Mies otti lopputilin töistä, huomasi ettei ole ollenkaan hänelle sopiva ala, ei saa mitään tukia joten elämme minun palkallani. Kaksi alle kouluikäistä lasta on, ja opintolainoja. Raha on tiukassa mutta en koe että kärsimme, koska työttömyys (isän läsnäolo) on lähentänyt meitä perheenä ja entisenä materialistina on löytänyt aivan toisenlaisen tavan elää.
Viikon ruokalista suunnitellaan etukäteen ja ainekset ostetaan kerralla, suunnittelussa otetaan huomioon että esim. eilisen keitonjämät saa käytettyä tänään kastikkeeseen. Tarjousten perässä emme yleensä juokse vaan ostamme vain mitä tarvitsemme. Leivomme paljon itse. Olen huomannut että nälkäisenä ei ikinä kannata mennä kauppaan, silloin tarttuu turhaa juomaa ja herkkua mukaan.
Minulla on erikseen "hienommat" (tavalliset) työvaatteet, kotiin tultuani kuljeskelen virttyneemmissä vaatteissa ja paikkaan rikkinäiset sukkanikin, ompelukone on osoittautunut hyödylliseksi kapineeksi. Lapsilla on aina ehjää päällä, usein kirpputorilta hankittuja mutta täysin uudenveroisia vaatteita.
Käymme ilmaisissa näyttelyissä, museoissa ja tapahtumissa, kirjat ja musiikin saamme kirjastosta. Emme tilaa lehtiä vaan luemme uutiset internetistä. Emme käy ravintoloissa vaan teemme ruuat itse ja juhlapäivänä menemme vaikka piknikille.