pelkosektio rahalla?

Hei! Lueskelin juuri erään toisen keskustelupalstan viestejä aiheesta pelkosektio. Monet vastustajat olivat sitä mieltä että jos pelkosektion haluaa niin pitäisi olla myös valmis maksamaan itse eikä tuhlata verovaroja. Miten jos ihminen on valmis maksamaan koko "lystin" omasta pussista? Onko edes mahdollista? Eräs äiti kertoi hänelle tehdystä pelkosektiosta ja samassa kirjoituksessa totesi siitä myös hieman enemmän maksaneensa.

Asia kiinnostaa. Onko kenelläkään mitään tietoa asiasta?
 
susa05
miksi haluaisit sektion?ei se ole sen riskittömämpi kun alatiesynnytyskään.päinvastoin, riskit ovat tutkitusti suuremmat.lisäksi toipuminen on hitaampaa.
synnytys on upea kokemus vaikka meilläkin tapahtui kaikkea siinä....itse suostuisin sektioon vaan jos lapsen tila sitä vaatisi tai olisin itse vaarassa.
tarkoitukseni ei ole loukata mutta eikö pelkoihin saa apua synnytyssairaalasta..oltko kokeillut?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.06.2005 klo 20:09 Kanerva84 kirjoitti:
Mä luin jostain etä sektio voi maksaa yksityisessä sairaalassa jopa 20000 euroa! :eek:
Huh, sain jo hieman tietoa toiselta palstalta. ELI.. pelkosektion voi saada erikoismaksuluokassa (EML). Eräs äiti oli käynyt yksityisen lääkärin vastaanotolla normaalien neuvolalääkäkäyntien sijaan. Sama lääkäri oli leikannut ja veloitti siitä xxx euroa. Lisäksi EML potilaana hänen oli täytynyt maksaa xx euroa anestesialääkärille. Sairaalapäivistä piti maksaa hieman tavallista enemmän (ei paljoa). Ko. lääkäri oli kuulemma sitten käynyt päivittäin katsomassa osastolla.

Helpottaa vaan kovasti tieto siitä että se on mahdollista. Voin keskittyä rauhallisin mielin odotukseen ja ehkä jopa pohtia sitä alatie synnytyksen mahdollisuutta. Hinta ei todellakaan kohoa mihinkään tähtitieteellisiin summiin jos tuon sektion valitsee.
 
lapsi tärkein
Eli ei todellakaan maksa tähtitieteellisiä summia. Kirurgin palkkio 100 e, ja anastesiologin toiset 100 e. Jos haluaa esim. yhden hengen huoneen, joutuu maksamaan siitä. Sairaalassaolopäivät siis maksavat. Olisikohan yhteissumma jotain 600 e.
Nämä tiedot Naistenklinikan maksupuolelta, eli Hesan alueella soittamalla 4711 ja kysymällä maksuista.
Erikoismaksuluokan kirurgeista saa tietoa esim. yksityislääkäriklinikalta, kuten Femeda tms.

Sektio on lapselle turvallisempi kuin äidille, äidille riskaabelein aika on kai se eka vuorokausi. Riskit lähinnä vuoto, tulehdus, veritulppa.

Mielipiteitähän saa esittää: minusta sektio on lapselle parempi vaihtoehto kuin alatiesynnytys.
 
Ehkäpä sektio on lapselle parempi (tiedä sitten siitä) mutta alatiesynnytys on upea kokemus! Itsekin suostun sektioon vain ääritapauksessa! Kun saa vauvan alakautta niin se tunne vauvan syntymähetkestä jää upeasti mieleen ja synnytystä muistelee yleensä hyvillä mielin!
Synnyttäminen on kivusta huolimatta upeaa ja tuntee tehneensä töitä sen eteen :)
Jos et ole aiemmin synnyttänyt niin on ihan turha pelätä synnytystä! Itse tietysti pelkäsin ja mietin paljon sitä mutta kaikki pelot osoittautuivat turhiksi synnytyksessä, joten älä ajattele sitä, äläkä aseta mielikuvia siitä niin kaikki sujuu hyvin!
Mielestäni sektioo ei pitäisi saada rahalla, ainoastaan hätätapauksessa (ei myöskään synnytyspelkoisena esim. yhden synnytyksen takia koska jokainen synnytys on erilainen)! Sektio ei ole luonnollinen tapa synnyttää muuta kuin hätätapauksessa!
 
Toffee
Jos sektio olis vauvalle parempi niin eikös luonto olis sitten järjestänyt asian niin että vauvat syntyis sektiolla..
Kannattaa käydä juttelemassa peloista pelkopolilla jne ja kyllä esim epiduraalilla saa kivut kokonaan pois sekä avautumis- että ponnistusvaiheessa.
 
haistakaa home te,jotka väheksytte toisten tunteita,huolia ja pelkoja!ne ovat todellisia sille ihmiselle ja voivat olla tosi invalidisoivia.itselleni on tehty kaksi sektiota(toinen kiireellisenä ja seuraava pelon vuoksi) ja minä tunnen kyllä synnyttäneeni molemmat lapseni!ja toipuminen oli nopeaa ja lapset terveitä.positiivisia kokemuksia ja ennenkaikkea SYNNYTYKSIÄ!
 
Pipsa: Kukaan ei ole väheksynyt kenenkään tunteita eikä väittänyt etteikö sektio olisi synnytys! Täällä on niin ärsyttävän äkäistä porukkaa ettei uskalla sanoa mitään kun kaikki otetaan loukkauksena \|O Yritin vain sanoa että on turha pelätä asiaa jota ei tunne tai tiedä mitä tapahtuu! Ja ihan turhaa vaahdota tästä koska tiedän mistä puhun - pelkäsin synnytystä niin paljon että itkin monta kuukautta pelon takia ja silti synnytin alakautta ja hyvin meni ja pelot odottautui turhiks! Pelkäsin siis ihan turhaan ja kaikki vaan sen vuoks että multa oli otettu koepaloja kohdunkaulalta ja se kipu sai mut pelkään joten ihan rauhassa vaan...
 

Mielipiteitähän saa esittää: minusta sektio on lapselle parempi vaihtoehto kuin alatiesynnytys.
[/quote]


Niin, se on onneksi sinun MIELIPITEESI.
Teille, jotka mietitte asiaa tulevan synnytyksen kannalta, alatiesynnytys on todella sekä äidille että lapselle paras tapa synnyttää/syntyä, mutta sectio on nykyisellään myös erittäin turvallinen.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.06.2005 klo 20:19 lapsi tärkein kirjoitti:
Sektio on lapselle turvallisempi kuin äidille, äidille riskaabelein aika on kai se eka vuorokausi. Riskit lähinnä vuoto, tulehdus, veritulppa.

Mielipiteitähän saa esittää: minusta sektio on lapselle parempi vaihtoehto kuin alatiesynnytys.
käsittääkseni asiaa on kyllä tutkittu ja alatiesynnytyksen aikana esim lapsen keuhkot tyhjenevät lapsivedestä, joka useimmissa tapauksissa sektioissa joudutaan tekemään koneellisesti imemällä. ja jokin muukin keuhkoihin liittyvä juttu siinä alatiesynnytyksessä on lapselle parempi kuin sektiossa.
ja on sitä muutenkin paljon tutkittu mitä etuja lapselle on alatiesynnytyksestä. myös äidillä lähtee alatiesynnytyksen jälkeen useammin maito paremmin nousemaan rintoihin kun synnytyksen aiheuttama hormonimyrsky laittaa maitohormonit liikkelle. alatiesynnytyksen jälkeen paikatkin näiden hormonien vuoksi alkavat supistua paremmin mittoihinsa. eikä tarvita mitään kohdunsupistajia yms jotka ovat usein section jälkeen tarpeen.

JOS olisi tutkittu että sektio olisi aina parempi vaihtoehto niin kaikki lapsethan leikattaisiin!!


mitä pelkoon tulee. no itekin pelkäsin.. kaksi alatiesynnytystä silti takana. tieto asioista auttaa. moni kun pelkää kun ei edes tiedä mitä on tulossa. jotenkin minusta tuo pelkojuttu ensikertalaisella kuuluu asiaan samaan tapaan kuin eka kerta auton ratissa pelottaa. tai moni muu asia eka keralla. pelkoa pitäisi hoitaa muuten kuin leikkaamalla. pelko on aivan normaalia. mutta siihen pitää tavallaan alistua. hyväksyä ettei kakkea pysty ite määräämään. etsiä tarpeellinen tosi tieto ja antaa mennä vaan.

leikkaus on minusta asiaa jos on takana kamala oma synnytyskokemus tai jos siihen on joku perusteltu syy.

jotenkin vain tuntuu että nykyisin on muotia pelätä liikaa. sitä pelkoa oikein lietsotaan ja synnyttäneet äidit kertovat kilvan kauhukokemuksia niitä reilusti väritellen..

mutta kukin tyylillään. minä en tarkoita tuomita ketään. synnytystapa ei tee äitiä, vaan se lapsi.
 
Onhan se jokaisen oma asia kuinka haluaa synnyttää...itse pelkään sektiota aivan hulluna. Haluaisin synnyttää alakautta, mutta en saa koska kaksi edellistä synnytystä päätyivät sektioon.... :(
 
Mullekin olis ollut pieni katastrofi joutua sektioon, mitä pelättiin ahtaaan lantion epäilyn takia. Mut onneksi paikat todettiin röntgenillä tarpeeksi isoiksi 3,5-kiloiselle babylle. Toivottavasti kolmas ei ole paljon isompi..
 
Toinen pelokas
" pelkoa pitäisi hoitaa muuten kuin leikkaamalla. pelko on aivan normaalia. mutta siihen pitää tavallaan alistua. hyväksyä ettei kakkea pysty ite määräämään. etsiä tarpeellinen tosi tieto ja antaa mennä vaan."

Enpä voinut olla kommentoimatta tuota kun pelokkaan ohjeilla tän ketjun löysin (kiitos vain Pelokas!)

Ei todellakaan pidä ALISTUA mihinkään ellei ole pakko!!! Ja pelätä voi todellakin vaikkei olisikaan synnyttänyt, kyllä synnytyskertomuksista jotain suuntia saa, vaikkei tietenkään synnytyksiä voikaan verrata keskenään.
 
Norrsu
Itse pelkäsin myös ja voin sanoa hyvällä omalla tunnollani, että alatiesynnytys on LIIAN upea kokemus :D Eli siis suosittelen ehdottomasti kaikille! Paraneminenkin tapahtuu kuulemma nopeammin!
Ja minä pelkäsin kipuja aivan hillittömästi, täytyy myöntää että supistukset olivat kivuliaita, mutta kun niihinkin saa epiduraalin ajoissa niin niistäkään ei ole ongelmaa :) ponnistus tuntui lähinnä "inhottavalta" mutta en kokenut että olisi sattunut älyttömästi :) ja voin kertoa, ettei sitä ajattele siinä synnytyksen aikana, että pelottais. Sitä keskittyy vain siihen itse asiaan! :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.07.2005 klo 17:07 Toinen pelokas kirjoitti:
...kyllä synnytyskertomuksista jotain suuntia saa, vaikkei tietenkään synnytyksiä voikaan verrata keskenään.
ensisynnyttäjät huom! synnytyskertomuksia (esim. netistä) lukiessa tulee ottaa huomioon se, että yleensä niissä kerrotaan enimmäkseen huonoja synnytyskokemuksia. Ja välillä vielä hieman liioitellusti. Harvemmin hyvän synnytyksen kokenut tuntee tarvetta ns. "päivitellä" tapahtunutta, jonka vuoksi niitä kertomuksia on siis vähemmän.

Itse 17 tuntia kestäneen "normaalin" alatiesynnytyksen kokeneena, valitsen ehdottomasti alatiesynnytyksen seuraavallakin kerralla (jos vain minusta riippuu)!!!

En kuitenkaan vähättele synnytyspelosta kärsiviä, vaan mielestäni jokaisella on oikeus valita oma synnytystapansa. Tsemppiä kaikille odottajille! :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.07.2005 klo 17:07 Toinen pelokas kirjoitti:
" pelkoa pitäisi hoitaa muuten kuin leikkaamalla. pelko on aivan normaalia. mutta siihen pitää tavallaan alistua. hyväksyä ettei kakkea pysty ite määräämään. etsiä tarpeellinen tosi tieto ja antaa mennä vaan."

Enpä voinut olla kommentoimatta tuota kun pelokkaan ohjeilla tän ketjun löysin (kiitos vain Pelokas!)

Ei todellakaan pidä ALISTUA mihinkään ellei ole pakko!!! Ja pelätä voi todellakin vaikkei olisikaan synnyttänyt, kyllä synnytyskertomuksista jotain suuntia saa, vaikkei tietenkään synnytyksiä voikaan verrata keskenään.
Kiva että pystyin olemaan avuksi. Huomenna olisi tarkoitus varata aika lääkärintarkastukseen (aion siis käydä neuvolalääkärin sijasta yksityisellä) ja ottaa puheeksi tuo sektio samalla. Voin vaikka sitten kirjoitella mitä siellä selviää ja miten asiat lähtee rullaamaan.

Mitä asioita sinä eritoten pelkäät synnytyksessä? Itseäni pelottaa kaikki kivusta lapsen vammautumiseen..

Näitä sektio/alatieynnytys juttuja olen miettinyt jo vuosia vaikka vasta nyt asia alkaa olla ajankohtainen ja koko ajan voimistuu tunne että alatiesynnytys ei ole vaihtoehto. Itse näen sektion omalla kohdallani parhaaksi ja olen valmis sen myös omasta pussista kustantamaan.
 
Toinen pelokas
Minun pelkoni on "vain" itsekkäät, eli pelkään kipua, repeämisiä ja epparia. Ja alatievouhottajille tiedoksi, että toki tiedän ettei kaikki repeä tai joudu silvottavaksi, ja että sektiossa on enempi riskejä, mutta itsepähän (ja mieheni) riskini valitsen ja niistä vastuun kannan.

Ja "pelokkaalle" ; olisi todella kiva lukea jatkosta miten sun lääkärikäynnit menee, itselläni on viikon päästä eka pelkopolikäynti, ja aion kyllä (aikuismaista tai ei) tuoda kantani hyvin selväksi ja kerron meneväni sitten vaikka yksityistä kautta leikkuulle jos he katsovat etten tarpeeksi pelkää.
Tähän asti (melkein puoliväli) en ole hetkeäkään nauttinut tästä odotuksesta juuri noiden pelkojen takia, vaikka muuten oloni on ollut mahtava; ei pahoinvointeja tms oireita.
Sääli olisi jos ensimmäisen ja viimeisen lapsen odotus menee "jäitä poltellessa"!!
 
Norrsu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.07.2005 klo 20:43 Toinen pelokas kirjoitti:
Minun pelkoni on "vain" itsekkäät, eli pelkään kipua, repeämisiä ja epparia. Ja alatievouhottajille tiedoksi, että toki tiedän ettei kaikki repeä tai joudu silvottavaksi, ja että sektiossa on enempi riskejä, mutta itsepähän (ja mieheni) riskini valitsen ja niistä vastuun kannan.

Ja "pelokkaalle" ; olisi todella kiva lukea jatkosta miten sun lääkärikäynnit menee, itselläni on viikon päästä eka pelkopolikäynti, ja aion kyllä (aikuismaista tai ei) tuoda kantani hyvin selväksi ja kerron meneväni sitten vaikka yksityistä kautta leikkuulle jos he katsovat etten tarpeeksi pelkää.
Tähän asti (melkein puoliväli) en ole hetkeäkään nauttinut tästä odotuksesta juuri noiden pelkojen takia, vaikka muuten oloni on ollut mahtava; ei pahoinvointeja tms oireita.
Sääli olisi jos ensimmäisen ja viimeisen lapsen odotus menee "jäitä poltellessa"!!
Pakko mainita, vaikka tuskin mitään auttaakaan! Jos pelkäät kivun takia välilihan leikkuuta, voin omasta kokemuksestani kertoa, etten edes huomannut kyseistä tapahtumaa! Lekuri minulle vain sanoi, että "leikkasin välilihan" .. "aijaa" :D Eli ei ainakaan minun kohdallani tuntunut missään! :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.07.2005 klo 20:43 Toinen pelokas kirjoitti:
Minun pelkoni on "vain" itsekkäät, eli pelkään kipua, repeämisiä ja epparia. Ja alatievouhottajille tiedoksi, että toki tiedän ettei kaikki repeä tai joudu silvottavaksi, ja että sektiossa on enempi riskejä, mutta itsepähän (ja mieheni) riskini valitsen ja niistä vastuun kannan.

Ja "pelokkaalle" ; olisi todella kiva lukea jatkosta miten sun lääkärikäynnit menee, itselläni on viikon päästä eka pelkopolikäynti, ja aion kyllä (aikuismaista tai ei) tuoda kantani hyvin selväksi ja kerron meneväni sitten vaikka yksityistä kautta leikkuulle jos he katsovat etten tarpeeksi pelkää.
Tähän asti (melkein puoliväli) en ole hetkeäkään nauttinut tästä odotuksesta juuri noiden pelkojen takia, vaikka muuten oloni on ollut mahtava; ei pahoinvointeja tms oireita.
Sääli olisi jos ensimmäisen ja viimeisen lapsen odotus menee "jäitä poltellessa"!!
Joo, kerron sitten miten asiat alkaa setviytymään ja kerrohan sinäkin miten ensimmäinen pelkopolikäynti sujui.
 
poppeli
jännittäviä mielipiteitä täällä :headwall: Käyn itse tälläkin hetkellä pelkopolilla juttelemassa miten tämä juttu tulee toimimaan... tuntuu että sielläkin hiukan vähätellään ensisynnyttäjän pelkotiloja ja mielipiteitä mutta tällä hetkellä en kuitenkin vaatimalla vaadi sektiota joskin luottamus toimintaa ei ole vielä ainakaan kunnossa. Mä en ymmärrä miksi täällä pitää julistaa että alatie synnytys on ainut OIKEA tapa tehdä lapsi tai että pelon takia sektiota ei saisi myöntää kun se maksaa...haloo niin kauan kun juopoille siirretään maksoja olkaa nyt oikeesti jo hiljaa.
Minäkin pelkään repeämistä ja epparia omapäisiä tai itsekkäitä kätilöitä tai lääkäreitä joita ei kivunlievitykset tai oloni muutoin helpottaminen kiinnosta. Olen hyvin tietoinen että synnystys kestää vain sen päivän mikä on ihmisen elämässä todella vähän mutta kuljenko sen jälkeen itsekkin vaipoissa muutaman vuoden kun repeää oikein kunnolla pidätyskykyyn kun tulee kuulemma muutoksia jos oikein tiukoille mennään... sitten leikataan kyllä. Arpikudosta siihen sitten reilusti niin avioelämänkin voi unohtaa vai ??? minä en pelkää synnytystä vaan sitä mitä se aiheuttaa kropan sisälle ja sitä kautta korvaväliin. En ole koskaan ollut mallimitoissa enkä siihen pyrikkään mutta jos synnytyksen takia kroppa ei enää toimi niinkuin sen tulisi toimia on jossain vikaa... vai eikö ole :\| jos omat pelkoni tästä vielä pahenevat eikä paniikki häviä aion sektiota pyytää tai tutkia saako sen rahalla :/

Muut täällä miettii mitä kivaa ostaisi monetko potkarit tai ei malttais muuten odottaa että kääpiö tulee... minä olen onnistunut olemaan kuin kaikki olisi"normaalisti" ettei tarvitse jännittää ja pelätä . että olkaa onnellisia kaikki te jotka pystytte keskittymään "onnelliseen odotukseen" kaikille meille se ei ole mahdollista vaikka ongelmia ei itse raskauden kulussa olisikaan... koetetaan jaksaa meillä vielä tasan 10vko jäljellä
 
Norrsu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.07.2005 klo 00:34 poppeli kirjoitti:
jännittäviä mielipiteitä täällä :headwall: Käyn itse tälläkin hetkellä pelkopolilla juttelemassa miten tämä juttu tulee toimimaan... tuntuu että sielläkin hiukan vähätellään ensisynnyttäjän pelkotiloja ja mielipiteitä mutta tällä hetkellä en kuitenkin vaatimalla vaadi sektiota joskin luottamus toimintaa ei ole vielä ainakaan kunnossa. Mä en ymmärrä miksi täällä pitää julistaa että alatie synnytys on ainut OIKEA tapa tehdä lapsi tai että pelon takia sektiota ei saisi myöntää kun se maksaa...haloo niin kauan kun juopoille siirretään maksoja olkaa nyt oikeesti jo hiljaa.
Minäkin pelkään repeämistä ja epparia omapäisiä tai itsekkäitä kätilöitä tai lääkäreitä joita ei kivunlievitykset tai oloni muutoin helpottaminen kiinnosta. Olen hyvin tietoinen että synnystys kestää vain sen päivän mikä on ihmisen elämässä todella vähän mutta kuljenko sen jälkeen itsekkin vaipoissa muutaman vuoden kun repeää oikein kunnolla pidätyskykyyn kun tulee kuulemma muutoksia jos oikein tiukoille mennään... sitten leikataan kyllä. Arpikudosta siihen sitten reilusti niin avioelämänkin voi unohtaa vai ??? minä en pelkää synnytystä vaan sitä mitä se aiheuttaa kropan sisälle ja sitä kautta korvaväliin. En ole koskaan ollut mallimitoissa enkä siihen pyrikkään mutta jos synnytyksen takia kroppa ei enää toimi niinkuin sen tulisi toimia on jossain vikaa... vai eikö ole :\| jos omat pelkoni tästä vielä pahenevat eikä paniikki häviä aion sektiota pyytää tai tutkia saako sen rahalla :/

Muut täällä miettii mitä kivaa ostaisi monetko potkarit tai ei malttais muuten odottaa että kääpiö tulee... minä olen onnistunut olemaan kuin kaikki olisi"normaalisti" ettei tarvitse jännittää ja pelätä . että olkaa onnellisia kaikki te jotka pystytte keskittymään "onnelliseen odotukseen" kaikille meille se ei ole mahdollista vaikka ongelmia ei itse raskauden kulussa olisikaan... koetetaan jaksaa meillä vielä tasan 10vko jäljellä
Pakko mainita tuohon että jossain on jotain vikaa, jos kroppa ei toimi enää normaalisti. En ymmärrä tuota. Itselleni ei ainakaan synnytyksestä jäänyt mitään muuta kuin raskausarvet ja jos joku raskausarpien takia haluaa sektion niin huh!... Miksi olla niin negatiivisella asenteella?
Leikkaus on kuitenkin aina leikkaus ja siinäkin on omat riskinsä? Ja kyllä se alatiesynnytys on turvallisin vaihtoehto, niinhän luonto on määrännyt :) Ja mitä tarkoitit arpikudos jutullasi ja että avioelämä menee siinä samalla? Onko teidän avioliittonne arpikudoksista kiinni?! vai ymmärsinkö jotain väärin. Kyllä meidän mies hyväksyy minut synnyttäneenä juuri sellaisena kuin olen, enemmänkin kunnioittaa kun olen tehnyt niinkin suuren jutun! :) En halua loukata mutta miksi ihmeessä sinä kerrot noin rankan mielipiteen alatiesynnytyksestä, jos me emme saa sanoa samaa sektiosta?

Niin ja piti mainita että olte kyllä pari viikkoa leikkauksen jälkeen myös aika riekaleina, näin siis vain olen kuullut! :)

 
Toinen pelokas
Saahan sitä kysyä, mutta pelkoni on, kuten sanoin, puhtaasti itsekkäät! Ja nyt saan "oikeita" synnyttäjiä kimppuuni kun kerron että olen myös hyvin paljon samoilla jäljillä kuin "poppeli", eli en HALUA että repeän tai että eppari tehdään, koska en halua sitä RISKIÄ että loppuiän alapään ompeleet kiristää ja kuristaa tai että menee virtsan- tai pahimmassa tapauksessa myös ulosteenpidätyskyky.

Ja jos nämä pelot minusta huonon ja itsekkään äidin tekee, niin tehköön, mutta kuten sanoin, itse mieheni kanssa riskit tiedostamme ja eipä ole sitten kuin itseä syyttäminen jos jokin menee vikaan; ei jää harmittamaan puolipakolla tehty eppari tai sen kieltämisestä johtunut repeäminen!
Olen leikkauksia läpikäynyt ennenkin (en tietty sektion suuruisia), enkä pelkää haavan jälkikipuja tai ruman näköistä arpea vatsassa. Intiimialueelle en moisia toimenpiteitä halua.
Ja vaikka kuinka potilaalle luvataan kaikki mahdollinen kivunlievitys, jokainen varmaan ymmärtää, ettei sitä täysin 100 varmasti voi saada, jos esim. synnytys etenee vauhdilla. Kivuissa välitön kipu pelottaa, ei se että jälkeen päin on kipeä. Paitsi jos kuvittelen että ne haavat ja tikit on jalkovälissä....
Ja en tiedä, olenko ainoa siinäkin suhteessa, että en tunne tarvitsevani synnytyksestä mitään "upeaa kokemusta", vaan haluan sen lapsen vain ulos ja päästä elämään perhe-elämää.
Henk. koht. kadehdin teitä oikeita synnyttäjiä, jotka uskallatte synnyttää lapset normaalia kautta, ja koette sen jopa hienona elämyksenä. Mutta minä olen mikä olen, jospa ne pelkopolilta ohjaisivat minut kallonkutistajalle niin saisin ihan viralliset hullun paperit :LOL:
 

Yhteistyössä