. Tietysti pelko siitä, että joutuukin kesken kaiken hätäsektioon, vaivaa mieltä.