penisilliiniallergiset huom!

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Ei tullut allergiaa. Pakkausselosteessa lukee, että 5% penisilliini-allergikoista
saavat tästäkin lääkkeestä allergisen reaktion. Olin ihan varma kuuluvani siihen
5 prosenttiin, kun olen muillekkin lääkkeille kuin penisilliinille allerginen.

Alkuperäinen kirjoittaja lk:
Mutta osa penisilliiniallergisista on allergisia myös kefalosporiinille. (15-30%)
Voi olla, mutta jos olet penisilliinille allerginen niin voit olla allerginen vaikka ja mille, ja vaikka et olis allerginen penisilliinille niin voit olla allerginen kaikenlaiselle. Yleensä ne joilla on allergiataipumusta on allergisia hyvin monelle, ei vain yhelle lääkeaineelle tms.

lk
Penisilliiniallergisille voi määrätä kefalosporiinia, jos ei penisilliinistä ole saanut anafylaksiaa. Jos on penisilliiniallergikko on suurempi taipumus olla allerginen yös kefalosporiinille, mutta ei esim amoksisilliinille.

Penisilliiniallergisille voi määrätä kefalosporiinia, jos ei penisilliinistä ole saanut anafylaksiaa. Jos on penisilliiniallergikko on suurempi taipumus olla allerginen yös kefalosporiinille, mutta ei esim amoksisilliinille.
Mä olen saanut penisilliinistä anafylaxian ja makasin sairaalassa letkuissa, mutta silti mulle on määrätty kefeksiniä :eek: Ei onneksi tullut oireita...

Tjaah, mie olen luullu että amoksisilliinille sitä enemmän yliherkkyyttä on jos penisilliiniallergia löytyy. Eikös se olekkaan penisilliinijohdannainen... Kefalosporiini ei taija olla, vaikka toimiiki niinku penisilliini. En mie jaksa selittää. Iiiihassama. :D

Yhteistyössä