Pelkosektion vastustajat!

  • Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.11.2006 klo 11:39 vieras kirjoitti:
Minusta on myös väärin "pettyä" jos ei saa "kokea" alatiesynnytystä, jos sektio on todennäköisemmin turvallisempi. Jos haluaa kuitenkin kokeilla alatiesynnytystä. Ei kai synnytys ole ainoastaan äidin kokemusta/elämystä varten? Eikö ole tarkoitus saada lapsi terveenä maailmaan ja säilyttää myös äidin terveys? Jos maito ei heti nouse, ei se maata kaada. Nähkää metsä puilta!
Voin sanoa, että olen ollut pettynyt kun en saanut kokea luonnollista alatiesynnytystä. Enkä tule kokemaan.
Kuitenkaan se perimmäinen tarkoitus ei siitä muuksi muutu. Toki tärkeintä on lapsen terveys!
Ei synnytys ole ainoastaan äidin kokemusta varten, mutta äidillä on asiasta oma kokemus ja oma tunne. Se vain on, halusi tai ei. Ei voi sanoa, että toisen tunne olisi väärä. Väärää on sitten se, jos toimii sen tunteen mukaan vähät välittämättä lapsesta.
 
Ehkä sitä voisi olettaa, että kun ihminen ryhtyy hankkimaan lapsia, niin sitä olisi sen verran kypsyyttä, että pystyisi järkevällä tavalla käsittelemään asiaa ja vähän vaikka kestämään kipua. Eikä vaan teinityttömäisesti kirkua pelkoaan (IIIIIIIK hämähäkkiiii!!!!!) lähinnä vain huomiota hakeakseen ja sellaista pissisroolia vetääkseen.
 
vieras myös
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2006 klo 09:16 vieras kirjoitti:
Ehkä sitä voisi olettaa, että kun ihminen ryhtyy hankkimaan lapsia, niin sitä olisi sen verran kypsyyttä, että pystyisi järkevällä tavalla käsittelemään asiaa ja vähän vaikka kestämään kipua. Eikä vaan teinityttömäisesti kirkua pelkoaan (IIIIIIIK hämähäkkiiii!!!!!) lähinnä vain huomiota hakeakseen ja sellaista pissisroolia vetääkseen.
Todella kypsää tekstiä.
 
Vieraampi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2006 klo 11:40 vieras myös kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2006 klo 09:16 vieras kirjoitti:
Ehkä sitä voisi olettaa, että kun ihminen ryhtyy hankkimaan lapsia, niin sitä olisi sen verran kypsyyttä, että pystyisi järkevällä tavalla käsittelemään asiaa ja vähän vaikka kestämään kipua. Eikä vaan teinityttömäisesti kirkua pelkoaan (IIIIIIIK hämähäkkiiii!!!!!) lähinnä vain huomiota hakeakseen ja sellaista pissisroolia vetääkseen.
Todella kypsää tekstiä.
Joo minäkin ajattelin ensimmäisenä tuon luettuani että kypsää tekstiä on. Varmaankin tällä palstalla vieraili joku synnytyksiin erikoistunut lääkäri tms kirjoittamassa tuon argumentin. Sen ääreen kunnioittaen me synnytyspelkoiset vaietkoomme :)
 
mie
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2006 klo 13:12 Vieraampi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2006 klo 11:40 vieras myös kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2006 klo 09:16 vieras kirjoitti:
Ehkä sitä voisi olettaa, että kun ihminen ryhtyy hankkimaan lapsia, niin sitä olisi sen verran kypsyyttä, että pystyisi järkevällä tavalla käsittelemään asiaa ja vähän vaikka kestämään kipua. Eikä vaan teinityttömäisesti kirkua pelkoaan (IIIIIIIK hämähäkkiiii!!!!!) lähinnä vain huomiota hakeakseen ja sellaista pissisroolia vetääkseen.
Todella kypsää tekstiä.
Joo minäkin ajattelin ensimmäisenä tuon luettuani että kypsää tekstiä on. Varmaankin tällä palstalla vieraili joku synnytyksiin erikoistunut lääkäri tms kirjoittamassa tuon argumentin. Sen ääreen kunnioittaen me synnytyspelkoiset vaietkoomme :)
siis oikeesti onhan tuossa vähän pointtiakin. En nyt tarkoita tota huomion hakujuttua, mutta muuten. Siis jos raskaaksi haluaa ja omaa lasta niin kovin, niin kyllä sitä pitää pystytä vähän kipua tuntemaan, kontrollinen menettämään ja arpia sietämään. Edelleen ymmärrän lääketieteelliset syyt, ja muut hyväksikäyttö raiskaus jutut, mutta noita ed.mainittuja on todella pieni osa heistä jotka halauvat "pelkosektion".

en edelleenkään ymmärrä ensisynnyttäjiä, jotka pelkäävät ja vaativat pelkosekstioat, myöhästä on katua ku on pullat uunissa. Uudelleen synnyttäjillä onkin jo iahn eri kokemus pohja ja sitä kautta ovat mielestä oikeutetumpiakin pelkosektioon.
 
Paras tapa voittaa pelko on kohdata se tilanne mikä pelottaa. Ja vähän analysoida mitä oikeastaan tarkkaan ottaen pelkää ja hankkia asiallista tietoa aiheesta.

Minusta sen verran voi jokainen lasta odottava tehdä.

Sen sijaan sellaista en voi arvostaa ollenkaan, että vaan piipittää että kun mua pelottaa ja vaatimalla vaatii sektiota ja pistää kädet korville ja laput silmille järkiperusteluille ja aivot off-tilaan ja oikein heittäytyy pelkotilaan ja nauttii siitä miten vauhko ja hysteerinen on. Saa oikein paljon huomiota ja hyssyttelyä vaikka on tavallaan itse aiheuttanut koko tilanteen kun antaa kuin lapsi vallan tolkuttomalle tunnetilalle eikä suostu kuuntelemaan järkipuhetta.

Näin.
 
Riz
Minusta ei ole oikein väittää että "sektio saadaan LIIAN HELPOSTI". Mieluummin pitäisi moittia sitä, että tietoa eri synnytyskäytännöistä saa LIIAN HEIKOSTI. Pitäisi saada asiallista ja monipuolista tietoa alatiesynnytyksestä ja sektiosta, niin ei tarvitsisi summamutikassa ja pelon vallassa päättää.

Jos joku kokee haluavansa synnyttää tietyllä tavalla, niin saa haluta, ja saa saada, mutta minusta olisi tosi tärkeää että äiti joka valintaa on tekemässä todella tietäisi asioista.

Minusta sektio on paljon parempi vaihtoehto kuin paniikkinen äiti synnyttämässä. Ja ne jotka eivät halua arpia tai jälkiä tai kipua, voisivat myös ainakin pikkuisen harkita vaikka ihan adoptiota.

PS. Ja oma mielipiteeni haluaisin mieluummin sektion, jos vaihtoehtona on maata johdoissa ja piuhoissa selällään, ja ponnistaa silloin kun kätilö käskee. Jos sen sijaan saa liikkua ja käyttää vettä ja olla "rauhassa", synnytän ehdottomasti mieluummin alakautta.
 


siis oikeesti onhan tuossa vähän pointtiakin. En nyt tarkoita tota huomion hakujuttua, mutta muuten. Siis jos raskaaksi haluaa ja omaa lasta niin kovin, niin kyllä sitä pitää pystytä vähän kipua tuntemaan, kontrollinen menettämään ja arpia sietämään. Edelleen ymmärrän lääketieteelliset syyt, ja muut hyväksikäyttö raiskaus jutut, mutta noita ed.mainittuja on todella pieni osa heistä jotka halauvat "pelkosektion".

en edelleenkään ymmärrä ensisynnyttäjiä, jotka pelkäävät ja vaativat pelkosekstioat, myöhästä on katua ku on pullat uunissa. Uudelleen synnyttäjillä onkin jo iahn eri kokemus pohja ja sitä kautta ovat mielestä oikeutetumpiakin pelkosektioon.
[/quote]


Arpia tulee niin sektiossakin, samoin kipua, ja kontrollin säilymisestä ei myös etukäteen tiedä, sektiohan tehdään elektiivisenä äidin ollessa hereillä (useimmiten). Ei se niin helppo asia ole kuin alatiesynnyttäjät luulevat.
 
ammattilainen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.11.2006 klo 08:13 Riz kirjoitti:
Minusta ei ole oikein väittää että "sektio saadaan LIIAN HELPOSTI". Mieluummin pitäisi moittia sitä, että tietoa eri synnytyskäytännöistä saa LIIAN HEIKOSTI. Pitäisi saada asiallista ja monipuolista tietoa alatiesynnytyksestä ja sektiosta, niin ei tarvitsisi summamutikassa ja pelon vallassa päättää.

Jos joku kokee haluavansa synnyttää tietyllä tavalla, niin saa haluta, ja saa saada, mutta minusta olisi tosi tärkeää että äiti joka valintaa on tekemässä todella tietäisi asioista.
Tuo on kaunis ja hyvä ajatus mutta monesti vain resurssien puutteessa hankala. Pelkoäiti on usein siinä tilassa, että faktat alatiesynnytyksistä sekä sektioista saattavat mennä ohi korvien tai pitää moneen kertaan kerrata. Erikoissairaanhoidossa ei ole valitettavasti tällaisia resursseja. Pelkopolin ajat ovat usein lyhyitä ja tiiviitä vain ja ainoastaan resurssien puutteesta ei sikis että tietoja voitaisiin pimittää tai äitejä painostaa alatiesynnytykseen. Rahaa ei vaan yksinkertaisesti ole. Tiesittekö muuten, että pelkopoliklinikkakäynnit ovat lisääntyneet aivan valtavasti erityisesti viimeisen vuoden aikana. Johtuisiko näistä netin synnytyskauhukertomuksista, mene ja tiedä. Tietoa sektiosta ja alatiesynnytyksestä voit saada myös neuvolasta ja voit pyytää neuvolatätiä varaamaan jonkin pidemmän keskusteluajan sinulle että saatte keskittyä juuri synnytystapaan. Erittäin vaikeat synnytyspelot on toki hoidettava erikoissairaanhoidossa.
 
Olen muuten samaa mieltä näistä keskustelupalstoista pelon lietsojina. Vähän asian kuin asian suhteen.

Kyllähän niitä synnytyskertomuksia kuultiin ennenkin, mutta vain niiltä ihmisiltä, jotka tunsi. Oli varmaan vähän vähempi kauhukertomuksia tarjolla kuin täällä nykyisin.

En muuten oikein ymmärrä tuota, että pitää miettiä etukäteen synnytystapaa, jollei siihen ole mitään lääketieteellistä syytä. Itse en ainakaan koskaan ole edes harkinnut, että alakautta vai sektio. Joka kerta olen menyt synnyttämään tietoisena siitä, että sektiokin on mahdollinen, jos tilanne niin vaatii. Vielä ei ole vaatinut.

 
Jamin äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.11.2006 klo 16:12 klaava kirjoitti:
Olen muuten samaa mieltä näistä keskustelupalstoista pelon lietsojina. Vähän asian kuin asian suhteen.

Kyllähän niitä synnytyskertomuksia kuultiin ennenkin, mutta vain niiltä ihmisiltä, jotka tunsi. Oli varmaan vähän vähempi kauhukertomuksia tarjolla kuin täällä nykyisin.

En muuten oikein ymmärrä tuota, että pitää miettiä etukäteen synnytystapaa, jollei siihen ole mitään lääketieteellistä syytä. Itse en ainakaan koskaan ole edes harkinnut, että alakautta vai sektio. Joka kerta olen menyt synnyttämään tietoisena siitä, että sektiokin on mahdollinen, jos tilanne niin vaatii. Vielä ei ole vaatinut.
peesaan..

Kyllä se niin on että kun lapsia tehdään niin kyllä sitä kipuakin on siedettävä..Ja se kipu tulee sekä alatiesyn. että sektiossa, sektiossa vain myöhemmin..Minä olisin halunu pelkopolille mutta en kerenny kun poika jo oli tulossa..Puhuin kyllä äitini kanssa noista peloista ja se sano että varmasti tulee tekee kipeetä mutta nykyisin on kipulääkkeet aikoinaan ei ollu mitään..Mummolleni en edes kehdannu sanoa mitään kun se kuitenkin on pyöräyttäny 5 muksua ilman kipulääkkeitä..
Pääasia kuienkin on että noista asioista voi puhua jonkun kanssa ja saada rohkasua ja tietoa asiasta..Myönnän että teki kipeetä varsinkin kun rupes supistelemaa kunnolla eikä mitään lääkkeettä vielä saanu mutta kyllä se kokemus, pojan syntymä on parasta mitä olen kokenu ja toivon että siunaantuu vielä lisää lapsia..
Ymmärrän pelon jos aikasemi/aikasemmat synnytykset on ollu vaikeita (omaissa papereissa luki vaikea synnytys) mutta molemmissa tapauksissa tulee tekee kipeetä.Alatiesynnytyksestä yleensä, siis yleensä toipuu nopeammin kun sektiosta.Kaikki tekevät kuitenkin miten parhaaksi näkevä..Riskejä on kummassakin..
 
minäkin
Olen kokenut sektion kaksi kertaa, kummallakin kerralla lääketieteellisistä syistä. Toisen oli tarkoitus syntyä alateitse, mutta mutta... olen pelkuri ja myönnetään...olin helpottunut, kun jouduin hätäsektioon ihan alkumetreillä.

Olen nimittäin ihminen, joka pelkää pientäkin toimenpidettä ja se pelko ilmenee vasta kun toimenpidettä ollaan tekemässä. Pyörryn, oksennan, hyperventiloin, itken = paniikkikohtaus eli uskon todellakin, että on ihmisiä, jotka ovat oikeutettuja esimerkiksi pelon vuoksi sektioon. Kolmas sektoidaan varmasti, päivä päätetään edeltä ja takarajakin on vedetty juuri sille viikolle 37. Hyvä niin, hyvällä omatunnolla.

Kaikille mukavia talvipäiviä :)).
 
mä vaan



[/quote]

peesaan..

Kyllä se niin on että kun lapsia tehdään niin kyllä sitä kipuakin on siedettävä..Ja se kipu tulee sekä alatiesyn. että sektiossa, sektiossa vain myöhemmin..Minä olisin halunu pelkopolille mutta en kerenny kun poika jo oli tulossa..Puhuin kyllä äitini kanssa noista peloista ja se sano että varmasti tulee tekee kipeetä mutta nykyisin on kipulääkkeet aikoinaan ei ollu mitään..Mummolleni en edes kehdannu sanoa mitään kun se kuitenkin on pyöräyttäny 5 muksua ilman kipulääkkeitä..
Pääasia kuienkin on että noista asioista voi puhua jonkun kanssa ja saada rohkasua ja tietoa asiasta..Myönnän että teki kipeetä varsinkin kun rupes supistelemaa kunnolla eikä mitään lääkkeettä vielä saanu mutta kyllä se kokemus, pojan syntymä on parasta mitä olen kokenu ja toivon että siunaantuu vielä lisää lapsia..
Ymmärrän pelon jos aikasemi/aikasemmat synnytykset on ollu vaikeita (omaissa papereissa luki vaikea synnytys) mutta molemmissa tapauksissa tulee tekee kipeetä.Alatiesynnytyksestä yleensä, siis yleensä toipuu nopeammin kun sektiosta.Kaikki tekevät kuitenkin miten parhaaksi näkevä..Riskejä on kummassakin..
[/quote]

Tuossa on kanssa ajattelemisen aihetta. Todellakin mummomme ovat pyöräyttäneet useita lapsia maailmaan alakautta synnyttäen. Silloin ei ole mistää synnytyspelosta puhuttukaan. Sektioon on päässy vain äärimmäisessä hädässä. Ymmärrän kyllä että nykyään jotkut todellakin menevät täysin paniikkiin toimenpiteistä tai sairaaloista yms yms ja sitten synnytyspelko muuttuu kauhuksi ja huomaa ettei pystykään synnyttämään.
Mutta miks me ollaan tällaisia me nykyajan hedelmällisessä iässä olevat naiset!?? Ollaanko me niin pilalle hemmoteltuja ettei mitään kipua tarvitse sietää eikä mitään brutaalia tapahtumaa?
Ovat mummommekin saattaneet pelätä synnytystä, mutta lähinnä omaa tai lapsen kuolemaa siinä. Silloin kun on synnytetty kotona eikä sairaalassa. Silloin synnytyskivut on kuitenkin otettu luonnollisina vastaan eikä kukaan varmaan niihin kipuihin ole kuollut...
Mikä meitä oikein vaivaa kun ollaan näin heikkoja ihmisiä?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 11:33 mä vaan kirjoitti:
Mikä meitä oikein vaivaa kun ollaan näin heikkoja ihmisiä?
Sääli, kenen mielestä heikkous on vaiva... :whistle: Itse olen heikko, mikäli se tarkoittaa sitä, etten alkanut "kokeilemaan" alakautta, ja ihan ylpeä olen siitä :saint: Naurettavaa on myös ottaa esille meidän mummot ymt vanhat asiat, koska silloin ei ole ollut mitään muuta vaihtoehtoa, mutta herrajestas sentään, nykyään on, ja naisten asemakin on "hiukka" parempi, enää ei naisten tarvitse uhrautua samalla lailla kuin entisaikaan. Toki aivan sama mulle, jos joku haluaa jotain tehdä, sen takia että aina niin on tehty, mutta pitäisi ymmärtää toisten kehittyneisyys, kaikki eivät halua elää kuten on eletty 50 vuotta sitten.
 
Jamin äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 12:13 tepa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 11:33 mä vaan kirjoitti:
Mikä meitä oikein vaivaa kun ollaan näin heikkoja ihmisiä?
Sääli, kenen mielestä heikkous on vaiva... :whistle: Itse olen heikko, mikäli se tarkoittaa sitä, etten alkanut "kokeilemaan" alakautta, ja ihan ylpeä olen siitä :saint: Naurettavaa on myös ottaa esille meidän mummot ymt vanhat asiat, koska silloin ei ole ollut mitään muuta vaihtoehtoa, mutta herrajestas sentään, nykyään on, ja naisten asemakin on "hiukka" parempi, enää ei naisten tarvitse uhrautua samalla lailla kuin entisaikaan. Toki aivan sama mulle, jos joku haluaa jotain tehdä, sen takia että aina niin on tehty, mutta pitäisi ymmärtää toisten kehittyneisyys, kaikki eivät halua elää kuten on eletty 50 vuotta sitten.

Mitä tarkotat uhrautumisella? Jos tarkotat synnyttämistä niin sehän om maailman luonnollisin tapahtuma enkä minä ainakaan kokenut sitä uhrautumisena..Eikä nykyää tarvikkaan elää kuten silloin..Nykyää saa kipulääkkeitä ym jos haluaa.Toiset haluaa toiset ei..
Ihan uteliaisuudesta kun sanoit "alkanut kokeilemaan" miksi?
Siis mitä pelkäsit? Sektio on mielestäni ok jos se on lääkettieteelisesti turvallisempaa äidille ja lapselle..Kirjotuksestasi voisi kuitenkin ymmärtää
ette halunut synnyttää alateitse, ettei se ollut pelosta kiinni että synnytit sektiolla vaan jostain muusta..Voin olla väärässä..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 12:13 tepa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 11:33 mä vaan kirjoitti:
Mikä meitä oikein vaivaa kun ollaan näin heikkoja ihmisiä?
Sääli, kenen mielestä heikkous on vaiva... :whistle: Itse olen heikko, mikäli se tarkoittaa sitä, etten alkanut "kokeilemaan" alakautta, ja ihan ylpeä olen siitä :saint: Naurettavaa on myös ottaa esille meidän mummot ymt vanhat asiat, koska silloin ei ole ollut mitään muuta vaihtoehtoa, mutta herrajestas sentään, nykyään on, ja naisten asemakin on "hiukka" parempi, enää ei naisten tarvitse uhrautua samalla lailla kuin entisaikaan. Toki aivan sama mulle, jos joku haluaa jotain tehdä, sen takia että aina niin on tehty, mutta pitäisi ymmärtää toisten kehittyneisyys, kaikki eivät halua elää kuten on eletty 50 vuotta sitten.
Ei sen mielestäni kuulu mennä näin, että kumpis rouvalle laitetaan alatiesynnytys vai sektio. Tuo yläpuolella oleva kommentti osoittaa kyllä juuri sen, että nykyisin kuvitellaan sektionkin oleva heti yksi vaihtoehto synnytykselle, kun sen todellakin pitäisi mennä niin, että on yksi vaihtoehto eli alatiesynnytys ja vasta sitten, jos siihen ei millään pysty otetaan sektio vaihtoehdoksi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 13:30 äippis kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 12:13 tepa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 11:33 mä vaan kirjoitti:
Mikä meitä oikein vaivaa kun ollaan näin heikkoja ihmisiä?
Sääli, kenen mielestä heikkous on vaiva... :whistle: Itse olen heikko, mikäli se tarkoittaa sitä, etten alkanut "kokeilemaan" alakautta, ja ihan ylpeä olen siitä :saint: Naurettavaa on myös ottaa esille meidän mummot ymt vanhat asiat, koska silloin ei ole ollut mitään muuta vaihtoehtoa, mutta herrajestas sentään, nykyään on, ja naisten asemakin on "hiukka" parempi, enää ei naisten tarvitse uhrautua samalla lailla kuin entisaikaan. Toki aivan sama mulle, jos joku haluaa jotain tehdä, sen takia että aina niin on tehty, mutta pitäisi ymmärtää toisten kehittyneisyys, kaikki eivät halua elää kuten on eletty 50 vuotta sitten.
Ei sen mielestäni kuulu mennä näin, että kumpis rouvalle laitetaan alatiesynnytys vai sektio. Tuo yläpuolella oleva kommentti osoittaa kyllä juuri sen, että nykyisin kuvitellaan sektionkin oleva heti yksi vaihtoehto synnytykselle, kun sen todellakin pitäisi mennä niin, että on yksi vaihtoehto eli alatiesynnytys ja vasta sitten, jos siihen ei millään pysty otetaan sektio vaihtoehdoksi.
Mun on kanssa pakko tätä peesata. Siis ymmärrän hyvin sektion silloin, jos se perusteltua lääketieteellisistä syistä (paniikkiin joutuminen tai voittamaton pelko voidaan mielestäni katsoa lääketieteelliseksi syyksi), mutta en tosiaan ymmärrä miksi ns. "muuten vaan" pitäisi voida saada sektio? Jos alatiesynnytys on mahdollinen ja todennäköisesti onnistuu.

Vasta pari päivää sitten ystäväni lapsi leikattiin, koska kokoarvion perusteella ei olisi mahtunut alakautta. Ja lapsella oli vaikeuksia hengityksen käynnistymisessä synnytyksen jälkeen, kuten täälläkin on ollut puhetta. Viikkojakin oli kuitenkin 39, joten ei edes aikaisin leikattu.

Ja tuo kokoarviokin oli sitten puoli kiloa yläkanttiin eli olisi kuitenkin mahtunut alakauttakin...

Mutta minusta tuo on jo sellainen seikka, että kannattaa varmaan huomioida. Luonto on kaikessa viisaudessaan kehittänyt nisäkkään (myös ihmisen) sellaiseksi, että hyvän elämän alkamisen kannalta alatiesynnytys on lapselle tarpeen. Eikä sitä mielestäni pidä lapselta riistää ilman perusteltuja syitä.

Toivottavasti niin ei tehdäkään. Joskus vaan kuulostaa, että tehdäänkö kuitenkin?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2006 klo 11:55 kysymys kirjoitti:
Kertokaas nyt, te pelkosektion vastustajat, miksi vaahtoatte aiheesta täällä?
Eipä tuo ole ensimmäinen ja viimeinen asia täällä, mistä vaahdotaan ja tapellaan. Ei kannata "kysymys" ottaa niin henkilökohtaisesti. Odotusaika, synnytys, imetys jne. ovat kaikki sellaisia aiheita että niistä kirjoitellaan puolesta ja vastaan ja välillä kiivaastikin. Tuota sektio asiaa olen jonkun verran seurannut sivusta ja ulkopuolisen silmin näyttäisi siltä, että aivan yhtä paljon vaahtoavat pelkosektion kannattajat kuin vastustajatkin. Minun mielestä on vain hyvä että kirjavaa keskustelua syntyy. Jos jonkun nahka ei kestä lukea kovempaa tekstiä niin laittakoon ruksia yläkulmasta :whistle:
 
kysymys
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 14:37 Hay-D kirjoitti:
Eipä tuo ole ensimmäinen ja viimeinen asia täällä, mistä vaahdotaan ja tapellaan. Ei kannata "kysymys" ottaa niin henkilökohtaisesti. Odotusaika, synnytys, imetys jne. ovat kaikki sellaisia aiheita että niistä kirjoitellaan puolesta ja vastaan ja välillä kiivaastikin. Tuota sektio asiaa olen jonkun verran seurannut sivusta ja ulkopuolisen silmin näyttäisi siltä, että aivan yhtä paljon vaahtoavat pelkosektion kannattajat kuin vastustajatkin. Minun mielestä on vain hyvä että kirjavaa keskustelua syntyy. Jos jonkun nahka ei kestä lukea kovempaa tekstiä niin laittakoon ruksia yläkulmasta :whistle:
Juu, itseasiassa nyt kun olen selannut eri keskustelupalstoja enemmänkin (kohtalaisen uusi tuttavuus minulle :) ) olen huomannut että tunteita nostattavaa keskustelua saa tosiaan aiheesta kuin aiheesta, ja ihmiset kirjoittavat todella ilkeää tekstiä välillä. Ehkä on liikaa toivottu että normaalit elämässä käytössä olevat käytöstavat toimisivat täällä netissäkin. Hyvä vinkki tuo ruksin käyttö. :D
 


[/quote]


Mutta minusta tuo on jo sellainen seikka, että kannattaa varmaan huomioida. Luonto on kaikessa viisaudessaan kehittänyt nisäkkään (myös ihmisen) sellaiseksi, että hyvän elämän alkamisen kannalta alatiesynnytys on lapselle tarpeen. Eikä sitä mielestäni pidä lapselta riistää ilman perusteltuja syitä.

Toivottavasti niin ei tehdäkään. Joskus vaan kuulostaa, että tehdäänkö kuitenkin?
[/quote]


Hyvin sanottu!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 13:08 Jamin äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 12:13 tepa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 11:33 mä vaan kirjoitti:
Mikä meitä oikein vaivaa kun ollaan näin heikkoja ihmisiä?
Sääli, kenen mielestä heikkous on vaiva... :whistle: Itse olen heikko, mikäli se tarkoittaa sitä, etten alkanut "kokeilemaan" alakautta, ja ihan ylpeä olen siitä :saint: Naurettavaa on myös ottaa esille meidän mummot ymt vanhat asiat, koska silloin ei ole ollut mitään muuta vaihtoehtoa, mutta herrajestas sentään, nykyään on, ja naisten asemakin on "hiukka" parempi, enää ei naisten tarvitse uhrautua samalla lailla kuin entisaikaan. Toki aivan sama mulle, jos joku haluaa jotain tehdä, sen takia että aina niin on tehty, mutta pitäisi ymmärtää toisten kehittyneisyys, kaikki eivät halua elää kuten on eletty 50 vuotta sitten.

Mitä tarkotat uhrautumisella? Jos tarkotat synnyttämistä niin sehän om maailman luonnollisin tapahtuma enkä minä ainakaan kokenut sitä uhrautumisena..Eikä nykyää tarvikkaan elää kuten silloin..Nykyää saa kipulääkkeitä ym jos haluaa.Toiset haluaa toiset ei..
Ihan uteliaisuudesta kun sanoit "alkanut kokeilemaan" miksi?
Siis mitä pelkäsit? Sektio on mielestäni ok jos se on lääkettieteelisesti turvallisempaa äidille ja lapselle..Kirjotuksestasi voisi kuitenkin ymmärtää
ette halunut synnyttää alateitse, ettei se ollut pelosta kiinni että synnytit sektiolla vaan jostain muusta..Voin olla väärässä..
No ainahan alatietä perustellaan mm. sillä, että hyvä ja äitiyteen valmis tuleva äiti uhrautuu sen verran lapsensa vuoksi, että edes kokeilee alakautta, vaikka mikä olisi.
Ja itselläni siis oli pelkosektio, mutta älä luulekaan, että alan tässä niitä pelkoja luettelemaan, että saisitte niitä väheksyä ja niille nauraa. Eli olet väärässä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 13:30 äippis kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 12:13 tepa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 11:33 mä vaan kirjoitti:
Mikä meitä oikein vaivaa kun ollaan näin heikkoja ihmisiä?
Sääli, kenen mielestä heikkous on vaiva... :whistle: Itse olen heikko, mikäli se tarkoittaa sitä, etten alkanut "kokeilemaan" alakautta, ja ihan ylpeä olen siitä :saint: Naurettavaa on myös ottaa esille meidän mummot ymt vanhat asiat, koska silloin ei ole ollut mitään muuta vaihtoehtoa, mutta herrajestas sentään, nykyään on, ja naisten asemakin on "hiukka" parempi, enää ei naisten tarvitse uhrautua samalla lailla kuin entisaikaan. Toki aivan sama mulle, jos joku haluaa jotain tehdä, sen takia että aina niin on tehty, mutta pitäisi ymmärtää toisten kehittyneisyys, kaikki eivät halua elää kuten on eletty 50 vuotta sitten.
Ei sen mielestäni kuulu mennä näin, että kumpis rouvalle laitetaan alatiesynnytys vai sektio. Tuo yläpuolella oleva kommentti osoittaa kyllä juuri sen, että nykyisin kuvitellaan sektionkin oleva heti yksi vaihtoehto synnytykselle, kun sen todellakin pitäisi mennä niin, että on yksi vaihtoehto eli alatiesynnytys ja vasta sitten, jos siihen ei millään pysty otetaan sektio vaihtoehdoksi.
Enpä minä sanonutkaan, että se sektio on heti ja automaattisesti valittavissa oleva vaihtoehto, mutta onpa kumminkin vaihtoehto, enää ei odoteta välttämättä siihen asti, kunnes äiti tai/ja lapsi on hengenvaarassa ennenkuin se tehdään, ja sitä ajatellaan myös siltä kantilta, että on suunniteltu sektio perustelluin syin PALJON turvallisempi vaihtoehto, kuin se että odottava äiti hermoilee ja stressaa koko odotusajan ja jokainen tietää mitä siitä taas voi seurata.
Hassua, että te pelkosektion vastustajat ajattelette juuri noin, että niistä sektioista tulee vain valintatehtävä, kyllä niihin vielä lääkärin lupa/lähete tarvitaan.
Moniko teistä omaa lääkärinoikeudet/tietomäärät, että tiedätte sanoa tuntemattomalle ihmiselle muutaman kirjoitetun rivin perusteella, mikä tälle ko. hlölle tai hänen lapselleen on parasta???
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 14:06 klaava kirjoitti:
Siis ymmärrän hyvin sektion silloin, jos se perusteltua lääketieteellisistä syistä (paniikkiin joutuminen tai voittamaton pelko voidaan mielestäni katsoa lääketieteelliseksi syyksi), mutta en tosiaan ymmärrä miksi ns. "muuten vaan" pitäisi voida saada sektio?
Anteeksi, jos todella kirjoituksessani huomaamattani annoin sen käsityksen, että minä sain sektion "muuten vaan" :eek: :eek: Se, että se on nykyään vaihtoehto, ei tarkoita sitä, että se olisi tai että sen pitäisi olla sellainen vaihtoehto, kuten on vara valita ostaako suodatin- vai pannujauhatusta. Entisaikaan sitä ei ole ollut vara valita, pelkäsipä kuollakseen tai olipa tulossa sitten 5-6 kiloinen lapsi, nykyään voi ja hyvä niin.
 
Itse vastustan pelkosektioita suurelta osin rahakysymyksen vuoksi. Se maksaa yhteiskunnalle ja on periaatteessa turhaa rahanhukkaa. No nyt moni ajattelee, että "olen minä veroja maksanut..." Totta, mutta tämä nykyinen hyvinvointiyhteiskunta ei tule pyörimään tällaisenaan enää kovin pitkään ja itse näkisin mielummin, että supistettaisiin juuri tämän tyyppisistä menoista ja keskitettäisiin nekin rahat vaikka keskosten hoitoon tai johonkin muuhun hoitoon, joka on pakko suorittaa hengen ylläpitämiseksi. Jos mistään ei supisteta, tämä maa ajautuu pikkuhiljaa "amerikan malliin", jolloin se saa,jolla on rahaa tai parhaat vakuutukset.
Minun puolestani menkää pelkocektioon kaikin mokomin, mutta maksakaa se itse!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2006 klo 11:59 äityli kirjoitti:
Itse vastustan pelkosektioita suurelta osin rahakysymyksen vuoksi. Se maksaa yhteiskunnalle ja on periaatteessa turhaa rahanhukkaa. No nyt moni ajattelee, että "olen minä veroja maksanut..." Totta, mutta tämä nykyinen hyvinvointiyhteiskunta ei tule pyörimään tällaisenaan enää kovin pitkään ja itse näkisin mielummin, että supistettaisiin juuri tämän tyyppisistä menoista ja keskitettäisiin nekin rahat vaikka keskosten hoitoon tai johonkin muuhun hoitoon, joka on pakko suorittaa hengen ylläpitämiseksi. Jos mistään ei supisteta, tämä maa ajautuu pikkuhiljaa "amerikan malliin", jolloin se saa,jolla on rahaa tai parhaat vakuutukset.
Minun puolestani menkää pelkocektioon kaikin mokomin, mutta maksakaa se itse!
Lisäksi olisi hyvä luopua subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta, se on aivan turhna, jos vanehmpi kotona jne.
 

Yhteistyössä