perätila synnytyksestä...

Tehdäänkö aina välilihan leikkaus jos vauva tulossa perätilassa?
Itellä siis viikkoja 33+2 ja vauva perätilassa sekä todennäköisesti tulossa ennen aikojaan. Olin ma-ti välisen yön sairaalassa supistelujen takia, esteltiin ja tarkkailtiin. Ens maanantaista lähtien ei kuulema enään estellä jos vauva meinaa syntyä.

Kyselin sit kätilöltä ennen kotiin lähtöö et mitäs nyt sit kun vauva on perätilassa ja jos meinaa syntyä... sanoi että uudelleen synnyttäjänä vauva sitten tulisi perätilassa jos nyt meinaa syntyä. Ei siinä vielä siis mitään hätää, koska vauva on niin pieni (painoarvio 1,8kg) mutta mietityttää että mitäs sitten jos nyt pysyy lähemmäs laskettua aikaa, eikä käänny niin joutuuko sitä perätilassa synnyttämään koska niin kätilön puheista ite ymmärsin... itteeni hirvittää jostain kumman syystä tuo perätila ihan kamalasti ja epäilen hieman että vauva itse kääntyisi.
On kuitenkin aika alhaalla jo ja kohdunkaula lyheni noilla maanantain suppareilla 1,5cm ja kohdun suu avautu hieman. Lisäksi kohtu on todella supistelu herkkä.

Paniikki iskee...

yksäiti+ hippu rv 33+2
 
Kaverini synnytti lapsensa perätilassa 35+0 ja ainakin hänelle tehtiin välilihan leikkaus. Vauva painoi syntyessään 2,5 kiloa ja ruhjoutui mustelmille selästään ja jaloistaan synnytyksessä. Kaverini sanoi jälkeenpäin, ettei enää suostuisi synnyttämään perätilassa olevaa lasta alakautta. Perätilassa olevaa lasta ei ole pakko synnyttää alakautta, vaan äidillä on oikeus sektioon. Kaverini uskoi aikanaan lääkäreiden puheet, että kyllä vauva sieltä hyvin mahtuu tulemaan. Ensisynnyttäjillä kun ei ole parempaakaan tietoa asiasta.
 
Heip!
Onneksi tuossa vaiheessa raskautta vauvalla on vielä hyvää tilaa kääntyillä raivotarjontaankin.

Perätilassa olevan vauvan synnytystavan loppukädessä päättää äiti, ei lääkäri. Kätilöiltä saamieni neuvojen mukaan on vaan päättäväisesti todettava lääkärille, että perätilavauvan alatiesynnytys ei ole itselle vaihtoehto, jos siis itsestä siltä tuntuu. Perätilasynnytys vaatii hyvin motivoituneen äidin, lisäksi vauvan koko ja asento vaikuttavat synnytystavan valintaan.

Lääkärit mielellään pyrkivät suostuttelemaan alatiesynnytykseen ainakin toissynnyttäjillä vetoamalla sektion riskeihin. Mutta perätilaisen alatiesynnytyksen riskeistä kokemukseni mukaan vaietaan. Äiti/ vauvan vanhemmat ovat kuitenkin ne ihmiset, jotka kantavat seuraukset jos perätilasynnytyksessä jotain vakavia komplikaatioita tapahtuu. Toki sama juttu sektiokomplikaatioiden kanssa.
 
Eräässä synnytyssairaalassa ollessani harjoittelemassa kysyin perätilasynnytyksen riskeistä ja silloin kätilö sanoi, että lähinnä riskit ovat äitien keskuudessa kiertävää legendaa. Sanoi, että vauvan ollessa perätilassa selvitetään tarkemmin, että se varmasti mahtuu tulemaan kunnolla alakautta ja sen jälkeen ei ole mitään hätää. Tämä kätilö oli ollut varmaan jo 10:sen vuotta töissä ja nähnyt paljon perätilasynnytyksiä, koska siihen äitejä tässä sairaalassa kannustettiin, jos kaikki ok.
Itseäni ei siis hirveästi pelota mahd. perätilasynnytys. Luotan tuohon tietoon siksikin, että en ollut osastolla potilaana vaan harjoittelijana oppimassa synnytyksestä eli siis minulle ei varmastikaan olisi pitänyt olla mitään syytä pummata tietoa.. jos sitä nyt ikään on tai saisi olla potilailtakaan :)
Valinta on tietysti sinun ja teet niin kuin itsestäsi parhaalta tuntuu :)
 
Minä sain aikoinani (esikoinen) ihan suosiolla perätilan + hepatoosin takia section. Lääkäri sanoi että "ei kahta riskiä samaan synnytykseen".
Vauvaa yritettiin myös tuloksettomasti kääntää, yritys oli tuskallinen ja yritykseksi jäi..


 
Niin, kyllä ne lääkärit sielä asiansa osaa ja en usko että laittavat synnyttämään jos jotain riskejä.
Itse nyt ajattelin että jos vauva vielä perätilassa myöhemmin niin pyydän kyllä kääntö yritystä jos mahdollista. Jotenkin sekin että en ensimmäisessä synnytyksessä revennyt ollenkaan ja nyt pitäisi tehdä joka tapauksessa välilihan leikkaus ei houkuta. Mutta jos vauva ei käänny ja lääkärit ovat ehdottomasti sitä mieltä että mahtuu tulemaan niin mikäs siinä sitten... onhan kuitenkin tuo sektiosta parantuminen mahdollisesti paljon hitaampaa kuin alatiesynnytyksestä.

Ja kun vielä löytyy tuo esikoinen 2v4kk ja olen yh niin ei oikein tuo sektio haava ideana houkuta... voisi olla aika hankalaa alku aika kotona kahden kanssa. :)

No mutta toivottavasti tää vastarannan kiiski kääntyy ihan ittekseen pää alaspäin.. :heart:

yksäiti+ hippu rv 33+4
 
Amerikkalaisista lähteistä löytyy hyvin tietoa mahdollisista perätilasynnytyksen riskeistä.

-Alemmat Apgar pisteet. Lower Apgar scores, especially at 1 minute, are more common with vaginal breech deliveries.
-Napanuoran ulosluiskahtaminen -> mahdollinen happivajaus. Cord prolapse occurs in 7.5% of all breeches. This incidence varies with the type of breech: 0-2% with frank breech, 5-10% with complete breech, and 10-25% with footling breech.
- Pään alueen vammat, vaikea ulosautto. Fetal head entrapment may result from an incompletely dilated cervix and head that lacks time to mold to the maternal pelvis. This occurs in 0-8.5% of vaginal breech deliveries.
-Yläraajojen vammat. Nuchal arms, in which one or both arms are wrapped around the back of the neck, are present in 0-5% of vaginal breech deliveries and in 9% of breech extractions. Nuchal arms may result in neonatal trauma (including brachial plexus injuries) in 25% of cases. Risks may be reduced by avoiding rapid extraction of the infant during delivery of the body.
-Selkärangan vauriot. Cervical spine injury is predominantly observed when the fetus has a hyperextended head prior to delivery.

Some authorities argue that breech presentations can safely be delivered vaginally with certain precautions:

-The baby should be a frank breech and near full term. The thighs, hips and back combined are nearly as large as the fetal head in a full term baby. Any other leg position will not dilate the birth canal adequately.
The head of the fetus should be flexed, with the baby's chin on his or her chest. If the head is looking straight forward or upward ("stargazing"), then the forces of labor can cause too much pressure on the spinal cord in the neck.
-The mother should have a "proven" pelvis, meaning she has delivered a child previously that was as big or bigger than the estimated weight of the breech fetus. It is important to note that estimated weights of babies in the uterus can be pretty far off, even with expert and ultrasound estimations.
-The doctor or nurse-midwife should be experienced in attending breech births. Finding an experienced person has become more difficult as cesarean deliveries for breech presentation has been the "rule" for many years.
-Labour starts spontaneously.
-Spontaneous and normally progressing labor.
-A healthy and well mother and fetus

Näitä riskejä ei itselleni kertaakaan kerrottu, painotettiin vain juuri tuota, että tarinat perätilasynnytyksistä ovat hurjempia kuin todellisuus. Omalla kohdallani en ole valmis ottamaan edes muutaman prosentin riskiä sille, että vauvalle tapahtuu jotain ennakoimatonta synnytyksessä, epävarmuustekijöitä on liikaa.

Itse en esim. luottaisi ultran kokoarvioon (pitäisi olla alle 4 kg että alatiesynnytystä yritetään), koska voi heittää hyvinkin puolisen kiloa. Jos äidin lantiokuvaus eli pelvimetria näyttää, että tilaa on hyvin, vauvan koko on kuitenkin aina suuri epävarmuustekijä.

Perätilassa synnytettäessä äidin motivaatiolla on todella suuri merkitys. Ponnistamislupaa saattaa joutua odottamaan pitkään, vaikka ponnistuttaisi kovasti. Ponnistus pitäisi onnistua omin voimin, lääkäri ei mielellään koske vauvaan ennen kuin vasta pään ulosauttovaiheessa, jotta kädet eivät refleksinomaisesti räpsähtäisi kohdussa auki aiheuttaen vaikeuksia loppuponnistukselle sekä riskejä raaja-alueiden komplikaatioille.
Napanuoran virtausten estyminen perätilasynnytyksen aikana on todellinen riski. Samoin pään ulosautto, normaalisynnytyksessä pää raivaa tiensä ensin (mikä usein kestää...) ja kroppa usein solahtaa perästä. Perätilasynnytyksessä kookas pää tulee viimeisenä.

Jokainen punnitsee riskit ja miettii omat voimavaransa. Huolestuttaa vaan, että lääkäreiltä ei asiallisesti saa kuulla riskeistä. Mihin ihmeeseen odottava äiti voi näin ollen perustaa oman päätöksensä? Sille, että perätilasynnytysvastaisuus on vain yleistä hysteriaa???

 
onneksi useassa sairaalassa ei välttämättä haluta perätila synnytyksiä autta alateitse vaan päädytään sektioon jos ei kääntymään saada...

NIIN ja netistä äidit sitä tietoo joutuu hakemaan kun ei lääkäreiltä sitä saa :eek: :snotty:
 
Minä synnytin rv39 esikoisen alakautta, joka oli perätilassa,minulle tehtiin välilihanleikkaus ja synnytys sujui muutenkin hyvin...Lääkäri tällöin sanoi että sectiossa on myös omat riskinsä ja kun vauvan paino arvio oli n.3kiloa, niin uskalsin hyvillä mielin synnyttä(painoi2870g)!
 
Niin ja tuo netistä haettu tieto ei anna aina oikeaa kuvaa, joten en ymmärrä miksi lääkärit eivät kerro riskeistä niin kuin ne on.. itekkin kun hain tietoa kystasta joka mulla todettiin np-ultrassa niin kaikki pahimmat vaihtoehdothan sieltä tuli, eikä mulle kukaan lääkäri/terveydenhoitaja/ultraaja siitä mitään vieläkään oo kertonu vaikka oon kysyny.Kavereilta saanu sit tietoo. no saa nähdä mitä kertovat mulle sit rv 36 äitiyspoli käynnillä jos sinne asti päästään...

 
Erilaisista tutkimuksista löytyy erilaisia riskiprosentteja, mutta ei se poista sitä tosiasiaa, että perätilasynnytyksissä näitä riskitekijöitä kyllä riittää. Se, että toteutuuko joku tai jotkut riskeistä omalla kohdalla, sitähän ei voi ennakoida mitenkään. Jokaisella pitäisi kuitenkin olla oikeus olla tietoinen mahdollisista riskeistä, jotta yleensä on mahdollista tehdä päätöstä synnytystavan valinnassa.

Onneksi on paljon hyviäkin perätilasynnytyskokemuksia, kuten esimerkiksi anri82:lla. Uskonkin, että hyvin pienikokoisen vauvan synnyttäminen varmaan perätilastakin onnistuu. Mutta kun painoarvioissa aletaan lähestyä neljää kiloa, en ymmärrä kuinka lääkärit sittenkin uskaltavat painostaa alatiesynnytykseen. Kun tosiaan se todellinen paino voi hyvinkin heittää sen puoli kiloa jompaan kumpaan suuntaan. Siinä ne riskit sitten kasvavatkin...
 
Moikka! Täällä löytyy kokemusta perätilasynnytyksestä. Voisin melkein sanoa että oli helpompi kuin tämän toisen synnytys vaikka oli raivotarjonnassa. Nyt en ehdi muuta kommentoimaan kun että väliliha leikataan ainakin KHKS:ssa rutiinisti perätiloissa. Jos tutkimustuloksia ja riskejä haluaa verrata kannattanee lukasta myös sektioiden ja raivotarjontaisen lapsen synnyttämisen riskit. Kaikissa synnytyksissä on riskinsä eikä lääkärit niitä erikseen luettele. Harvoin synnytys on niin tarkkaan valvottu ja etukäteen suunniteltu kuin perätilasynnytys. Suomessa ei riskejä oteta, siksi äidin lantio mm kuvataan ja katsotaan lapsen painoarvio.

Mutta nyt on taas mentävä. Tsemppiä koitokseen. Jos olet motivoitunut alatiesynnytykseen niin kyllä suosittelen!
 
Kannattaa tosiaan itse vaatia sektiota jos alateitse synnyttäminen tuntuu pelottavalta. Mun tyttö oli perätilassa ja lääkäri oli sitä mieltä, että tottakai kokeillaan alakautta.. Itse sitten sanoin, etten siihen suostu ja kun tyttö sitten syntyi suunnitellulla sektiolla, niin kätilö tuli myöhemmin mulle sanomaan, että hyvä kun pidin kiinni omista tuntemuksistani ja vaadin sektion, koska eipä ois tyttö mahtunut alateitse perätilassa...oli yli neljä kilonen jöntikkä... =)
 
Meidän esikois tyttö syntyi alateitse perätilassa rv40+5, painoi 3520g. Synnytys meni ihan kivasti. Tyttöä yritettiin kääntää vatsanpäältä viikolla 36, mutta tyttö ei halunnut kääntyä, tuolla käynnillä lääkäri kysyi miten halua synnytyksen tapahtuvan, minun oma tahtoni oli alatiesynnytys jos vain se on mahdollista. Tuolloin tehtiin vauvan painoarvio ja otettiin minun lantiosta röntgenkuva. Minulla oli hyvät edellytykset perätila altie synnytykseen. Minulle jäi ihan mukava mieli synnytyksestä, tyttö oli alkuun hieman säikähtänyt, mutta toipui pian. Riskeistä ei juurikaan lääkäri puhunut, mutta kysyttyäni asiaa sanoi että vauvalle voi perätilasynnytyksessä herkemmin tulla hapenpuute, mutta tilannetta valvotaan tarkasti. Synnytykssä oli mukana 2 gynekologia, 2 kätilöä ja lastenlääkäri. Synnytys oli mielestäni hyvin suunniteltu ja väkeä oli huoneessa paljon. Väliliha leikattiin ainakin minulta.
 
TYKSissä oli pakollisena v. 2004 välilihan leikkaus. minä pyörittelin ponnistaessa päätäni ja lääkäri vain totesi että on hoitovirhe jos ei leikkaa. onnekseni sakset oli tylsät tai käyttäjässä vikaa niin eivä saaneet kuin puolet aijotusta leikattua kun se lapsi sitten jo tulikin sieltä. 3kg täysiaikainen vauva kyseessä. synnytyksen kesto 8h. nyt toisen kohdalla oltiin sitten syöksysynnyttäjiä kun tuli alta 3kg pariviikkoa etuajassa ihan normisti pää edellä. ei ole tuo leikattu väliliha vaivannut missään kohtaa.
 

Yhteistyössä