pelkäätkö kuolemaa?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
En.

Siis en tietenkään halua vielä kuolla, tämän ikäisenä ja kun on pienet lapset ja kaikkea, mutten todella vaivaa päätäni sellaisella. Ehkä olisi eri ajatukset jos vaikka sairastuisi vakavasti niin että siinä nousisi esiin mahdollisuus että se olisi menoa...

Yleisesti en myöskään kammoksu kuolemaa, kohtaan sitä jatkuvasti työssänikin. Toki läheisen, varsinkin nuoren ihmisen kuolema on todella hirveä kokemus, ahdistus ja ikävä seuraa mukana pitkään, jälkimmäinen varmaan lopun ikää.

Mutten silti osaa sanoa pelkääväni kuolemaa. Siis itse kuolemaa, tietty jos sitä nyt ajattelee niin samalla miettii sitä millä tapaa kuolisi ja se kuolintapa voi tuntua pelottavalta.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Siis itse kuolemaa, tietty jos sitä nyt ajattelee niin samalla miettii sitä millä tapaa kuolisi ja se kuolintapa voi tuntua pelottavalta.
No joo. Kammoksun ajatusta maata pitkään muiden armoilla hirveissä kivuissa kykenemättä ilmaisemaan niitä kipujaan ja saamatta niihin mitään helpotusta. Kammoksun ajatusta, että mua nostellaan ja käännellään aiheuttaen entistä enemmän kipuja ja jätetään tuntikausiksi asentoon, jossa ruumiini on kuin tulessa.

Aivan niin kuin Madickenkin sanoi, niin en pelkää kuolemaa mutta se mahdollinen kuolintapa pelottaa. Jos sitä tietäis kuolevansa esim. kivutta rauhallisesti nukkuen, niin sitten ei pelottaisi. Mutta esim. tukehtumalla yms... auts.

Pahin kuolintapa olisi olla kidutettavana, tai tuo keittiksen mainitsema vuoteessa toisten armoilla. Itse olen sen lähihoitajaopiskelijana nähnyt,se on karmea kohtalo. Jotkut voivat elää toisten käänneltävänä ja väänneltävänä todella pitkään(toistakymmentä vuotta).

luterilainen
En omaani, mutta harras toive on, että lapseni elää pidempään kuin minä, samoin, että puolisoni elää vanhemmaksi kuin minä. Uskon Jumalaan, mutta en Helvettiin :)

Alkuperäinen kirjoittaja hippimamma:
En, enemmän pelkään sitä että miten lapsille käy jos kuolen.
Tästähän se on kiinni. Itselläni kuolemanpelko heräsi kun kaverini teki itsemurhan. Niitä asioita oli ahdistavaa ajatella. Mutta ei se kuitenkaan mitään varsinaista pelkäämistä ollut. Mutta sitten kun tuli tyttö... :/

Tuntuu ihan kamalalta ajatella, että kuolisin pois ja tyttöni menettäisi äitinsä. Tietysti vähintäänkin yhtä kamalaa olisi itse lapsen kuoleminen, mutta se on semmoinen juttu, jonka kiellän itseltäni täysin. Noille ajatusteille ei edes lähdetä, ahdistuu ihan liikaa. Pitkän aikaa esikoisen syntymän jälkeen elinkin neuroottisesti niin, että uskoin miehen kuolevan pian. Ihan vaan sen takia, että se ajatus tytön tai omasta kuolemasta oli niin kamala ja se miehen kuolema sitten vasta se kolmas, vaikka toki hirvittävä sekin. Jotenkin sen kaiken pelon sitten kanavoi siihen miehen kuolemaan.

Nyt olen onneksi päässyt eroon vahvemmista tunteista. Vieläkin hirvittää jos alkaa ajattelemaan, mutta pelko ei mitenkään vainoa minua.

Omalta kohdalta en kovin kauheasti pelkää.
Tuossa menneellä viikolla katsoin taas vaihteeksi kuolemaa silmiin ja siinä paikassa totesin, että voi minun lapsi parat, haluaisin olla heille vielä läsnä. :snotty:

Vasta luin lehdestä siitä miehestä (muistaakseni oli mies), joka makasi "koomassa" 23vuotta, ennen kuin yksi lääkäri tajusi toisen olevan "vain" täydellisesti halvaantunut, mutta omaavan täydellisen ajatustoiminnan. Toinen siis kokoajan ymmärtänyt kaiken kykenemättä ilmaisemaan sitä yhtään mitenkään. Tämä olisi aivan kauheaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pomppiva Pallokala:
Vasta luin lehdestä siitä miehestä (muistaakseni oli mies), joka makasi "koomassa" 23vuotta, ennen kuin yksi lääkäri tajusi toisen olevan "vain" täydellisesti halvaantunut, mutta omaavan täydellisen ajatustoiminnan. Toinen siis kokoajan ymmärtänyt kaiken kykenemättä ilmaisemaan sitä yhtään mitenkään. Tämä olisi aivan kauheaa.
Juu, tuo oli aivan kammottava juttu. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Pomppiva Pallokala:
Joo. :/

Mitähän kaikkia keskusteluja mies on saanut kuulla sivusta sillä ajalla, ym, kun kaikki on pitäneet sitä kukkaruukkuna...

En, mutta haluaisin kuolla ns. saappaat jalassa. En halua myöskään, että omaiseni joutuvat tekemään raskaita päätöksiä puolestani ja potemaan niistä syyllisyyttä (hoitotestamentti helpottaa tätä ) . Töissä olen ollut läsnä monenlaisissa viimeisissä hetkissä, todella rankoissakin.

En pelkää mutta tiedostan
Vähän pelkään, siinä mielessä että en halua kuolla!
Kuolema on kuitenkin toisaalta ajattelemisen arvoinen asia,
koska kaikki me kuollaan ja yhtään ei tiedä milloin.

En tarkoita sitä että kuolemaa pitäisi koko ajan pelätä,
mutta siinä mielessä "valmistautua" siihen ajatuksella että se voi tulla todella puun takaa.
Moni ei koskaan ole kuvitellut sitä mahdolliseksi, esim. jos puoliso kuolee nuorena tai mikä kauheinta lapsi kuolee. Kuitenkin koko ajan luemme lehdistä erilaisista onnettomuuksista ja äkillisistä sairauksista ja ihmisiä jopa tapetaan.

Ei elämää pidä elää kuoleman pelossa mutta tiedostaa se asia että se voi tulla koska vain ja vähän miettiä miten selviäisi eteenpäin.
Työssäni näkee kuolemaa jatkuvasti ja olen sen oppinut etten ikinä pidä itsestäänselvyytenä että itse/puolisoni/lapseni/siskoni/isäni/ystäväni herää seuraavaankin päivään.

En pelkää omaa kuolemaa, tiedän että esim. lapsilla ei olisi isänsä kanssa mitään hätää jos kuolisin jne. Mutta pelkään rakkaiden kuolemaa! Varsinkin esikoisen synnytyksen jälkeen baby bluesin aikaan pelkäsin ihan hirveästi että mies ajaa kolarin työmatkalla tms. Ja nyt valitettavasti se huoli ja murhe on taas näissä raskaushormonimyllerryksissä nostanut päätään. Toivottavasti ei pahene tästä. Mä oon huolissani varmaan 20 ihmisestä, vaikka vain yhdellä todellinen huoli hengenlähdöstä olisi edes olemassa.

Yhteistyössä