Pelottaa, suussa patteja..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paniikissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paniikissa

Vieras
kävin 30.11 hammaslääkäri päivystyksessä kun olin viikonloppuna huomannut patin suussa, posken puolella yläikenessä. sain antibiootti kuurin ja käskettiin takas jos ei ala 3 päivän sisällä pienentyä, no se sitten alkoi pienentyä ja söin kuurin loppuun, mutta ei poistunut aivan kokonaan, nyt sitten huomasin toisen patin joka on kielen puolella alaleuassa, myös sen puolen imusolmuke on turvonnut. Mulla on uus aika hammaslääkäriin 21.pvä mutta täytyy varmaan soittaa sinne huomenna ja kysyä mitä tehään.

Pelottaa vaan sikana jos kyseessä onki joku syöpä tai vastaava, koska mitään mätää ei kuitenkaan oo tullu, tai mitää muuta

Mulla on kans tollainen kova patti ikenessä, eikä hammaslääkäri sanonut mitään kun kuukausi sitten kävin hammaslääkärissä. Tokkopa tosin huomaskaan mitään, oli aika hiihtäjä.

Miten ihmeessä ne tuosta vaan antoi antibiootit? Testasiko muka siinä jotain?

Kuvaile vähän minkälainen, onko rakkula vai ihan kova? Tuleeko jotain nestettä jos painaa? Näetkö peilillä onko jonkun värinen?

Alkuperäinen kirjoittaja Allu-:
Enpä usko, että se on syöpää, kun se on kerran pienentynytkin.. Mulla oli rasvapatti kainalossa ja kesti kauan ennenku se hävis kokonaan.

siinä oli toinen puoli sellanen suht kova ja toinen puoli pehmee ja näköjään pieneni vain sieltä pehmeen puolelta, mutta kova puoli pysyi, nyt tullu takas sitä pehmeetä

tää uus ei satu mutta tuntuu pirun kummalliselta kun nielasee, oon koittanu tunnustella leuan alta tuntuuko siellä jotain, ku nielastessa tuntuu koko sen puolen alaleuassa

Kehtaakohan tässä nyt omia rueta kertoilemaan... :ashamed:

Mulla ainakin patti on kova ja valkoinen. Oiskohan jotain syytä huoleen. Ja yläikenessä sekin, posken puolella.

ei kyllä kuulosta miltään syövältä, ei varmaan pomppaa tuosta vain leuasta toiseen. Rasvapatti voisi olla todennäköisempi?

Ellei sit ole joku virustauti? Onko rakkula vai ihan patti?

Alkuperäinen kirjoittaja kandi:
Miten ihmeessä ne tuosta vaan antoi antibiootit? Testasiko muka siinä jotain?

Kuvaile vähän minkälainen, onko rakkula vai ihan kova? Tuleeko jotain nestettä jos painaa? Näetkö peilillä onko jonkun värinen?

peilillä en sinne näe kun on niin ylhäällä, osakseen tuntuu posken päältä painellessa, mitään nestettä en oo huomannu tulevan, enkä oo maistanu mitään pahaa makua, niinkuin siellä kyselivät. ja niin kun toiseen viestiin vastasin se eka patti oli osiks kova osin pehmee

Patti ikenessä voi olla myös kolmoishermosta johtuvaa tosin silloin on myös kovaa ykskaks alkavaa kipua. Itselläni oli kauan aikoinaan moinen kun aina auton ikkuna raollaan ja poltin tupakkaa. Olipahan vaan vaiva, oli järjen viedä. Korva-nenä-kurkkulääkäri tunnisti oitis vaivan.

ei kyllä kuulosta miltään syövältä, ei varmaan pomppaa tuosta vain leuasta toiseen. Rasvapatti voisi olla todennäköisempi?

Ellei sit ole joku virustauti? Onko rakkula vai ihan patti?

ei se pompannu mihkää ku nyt niit on kaks.. :( patteja ne on ei rakkuloita

ottiko röntgenkuvan? entä eihän sulla ole kuumetta?
on varmaan sittenkin joku tulehdus. missä kondiksessa sun hampaat on noin yleensä? onko juurihoidettuja? jotain traumoja äskettäin?
röntgenkuva pitäisi ottaa jos on niin iso pahkura et posken päältäkin tuntee. ja pitäisi ottaa säännöllisesti muutenkin, vaikkei olisi mitään syytäkään.

jos on ihan tuollaisia tuntemuksia, että nielaistella tuntuu tosi oudolta ja on tunnusteltavissa ihan selvästi, kantsii mennä aiemmin jo näytille.
helsingissä esim. keskitettyyn kipupäivystykseen, hoitavat kaikki samana päivänä. ei tarvitse odottaa kotona et on oikeesti ihan hullun kipee.
taitaa olla tulehdus, voi olla joku kysta tai mitä vaan. pitää kuvata varmasti.

ottiko röntgenkuvan? entä eihän sulla ole kuumetta?
on varmaan sittenkin joku tulehdus. missä kondiksessa sun hampaat on noin yleensä? onko juurihoidettuja? jotain traumoja äskettäin?
röntgenkuva pitäisi ottaa jos on niin iso pahkura et posken päältäkin tuntee. ja pitäisi ottaa säännöllisesti muutenkin, vaikkei olisi mitään syytäkään.

ei otettu röntgenkuvaa, eikä oo kuumetta. Hampaat on tällähetkellä hieman heikossa hapessa, johtuen peräkkäisistä raskauksista ja niistä vaivaksi saanutta närästystä jota oli 24/7 ja samalla nous kymmeniä kertoja päivässä oksennus suuhun ja tätä oli siis koko raskausajan ja kun niitä tosiaan oli muutamat putkeen.

no itekki ihmettelin ettei tehty mitää muuta ku annettii antibiootti kuuri ja uus aika, ja se et sanottii vaa et jos ei auta ni sit takas..nyt vaan mietin että soitanko sinne huomenna, kun mulla ei oo tällä viikolla autoa enkä saa lapsia mihkään ja kuitenki ois sit viikon päästä se aika sinne jo varattu..

Rasvapatti, ts. finnin tapainen patti ikenessä voi kieliä myös tulehtuneesta juuresta. Mätä tulee tällöin ikenestä ulos. Minulle kävi näin. Patti oli välillä pienempi ja välillä isompi, varsinaisen tulehduksen huomasin vasta sitten kun hammas vuosien päästä alkoi särkeä.

No soitat sinne huomenna ja selität. Kyllä niitten pitää osata arvioida tilanne. Kyllähän siellä pitäisi olla lapsille joku leikkipaikka ja hoitajat yleensä tulee hetkeks jeesaan jos vaan pyydät.

Kantsii muuten ottaa ihan fluoritablettikuuri, jos raskauksia ja oksentelua takana. Pitää tosin ensin selvittää sun alueen veden fluoripitoisuus, tietävät sen apteekissa ainakin. Vetäset joku 2 kk ajan purkin ohjeistuksen mukaan, ruokailujen jälkeen päivällä (ei aamulla / illalla hampaiden pesun yhteydessä tarpeen, koska fluoria saat myös tahnasta). Jos taas olet jo uudestaan raskaana, ei fluorikuuria varmaan erityisesti suositella. Esim. Fludent piparminttu on mun mielestä hyvää.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Mulla ilmestyi tosi nopeasti, käytännössä yhdessä yössä patti alas ikeneen huulen puolelle. Oli mätäpatti, hammas kuollut, tehtiin juurihoito.

omalla tapaa toivonki et ois mätäpatti, ettei nyt sentää mitää syöpää kuitenkaa, mut ku jäin vaan miettii ku neki siel vaan kysy että onko vuotanu tai tullu pahaa makua suuhun ja ku mitää tälläst ei ollu ni sit ne ei enää sanonu mitää :O

Alkuperäinen kirjoittaja paniikissa:
Mulla ilmestyi tosi nopeasti, käytännössä yhdessä yössä patti alas ikeneen huulen puolelle. Oli mätäpatti, hammas kuollut, tehtiin juurihoito.

omalla tapaa toivonki et ois mätäpatti, ettei nyt sentää mitää syöpää kuitenkaa, mut ku jäin vaan miettii ku neki siel vaan kysy että onko vuotanu tai tullu pahaa makua suuhun ja ku mitää tälläst ei ollu ni sit ne ei enää sanonu mitää :O

Ei mullakaan se vuotanut tms. tai maistunut suussa.
Soitin vaan hammaslääkäriaikaa kun huomasin patin ikenessä, pääsin suuhygienistille ja hän katsoi että on mätäpaise. Seuraavana päivänä kävin hammaslääkärissä, hammas avattiin ja mätä pääsi tulemaan pois. Monta kertaa vaihdettiin lääkepaikka ennen kun tulehdus parani.

Soitin vaan hammaslääkäriaikaa kun huomasin patin ikenessä, pääsin suuhygienistille ja hän katsoi että on mätäpaise. Seuraavana päivänä kävin hammaslääkärissä, hammas avattiin ja mätä pääsi tulemaan pois. Monta kertaa vaihdettiin lääkepaikka ennen kun tulehdus parani.

oliko se patti kipee?? mulla ei kipeitä oo mutta tuntuu jännältä..
täytyy kattoo jos pystyis odottaa maanantaihin, ku tosiaan matkaa ois tonne hampiksee 10km ja ei oo autoo tällä viikol eikä ketää jolle vois lapsia lykkiä.ja sit taas jos pääsee vaan tollasee pikaselle päivystys ajalle ni ei ne taida siel paljoo mitää tehä

oliko se patti kipee?? mulla ei kipeitä oo mutta tuntuu jännältä..
täytyy kattoo jos pystyis odottaa maanantaihin, ku tosiaan matkaa ois tonne hampiksee 10km ja ei oo autoo tällä viikol eikä ketää jolle vois lapsia lykkiä.ja sit taas jos pääsee vaan tollasee pikaselle päivystys ajalle ni ei ne taida siel paljoo mitää tehä

Ei ollut kipeä ollenkaan. Tuntui vaan hassulle siellä ikenessä ja kun tarkemmin alkoi kattomaan niin huomas että siellä on patti.

mä tulin juuri hammaslääkäristä ja multa löyty ikenestä semmonen "patti". huomasin semmosen ekan kerran jo muutama kuukaus sitten mut en kiinnittäny siihen sen enempää huomioo. no nyt se oli ilmeisesti puhennut ja pienentynyt ja viereen oli tullut myös uus iso. hammaslääkäri kysy heti, että onko mulle tapahtunu joskus joku tapaturma jossa oon kolauttanu hampaat. ja onhan mulle mutta tästä tapahtuneesta on jo kuusi vuotta aikaa eikä ikinä ole ollut mitn kipuja tai vastaavaa. mutta hampaat kyllä muistaa kuulema traumat vuosien takaa. eli ne on ruenneet nyt oireilemaan ja ne menee juurihoitoon. mut ei onneks mitään sen vakavampaa.

Mieheltäni löytyi posken sisäpuolisesta limakalvosta kolmen nuppineulanpäänkokoinen tumma rakkula, joista puhkaistaessa tuli verta. Ilmestyi miehen mukaan yllättäen, näyttää päällepäin kuin tummille luomille, mutta tosiaan niistä tulee verta. Kehoitin menemään hammaslääkäriin kun aloin panikoida.

Mieheltäni löytyi posken sisäpuolisesta limakalvosta kolmen nuppineulanpäänkokoinen tumma rakkula, joista puhkaistaessa tuli verta. Ilmestyi miehen mukaan yllättäen, näyttää päällepäin kuin tummille luomille, mutta tosiaan niistä tulee verta. Kehoitin menemään hammaslääkäriin kun aloin panikoida.

Minulla on sama juttu ja huomasin päivä sitten. Onko se mitään vakavaa?

Osaatteko sano mistä voij johttua minulta poistettiin viisauden hammas alhaalta 2.7.2013 en saannut heti antibioottia meni viiko niin soitin lääkäriin ja kysyin saisinko ajan kun kamala särky ja mätämaistu suussa kävin 6.7.2013 seuraavankerran ja sain antibioottin viikonkuuri ja samalla särkylääketä syönnyt. nyt mennyt viikko ja huomenna loppuu antibiootti mietin tässä kun minulla on ikenessä hirveen moinen kovapatti sellanen punanen ja sivulla hiemman violettiraitoja. että mistä tämä oikein johttuu onko kellään muulla ollut suussa sellaista?

ps. kanataisiko minun käydä tarkistutamassa hammaslääkärillä vaij odottaa viellä hetki?
lauvantaina olisi vestareille lähtö juhlistamaan ja nautimaan vähän virvokeita onko nyt sit kummiskaan hyvin viisasta viellä käydä lääkärillä vaij jätäisikö sen tulevaan viikoon. Kiitos jos vastasitte.

Yhteistyössä