Pelottaa, mitä syödä kun on tavoitepainossa? Laihduttanut siis olen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietiskelee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietiskelee

Vieras
Jatkanko samaa, mutta en niin kovasti vastusta esim ranskalaisia tms?

Joskus voi syödä mitä vain, mutta esim makkarakastikettakin voi syödä?

Nyt syön lähinnä kasviksia, linssejä, papuja, naudan jauhelihaa, riisiä

Olen oppinut syömään tietyllä tavalla, mutta tapa on kuitenkin sellainen jolla laihdun, eli loppuelämääni en voi näin syödä. Miten pitää paino siinä mihin sen olen saanut putoamaan?

Tuskin nousee jos joskus vedän vaikka sen makkarakastikkeen, nyt en syö makkaraa tms ollenkaan. Miten osaa enää ottaa tuollaiset tuotteet ruokavalioon kun ei ole sellaista aikoihin syönyt

Toivottavasti joku ymmärtää mitä tarkoitan

Jos olet tavoitepainossa niin voit syödä normaalisti eli aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Normaaleja annoksia ja kasviksia ja salaattia mukaan.
Voit syödä makkarakastiketta tai ranskalaisia mut viim. mainittuja ens söis joka päivä =)
Makkarakastikkeenkin voi tehdä joko tosi rasvaisesti tai sit kevyemmälläkin tavalla.
Vaikka tekisit ihan perus-jauhokastikkeen niin et sillä liho jos syöt normaaleja annoksia ja liikut myös.

Yritä välttää sitä että napsit aterioiden välillä jotain, se antaa turhia kaloreita jos ei ole edes nälkä silloin kun jotain vain menee huomaamatta suuhun askareiden lomassa. Kun teet ruokaa niin älä syö ruokaa tehdessäsi vaikka tuoksu ja maku olisivat taivaallisia.

Viimeksi muokattu:
ota tavaksi herkkuvuorokausi, jolloin voit syödä makkaraa, karkkeja tai mitä mielesi tekeekin. Muutoin yritä elää suhteellisen säntillisesti. Jos jonain päivänä lipsuu, niin yritä urheilla silloin enemmän. Aika pian huomaat, miten saat painon pidettyä kurissa.

Mutta esim karkkiin, pullaan yms herkkuihin mulla on tullut sellainen totaalikieltäytyminen. En halua ollenkaan, jotenkin pelottaa et jos syön niin repsahdan ja alan taas syömään niitä kuten ennenkin.

Vaikeaa.. Vaikka olenhan minä muutamia karkkeja syönyt ja se on jäänyt siihen. Olisko hyvä jos ottaisi karkkipäivän, jolloin voi ostaa sen yhden pussin? Hampurilaisateriankin voi varmaan joskus syödä. Tosin käymme useammin kebabilla jossa osaan ottaa todella vähäkalorisen sapuskan, salaattia, falafeliä ja jogurttia :)
Parempi vaihtoehto kebabille, ranskalaisille ja majoneesille

Ja nyt olen tehnyt muulle perheelle oman ruoan ja itselleni oman. Eivät suostu syömään mun kasvispyttipannua :D Haluaisin jatkossa kuitenkin syödä samaa ruokaa, täytyy vain tehdä se sellaisella tavalla jotta voi itsekkin syödä. Kaikki kermaruoat yms olen jättänyt välistä

Laihduttamisessa juju on se, että liikakilot karsiutuu aika helposti, kun ruokavalio muuttuu oikeanlaiseksi ja löydät tasapainon sille, ettei syö enempää kuin kulutat. Ihan laiheliiniksi laihduttaminen on vaikeaa, jos ruokailutottumukset ovat järkevät eli et elä esim. yhdellä pähkinällä koko päivää.

Laihduttaminenhan ei ole enää nykyään mitenkään muodissa, vaan nykyään ainakin ammattilaiset puhuu elintaparemontissa yms., jossa otetaan uusi ruokavalio käyttöön ja sitä jatketaan myös kun kiloja on tippunut tarpeeksi joka aiheuttaa sen, ettei kiloja enää kerry eikä uusia "laihdutuskuureja" tarvita.

Itse olen huomannut sen, että kun alkaa kiinnittää huomiota siihen mitä naamarista laittaa alas, niin ei tee yhtään mieli rasvaista ja hiilaripitoista ruokaa. Nakki- ja makkararuuat on ihan out, samoin kuin ranskalaiset, hampurilaiset yms. roskaruuat. Kyllähän niitä nyt joskus voi ja tuleekin syötyä, mutta jos on jotain muuta mahdollisuus syödä, niin mieluummin sitä. Toisin sanoen elimistö tottuu siihen mitä saa, jos annat sille rasvaa ja sokeria, niin se haluaa sitä lisää ja lisää ja se takaa sen, että paino nousee. Mutta jos totutat itsesi proteiinipitoiseen ruokaan ja kasviksiin, niin elimistö haluaa proteiinia ja kasviksia ja painoa ei kerry liikaa.

[QUOTE="a.p";27936074]Mutta esim karkkiin, pullaan yms herkkuihin mulla on tullut sellainen totaalikieltäytyminen. En halua ollenkaan, jotenkin pelottaa et jos syön niin repsahdan ja alan taas syömään niitä kuten ennenkin.

Vaikeaa.. Vaikka olenhan minä muutamia karkkeja syönyt ja se on jäänyt siihen. Olisko hyvä jos ottaisi karkkipäivän, jolloin voi ostaa sen yhden pussin? Hampurilaisateriankin voi varmaan joskus syödä. Tosin käymme useammin kebabilla jossa osaan ottaa todella vähäkalorisen sapuskan, salaattia, falafeliä ja jogurttia :)
Parempi vaihtoehto kebabille, ranskalaisille ja majoneesille[/QUOTE]

Minä olin muutaman kuukauden syömättä karkkia ym. makeaa ja paino putosi 7kg.
Terkkarin mielestä olin liian ankara itselleni ja se kuulemma aiheuttaa repashduksen.
Olisi vaan pitänyt uskoa itseäni, koska nyt kun olen sallinut itselleni karkkia ja makeaa silloin tällöin ja tekee entistä enemmän mieli. Kahvinkin kanssa tulee vedettyä useampikin makeapala, jos ovat pieniä.
Painonputoaminen on pysähtynyt ja taitanut tulla jo pari takaisinkin. Pitää taas tehdä totaalikieltätyminen.

Mä en oo syöny sokeria niin pitkään aikaan, et jos otan korvapuustistakin yhden haukun niin jää kauhea ällö maku suuhun pitkäksi aikaa. Sama homma sokerilimuissa, ei pysty yhtään kyllä.

Mies lämmittää lihapiirakkaa mikrossa niin se haju mikä siitä rasvaisesta piirakasta tulee on jo niin kuvottava ettei tee yhtään mieli

[QUOTE="a.p";27936380]Mä en oo syöny sokeria niin pitkään aikaan, et jos otan korvapuustistakin yhden haukun niin jää kauhea ällö maku suuhun pitkäksi aikaa. Sama homma sokerilimuissa, ei pysty yhtään kyllä.

Mies lämmittää lihapiirakkaa mikrossa niin se haju mikä siitä rasvaisesta piirakasta tulee on jo niin kuvottava ettei tee yhtään mieli[/QUOTE]

Tuo on jo hyvä alku uudelle keveämmälle elämälle! Tsemppiä jatkoon!

Mä olen nyt neljättä päivää laiharilla ja syön samaa ruokaa kuin aiemminkin. Joinain päivinä voin tehdä itselleni oman ruuan, mutta pääsääntöisesti en tee kaksia ruokia. Lasken vain kaloreita ja syön sekä säännöllisemmin että määrällisesti vähemmän. En siis luovu mistään yksittäisestä ruoka-aineesta, koska ennen juhannusta (laiharini deadline) edessä on iso liuta erilaisia juhlia enkä halua olla juhlissa se, joka nyrpeänä ryystää pelkkää kahvia :D

Jonkin tutkimuksen mukaan ylipainoisesta normaalipainoiseen laihduttaneen tulisi syödä vuorokaudessa n. 20% vähemmän kuin aina normaalipainossa olleen verrokin. Lisäksi liikunta auttaa normaalipainossa pysymiseen ehkä neljällä eri tavalla: 1. lihasmassa kuluttaa enemmän energiaa 2. liikunta parantaa unenlaatua-huonounisuus on yhteydessä paino-ongelmiin 3. liikunta virkistää mieltä ja tuottaa hyvänolonhormoneja joita muuten hakisi ruuasta 4. taas yksi tutkimus: suurin osa niistä jotka olivat suuren määrän laihdutettuaan pysyneet vuoden normaalipainossaan harrastivat liikuntaa joka päivä, n. tunnin ajan (esim.kävelyä).
Minä laihdutin n. 20 vuotta sitten n. 15 kiloa ja olen pysynyt normaalipainon alarajalla syömällä pieniä annoksia, tarkkailemalla painoa jatkuvasti ja liikkumalla tehokkaasti 3-6 kertaa viikossa. Ruokavaliossa suosin kasviksia, kalaa, vähärasvaista lihaa, syön harvoin vaaleaa leipää, pullaa, pastaa tms. ja herkuttelen harvoin. Syön kuitenkin ihan kaikkea, mutta annoskoot ja annostiheys vaikuttavat.

[QUOTE="vieras";27938827]Jonkin tutkimuksen mukaan ylipainoisesta normaalipainoiseen laihduttaneen tulisi syödä vuorokaudessa n. 20% vähemmän kuin aina normaalipainossa olleen verrokin. Lisäksi liikunta auttaa normaalipainossa pysymiseen ehkä neljällä eri tavalla: 1. lihasmassa kuluttaa enemmän energiaa 2. liikunta parantaa unenlaatua-huonounisuus on yhteydessä paino-ongelmiin 3. liikunta virkistää mieltä ja tuottaa hyvänolonhormoneja joita muuten hakisi ruuasta 4. taas yksi tutkimus: suurin osa niistä jotka olivat suuren määrän laihdutettuaan pysyneet vuoden normaalipainossaan harrastivat liikuntaa joka päivä, n. tunnin ajan (esim.kävelyä).
Minä laihdutin n. 20 vuotta sitten n. 15 kiloa ja olen pysynyt normaalipainon alarajalla syömällä pieniä annoksia, tarkkailemalla painoa jatkuvasti ja liikkumalla tehokkaasti 3-6 kertaa viikossa. Ruokavaliossa suosin kasviksia, kalaa, vähärasvaista lihaa, syön harvoin vaaleaa leipää, pullaa, pastaa tms. ja herkuttelen harvoin. Syön kuitenkin ihan kaikkea, mutta annoskoot ja annostiheys vaikuttavat.[/QUOTE]

Ylellä on menossa juuri neliosainen dokumenttisarja ylipainosta ja siellä tuli esiin tuo. Masentavaa :D Ei olisi pitänyt antaa itsensä lihoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27938838:
Ylellä on menossa juuri neliosainen dokumenttisarja ylipainosta ja siellä tuli esiin tuo. Masentavaa :D Ei olisi pitänyt antaa itsensä lihoa.

Huomasin kans sen. Laitas lisää hyviä reseptejä sinne blogiisi. Kiitos :kiss:

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27938838:

ja tuo on ihan totta, ainakin oman kokemuksen mukaan. Monet kyselleet miten pysyn noin hoikkana, mutta rehellinen vastaus on, että kovalla työllä ja painontarkkailulla. Paino nousee heti jos syön ns. normaaliannoksia tai jos jättäisin liikunnan.

[QUOTE="vieras";27938867]Huomasin kans sen. Laitas lisää hyviä reseptejä sinne blogiisi. Kiitos :kiss:[/QUOTE]
Päivittelen blogia sitä mukaa kuin saan syötyä :) Sitten, kun saikku loppuu, päivitän blogia varmaan vain kerran päivässä eli iltaisin, mutta repsuja tulee siis kaikki nämä 150 päivää :)

Yhteistyössä