PELKÄÄTTEKÖ PUNKKEJA, teettekö jotain niiden eteen? Eli lapsille rokotuksent? tarkistatte iltaisin lapset/lemmikit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 4lapsen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
4

4lapsen äiti

Vieras
Moi!
Mutsi pelotteli punkeilla ja nyt itsekin mietin, että pitäiskö jotain ehdä asian eteen. Meillä on lemmikkejä ja kyllä nukkuvat lasten sängyissä jne...Elukoita en ole iltaisin katsonut, mutta lapset päällisin puolin kyllä.
Heinikkoa nyt väkisinkin täällä maalla on ja anopin mökilläkin käydään (masku)...Tosin googlauksen mukaan rokotus suojaa vaan aivokuumeelta ja punkit levittää kaikkea muutakin...

miten te muut olette asian ratkaisseet?

Meillä päin on paljon punkkeja, ei tosin saaristossa olla joten rokotukselle ei tarvetta. Lähinnä borrelioosiriskin vuoksi teen kyllä itselle ja lapsille joka ilta punkkisyynin, koska tänä kesänä jo toisella lapsella ja itsellä kertaalleen punkki ollut tarttuneena.

Me asutaan saaristossa ja täällä on paljon punkkeja. Koirasta on taas nypitty sen miljoona punkkia irti. En silti pahemmin punkkeja pelkää, vaikka ällöttäähän ne ja kyllä sitä väkisin välillä näkee mielikuvissaan punkkien ryömivän sängyssä jne. :x .

Rokotetta olen miettinyt, mutta ainakin toistaiseksi kokenut sen kuitenkin tarpeettomaksi. Koirallakaan ei ole edes punkkikarkoitetta, sillä yhtenä vuonna punkit tarttui meihin ihmisiin, mutta ei koiraan. Se punkkipanta ei siis tappanut punkkeja, vaan esti niitä kiinnittymästä koiraan. Todettiin että vaikka koira on rakas ja tärkeä, niin kuitenkin laitetaan mieluummin koira alttiiksi kuin me ihmiset.

Mies tekee koiralle punkkisyynin tasaisin väliajoin ja me ihmiset syynätään aina saunaan mennessä.

Niin ja koira ei saa enää nukkua sängyssä juurikin noiden punkkien takia. Kissa taasen nukkuu vallan milloin kenenkin sängyssä.

Valkosipuli on kuulemma hyvä punkinkarkoittaja, mun on jo pidempään pitänyt ostaa valkosipulipuristeita ja alkaa niitä koiralle syöttämään. Sais vaan aikaiseksi...

En pelkää punkkeja, niitä tulee kuitenkin. Tosin tänä kesänä ovat jostain syystä myöhässä, meillä ei oo vielä ollut yhtään koirassa, vaikka aiemmin tässä vaiheessa kesää on otettu jo muutamia irti. Lapsi vielä niin pieni ettei pihalla möyryä, mutta tulevina kesinä varmaan teen punkkisyynin ain silloin tällöin mutta en mitenkään säännöllisesti. Koiraakaan en tutki säännöllisesti silloin tällöin vaan. Ennen mökille menoa Exspottia turkkiin :)

Muoks. Myös kookosvoi/rasva on kuulemma tehokas punkkien karkoittaja. Annetaan sisäisesti ja ulkoisesti. Koirilla oon kuullut käytettävän.

Siis onko niitä noin paljon että teillä jo monta kertaa ollut???
Mä oon vuosia sitten koiralla nähnyt, nyt ei oo mitään lemmikkejä eikä oo tullut mieleen että alkaisin tarkistella joka päivä vaikka niitä pelkäänkin!
Nyt kyllä hirvittää ja pakko alkaa tutkimaan tarkasti.

Meillä siis kaksi kissaa ja kaksi koiraa, KOSKAAN ei ole kenelläkään (ei lapsella eikä elukalla) nähty yhtään punkkia, että ehkei täällä niitä niin paljon kuitenkaan ole.
On varmasti paljon todennäköisempää että lapselle käy muuten joku kurja juttu, kun että olis punkki ja vielä sellainen punkki joka tautia kantaa.
No kaippa äitinä olo on sellaista huolehtimista. Jonkunlaisen kontrollin voisin kyllä ottaa, toi joka iltainen suihku/tarkistus vois olla ihan toimiva.

Tunteeko koiralta/kissalta punkin ihan silittämällä, kun eihän niitä voi karva karvalta käydä ihoa läpi? Tunteeko punkin noin muuten iholla? Ällöä kyllä...

Kissoissa ja koirassa jatkuvasti. Tänävuonna varmaan jo katziljoona nypitty irti. Tai siis minä en niihin koske vaan jotkut muut. Koira ei juuri kesäsin ole sisällä saatikka kissat. Muutoinkaan eivät nuku ja pötkötä sängyillä. Punkkipanta oli joskus koiralla ja ei mitään vaikutusta olla. Rokotetta vois joskus harkita jos rupee meissä ihmisissä olemaan. Asutaan peltojen ja metsien keskellä joten punkiton yksinkertaisesti osa elämää täälä.

Kyllä ne tuntee silittämällä karvan läpi tai rapsuttelemalla ainakin sitten, kun ovat tarpeeksi isoja. Ja poistaminenhan ei ole vaikeaa, el näyti että pepusta vaan kiinni ja pyörittää niin kauan etä irroittaa otteensa, silloin ei pää jää sisään eikä purema tulehdu.

Rokotehan suojaa puutiaisaivokuumeelta, joka on virustauti, borrelioosi on sen sijaan bakteeritauti, johon ei rokotetta toistaiseksi ole. Borrelioosi voi olla viheliäinen tauti jos jää huomaamatta ja voi pesiä esim. keskushermostoon. Kannatan ehdottomasti punkkitarkastusta lapsille joka ilta, erityisesti jos paljon ulkona luonnossa liikkuu ja lemmikkieläimille punkkikarkoitusta (Expot/Frontline tms) ja kieltö nukkua lasten sängyissä. Meillä koiralle laitettiin just Expot ja poika tarkastetaan joka ilta punkkien varalta.

Mä tarkastan lapset joka ilta, itseni laiskemmin.

Toisella lapsella oli jo tänä kesänä punkki (ei nähty, mutta tuli se punainen rengasmainen läntti). Ei edes kovin paljoa missään heinikoissa olla koluttu, mutta jostain se vaan oli osannut kiinni loikata...

Minua ne punkit kyllä pelottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja apua:
Siis onko niitä noin paljon että teillä jo monta kertaa ollut???
Mä oon vuosia sitten koiralla nähnyt, nyt ei oo mitään lemmikkejä eikä oo tullut mieleen että alkaisin tarkistella joka päivä vaikka niitä pelkäänkin!
Nyt kyllä hirvittää ja pakko alkaa tutkimaan tarkasti.

Täällä saaristossa niitä tosiaan on ja paljon. Ja vaikka mekin asutaan metsässä jossa ei ole heinikkoa, vaan on kangasmetsää, niin silti vaan punkkeja riittää vaikka jaettavaksi :D.

Täällä ei olla vielä punkkeja muilta kuin koiralta, mutta meillä on mökki tässä lähellä (ja siellä on heinikkoa) ja sieltä ollaan me ihmisetkin kerätty punkkeja. Mulla ja esikoisella on ollut kerran ja miehellä pari kertaa. Kuopus on toistaiseksi säästynyt.

Koiralta ollaan vuosien varrella nypitty varmaan toista sataa punkkia.

ja mä en edes tiedä miltä punkki näyttää. Googlella löytää kuvan, juu, mutta tarkoitan, etten luonnossa ole nähnyt eikä sitä siinä saa suurennettua yhtä kätevästi ;)

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Mä tarkastan lapset joka ilta, itseni laiskemmin.

Toisella lapsella oli jo tänä kesänä punkki (ei nähty, mutta tuli se punainen rengasmainen läntti). Ei edes kovin paljoa missään heinikoissa olla koluttu, mutta jostain se vaan oli osannut kiinni loikata...

Minua ne punkit kyllä pelottaa.

Hui! Toivottavasti haitte heti antibiootit?

Meidän takapihalla on punkkeja vaikka kuinka, asutaan Lappeenrannassa. Ei olla otettu kenellekään rokotusta, toki syynätään lapset illalla/saunassa/suihkussa. Kissaa en viitsi syynätä, se ei antaisi punkkia itsestään poistaa kuitenkaan. Käy kyllä ulkona vaan valjaissa silloin tällöin. En pelkää punkkeja, nuoremmasta lapsesta on tänä kesänä poistettu jo 3.

Yhteistyössä