Pelkopolilla käyneitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Mitä siellä tapahtuu ja kuinka aikasin sinne mennään? Ja onko niitä käyntejä useampikin?
Onko teistä ollu hyödyllistä?

Itellä sinne meno edessä ja kiinnostas kuulla muitten kokemuksia...

ei mitään hyötyä kun toisella kerralla piti kaksi kertaa käydä ennenkuin sain sektio päätöksen,esikoisesta ei tarvinut kuin sanoa että pelottaa alakautta synnyttäminen ja tuli päätös

Olen käynyt monta kertaa, hoitajalla, lääkäreillä ja psykologilla, ja nyt on lopulta luvattu että saan sektion jos en muuta mieltäni. Mutta yllätyksekseni on tullut uutta tietoa joka on vähentänyt synnytyspelkoani, ei kuitenkaan tarpeeksi ;) Uskon että monille on apua pelkopolilla käynnistä jos menee avoimin mielin :)

ei mitään hyötyä kun toisella kerralla piti kaksi kertaa käydä ennenkuin sain sektio päätöksen,esikoisesta ei tarvinut kuin sanoa että pelottaa alakautta synnyttäminen ja tuli päätös

Mikä sulla alakautta synnyttämisessä pelotti?
Mä en sektiota halua vaan haluaisin kyllä synnyttää alakautta tämänkin lapsen. Oikeestaan varmaanki ite se ponnistusvaihe pelottaa... Ja se jos vauvalle käy jotain...

Mitä siellä tapahtuu ja kuinka aikasin sinne mennään?
Juttelin kätilön kanssa mieltä askarruttavista asioista ja kätilö kirjasi ne papereihini ylös. Täytin etukäteen pelkopolikaavakkeen, jonka täytin ennen polille menoa. Keskustelimme pelkoa herättävistä asioista. Konkreettisena apuna sain luvan tulla ultraan niin usein kun haluan ja soittaa koska vaan (myös yöllä) jos on kysyttävää. Tämä kaikki oli siis papareissa ylhäällä niin ei tarvinnut alkaa kinaamaan ajanvarauksista sihteerien kanssa. Synnytystapatoiveita ja kivunlievitystoiveita myös kyseltiin. Pyysin pelkopolille lähetteen joskus rv20 ja sain ajan parin viikon päästä.

Ja onko niitä käyntejä useampikin?
Minun kohdalla yksi riitti.

Oli

Mulla oli kanssa lähes samanlainen käynti kuin "kukin tyylillään" kertoi. Mun tapauksessa vaan puhuttiin paljon kivunlievityksestä ja kirjattiin siihen liittyviä toiveita jne.
Mun mielestä käynnistä oli paljon hyötyä. Kävin muistaakseni rv 26 ja toinen käynti tulee rv 36 jossa tehdään lopullinen synnytystapa arvio ja koko arvio.

Mitä siellä tapahtuu ja kuinka aikasin sinne mennään? Ja onko niitä käyntejä useampikin?

Kävin ensimmäisen raskauden aikana, muistaakseni ennen puoliväliä. Mies oli mukana. Kävimme vain kerran, se riitti ja oli erittäin hyödyllistä.

Näin synnytyshuoneen, välineet, kuulin keitä synnytyksessä on mukana jne. Mä luulin että pitää synnyttää jossain kirkkaassa tilassa, mutta sehän olikin vain ihan normivalaistus. ;)

En halunnut sektiota, jotenkin yllätyin kun tajusin että kätilö luuli mun tulleen siksi sinne.

kävin polilla 2 kertaa. ekan kerran oisko viikot ollu 27 (ehkä), ja toisen kerran 33(ehkä). Ensiks oli kätilö synnäriltä, oli aika outo tapaus, se ei mielestäni osannu asiaansa. Itse johdattelin sitä koko keskustelua, ja se vain välillä hymähteli jotain. Jos olisi ollut joku hiljainen hissukka niin olis varmaan koko se tunti istuttu hiljaa. Se sai kuitenkin miettimään tuota synnytystä, ja sain jotaikin "eväitä" kotiin, joita sitten mietiskelin.
Toka kerta oli sitten lääkäri ja 2 hoitajaa paikalla. Sen kanssa juteltiin eka, ja olin siinä vaiheessa jo niin kypsä siihen ajatukseen että haluan synnyttää alateitse, ja kerroin sen lääkärille heti kun tulin huoneeseen. Hän teki kuitenkin synnytystapa-arvioinnin, vai mikä se nyt onkaan, ultrasi ja teki sisätutkimuksen. Mies oli tuolloin mukana, turhaan kuitenkin mielestäni.

en välttis olis tarvinnut noita käyntejä vaikka kovasti pelkäsinkin, mutta ajan kanssa vain kypsyin synnytykseen ja en loppuviikkoina edes ajatellut sektiota vaihtoehtona.

Synnytin 2 viikkoa sitten, ja vaikka pelkäsinkin sitä aluksi NIIIIIN paljon, voin kertoa että synnytys oli 5 kertaa positiivisempi kokemus kuin olin kuvitellut. Se ei todellakaan sattunut niin paljon, ainakaan minulla, kuin ihmiset antaa ymmärtää. En nyt heti tahtoisi synnyttää uudelleen, mutta sanotaanko että 2 vuoden sisällä kyllä.

ehottomasti haluan synnyttää alakautta, sektion takia sinne en ole menossa.
Mulla vaan niin pelottaa se ponnistusvaihe ettei siinä hallitte mitään tai jotain ja sitten että menee taas jotain pieleen ja kohta onki leikkuri jo oottamassa ja vauvan puolesta saa pelätä... Sitä en halua enää kokea, oli sen verran ikävä kokemus!

Itse sain kutsun kahteen tapaamiseen synnytyssairaalaan, kun olin neuvolasta pelkopolilähetteen saanut (olen ensisynnyttäjä). Ensiksi olis kai normaalisti kätilön tapaaminen ja sitten lääkärin, tosin mulla meni toisin päin kun jouduin kätilö-aikaa siirtämään. Lääkärikäynti oli mielestäni erittäin hyödyllinen, siinä keskusteltiin riskeistä alatie vs. sektio mielestäni asiallisesti (ei yritetty väen vängällä pakottaa alatiesynnytykseen vaikka sitä toki suositeltiin), kirjattiin ylös mikä alatiesynnytyksessä mua pelottaa (itsellä pahasti repeäminen ja mahdolliset isot vauriot alapäähän, imukupilla ulos repiminen, vauvan hapenpuute ja siitä mahdollisesti tulevat vauriot) jotta osaavat ottaa huomioon mahd. alatiesynnytyksessä sekä tarkistettiin alustavasti vauvan koko sekä omien paikkojen soveltuvuus alatiesynnytykseen (kävin rv26). Uusi käynti on vielä n. vko 36 jossa uudelleen tarkistetaan vauvan koko sekä tutkitaan vielä tarkemmin, onko mulla jotain joka tekisi synnytyksestä mahdollisesti vaikeaan (ahdas lantio, joustamaton kudostyyppi, vauvan tarjonta huono tms). Koin käynnin tosi hyödylliseksi koska kun tiedän olevani "erityistarkkailussa" näiden asioiden takia on suurempi mahis että kaikki menee hyvin, jos yhtään ainutta riskitekijää ei löydy (toki ei kukaan voi sitli taata mulle että synnytyksessä kaikki menee täydellisesti). Jos taas löytyy jotain pientäkin niin saan silloin sektion, joka ajatuksena auttaa ahdistukseen siinä mielessä, ettei tartte siis väkisin punkea alakautta jos siltä näyttää että se hankalaa olisi.

Kätilön luona käynti oli turhempi, siinä istuttiin synnytyssalissa jotta näin paikan ja keskusteltiin yleisellä tasolla mun peloista. Se keskustelu ei ollut niin kovin hedelmällinen, lääkärikäynnin jälkeen olin jo päättänyt yrittää synnyttää alakautta jos mitään syytä sektioon ei löydy, kätilökeskustelun jälkeen aloin taas harkita pyytäväni sektiota... lopullisen päätöksen jätän kuitenkin sinne rv 36 käynnin jälkeen.

Molemmilla käynneillä kävin yksin, kun en tiennyt tarkkaan mitä siellä tehdään ja ajattelin että miestä ei tarvita kun mun omia pelkoja tässä käsitellään. Lääkärikäynnillä kun sitten ultrattiinkin, niin siellä ehkä olisi ollut kiva että mieskin oisi ollut, ois päässyt kurkkaamaan taas vauvaa. Muilta osin en koe että miestä olisi käynneillä tarvittu.

Yhteistyössä