Penninvenytysprojekti jatkuu...kauppalasku tänään 190? joten ei kovin hyvältä näytä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Meitä on 7 ja ruokaan plus taloustavaroihin menee 600-700? kk

Teillä syödään vähän tai sitten vain keittoja, makkaraa, sikajuhelihaa.

Höpöhöpö. Tänäänkin just ostin naudanlihasuikaleita. Ja sikajauhelihaa en voi sietää.

Maito saadaan yhdeltä tilalta, sitä menee paljon, ja lihaa saadaan myös ja jauhoja, joista on kätevä itse leipasta kaikkea hyvää. Eli meitä ei kai sit voi verrata ap:n tapaukseen...

No, ei todellakaan, jos maitokin on teille ilmaista. Lihasta puhumattakaan.

Joo, en muistanut näitä asioita kun avasin suuni. Muutoinhan meillä menisi maitoonkin ihan sikana rahaa. Hirvenlihaa saadaan, siitä tehdän pari kertaa kuussa ihana ruoka, ja sit seuraavana päivänä jämistä keitto...

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja sartsukka:
Niin luithan et se on 40e vuodessa se pyykinpesuaineen hinnat...Mä en enään kyl tiedä kui paljon lv maksaa mutta silloin kun itse sitä kokeilin tuli se paljon kalliimaksi eikä se toiminut ja pul vaippoja siis meilläkin. Joo lappuleivät toki tulee jo aika halvoiksi. Ja mä koen leipomisen harrastuksena ja talvisin on meillä tuo leivinuunikin tuossa=) ja hella tietty kun meni rikki niin a luokka tilalle en mäkään niin niin hyvä kokki ole mut on ollut pakko opetellakin ja sit koittanut harrastuksen kannaltakin ottaa. Joskus ku tulee paljo vierait kauempaa pidemmäksi aikaa käyn hakees leipomosta jos pelkään etten ehdi tai ei leipä riitä joka on pakkasessa. ja kesäisin leivon niin paljon vähemmän muutekseenkin.

Mä luin että 60?...eli luin väärin :)

Eiku joo kappas niin oli se 60e tosiaan mitä sanoin. Heh. mä taas unohdin sen sappisaippuan. Saanks muuten kysyy minkä verran pyykkiä tein perheellä tulee?

Meillä miehellä likasta hommaa ain välil noiden koneiden kanssa ja siel sun tääl metsäs rämpii ja joskus navetas ja pelloil ajaaa lietettä ja ruuvaa koneit ja noin ja si on neiti viel vaipois tosin nyt viimeaikoina kotona olles ei enään vaippoja sisäl käytä meil tullee n. 10(joskus 12 koneellista jos miehellä oikein sitä työvaatetta mennee vaihtelee vähän tai neidil sitä vahinko päivää tullee tai si on pitkämatka vieraita joide petivaatetta) koneellista viikossa vaippoine päivine pyykkiä on siis pyyhkeet ja lakanat mukana ja meil siis ei oo sit talouspaprua ollenkaan.

Niin luithan et se on 40e vuodessa se pyykinpesuaineen hinnat...Mä en enään kyl tiedä kui paljon lv maksaa mutta silloin kun itse sitä kokeilin tuli se paljon kalliimaksi eikä se toiminut ja pul vaippoja siis meilläkin. Joo lappuleivät toki tulee jo aika halvoiksi. Ja mä koen leipomisen harrastuksena ja talvisin on meillä tuo leivinuunikin tuossa=) ja hella tietty kun meni rikki niin a luokka tilalle en mäkään niin niin hyvä kokki ole mut on ollut pakko opetellakin ja sit koittanut harrastuksen kannaltakin ottaa. Joskus ku tulee paljo vierait kauempaa pidemmäksi aikaa käyn hakees leipomosta jos pelkään etten ehdi tai ei leipä riitä joka on pakkasessa. ja kesäisin leivon niin paljon vähemmän muutekseenkin.

Mä luin että 60?...eli luin väärin :)

Eiku joo kappas niin oli se 60e tosiaan mitä sanoin. Heh. mä taas unohdin sen sappisaippuan. Saanks muuten kysyy minkä verran pyykkiä tein perheellä tulee?

Meillä miehellä likasta hommaa ain välil noiden koneiden kanssa ja siel sun tääl metsäs rämpii ja joskus navetas ja pelloil ajaaa lietettä ja ruuvaa koneit ja noin ja si on neiti viel vaipois tosin nyt viimeaikoina kotona olles ei enään vaippoja sisäl käytä meil tullee n. 10(joskus 12 koneellista jos miehellä oikein sitä työvaatetta mennee vaihtelee vähän tai neidil sitä vahinko päivää tullee tai si on pitkämatka vieraita joide petivaatetta) koneellista viikossa vaippoine päivine pyykkiä on siis pyyhkeet ja lakanat mukana ja meil siis ei oo sit talouspaprua ollenkaan.

Viikossa varmaan noin 7-10 koneellista.

Alkuperäinen kirjoittaja hienohelma:
lähes yks viidesosa kauppalaskusta on miehes proteiinijauheesta. siis ajattele oikeesti, kauppalasku olis ollu vaan 160 jos sen olisit jättäny veks!

Joo...niinhän se ois ollut :)

Mutta noi protskut riittää pitkäksi aikaa. Mies ei osannut sanoa että miten pitkäksi aikaa, mutta eivät ihan heti lopu.

Ja kyllä mun harrastukseen palaa pirusti enempi rahaa kuin miehen, joten siitä en tosiaan ala narisemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Missä herkut ja karkit? Olut? Siideri? Tupakka?

Sulta puuttuu monta oleellista asiaa :)

Mikään noista ei sovi raskaana olevalle...ei edes nuo kaksi ensimmäistä jos on rd :snotty:

Mummo oli kaupassa mukana ja mummo osti likalle paketin keksejä, kun äiti piti tiukkaa linjaa ja olisi antanut lasten herkutella vain maissinaksuilla ja hedelmillä :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Siis yli 6 pussillista roskaa viikossa ja 1-2 koneellista tiskiä päivässä :o Ihan hirveitä määriä!

No jos on lasten kanssa kotona ja tekee itse ruuat niin kyllä sitä tiskiä ja roskaa tulee, ei tuo musta ole mitenkään ihmeellistä.

Mä oon lasten kanssa kotona, meitä on 2+2 ja leivon + teen ruokaa yms. Roskapussien määrää en tiedä mutta tollainen normaali roskis (240l) on pihalla ja kerran kuussa se tyhjätään koskaan ei oo vielä ollut täynnä se silloin.

Investoi kunnon koriin ja lisäksi kestokasseja, ei tartte muovipusseja kaupasta ostaa

Jos noin paljon pesette astioita kannattaa alkaa käyttämään esim. Amwayn fosforittomia konetiskiainejauheita. En ole myyjä, vaan ihan itse niiden käyttäjä. Purkki maksaa jotain 15e ja meillä se kestää kaksi vuotta, kone pyörii n. kerran päivässä.

Suosittelen vaihtamaan konetiskitabut jauheeseen. Rainbown jauhe on oikeasti hyvää, ohjeen mukaan annostetaan 18ml/kone, mä laitan teelusikallisen eli 5ml, en esihuuhtele, ja puhdasta tulee. Paketti maksaa noin 2,5e, ja kestää melkein puolivuotta mun käyttämällä määrällä. En tiedä kuinka paljon koneiden pesutuloksissa on eroa, mun kone on melko uusi, ja käytän tunnin pesuohjelmaa. Huuhtelukirkastetta en käytä, mutta suolaa lisään, sillä asumme yhdellä niistä harvoista suomen paikkakunnista, joissa se on tarpeen.

Meitä on 7 ja ruokaan plus taloustavaroihin menee 600-700? kk

Ja astianpesukone pyörii 1-2kertaa päivässä

Nimenomaan...olen kuullut että isommat perheet pystyvät jopa pienempiin kauppalaskuihin kuussa...joten siksi minäkin nyt yritän :saint:

Meitä on 2+3 ja työskentelemme molemmat kotona, joten syömme siis kotona kaikki lounaat. Lapset ikähaarukalla 11-17 v , joten syövät jo aikuisten annoksia. Meillä kauppaan menee noin 500-550 euroo kuussa. Mä olen ollut kyllä aina tosi tarkka rahasta, mutta ei meillä kyllä ruuasta oo koskaan pihistelty. Ite teen kaikki ruuat eli valmisruokia ei ostella.

Lapset eivät koskaan pienenä ees suostuneet syömään kaupan purkkiruokia kun olivat tottuneet omatekemiin ruokiin. Tein aina isot satsit ruoka-annoksia pakkaseen, josta oli sitten helppo ottaa vaiks anoppilaan mukaan.

Välillä kattelen ihmeissäni ihmisten kauppalaskuja ja mietin mitä hienoa ruokaa he niistä kaikista erikoisista purnukoista valmistaavat. Meillä syödään toooosi perusruokaa, joten sille ei kyllä hintaa kerry. Mä oon aina sanonut , et Suomessa ruoka on kyllä erittäin halpaa.

Vielä pakko kans puuttua tohon jätteen määrään. Meillä tulee maks yksi roskapussi / viikko. Mä kyllä poltan kaikki palavat roskat ja kompostoin ruuantähteet =)

Lidlistä saa konetiskitabletit edullisesti. En ihan satavarmasti muista, mutta alle 2 euroa jokatapauksessa on 30 tbl:n paketti. Olikohan jopa 1,89e. Ja paremmin pesee kun joku kallis merkki. Ollaan joskus kokeiltu Sunia tai Finishiä ja niistä jäi astiat likaiseksi. Tuo astioiden "esipesu" tiskiharjalla (jota joku täällä suositteli) on TODELLA epäekologista. Pyyhkäise ruoanjämät ym roippeet vaikka kumilastalla lautaselta roskiin tai uusiokäytä kerran käytetty talouspaperinpala tähän hommaan. Meillä jää aina jostain pikkupyyhkäisystä tuo talouspaperinpala tiskipöydälle lojumaan ja näillä sitten pyyhitään ruoanjämät yms.

Käsi- ja suihkusaippua oli ilmeisesti nestemäisiä, kun olivat noin kalliita. Palasaippua tulee halvemmaksi. Itteeni ärsyttää, kun esim. Bliw valuu saman tien käsistä kun sitä ottaa, ja sitte tulee otettua lisää.
Jos se kurkkupurkki tarkoitti suolakurkkuja, niin ne ON turhia. Osta mieluummin jotain terveellisempää tilalle. Ja ilman suolakurkkuja kyllä pärjää.

Alkuperäinen kirjoittaja saippua:
Käsi- ja suihkusaippua oli ilmeisesti nestemäisiä, kun olivat noin kalliita. Palasaippua tulee halvemmaksi. Itteeni ärsyttää, kun esim. Bliw valuu saman tien käsistä kun sitä ottaa, ja sitte tulee otettua lisää.
Jos se kurkkupurkki tarkoitti suolakurkkuja, niin ne ON turhia. Osta mieluummin jotain terveellisempää tilalle. Ja ilman suolakurkkuja kyllä pärjää.

palasaippua on järkyttävä bakteeripesä. En todellakaan vaihtaisi siihen.

Tottakai ne omat lempparihygieniatuotteet ovat mieluisimpia. Mutta jos säästää mielii, niin kannattaisi kokeilla edullisempia taloustavaroita: konetiskitablettien sijaan halvempaa jauhetta, edullisinta hammastahnaa, nestesaippuaa, vessapaperia ja talouspaperia. Kaikkien käytön kanssa voi myös koettaa pihistää: todennäköisesti puhdasta tulee kolmanneksen vähemmällä tiski- ja pyykinpesuainemäärälläkin, hammastahnaa riittää herneen kokoinen nokare ja talouspaperirullan voi sahata katki ja käyttää puolikkaita arkkeja.

Et varmastikaan onnistu säästämään, jos kaupasta valikoit ne mieluisimmat tuotteet edullisempien suhteen. Sori nyt vaan, mutta kuulostaa siltä että perustelet jokaisen kalliimman tuotteen olevan jostain syystä välttämätön. Asennetta ehkä kannattaisi hieman rukata. Alle 2,75 euroa maksavat käsisaippuat eivät tosiaankaan jätä paskan hajua käsiin... 1,89 eur maksava hammastahna on tosi kallis, eikä lapsi mene rikki siitä ettei saa omaa tahnaansa. Tarjouksesta olisit saanut kolme purkkia suihkugeeliä tuon 2,95 eur maksavan sijaan.

Miten ihmeessä te saatte palamaan kauppaan noin paljon!?
Me käytiin tänään ruokakaupassa ja meni 72,86?. 7 päivän ruuat, kissanhiekka ja -ruoka, nuorimman purkkiruuat. Sekä ylimääräinen namipussi, suklaapatukka ja energiajuoma. Summa pitää sisällään myös äidin shampoon ja hoitoaineen ja esikoisen hammastahnan.
Käytetään paljon Rainbowta ja Xtraa, mutta myös "merkkituotteita".

Alkuperäinen kirjoittaja joku:
halvat on yhtä hyviä kun nuo kalliitkin,myös käsienpesuaine ja konetiskiaine kannattas ottaa halvempaa,hammastahnat samoin.Ostatko ikinä kaupan omia merkkejä esimrainbow,xtra,euroshopper..kannattaa edes kokeilla osa tuotteista on yhtä hyviä kun kalliitkin.

EI KYL OO Yhtä hyvii, koska ostan halpojakin useimmiten, mut ainakin "oolweis" imee paremmin.

ap:n vastauksista ja muustakin huomaa et tää pennin venytys on tosiaan vaan huvia. ei niin vakavasti otettavaa, kun kuitenkin ostellaan pikkusieniä kun on niin "kivoja" ja mies "TARVII" mömmönsä jne.
Mut niin eihä tää vissii ollukkaa säästöl rahapuutteen takii. Huvittaa vaan.

Jos käyttää käsisaippuana nestemäistä niin kannattaa ostaa niitä iso pöniköitä mistä saa täyttää tosi tosi tosi monta kertaa. en muista monta litraa siinä on mutta maksaa vaan reilu 2 euroa..

Tottakai ne omat lempparihygieniatuotteet ovat mieluisimpia. Mutta jos säästää mielii, niin kannattaisi kokeilla edullisempia taloustavaroita: konetiskitablettien sijaan halvempaa jauhetta, edullisinta hammastahnaa, nestesaippuaa, vessapaperia ja talouspaperia. Kaikkien käytön kanssa voi myös koettaa pihistää: todennäköisesti puhdasta tulee kolmanneksen vähemmällä tiski- ja pyykinpesuainemäärälläkin, hammastahnaa riittää herneen kokoinen nokare ja talouspaperirullan voi sahata katki ja käyttää puolikkaita arkkeja.

Et varmastikaan onnistu säästämään, jos kaupasta valikoit ne mieluisimmat tuotteet edullisempien suhteen. Sori nyt vaan, mutta kuulostaa siltä että perustelet jokaisen kalliimman tuotteen olevan jostain syystä välttämätön. Asennetta ehkä kannattaisi hieman rukata. Alle 2,75 euroa maksavat käsisaippuat eivät tosiaankaan jätä paskan hajua käsiin... 1,89 eur maksava hammastahna on tosi kallis, eikä lapsi mene rikki siitä ettei saa omaa tahnaansa. Tarjouksesta olisit saanut kolme purkkia suihkugeeliä tuon 2,95 eur maksavan sijaan.
Peesi tähän :flower: Lisäksi pitää - jos siis haluaa säästää - miettiä, mitä oikeasti tarvitsee. Moni asia, johon on tottunut, ei ehkä olekaan niin välttämätön kuin on kuvitellut.

Ap:ltä kysyisin, mikä noiden ostosten perusteella on teillä ensi viikon ruokalista? Entä mikä oli viime viikon ruokalista niiden edellisten ostosten perusteella ja kuinka paljon edellisistä on raaka-aineita vielä käytettävissä? Ja ei, ei tarvitse vastata tähän, kunhan vastaa itselleen. Ja tätä linkkiä voi suositella suunnitteluun:
http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/ruoka/reseptit/

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Jos käyttää käsisaippuana nestemäistä niin kannattaa ostaa niitä iso pöniköitä mistä saa täyttää tosi tosi tosi monta kertaa. en muista monta litraa siinä on mutta maksaa vaan reilu 2 euroa..

Ainakin litran päniköissä saa shampoota, se käy ihan hyvin myös käsi- ja suihkusaippuana.