Peptidi tuttelista löysä maha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitiliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Äitiliini

Jäsen
06.06.2004
627
0
16
Heips!
Ajattelin kysellä et onko kokemuksia peptidi tuttelin aiheuttamista vatsavaivoista vauvalla? meidän tytöllä on mennyt kakka nyt veteläksi (ei vettä, siis ripulia), ja kakka tulee n. 4-5 krt/vrk. Maha ei tunnu olevan kipeä.
Millasia oireita on tullut kyseisestä maidosta, ja onko tullut heti? Meillä on kuitenkin juotu peptidi tuttelia jo n. 3 kk, eikä aluksi tuntunut olevan mitään oireita.
Kiitos jo etukäteen.! :)

Minulla ei ole kokemuista ko.asiasta, mutta voiko joku valaista minua että millälailla vauvanne oireillut allergiaa ja vielä että mitähän tuo peptiditutteli maksaa?

meillä vauva oireili allergiaa sillä tavalla, että iho poskissa oli ärtynyt, märkivä, kutiseva. Muualla iho-oireita ei ollut oikeastaan, rinnassa hieman. Suolisto-oireitakaan ei ollut lainkaan.
Peptidi tutteli maksaa meilläpäin, Keski-Pohjanmaalla 21 euroa ja vähän päälle, jos lääkäri on määrännyt maidon, eli reseptillä, niin Kelalta voi hakea korvattavuutta. kela korvaa 75 % maidon hinnasta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.09.2005 klo 08:36 Äitiliini kirjoitti:
meillä vauva oireili allergiaa sillä tavalla, että iho poskissa oli ärtynyt, märkivä, kutiseva. Muualla iho-oireita ei ollut oikeastaan, rinnassa hieman. Suolisto-oireitakaan ei ollut lainkaan.
Peptidi tutteli maksaa meilläpäin, Keski-Pohjanmaalla 21 euroa ja vähän päälle, jos lääkäri on määrännyt maidon, eli reseptillä, niin Kelalta voi hakea korvattavuutta. kela korvaa 75 % maidon hinnasta.

Meillä todettiin pojalla maito-allergia 2kk iässä. Poika reagoi samalla lailla kuin Äitiliinin lapsi, lisäksi muita oireita: taipeet olivat auki, ihottumaa päästä varpaisiin, pahimmat kohdat naamassa, todella pahalle haisevia rupsuja, vatsakipuja, vääntelehti kokoajan, ei suostunut nukkumaan, jos saatiin nukkumaan niin nukkui jalat mahan päällä tai mahallaan jalat mahan alla. Uloste oli vetelää ja ulosti 3-5krt vuorokaudessa. Persaushan siinä paloi.

Peptidi tuttelia ei kestänyt yhtään koska siinä on pilkottua heraa eli se ei ole täysin maidoton. (erikoislääkäri totesi että siinä on laktoosia 2 g/100 ml, monet vauvat tätä ei kestä). Peptidi tuttelia jotkut lapset kestää, enemmän maitoallergiset eivät kestä, joten meillä on käytössä soijamaito Prosobee.

http://www.kaypahoito.fi/pls/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=nix00320

http://www.yliopistonapteekki.fi/searchProductInfo.do?searchResultByProductName=PEPTIDI-TUTTELI+ILMAN+RESEPTI%C4

Minä olen pohtinut ihan samaa asiaa... Meillä poika (4kk:tta) ei sentään kakkaa kun kerran päivässä,mutta peptidillä musta tulee tosi löysää tavaraa. Ei nyt ripulia sentään...
Meillä on juotu myös soijamaitoa,ja sillä masu pysyy hyvänä. Lääkärin mielestä vaan kun pitäs välttää sitä soijaa puolivuotiaaksi asti. Empä tiedä... Pitää kai kokeilla jotain muuta maitoa (lääkärin opastuksella tietty)

Me saatiin lääkäriltä silloin kun maitoallergia todettiin 4 eri maidon reseptit ja tänään hain apteekista Almiron pepti nimistä maitoa, siinä on puolet vähemmän laktoosia kuin peptidi tuttelissa. Hintaluokka melko sama kuin peptidi tuttelin.
Toivottavasti mahan "löysyys" helpottaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.09.2005 klo 13:36 laulava lintukoira kirjoitti:
Minä olen pohtinut ihan samaa asiaa... Meillä poika (4kk:tta) ei sentään kakkaa kun kerran päivässä,mutta peptidillä musta tulee tosi löysää tavaraa. Ei nyt ripulia sentään...
Meillä on juotu myös soijamaitoa,ja sillä masu pysyy hyvänä. Lääkärin mielestä vaan kun pitäs välttää sitä soijaa puolivuotiaaksi asti. Empä tiedä... Pitää kai kokeilla jotain muuta maitoa (lääkärin opastuksella tietty)

Me käytiin lasten erikoislääkärillä yksityisellä joka oli erikoistunut juuri lasten ruoka-aine-allergioihin. Hän määräsi silloin 2kk pojalleni prosobee soija-maidon. Erikoislääkäri ihmetteli tk lääkärin kommentteja mm: Terveyskeskuslääkäri ei ollut kuullutkaan soijamaidosta, hän sanoi että ainoa oikea maito allergiaan on peptiditutteli joka ei meille käynyt. Poika on nyt 1 vuotias ja sama maito käytössä ja hyvin on oireet pysyny pois.

meillä oli aikanaan käytössä neocate -korvike kun peptidi pisti mahan sekaisin.. sen jälkeen kokeiltiin soija maitoa lapsi siirtyi soijaan reilun vuoden ikäisenä mukula altistui soijalle 1,6 vuotiaana ja nyt on käytössä riisi maito jolla vatsa on pysynyt kunnossa. mukula täyttää kaksi marraskuussa.

Yhteistyössä