Pelkopolikokemuksia kaivataan...

Onko kukaan käynyt pelkopolilla NKL:lla tai miksei muuallakin? Mitä siellä tapahtuu ja mikä teillä on ollut käynnin/käyntien tulos?

Itse olen vakaasti päättänyt, etten synnytä alakautta ja olin tosi pettynyt kun kuulin, että eml on poistunut.
Nyt menossa rv 22 eli aikaa on onneksi vielä. Normaalistihan menisin synnytystapa-arvioon viikolla 36, mutta sinne asti en todellakaan aio odotella.
Kuten en myöskään aio ruveta siellä pelkopolilla ravaamaan, vaan yhden kerran on tuotettava tulosta.
 
Katsopas tuossa hiukan alempana on aloitus "kokemuksia suunnitellusta sektiosta". Sieltä löytyy juttua asian tiimoilta.
Mutta pelkopolille varataan aika neuvolan kautta, siellä käydään noin 3-4 kertaa raskauden aikana, johon sisältyy sekä kätilökeskustelu että lääkärin kanssa
keskusteluja.
Kokemuksesta voin sanoa että sektiota ei saa mitenkään helpolla, ja pelkopolin tarkoitus onkin jutella synnytyksestä tapauskohtaisesti jokaisen sinne menevän
kanssa. Eli mitään tahtojen taistelua ei kannata käydä vaan kuunnella mitä heillä on sanottavaa. Päätöksen sektiosta saa yleensä vasta ihan loppumetreillä.
Jos jotain lisäkysymyksiä tulee mieleen voin yrittää vastata..
Porsche rv 38+ 3.12 suunniteltuun sektioon menevä.
 
Kiitti Porsche! Luinkin ketjun jo läpi, mutta kaipaisin lisää tietoa just NKL:n pelkopolista ja siitä kuinka monta kertaa siellä täytyis juosta.
Mua kismittää suunnattomasti se, että joudun sinne "neuvottelemaan" noin tärkeästä itseeni liittyvästä asiasta.
 
Itse kävin Jorvissa kerran sype-keskustelussa viikolla 36+2 ja se riitti sektiopäätökseen, tosin pitkin hampain. Itselläni oli yksi lantion mitta rajoilla ja muitakin syitä joilla olisi mielestäni pitänyt saada sektiopäätös ilman pelkopolilla käyntiäkin, mutta ei. Kohdallani negatiivisessa suhtautumisessa sektioon oli ylipainolla osuutta, sillä silloinhan tulehdusriski on suurempi ja lääkärit entistä enemmän alateitse synnytyksen kannalla.

Mutta kun tenttasin asioita ja perustelin kantani, niin se riitti. Ja eihän ketään pakoteta synnyttämään alakautta. Neuvolassa th sanoi heti ensi käynnillä nyt kun pikkukakkosta odottelen että ilmoita sitten sairaalalla synnytystapa-arviossa ettet suostu alakautta synnyttämään ja ettei tarvitse stressata koko odotusaikaa asiaa pohtimalla kun ketään ei voi pakottaa. :)
Näin olen ajatellut asian nyt että jos jostain syystä käynnistyy aiemmin, toivottavasti ei, on vauva vielä niin pieni että voisi mahtuakin, joten kyllä ehdin saada tuon päätöksen vielä noilla viikoillakin.

Ole vain kovana siellä sype -keskutelussa, esitä kantasi ja totea lopuksi että olet edelleen kannassasi joka ei tule muuttumaan jos näin.
Siellä sype-keskustelussa käydään synnytystilannetta läpi ja kivunlievitysvaihtoehtoja, niillä ei ollut minun pelkojeni kanssa ainakaan mitään tekemistä joten sinällään turha käynti. Mutta joillekin jotka sitä kipua ja kontrollin menetystä ainoastaan pelkäävät, voi keskustelu muuttaa suhtautumista.
 
ensin viikolla 24 juttelemassa kätilön kanssa ja sen jälkeen kolme kertaa lääkärin kanssa. Olen uudelleen synnyttäjä, edellinen synnytys päättyi kiireelliseen sektioon. Nyt on raskausviikko 34 menossa ja ensi viikolla pitäisi päättää leikkauspäivä. Kovana saa olla, kyllä joka välissä yritetään kysyä, josko mieli olisi muuttunut ja voisiko kuitenkin harkita alatiesynnytystä. Uuvuttava taistelu, mutta toivottavasti tuo tulosta!
Joka kerta on ollut eri lääkäri, joten keskustelun saa aloittaa aina alusta.
 
Kiitos toukkis!
Tota just tarkotan, ei olis kiinnostusta eikä aikaa alkaa juosta siellä montaa kertaa. Käsittämätöntä, että se eml poistu. Olisin valmis maksamaan sektiostani aiheutuvat kulut vaan ei käy. Ja toi, että lekuri vaihtuu joka kerta on varmasti raivostuttavaa.

Itse aion sanoa, että tulen pelkopolille vain ja ainoastaan yhden kerran ilmaisemaan tahtoni ja seuraavalla kerralla saavat sitten leikata. Kiva asenne, tiedän, mutta oon todella tosissani.
 
tammikuussa -06 ja esikoisesta oli kyse. Pelkopolille en "päässyt" koska se oli niin ruuhkautunut. Juttelin ensin toisen lääkärin kanssa rv 20+jotain ja toisen kanssa rv 36 joka myönsi sektioajan. Pelottelua ja halveksuvia katseita mutta loppujen lopuksi suht helpolla irtosi aika.

Sanoisin että ota rauhallinen ja asiallinen linja, kuuntele mitä heillä on sanottavaa ja kerro oma mielipiteesi ja se että olet ottanut mm. riskeistä selvää. Pidä pääsi kuitenkaan hermostumatta. Eiköhän se sektioaika sieltä irtoa.

Itselläni tällä hetkellä rv 10+jotain ja paikkakunta on vaihtunut joten saas nähdä minkälaiseen vääntöön sitä itse joutuu tällä kerralla...

Tsemppiä sinulle!
 
Tein 4D:n jälkeen päätöksen, että en lähde sinne pelkopolille lainkaan. Ultrassa näkyi isokoinen vauva ja minulla on takana jo yksi sektio, joten niillä eväillä menen vkolla 36 synnytystapa-arvioon. Toivottavasti en joudu kauheaan vääntöön.
Kuitenkin olen aika luottavainen asian suhteen, eihän ketään tosiaan voi pakottaa...
 
itse kävin pelkopolikeskustelut läpi, edellinen synnytys päättyi päivystys sektioon. Päätös sektiosta tehtiin kuitenkin tänään juuri tuossa synnytystapa-arviossa, nyt viikkoja 35+3 ja sektio tehdään viikolla 39+5. Jos nyt päättäisi syntyä etuajassa, niin tehdään päivystyssektio.
 
ja raskausviikkoja oli n. 15. Todella asiallinen keskustelu, juteltiin kätilön kanssa varmaan tunti. Hän totesi että koska ajatukseni tuntuu niin pohdituilta ja järkeviltä ei liene tarvetta minua hyppyyttää pelkopolilla sen enempää. Eli sektiosta päätetään sitten synnytystapa-arviossa. Koettaa kattella sellaisen "suopean" lääkärin =) Ja hän myös muisti mainita että ketään ei pakoteta synnyttämään alakautta.
 

Yhteistyössä