peräpukamat

  • Viestiketjun aloittaja Nolotus
  • Ensimmäinen viesti
Nolotus
osaisikos joku auttaa tässä ikävän nolossa peräpukama-asiassa. Nimittäin kai tuo kipu ulostamisessa sitä on ja tuntuu sellanen pallukka tuolla peräaukon vierellä... Olen jo jälkitarkastuksessakin käynyt mutta kun lääkäri ei kysellyt niin en kehdannut sanoa mitään (tyhmä kun olen)
Ongelma on tullut vasta n. kuukausi synnytyksen jälkeen ja on kestänyt nyt n. kuukauden. Miten peräpukamia pitäisi hoitaa? Pystyykö niitä kotikonstein saamaan pois tai harmittomiksi?

Kiitos sille joka osaa auttaa!
 
Stellu
Jos se on kipea ni ei muutakun nielaisu ja yhteys lääkäriin. Apteekista saa kyllä sellaista rasvaa ja suppoja joita voi kokeilla. Ilman reseptiä mut ohjeena on ei istuskelua kakalla( ei lukemista mukaan), pese vedellä kaikki poimut, hyvä ja kuituinen ruokavalio ja jos esiintyy veristäkakkaa pitkään lääkäriin. Hoitoina on jos ulkoneva esim, kuminauha kuristus. Ei sinulle itselles vaan sille pukamalle.

Jos siitä on todella vaivaa mene lääkäriin.
 
ludde
Mulle tuli mahtavankokoiset pukamat synnytyksessä ja oli kauan kipeänä. Hoitona on suihkuttelu usein lämpimällä vedellä, rektaalivoide(puuduttava) ja ne voi myös itse varovasti työntää takaisin peräaukkoon jos viitsii. Paranee nopeammin. Mä en aluksi viittiny mut sit alkoi tympiä se mollukka niin työntelin varovasti.
 
mullakin tuli aivan karsean kivuliaat pukamat.hoitona otin levolakia noin 3kk,lääkäri sanoi että voi ottaa monta kuukautta,pitää vatsan löysänä ja poistaa kipua ulostaessa.välillä hävisivät,sitten tulivat taas takasin.vasta nyt päässyt lopullisesti eroon ja synnytyksestä pian vuosi.
 
mä oon noin 6kk ottanu levolacia!! :eek: pukamia ei oo mutta hirveet haavaumat, ne tuli kai synnytyksessä kun muutenkin repesin. lääkärissä kävin ja ei se muuta osannu sanoo ku että uloste täytyy pitää mahd. löysänä ja apteekista on hankittava niitä peräpuikkoja ja voidetta. ei oo vieläkään hellittäny mutta toivossa on hyvä elää....
 
Mulla on hyvin huonot kokemukset pukamista.
Synnytin eka kerran 5 vuotta sitten ja toisen kerran 3 vuotta sitten ja molemmilla kerroilla sain pukamia. Mitkään lääkkeet eivät ole auttaneet ja pukamat muuttuu vuosi vuodelta pahemmiksi.
Nyt käyn säännöllisesti poistattamassa niitä vuotavia pukamia.
Yhtään raskauarpea en saanut, mutta pukamia senkin edestä.
Lämpimällä suihkuttelu helpottaa kipua.
 
Apteekista saa myös niitä ohuita käsineitä. Eiväthän ne pukamiin auta, muta tuntui kivemmalta laittaa peräpuikko ja työnnellä pampuloita takaisin hanskat kädessä, kun heti wc-käynnin jälkeen kuitenkin käsitteli vastasyntynyttä... Tuntui, ettei mikään käsienpesu riitä...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.02.2005 klo 17:19 ÄsVee kirjoitti:
Apteekista saa myös niitä ohuita käsineitä. Eiväthän ne pukamiin auta, muta tuntui kivemmalta laittaa peräpuikko ja työnnellä pampuloita takaisin hanskat kädessä, kun heti wc-käynnin jälkeen kuitenkin käsitteli vastasyntynyttä... Tuntui, ettei mikään käsienpesu riitä...
Halvemmalla saat ihan isommasta marketista (Prisma tai Citymarket) siivous puolelta sellaisia käsiä myötäileviä hanskoja (kellertäviä). Käytän itse kun joudun kaittaman suppoja ja lapsellekin laitattaessa suppuja, niin ei ainakaan kynnet raavi. Käsineet on helppo ottaa pois, kun nykäsee hanskan rannereunasta ja vetää yli, niin on siistiä, ei suttaakaa.
Mitä mukamiin. Itse sain eka kerran reilu 2,5 vuotta sitten kolme viikkoa ennen synnytystä ja pahenivat ponnistusvaiheessa, tuntui kuin olisi ollut oikeat rypäleterttu siellä. Kätilökin sanoi, että onpa isot. Hän auttoi iltaisin laittamaan supon, kun pyysin. Hellä kätisesti laittoi, ettei sattunut. Sairaalassa sain kumityynyn, jonka päällä pystyin istumaan, muutoin en pystynyt ollenkaan.

Nyt taas kärsin niistä, olen rv30 ja pahaa pelkään, että taas tulevat pahana ulos synnytyksessä.
Nyt kun kävin lääkärissä, neuvoi suihkuttamaan vessa käynnillä, ei käyttämään paperia. Välillä voi voitaa esim. perusvoiteella pukamat.
Itsellä parani ekan synnytyksen jälkeen n.6kk sisällä, välillä oli hyvä olla ja taas välillä pahenivat vessassa käynnin jälkeen.
Vaiva on ikeä, toivottavasti pääsen taas niistä nopeasti eroon synnytyksen jälkeen.
 
Naana79
Juu,mulla tosi kivuliasta käydä "asioilla"...verta pönttö täynnä ja paperikin kirkkaan punaisena :'( Apteekista hain supot ja voiteen...vei kivut pois viikoksi ja sitten tuli takaisin.Mietin nyt vain et voinkohan vain hakea lisää niitä puikkoja vai pitääkö ottaa lääkäriin yhteys????
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.02.2005 klo 16:32 Naana79 kirjoitti:
Juu,mulla tosi kivuliasta käydä "asioilla"...verta pönttö täynnä ja paperikin kirkkaan punaisena :'( Apteekista hain supot ja voiteen...vei kivut pois viikoksi ja sitten tuli takaisin.Mietin nyt vain et voinkohan vain hakea lisää niitä puikkoja vai pitääkö ottaa lääkäriin yhteys????
Otapa yhteys lääkäriin.
Itse valitin ä-polilla lääkärille just, kun taas tuntuivat pukamat vaivaavan. Sanoi, että ei vuoda verta tai eivät ole sinertävät, silloin pitää ottaa heti lääkäriin yhteyttä.
Luulen, että kun sulla on noin pahana, suosittelen lääkäriä, voit pian saada jotakin semmoista lääkettä, jota saa vain reseptillä.
Apteekista saatavaa sitä sericoptNeo:ta saa käyttää 4 viikkoa yhtämittaa ja väliä pitäisi pitää ainakin 10pv taukoa. Se on tehokasta lääkettä, siinä on puudutetta. Jos sitä lääkärisi suosittaa, niin silloin kannattaa ostaa isompi pakkaus, jossa on 15 puikkoa ja rasvatuubi. Tulee halvemmaksi niin, kuin ostaa puikot ja rsvat erikseen.
 

Yhteistyössä