Meillä poika 11 kk ja luin tämän ketjun ihan huuli pyöreänä, asutaan Italiassa ja täällä kukaan ei ole puhunut mitään näistä asioista, ei tosin ole neuvolaa eikä juuri mitään muutakaan seurantaa tarjollakaan :| . Olen aina luullut että antaa vaan pojan olla, kyllä se itse oppii aikanaan, mutta hidas taitaa olla tämä meidän pikkukaveri. Kävelemään ei mielestäni ole mikään kiire ja uskon että se tulee kun tulee, mutta ryömiminen tai konttaus...?
Eli meillä poika istuu 6 kk iästä hyvin, mutta ei nouse itse istumaan eikä ole koskaan viihtynyt mahallaan. Syytän kyllä itseäni kun en silloin ihan alussa jo alkanut pitämään mahallaan, otin jotenkin liian tosissaan kätkytkuolemapelon enkä sen seurauksena pitänyt päivälläkään paljoa mahallaan. En ole kuullutkaan että ei saisi pitää istumassa jos ei osaa nousta, mutta siis näin on? Tästä tulee kyllä kovaa huutoa jos nyt ei anneta istua, sillä leikkii pääasiassa istuallaan mutta myös kovasti tykkää reunoja vasten seisoa ja kävellä. Pitänee sitten kai vain yrittää ja kestää huuto?
Tuntuu että pojalla kädet on heikot, kun laitan vatsalleen on vasta ihan viime päivinä tajunnut miten työntää itseään taaksepäin käsillään, olisiko tuo nyt se polku että osaisi työntää itsensä istumaan joku päivä? Muuten ei ole varsinainen peppukiitäjä, mutta tekee ympyrää pepullaan, eli kiertää peppunsa ympäri jalkoja veivaten. Ei myöskään varsinaisesti ryömi, välillä siirtyy jonkun metrin erilaisin heivauksin ja kiertelyin lattialla JOS motivaatio on kova, mutta useimmiten mielenkiinto liian kauas mennyttä lelua kohti lakoaa ja ottaa lähempää helpommin saatavilla olevan.
Me saatiin viime viikolla kävelyteline tutuilta, olen itse ollut näitä apuvälineitä vastaan kun luin jostain että hidastavat kävelemään oppimista. Onko kukaan käyttänyt näitä? Olen välillä nyt tällä viikolla pojan siihen laittanut ja tykkää tietysti ihan hirveästi kun pääsee hurjaa vauhtia eteenpäin, mutta pitäisikö lopettaa alkuunsa? Ymmärrän kyllä että apuväline on vaan viihdytystä eikä auta oppimaan taitoja, joita nyt tarvittaisiin.
Mutta siis miten tuota konttausta harjoitellaan jos joku jaksaisi yksinkertaisen selityksen antaa?