Pelkosektion vastustajat!

  • Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti
kysymys

Kertokaas nyt, te pelkosektion vastustajat, miksi vaahtoatte aiheesta täällä? Mitä se teidän elämäänne haittaa, jos joku pelkää synnytystä ja ehkä jopa saa sen pelkosektion? (Niitähän myönnetään kuitenkin aika vähän.) Täältä saa lukea melko rumia juttuja synnytystä pelkäävistä äideistä ja jokainen aihetta edes sivuava ketju muuttuu tappeluksi. Joten perusteluja kiitos, miksi se herättää teissä niin voimakkaita tunteita?

Ihmiset ovat erilaisia, eikä kaikkea edes tarvitse ymmärtää (minä en ymmärrä ihmisiä jotka käyvät viikottain baarissa - silti en mene heille sanomaan että he elävät elämänsä väärin, se on heidän tapansa ja valintansa). Verorahoihin on vedottu - tuskin kukaan käyttää kaikkia palveluja mitä verorahoilla kustannetaan, ja todellakin kaikki me maksamme veroja.

Oletteko muutenkin elämässä yhtä kapeakatseisia, esim. jos teillä on akateeminen tutkinto niin ette arvosta ihmistä jolla ei ole? Jos teillä on oma asunto, väheksytte ihmisiä jotka ovat vuokralla?

Jäin vain ihmettelemään näiden vihamielisten tunteiden voimakkuutta. Itse olen synnyttänyt alateitse, enkä koe että se on mitenkään minulta pois jos jollekin toiselle tehdään sektio. Toivon asiallisia vastauksia, en uutta sotaa.
 
mie
En vastusta oikeaa pelkosektiota, eli jos ihminen todellkin pelkää niin kovin,mutta....

Tiedän kolme tapausta tuttavapiiritäni, jotaka ovat hakeneet pelkosektiota, mutta todellinen syy on ollu ihan muu kuin pelko. He eivät halunneet lapsen syntyvän alakautta, sillä se on "saastaista, likaista", he eivät haluunneet paikkojen väljähtyvän, löystyvän. He eivät halunneet jonkun ronkkivan lasta ulos tai muuten tutkivan niin tarkkaan alapäätään. He eivät halunnet pohtia milloin sairaalaan pitää lähteä vaan halusivat teitää päivän etukäteen. Ja nämä ovat syita mitä ovat suoraan sanoneet. Missään vaiheessa eivät maininneet edes sivulauseessa peloista ja tai pelkäävänsä mitään. Kyse oli heidän mukavuuden halustaan. Ja se on väärin!! Palkosektio on oikeille palkääjille sallittava, mutta tuollaiset esteettiset syyt ovat tyhmiä, turhia ja sellaiselle ei pidä sektiota antaa. Olkoot sitten ilman omia lapsia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2006 klo 12:42 Mie kirjoitti:
En vastusta oikeaa pelkosektiota, eli jos ihminen todellkin pelkää niin kovin,mutta....

Tiedän kolme tapausta tuttavapiiritäni, jotaka ovat hakeneet pelkosektiota, mutta todellinen syy on ollu ihan muu kuin pelko. He eivät halunneet lapsen syntyvän alakautta, sillä se on "saastaista, likaista", he eivät haluunneet paikkojen väljähtyvän, löystyvän. He eivät halunneet jonkun ronkkivan lasta ulos tai muuten tutkivan niin tarkkaan alapäätään. He eivät halunnet pohtia milloin sairaalaan pitää lähteä vaan halusivat teitää päivän etukäteen. Ja nämä ovat syita mitä ovat suoraan sanoneet. Missään vaiheessa eivät maininneet edes sivulauseessa peloista ja tai pelkäävänsä mitään. Kyse oli heidän mukavuuden halustaan. Ja se on väärin!! Palkosektio on oikeille palkääjille sallittava, mutta tuollaiset esteettiset syyt ovat tyhmiä, turhia ja sellaiselle ei pidä sektiota antaa. Olkoot sitten ilman omia lapsia.
Tulihan sieltä taas, pelkojen vähättelyä. Ei tullut mieleen, että niitäkin esteettisiä/fyysisiä haittoja voi pelätä? :eek: Ehkä pelkäävät eivät mielellään käytä juuri sitä pelko-sanaa, koska siitä saa monet heti tietyn kuvan, tai itseä hävettää tunnustaa se pelko esim. tutuille tai puolitutuille.
Itsellä oli pelkosektio, mutta minä en myöskään ole tuttaville, jotka kysyvät sektion syytä, alkanut tilittämään peloistani, vaan olen sanonut että halusin sektion. Tällä lauseella keskustelu synnytystavasta aina loppuu siihen, eikä tarvitse alkaa kuunnella vähättelyä alatien "kauheudesta" ja ym. En häpeä omaa pelkoani tai sektiotani, mutta ihan yksinkertaisesti pääsen vähemmällä selittelyillä sellaisille, joille asia ei kuulu pätkääkään. Toki mies+pari parasta ystävää+sisaret tietävät pelkotaustan.
 
En tiedä millaista keskustelua täällä on aikaisemmin käyty, mutta sanonpa oman mielipiteeni tähän. En myöskään halua arvostella ketään ja kokemukseni perustuu ainoastaan yhteen sairaalaan.

Ymmärrän hyvin, jos aivan oikein "pelko perustein" haluaa sektion. Nykyään kun sen sektion saa vaa aivan liian helpoin perustein. Sektiohan on aina riski äidille ja lapselle. Onhan se kuitenkin melko suuri leikkaus. Puudutus/nukutus on aina riski äidille ja erityisesti lapselle. Koskaan ei voi tietää kuinka äiti tai lapsi reagoi puudutukseen/nukutukseen. Leikkauksissa on aina tulehdus riski ja vuoto riski suurempi kuin alatiesynnytyksissä. Onhan alatiesynnytys kuitenkin "normaali" tapa synnyttää. Sektio myös saattaa joissakin tapauksissa heikentää kohtua, ja voi aiheuttaa arpikudista, kiinnikkeitä ym. Joissakin tapauksissa leikkaushaavaan voi tulla tyrä tai leikkauksessa virtsarakko vaurioituu (harvinaisempaa). Myös toipuminen leikkausesta kestää kauemmin kuin normaalista synnytyksestä.
Monilla ihmisillä on aivan vääristynyt kuva sektiosta. Heidän mielestään se on helpompi tapa synnyttää kuin alateitse. Tämä on aivan väärä käsitys. Joskus myös sektio on "täyttä tuskaa" äidille (kipu, pahoinvointi ym..).
Synnytys tapa on jokaisen oma päätös, mutta kehottaisin miettimään sitä myös jo siinä vaiheessa kun lapsia alkaa hankkimaan. Onhan tilanteita, että sektio on ainut vaihtoehto, mutta toivoisin että se olisi kuitenkin se viimeisin vaihtoehto.
 
Niin, ja kysyjä ei todellakaan halunnut listausta niistä itsestäänselvistä, tunnetuista riskeistä sektiossa, jotka ovat varsin hyvin tiedossa kun sitä tietoa niiden osalta todella jaetaan paljon, eikä myöskään listausta niistä yhä edelleen vaietusta riskeistä alatiesynnytyksessä.

Mutta itseäkin kiinnostaa se, mistä ihmeestä kumpuaa se viha ja paatos pelkosektiota haluavia kohtaan? Eihän kukaan sektiomammakaan ole julistamassa että sektio on ainoa oikea tapa KAIKILLE, miksi siis alatiesynnytyksen pitäisi olla kun se ei sitä todellakaan aina ja kaikille ole? Uskon, että osaltaan hormonitoimintakin vaikuttaa siihen, että äiti herkistyy kuuntelemaan omaa kehoaan synnytyksen lähestyessä, ja vain äiti itse voi tietää mikä on oikein hänelle ja vauvalle.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2006 klo 13:21 vieras kirjoitti:
Niin, ja kysyjä ei todellakaan halunnut listausta niistä itsestäänselvistä, tunnetuista riskeistä sektiossa, jotka ovat varsin hyvin tiedossa kun sitä tietoa niiden osalta todella jaetaan paljon, eikä myöskään listausta niistä yhä edelleen vaietusta riskeistä alatiesynnytyksessä.

Mutta itseäkin kiinnostaa se, mistä ihmeestä kumpuaa se viha ja paatos pelkosektiota haluavia kohtaan? Eihän kukaan sektiomammakaan ole julistamassa että sektio on ainoa oikea tapa KAIKILLE, miksi siis alatiesynnytyksen pitäisi olla kun se ei sitä todellakaan aina ja kaikille ole? Uskon, että osaltaan hormonitoimintakin vaikuttaa siihen, että äiti herkistyy kuuntelemaan omaa kehoaan synnytyksen lähestyessä, ja vain äiti itse voi tietää mikä on oikein hänelle ja vauvalle.
Ensisynnyttäjien joukossa on paljon sellaisia, jotka ovat lukeneet kaikenmaailman kauhukertomuksia synnytyksestä ja luulevat sitten, että sellaista se sitten varmaan on...että aina siis jotain menee pieleen ja minäpä en sitä halua ja pelkopolilla turha yrittääkään muuttaa mieltäni.

Asia on kuitenkin niin, että alatiesynnytys on luonnollisin tapa saattaa lapsi maailmaan eikä se, että ilman ns. lääketieteellistä syytä saatetaan lapsi maailmaan sektion avulla. Asia erikseen ovat ne, joilla aikaisemmissa synnytyksissä mennyt jokin pieleen, perätila, ahdas lantio jne.

Ja mielestäni tuollaiset pelkotilat pitäisi yrittää hoitaa pois ennen synnytystä, sektio ei siihen on se ensimmäinen ja paras vaihtoehto. Ja mitä olen vähän täällä palstalla nähnyt, niin pelkosektiota haluvat kyselevät neuvoja muilta, että miten saan pääni pidettyä pelkopolilla..eli siis sinnekään kaikki eivät mene avoimin mielin.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2006 klo 11:55 kysymys kirjoitti:
Kertokaas nyt, te pelkosektion vastustajat, miksi vaahtoatte aiheesta täällä? Mitä se teidän elämäänne haittaa, jos joku pelkää synnytystä ja ehkä jopa saa sen pelkosektion? (Niitähän myönnetään kuitenkin aika vähän.) Täältä saa lukea melko rumia juttuja synnytystä pelkäävistä äideistä ja jokainen aihetta edes sivuava ketju muuttuu tappeluksi. Joten perusteluja kiitos, miksi se herättää teissä niin voimakkaita tunteita?

Ihmiset ovat erilaisia, eikä kaikkea edes tarvitse ymmärtää (minä en ymmärrä ihmisiä jotka käyvät viikottain baarissa - silti en mene heille sanomaan että he elävät elämänsä väärin, se on heidän tapansa ja valintansa). Verorahoihin on vedottu - tuskin kukaan käyttää kaikkia palveluja mitä verorahoilla kustannetaan, ja todellakin kaikki me maksamme veroja.

Oletteko muutenkin elämässä yhtä kapeakatseisia, esim. jos teillä on akateeminen tutkinto niin ette arvosta ihmistä jolla ei ole? Jos teillä on oma asunto, väheksytte ihmisiä jotka ovat vuokralla?

Jäin vain ihmettelemään näiden vihamielisten tunteiden voimakkuutta. Itse olen synnyttänyt alateitse, enkä koe että se on mitenkään minulta pois jos jollekin toiselle tehdään sektio. Toivon asiallisia vastauksia, en uutta sotaa.
Kirjoitat harmaana ja vaahtoat itse... ja sitten hurskastelet, ettet halua uutta sotaa. Miksi itse vaivaudut vaahtoamaan ja aloittamaan tällaisen pinon, kun kerran on selvä provo? Tämähän on keskustelupalsta eli koskapa sinullakin on oikeus aloittaa tällaisen vauhkoaminen, onhan näillä pelkosektionkin vastustajilla. Sana on vapaa.
 
kysymys
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2006 klo 14:12 vieras kirjoitti:
Kirjoitat harmaana ja vaahtoat itse... ja sitten hurskastelet, ettet halua uutta sotaa. Miksi itse vaivaudut vaahtoamaan ja aloittamaan tällaisen pinon, kun kerran on selvä provo? Tämähän on keskustelupalsta eli koskapa sinullakin on oikeus aloittaa tällaisen vauhkoaminen, onhan näillä pelkosektionkin vastustajilla. Sana on vapaa.
Kysyn, koska ihmettelen ihmisten vihamielisyyttä tässä asiassa. Jos ihminen suhtautuu hyvin negatiivisesti johonkin asiaan (niin voimakkaasti että kokee tarpeelliseksi keskustelupalstalla tapella asiasta), niin varmaan hänellä on omat syynsä ja taustansa, ja niitä lähdin tässä hakemaan. Ja olen saanutkin asiallisia vastauksia, aivan eri tasoisia kuin monissa ketjuissa näkee.

Olet kuitenkin oikeassa, sana on vapaa keskustelupalstoilla. Joten jos vastustat pelkosektioita (niinkuin tekstistäsi päättelen), niin kerrotko miksi?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2006 klo 14:44 kysymys kirjoitti:
Kysyn, koska ihmettelen ihmisten vihamielisyyttä tässä asiassa. Jos ihminen suhtautuu hyvin negatiivisesti johonkin asiaan (niin voimakkaasti että kokee tarpeelliseksi keskustelupalstalla tapella asiasta), niin varmaan hänellä on omat syynsä ja taustansa, ja niitä lähdin tässä hakemaan. Ja olen saanutkin asiallisia vastauksia, aivan eri tasoisia kuin monissa ketjuissa näkee.
En ole sektiovastainen enkä mielestäni ole ollut vihamielinen missään vastauksesa, mutta muutaman kirjoituksen "sektiota vastaan" olen kirjoittanut. Tai sanottaisko mielummin, että kyseenalaistavan.

Se on ihan totta, että se on mulle ihan sama miten kukin lapsensa synnyttää, mutta jotenkin en tykkää siitä "Mua pelottaa - Vaadi sektio!" -keskustelusta. Tässäkin taas joku totesi, että ei kaipaa listaa riskeistä, mutta usein keskusteluissa on myös "Haluaisin sektion, onko siinä jotain riskejä?" -tyyppejä joista todella huomaa, että riskit ja kaikki ei todella ole niin itsestäänselvää kaikille. Itse olen sektion "saanut" helposti ja monet asiat tuli yllätyksenä. Mielestäni siis, oman kokemukseni perusteella, ei voi sanoa, että riskejä nyt joka tapauksessa hoetaan ja kaikkihan tietää sen ja sen.

En vastaa kenellekään siksi, että vihaisin tai vastustaisin sektiota ihan vaan vastustamisen ilosta. Olen vain sitä mieltä, että joissain tapauksissa "Vaadi sektio!" on lähinnä karhunpalvelus kysyjälle.

Pelkosektio (-kin) on hyvä juttu, mutta ei liian helposti jaettuna.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2006 klo 12:56 tepa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2006 klo 12:42 Mie kirjoitti:
En vastusta oikeaa pelkosektiota, eli jos ihminen todellkin pelkää niin kovin,mutta....

Tiedän kolme tapausta tuttavapiiritäni, jotaka ovat hakeneet pelkosektiota, mutta todellinen syy on ollu ihan muu kuin pelko. He eivät halunneet lapsen syntyvän alakautta, sillä se on "saastaista, likaista", he eivät haluunneet paikkojen väljähtyvän, löystyvän. He eivät halunneet jonkun ronkkivan lasta ulos tai muuten tutkivan niin tarkkaan alapäätään. He eivät halunnet pohtia milloin sairaalaan pitää lähteä vaan halusivat teitää päivän etukäteen. Ja nämä ovat syita mitä ovat suoraan sanoneet. Missään vaiheessa eivät maininneet edes sivulauseessa peloista ja tai pelkäävänsä mitään. Kyse oli heidän mukavuuden halustaan. Ja se on väärin!! Palkosektio on oikeille palkääjille sallittava, mutta tuollaiset esteettiset syyt ovat tyhmiä, turhia ja sellaiselle ei pidä sektiota antaa. Olkoot sitten ilman omia lapsia.
Tulihan sieltä taas, pelkojen vähättelyä. Ei tullut mieleen, että niitäkin esteettisiä/fyysisiä haittoja voi pelätä? :eek: Ehkä pelkäävät eivät mielellään käytä juuri sitä pelko-sanaa, koska siitä saa monet heti tietyn kuvan, tai itseä hävettää tunnustaa se pelko esim. tutuille tai puolitutuille.
Itsellä oli pelkosektio, mutta minä en myöskään ole tuttaville, jotka kysyvät sektion syytä, alkanut tilittämään peloistani, vaan olen sanonut että halusin sektion. Tällä lauseella keskustelu synnytystavasta aina loppuu siihen, eikä tarvitse alkaa kuunnella vähättelyä alatien "kauheudesta" ja ym. En häpeä omaa pelkoani tai sektiotani, mutta ihan yksinkertaisesti pääsen vähemmällä selittelyillä sellaisille, joille asia ei kuulu pätkääkään. Toki mies+pari parasta ystävää+sisaret tietävät pelkotaustan.

En minäkään erittele pelkoja muille kuin lähimmille. Toki kerroin muille että pelkosektio. Ei sekään sektio siis ole mikään onni ja autuus, mutta jotenkin lapsen on tultava ulos. Ei sitä pelkoja tiedä ennen kuin on raskaana ja varsinkaan ei alkuvaiheessa. Useimmat pelkäävät kuolemaa, mutta kuka meistä nyt sitä joka päivä pelkäisi, ellei sitten sairastu vakavasti tms? Lapsen menettämisen pelko myös valkenee vasta kun se lapsi alkaa olla totta. Myös keskenmenon jälkeinen pelko (lapsettomuushoitojen jälkeen) siitä, onnistuuko ikinä, ei ole tuttu, ellei sitä ole itse kokenut.


 
Tulee vain mieleen, että onko se synnytystapa tosiaankin se, joka määrittelee äitiyden? Eiköhän paljon pahempi ongelma ole esim. alkoholistiäidit, heille syntyy alkoholin vaurioittamia lapsia runsaasti vuosittain. Keskittykää pelkosektioiden vastustajat oleelliseen ongelmaan.

Pelkosektioäidit eivät varmasti vähättele sektion vaaroja, mutta realismi niissäkin. Myös turha alatiesynnytyksen helppouden/turvallisuuden ylistys ei ole totuudenmukainen, toki harva sentään kuolee (äiti/lapsi) siihen. Muuta vakavaa voi myös sattua.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2006 klo 13:21 vieras kirjoitti:
Niin, ja kysyjä ei todellakaan halunnut listausta niistä itsestäänselvistä, tunnetuista riskeistä sektiossa, jotka ovat varsin hyvin tiedossa kun sitä tietoa niiden osalta todella jaetaan paljon, eikä myöskään listausta niistä yhä edelleen vaietusta riskeistä alatiesynnytyksessä.

Mutta itseäkin kiinnostaa se, mistä ihmeestä kumpuaa se viha ja paatos pelkosektiota haluavia kohtaan? Eihän kukaan sektiomammakaan ole julistamassa että sektio on ainoa oikea tapa KAIKILLE, miksi siis alatiesynnytyksen pitäisi olla kun se ei sitä todellakaan aina ja kaikille ole? Uskon, että osaltaan hormonitoimintakin vaikuttaa siihen, että äiti herkistyy kuuntelemaan omaa kehoaan synnytyksen lähestyessä, ja vain äiti itse voi tietää mikä on oikein hänelle ja vauvalle.

En tiedä millaista keskustelua täällä on aikaisemmin käyty, mutta sanonpa oman mielipiteeni tähän. En myöskään halua arvostella ketään ja kokemukseni perustuu ainoastaan yhteen sairaalaan.

Ymmärrän hyvin, jos aivan oikein "pelko perustein" haluaa sektion. Nykyään kun sen sektion saa vaa aivan liian helpoin perustein. Sektiohan on aina riski äidille ja lapselle. Onhan se kuitenkin melko suuri leikkaus. Puudutus/nukutus on aina riski äidille ja erityisesti lapselle. Koskaan ei voi tietää kuinka äiti tai lapsi reagoi puudutukseen/nukutukseen. Leikkauksissa on aina tulehdus riski ja vuoto riski suurempi kuin alatiesynnytyksissä. Onhan alatiesynnytys kuitenkin "normaali" tapa synnyttää. Sektio myös saattaa joissakin tapauksissa heikentää kohtua, ja voi aiheuttaa arpikudista, kiinnikkeitä ym. Joissakin tapauksissa leikkaushaavaan voi tulla tyrä tai leikkauksessa virtsarakko vaurioituu (harvinaisempaa). Myös toipuminen leikkausesta kestää kauemmin kuin normaalista synnytyksestä.
Monilla ihmisillä on aivan vääristynyt kuva sektiosta. Heidän mielestään se on helpompi tapa synnyttää kuin alateitse. Tämä on aivan väärä käsitys. Joskus myös sektio on "täyttä tuskaa" äidille (kipu, pahoinvointi ym..).
Synnytys tapa on jokaisen oma päätös, mutta kehottaisin miettimään sitä myös jo siinä vaiheessa kun lapsia alkaa hankkimaan. Onhan tilanteita, että sektio on ainut vaihtoehto, mutta toivoisin että se olisi kuitenkin se viimeisin vaihtoehto.



Tämä oli minun perusteluni kysymykseen, miksi vastusta pelkosektioita tai yleensäkin sektioita, joihin ei ole lääketieteellisiä perusteita.

Luulempa ettei näitä "itsestään selvyyksiä" kovinkaan paljoa sektiota haluaville puhuta. Todellakin puhun nyt vain yhden sairaalan osalta. Monella sektioon tulevalla on käsitys, että siitä vaan vauva leikataan ulos ja kaikki on taas ennallaan.


Kuten eräs kirjoittaja kirjoitti, että pelon syyt ja pelko pitäisi yrittää hoitaa ennen synnytystä, olen hänen kanssaan samaa mieltä. Silläkö se pelko on hoidettu pois, jos vaan sanotaan ai pelkäät synnytystä no saat sektion.
 
mie
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2006 klo 12:56 tepa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2006 klo 12:42 Mie kirjoitti:
En vastusta oikeaa pelkosektiota, eli jos ihminen todellkin pelkää niin kovin,mutta....

Tiedän kolme tapausta tuttavapiiritäni, jotaka ovat hakeneet pelkosektiota, mutta todellinen syy on ollu ihan muu kuin pelko. He eivät halunneet lapsen syntyvän alakautta, sillä se on "saastaista, likaista", he eivät haluunneet paikkojen väljähtyvän, löystyvän. He eivät halunneet jonkun ronkkivan lasta ulos tai muuten tutkivan niin tarkkaan alapäätään. He eivät halunnet pohtia milloin sairaalaan pitää lähteä vaan halusivat teitää päivän etukäteen. Ja nämä ovat syita mitä ovat suoraan sanoneet. Missään vaiheessa eivät maininneet edes sivulauseessa peloista ja tai pelkäävänsä mitään. Kyse oli heidän mukavuuden halustaan. Ja se on väärin!! Palkosektio on oikeille palkääjille sallittava, mutta tuollaiset esteettiset syyt ovat tyhmiä, turhia ja sellaiselle ei pidä sektiota antaa. Olkoot sitten ilman omia lapsia.
Tulihan sieltä taas, pelkojen vähättelyä. Ei tullut mieleen, että niitäkin esteettisiä/fyysisiä haittoja voi pelätä? :eek: Ehkä pelkäävät eivät mielellään käytä juuri sitä pelko-sanaa, koska siitä saa monet heti tietyn kuvan, tai itseä hävettää tunnustaa se pelko esim. tutuille tai puolitutuille.
Itsellä oli pelkosektio, mutta minä en myöskään ole tuttaville, jotka kysyvät sektion syytä, alkanut tilittämään peloistani, vaan olen sanonut että halusin sektion. Tällä lauseella keskustelu synnytystavasta aina loppuu siihen, eikä tarvitse alkaa kuunnella vähättelyä alatien "kauheudesta" ja ym. En häpeä omaa pelkoani tai sektiotani, mutta ihan yksinkertaisesti pääsen vähemmällä selittelyillä sellaisille, joille asia ei kuulu pätkääkään. Toki mies+pari parasta ystävää+sisaret tietävät pelkotaustan.
Kyllä olen sitä meiltä että esteettiset syyt eivät ole perustelu sektiolle, vaikka kuinka niitä pelkäisiä. Minun mielestäni tuollaiset ajatukset kertovat turhan paljon äidin pinnallisuudesta. Se on siis turha riski äidille ja vauvalle tuolalienn esteettinen pelosektio.

Jos ajatus alatie synnytyksestä on saastainen, niin silloin ei pitäsi ollankaan hankiutua raskaaksi, jos ei halua saastaisesti lastaan synnyttää. Tuolleen ajatteleva äiti ei ole mielestäni edes valmis äidiksi.

Monesti myös pelkosektiota haluavat asettavat myöhemminkin oman mukavuuden halun lapsensa edelle. Ainakin näissä kolmessa tapauksessa jotak tiedän. Näihin kolmeen, eli varsin suppeaan ryhmään, perustan yleisestikin pelkosektio vastaisuuteni.

Se että tehdään sektio lääkettieteellisin perustein on aivan ok. Ja se että pelkää lapsensa puolesta niin paljon ettei siksi uskalla ne ymmärrän syyski. Mutta syyt, kontrollinen menetys, kipu esteettiset syyt, helpommalla pääsy, tarkan syntymä ajan teitäminen, nuo ovat todellt turhia syitä sektioon ja en sitä ymmärrä. Äidin kontrolli omaan elämään loppuu vauvan syntyessä muutenkin. Kipuja voidaan lievittää erittäin tehokkaasti......

Minä siis vähättelen pelkoja, mutta kun minä en vain ymmärrä niitä, varsinkaan ensisynnyttäjiltä. :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2006 klo 14:44 kysymys kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2006 klo 14:12 vieras kirjoitti:
Kirjoitat harmaana ja vaahtoat itse... ja sitten hurskastelet, ettet halua uutta sotaa. Miksi itse vaivaudut vaahtoamaan ja aloittamaan tällaisen pinon, kun kerran on selvä provo? Tämähän on keskustelupalsta eli koskapa sinullakin on oikeus aloittaa tällaisen vauhkoaminen, onhan näillä pelkosektionkin vastustajilla. Sana on vapaa.
Kysyn, koska ihmettelen ihmisten vihamielisyyttä tässä asiassa. Jos ihminen suhtautuu hyvin negatiivisesti johonkin asiaan (niin voimakkaasti että kokee tarpeelliseksi keskustelupalstalla tapella asiasta), niin varmaan hänellä on omat syynsä ja taustansa, ja niitä lähdin tässä hakemaan. Ja olen saanutkin asiallisia vastauksia, aivan eri tasoisia kuin monissa ketjuissa näkee.

Olet kuitenkin oikeassa, sana on vapaa keskustelupalstoilla. Joten jos vastustat pelkosektioita (niinkuin tekstistäsi päättelen), niin kerrotko miksi?
Haukut ihmisiä aloituksessasi kapeakatseiseksi ja ihmettelet, miksi he vaahtoavat. Samalla tavalla minä ihmettelen, miksi sinä vaahtoat? Miksi ylipäätänsä tästä pitää aina ja aina ja aina ja aina tehdä pinoja - puolesta ja vastaan? Minä en vastusta pelkosektiota muuten kuin itse kannattaisin kaikkea lääketieteellistä hyvinvointia ainoastaa rahaa vastaan, jos se olisi mahdollista. Se ei kuitenkaan ole mahdollista eli veroeurot menevät siihenkin, mutta toki on muitakin paljon huonompia kohteita. Minulle on muuten aivan sama, mistä kukin lapsensa saa tai synnyttää; ei ole minun elämästäni pois.

Minusta sinun aloituksesi oli hurskastelua, olet olevinasi parempi kun pyydät asiallisia vastauksia, mutta kuitenkin provoat. Mutta kuten sanottu, tämä on minun mielipiteeni ja sinulla on omasi. Sana on vapaa ;)
 
Ihmettelen vaan, mitä tarkoitetaan esteettisillä syillä sektio vs alatiesynnytys. Ketä se kiinnostaa, onko siellä alapäässä arpi vai ei mahd. ompeluista? Pikemminkin voisi ajatella, että sektioon ei menisi esteettisistä syistä, koska siinä arpi taatusti näkyvämpi.

Itse tunnen äitejä, joilla pelko tullut vasta aivan synnytyksen loppuvaiheessa. Ja siitä sitten ajautuneet pelkopolille.

Myös alatiesynnytyksissä puudutetaan. Osa voi vaatia vauvan tarkkailua (epiduraali) aluksi. Ei kumpikaan synnytystapa ole täysin turvallinen.

Tuskin kukaan haluaa sektiota siksi että päivämäärä selvillä. Tai että kuvittelee leikkauksen olevan "helppo" tai "kontrolloitavissa".

Itse toivon saavani sektion, koska suurin osa tapaamistani lääkäreistä sektion kannalla (tilanteesta johtuen), vaikka teoriassa voisi yrittää alakautta. Mielestäni kuitenkin kiireellinen/hätäsektio on suurempi vaara kuin elektiivinen. Alatiesynnytys taasen suurempi riski lapsen terveydelle (ja minulle ehkä eniten pahemmat repeämät ja vuoto) kuin keskivertoalatiesynnytyksessä. Joku voisi silti sanoa "pelkosektio" tai heppoisin perustein, koska en halua alkaa leikkiä lapsen terveydellä, jos se alatie nyt kuitenkin onnistuisi.
 
kysymys
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2006 klo 21:14 vieras kirjoitti:
Haukut ihmisiä aloituksessasi kapeakatseiseksi ja ihmettelet, miksi he vaahtoavat. Samalla tavalla minä ihmettelen, miksi sinä vaahtoat? Miksi ylipäätänsä tästä pitää aina ja aina ja aina ja aina tehdä pinoja - puolesta ja vastaan? Minä en vastusta pelkosektiota muuten kuin itse kannattaisin kaikkea lääketieteellistä hyvinvointia ainoastaa rahaa vastaan, jos se olisi mahdollista. Se ei kuitenkaan ole mahdollista eli veroeurot menevät siihenkin, mutta toki on muitakin paljon huonompia kohteita. Minulle on muuten aivan sama, mistä kukin lapsensa saa tai synnyttää; ei ole minun elämästäni pois.

Minusta sinun aloituksesi oli hurskastelua, olet olevinasi parempi kun pyydät asiallisia vastauksia, mutta kuitenkin provoat. Mutta kuten sanottu, tämä on minun mielipiteeni ja sinulla on omasi. Sana on vapaa ;)
Minusta sinulla ei ole mitään käytöstapoja, mutta juu, se on vain minun mielipiteeni. :) Ehkä aloitukseni oli hieman provoava, aloin vain todella ihmettelemään kirjoituksia pelkosektion haluavista äideistä, kun olin täältäkin lukenut äideistä joilla on takana vaikea synnytys ja edessä oleva pelottaa. Että eikö ihmiset tunne yhtään myötätuntoa vaan tuomitsee pelot ehdottomasti.

Nyt olen saanut selventäviä vastauksia - pelkosektiotoive hyväksytään esim. jos äidillä on vaikea alatiesynnytys takana tai äiti on aivan kauhuissaan. Usein esim. lapsuuden vaikeat tapahtumat (hyväksikäyttö tms) voivat vaikuttaa raskausaikana niin että synnytyksestä tulee peikko mitä ei kestä. Pelkosektiota ei hyväksytä jos syyt ovat "turhamaiset", näitäkin varmaan löytyy (vaikka tässä ehkä tulee sama mistä yksinhuoltajat kärsivät, aina löytyy yksi yh joka käy joka viikonloppu baarissa ja hakee sossusta rahaa ja laiminlyö lapsiaan - ja se leimaa kaikki yh:t samanlaisiksi ihmisten mielissä.)

Mutta ehkä turhaan sinulle selitän, kirjoitustyylisi viittaa siihen että itse provoat ketjussa kuin ketjussa. Minä sain asiallisia vastauksia, niinkuin toivoin. Ehkä ne rumimmat kirjoitukset tulevatkin sinunkaltaisiltasi riidanhaastajilta, eikä niinkään asiaa "vastustavilta".
 
kysymys
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2006 klo 21:14 vieras kirjoitti:
Miksi ylipäätänsä tästä pitää aina ja aina ja aina ja aina tehdä pinoja - puolesta ja vastaan? Minä en vastusta pelkosektiota muuten kuin itse kannattaisin kaikkea lääketieteellistä hyvinvointia ainoastaa rahaa vastaan, jos se olisi mahdollista.
Ja niin, tämä ketjuhan ei ollut otsikolla Pelkosektio - puolesta ja vastaan. Vaan Pelkosektion vastustajat, kysymys. Eli kysyin syitä pelkosektion vastustamiseen. Jos sanot että et varsinaisesti vastusta pelkosektioita, niin et oikeastaan kuulu tähän ketjuun. :)
 
xxx
Käsittämätön määrä harmaita pamahti tähän pinoon joten niin teen minäkin!!!!!!!!

Mielestäni sektio on silloin perusteltu kun on lääketieteellinen syy miksi ei voi synnyttää normaalisti.

Itselläni oli todella rankka ja kauhea ensimmäinen synnytys en kuitenkaan saanut siittä minkäänlaista kammoa ja nyt sain kuulla että tämän hetkinen raskauteni päättyy erittäin tod. näk. sektioon.
Se pelottaa minua huomattavasti enempi kuin uusi synnytys!

En voi ymmärtää miten joku voi pelätä (ensi synnyttäjät) jotain mitä ei ole koskaan kokenut, siinä määrin että sitten vaatii sektiota.
Lapsen luonnollinen tapa tulla maailmaan on synytä alakautta!
Itseäni huolettaisi riskit mutta myös esim. se miten maito nuosee ja joutuuko vauvalle antamaan sitten korviketta kunnes itseltä maitoa alkaa tulemaan.
Lapsen matka synnytys kanavassa valmistaa lasta tulevaan, suureen muutokseen...
Sitähän ei leikkauksessa tule.
Kannattaisi kyllä miettiä näitä asioita myös syntyvän lapsen kannalta eikä aina vaan ajatella minä, minä ja minä.
Samoilla isekkäillä syillähän ihmiset esim. perustelee tupakointia raskauden aikana tai alkoholin käyttöä.
 
Minusta on myös väärin "pettyä" jos ei saa "kokea" alatiesynnytystä, jos sektio on todennäköisemmin turvallisempi. Jos haluaa kuitenkin kokeilla alatiesynnytystä. Ei kai synnytys ole ainoastaan äidin kokemusta/elämystä varten? Eikö ole tarkoitus saada lapsi terveenä maailmaan ja säilyttää myös äidin terveys? Jos maito ei heti nouse, ei se maata kaada. Nähkää metsä puilta!

Huomatkaa, että myös synnytysten suhteen on lääkäreillä eri mielipiteitä. Esim. perätilasynnytysten, onko turvallinen vaikka lapsi arvioidaan pieneksi ja äidin lantio riittävän laajaksi. Samoin isojen lasten synnytyksen suhteen, vaikka komplikaatioita olisi äidille ja lapselle tullut jo ennestään.

Äitiys on muutakin kuin se synnytys!

Kuten jossain toisessa kirjoituksessa todetiin, taitaa tosiaan nainen olla toiselle naiselle susi. Herkästi ollaan näkemässä vain toisissa virheitä, kun eivät toimi oman arvomaailman mukaisesti.
 
heka
itselläni pelko synnytystä kohtaan alkoi raskauden keskivaiheilla...johtuen monista eri syistä(ystävän kuolema synnytyksessä,iso vauva,kun minä itse todella pienikokoinen,äitini sektio,kun vauva ei mahtunut yms.)!!!pääsin pelkopolille juttelemaan asiasta,mutta asiaa ei mielestäni hoidettu oikein.halusin sektion mahdollisimman "pian",kun vauvakin oli arvioitu yli 4kg.en sitä saanut vaan,minulle "myönnettiin"käynnistys heti!peloissani suostuin,kun halusin vaan vauvan mahdollisimman pian ulos terveenä.käynnistys tapahtui pe 9.00 kun kalvot puhkaistiin..kipeitä supistuksia tuli,mutta mikään ei edennyt.sitten 14.00 oksitosiinitippa...supistukset kivuliaita,mutta mitään ei juurikaan tapahtunut.illalla/yöllä alkoi tapahtumaan hitaasti...vauvakin oli jo kiinittynyt.kun vihdoin seuraavana aamuna 7.30 aloin ponnistaa..niin ongelmat alkoivat!ponnistus pitkittyi yli 3tuntiin..jonka takia repesin kohdunsuusta todella pahasti ja vuosin yhteensä yli 4 litraa verta.minut nukutettiin ja yritettiin saada selville mistä vuoto johtui(sitä ei heti saatu selville)!nukutuksessa olin yli 6tuntia ja toipuminen,että pääsin edes jaloilleni kesti 5 päivää.joten nyt jälkikäteen ajatellen..olisinkohan ollut loppujen lopuksi paremmassa kunnossa sektion jälkeen,no sitä ei voi tietää..mutta sen tiedän,että pelkoni eivät suinkaan kadonneet mihinkään vaikka lääkäri sitä silloin vakuutteli,että kun olen synnyttänyt yhden niin se niistä peloista!!!!mielestäni jokaisen äidin kuuluisi saada juuri sellaista hoitoa,jossa myös äidin mielipiteet otetaan huomioon..on sitten synnyttänyt alakautta tai sektiolla!!!jokainen äiti varmasti ajattelee oman lapsensa etua..ja myös itsensä etua siinä sivussa!!!
 
Niin, eiköhän lapsenkin etu ole myös mahdollisimman terve ja nopeasti toipuva äiti...

Vaikka onkin ensisynnyttäjä, eivät pelot ole silti vähäteltäviä, ja voihan olla tiedossa poikkeava synnytyskin (iso vauva, lähisuvun sektioon päätyneet raskaudet, perätila).

Seuraava lynkkausvaihe alkaakin sitten imetyksen suhteen ja seuraava, kun äiti palaa työhön.
 
alatiesynnyttänyt
Sektio ei ole mielestäni mikään ratkaisu synnytyspelkoon, vaan ensin pitäisi ihan perusteellisesti selvittää, mikä on _todellinen_ syy synnytyspelkoon ja hoitaa sitä SYYTÄ.

Tuntuu, että kovin moni ei oikeasti ole motivoitunut muuttamaan kantaansa. Pelkopolille mennään, kun on pakko, jotta sen sektion saa.

Minun henkilökohtaisesti on vaikea ymmärtää, miten ensisynnyttäjä voi pelätä niin paljon synnytystä, että ei sitä suostu edes yrittämään. Toisella, kolmannella jne kerralla sen voi ymmärtää, jos on tullut ongelmia synnytyksessä. Ei ainakaan itselleni tullut mieleenkään, että enpä halua edes yrittää synnyttää, vaikka _tietenkin_ kaikki pajattavat niitä kauhujuttuja. Ja hyvä niin, että en antanut vaikuttaa, sillä synnytys meni ihan ok ja minulle jäi tosi hyvä fiilis ja oli niin hieno elämys, että sääli olisi ollut se jättää välistä perusteettoman pelon takia.

Mielestäni Suomessa on mennyt hieman liian pitkälle, monessa asiassa, tällainen individualismin korostaminen eli jokainen saa tehdä niin kuin itsestä parhaalle tuntuu. Toivon tosiaan, että sektioita ei myönnetä heppoisin perustein jatkossakaan, sillä minusta siinä käytetään yhteiskuntaa hyväksi.

Toivoisin myös, että nämä "pelkäävät" oikeasti ottaisivat asiaksensa miettiä MIKSI pelkäävät ja todella haluaisivat muuttaa asian, eikä vain ottaa helppoa ratkaisua.


 
Pelkosektioiden vastustajat, onko sektio teistä "helppo"? Millä perusteilla?

Perätilan haluan synnyttää ehdottomasti sektiolla ensikertalaisena, vaikka nykyään se ei välttämättä olekaan se relevantti tarkaisu, kuten aiemmin. Olemme mieheni kanssa keskustelleet paljon asiasta ja konsultoineet lääkäreitä ja kätilöitä ja vielä on enemmistön kanta se, että sektio turvallisempi MEIDÄN tilanteessa (sen enempää sitä erittelemättä), vaikka saisi "yrittää" omassa sairaalassa alakautta. En silti riemuissani ole menossa sektioonkaan, ei se ole "helppo".

Oletteko muuten ajatelleet, että ei ne pelot aina selviä pelkopolilla. Aikaa kun ei asioiden perinpohjaiseen pohtimiseen liioin ole. Suurin osa pelkopolilla kävijöistä kuitenkin kääntyy alatiesynnytyksen kannalle. Että eiköhän ne asiansa osaa.

Joku synnyttää mieluusti alakautta, vaikka olisi riskejäkin tiedossa (toki unohtamatta myös sektion riskejä...), mutta kaikille se synnytys ei ole elämysmatka.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.11.2006 klo 09:08 kysymys kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2006 klo 21:14 vieras kirjoitti:
Miksi ylipäätänsä tästä pitää aina ja aina ja aina ja aina tehdä pinoja - puolesta ja vastaan? Minä en vastusta pelkosektiota muuten kuin itse kannattaisin kaikkea lääketieteellistä hyvinvointia ainoastaa rahaa vastaan, jos se olisi mahdollista.
Ja niin, tämä ketjuhan ei ollut otsikolla Pelkosektio - puolesta ja vastaan. Vaan Pelkosektion vastustajat, kysymys. Eli kysyin syitä pelkosektion vastustamiseen. Jos sanot että et varsinaisesti vastusta pelkosektioita, niin et oikeastaan kuulu tähän ketjuun. :)
Tämä on vapaa keskustelupalsta ;) Osoitit jo noilla mauttomilla vastauksillasi sen, että olit sittenkin provoillen matkassa. Asiallisia vastauksia pyytävä osaisi myös itse kirjoittaa asiallisesti ;) Ja uskaltaisi käyttää oma nikkiään...
 
Aleksin 2v äiti
Itse en ole (ainakaan vielä) alatiesynnytystä kokenut...mutta ei se sektiokaan minun mielestäni kovin "helppo" ollut...eikä se toipuminen siitä varsinkaan... :/

Mutta onneksi aika parantaa haavat... =)
 

Yhteistyössä