Peppukiitäjien vanhemmat! Kysymys..

Meillä tyttö oli peppukiitäjä kunnes oppi kävelemään 1 v 3 kk. Ei mitään ongelmia, oppi konttaamaankin joskus puolitoistavuotiaana kun katseli toisten menoa ja huvitti kokeilla. Nyt juoksee ja hyppii eikä ymmärryksessä todellaakaan ole vikaa. Ette ole tosissanne, että pitäisi alkaa opettamaan konttaamista jos etenee hyvin pepullaan! Eri asia tietty, jos niistä jaloista aletaan huolestumaan tai jotain, mutta eihän nyt peppuetenemisessä ole mitään vikaa! Kaikki omalla tyylillään ja jotkuthan lähtee kävelemään suoraankin. Jäitä hattuun!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ruujsal87:
Tyttö sai valtavasti kehuja miten lyhyessä ajassa oppi paljon uusia asioita, samalla äiti sai kiitosta jaksamisesta vaikeiden asioiden (suvussa sattunut ja tapahtunut) ja valvottujen öiden jaksamisesta. Tarvetta fysioterapiaan ei ole, mutta peppukiito merkattiin neuvolakorttiin tulevaisuuden varalle. Seuraava aika 1,5 vuotis neuvolaan, jolloin katsotaan käveleekö.
Tyttö on nyt 15,5kk ja otti tänään ensiaskeleensa. :heart: Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, äidillä oikein nousi onnen kyyneleet silmiin :) Enää ei tarvitse jännätä seuraavaa neukkukäyntiäkään. Äidin vauvasta tuli iso tyttö :heart:

(muutin taannoin nimimerkkini!)
 
Minäkään en käsitä miksi peppukiitäminen ois niin kamalan haitallista???? Mä olen itte ollu peppukiitäjä ja hyvin olen elämässä pärjännyt eikä ole mitään fyysisiä ongelmia tullut eteen.. Omituista... Ja mä olen sanonut neuvolassa että meidän tyttö istuu ja leikkii pitkiä aikoja vaikkei osaa itte nousta istumaan eikä siitä ole mainittu mitään.
Toki olen hiukan huolissani kun neiti ei mene vielä juuri lainkaan eteen päin vaikka on kohta 1v...
 
Aika mielenkiintoista lukea kuinka peppukiitamista pidetaan neuvolassa niin huonona asiana.

Taalla Briteissa ei asiaan ole kiinnitetty mitaan huomiota, ainakaan negatiivista. Paaasia on ollut etta lapsi liikkuu ja kehittyy muuten motorisesti normaalisti ja oppii kavelemaan n 18kk mennessa.

Meilla tytto jatti ryomimisvaiheen ja konttauksen kokonaan pois. 9-10 kuisena alkoi kammeta itseaan istumaan ja siita sitten lahti samantien lykkimaan eteenpain.
Sitten se kehitteli todella omituisen tavan; toinen jalka suoraan edessa ja toinen jalka sivulla takana jolla se ikaankuin potkurilla potkutteli vauhtia ja kadet tyonsi mukana. Ihmettelin miten sen jalat sellaiseen asentoon taipuivat.

Kavelemaan ilman tukea lahti 13kk iassa (nyt 14kk) ja kehittynyt taysin normaalisti. Jantevaksi ja ketteraksi laakari sita kehui viime viikolla. Tosin tavallista notkeampi se on mutta laakarin mukaan nivelet liikkuu normaalisti ja kaikki siltakin osin ok.




 
Ei siitä konttaamattomuudesta mitään vikaa ymmärrykseen tule, joidenkin tutkimuksen mukaan altistaa lukihäiriöille ja nehän selviää sitten vasta kouluiässä (jos selviää). Selän asentoon ja jalkojen asentoon voi olla myös vaikutusta, se tuli meille selväksi fysioterapiassa. Peppukiitotyylejäkin on monia ja meilläkin mentiin kahta eri sorttia: jalat eteenpäin ja myöhemmin toinen jalka konttausasennossa ja toinen kyykkyasennossa. Ongelmana tässä on toispuoleisuus ja kun kasvu on nopeaa, saattaa tulla vinoutumia. Meillä poika siis nykyään kyllä osaa kontatakin ja rappusten kävely sujuu nelinkontin eli ns. vuorotahti sujuu mutta aika paljon lattialla leikkiessään menee vieläkin peppukiitoa tai eihän sillä peppu ole maassa mutta ei kuitenkaan konttaa (kts. edellä).

Kyllä mun mielestä lapselle kannattaa yrittää opettaa konttaamista jos alkaa peppukiitää. Se edesauttaa motoriikkaa jne. Eikä siitä ainakaan mitään haittaa ole, päinvastoin. Mutta vaikka ei oppisikaan, todennäköisesti peppukiidosta ei jää mitään vikoja tms. jos kaikki menee hyvin.
 

Yhteistyössä