Peräpukamat synnyttäessä

• Viestiketjun aloittaja Esikoista odottava
  • Ensimmäinen viesti
Esikoista odottava
vähän tällaista alapääjuttua:

tullut loppumetreillä (rv 37+) peräpukamia tms. eli sattuu jossain määrin kakkaaminen ja välillä iahn muutenkin tuntuu tuolla peräpäässä. Vaikeuttaako synnytystä? Kokemuksia?

rautatabletit muuttaa myös ulosteen ihan mustaksi (lääkkeen ohjelappusen mukaan "normaali sivuoire") eli oisin vielä kysynyt, tuleeko usein ulosteet siihen sängylle ponnistaessa...?

Maire
Pukamat on synnytyksessä lähinnä tosi rumannäköisiä. Harvemmin siinä kivussa niitä tuntee. Kakkaa tulee ponnistaessa noin puolella. Kannattaa huolehtia, ettei mies kurki alapäähän. Mieluiten kannattaa käskeä mies ulos ponnistusvaiheessa, että saat ihan rauhassa äheltää ilman tirkistelyä.

Luulen että ne vaikeuttaa synnyttämistä jos niitä varoo niin ei uskalla ponnistaa riittävästi. Ne tarvii vain jättää huomiotta silloin. Eikä synnyttämässä ollessa kannata miettiä onko joku ruman näköistä. Se on toisarvoista silloin.

Minulla pukamat tuli synnyttäessä. Sen arvasin etukäteen, koska ne ovat vaivanneet aiemminkin. Ei ne silloin kipeät olleet, synnytyksen jälkeen kyllä. Kakkaa tuli ponnistaessa mutta eipä se silloin haitannut. Kätilö sanoi kun mainitsin että taitaa tulla kakka että "sittenhän ponnistat aivan oikein, jatka samalla lailla". Miestä en olisi mistään hinnasta päästänyt ponnistusvaiheessa ulos, silloin siitä suurin tuki oli. Ponnistamisen aikana ei ehtinyt kurkkimaan mutta tikkausten jälkeen katsoi. Ja sanoi että ihan siistin näköinenhän tuo on :) Eikä haitannut minua kyllä sekään.

Pukamista en tiedä, mutta en kyllä ainakaan miestä ponnistusvaiheessa pois käskis, koska sillonhan se vauva syntyy. Ja todennäkösesti sitä miestä kiinnostaa enemmän se vauva ja äidin vointi ku että miltä alapäässä näyttää.

Ja miulle ainakin on molemmissa synnytyksissä tehty avautumisvaiheessa suolihuuhtelu..

Yhteistyössä