Pelkäätkö ukkosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Jos pelkäät, niin miksi? Mikä ukkosessa on pelottavaa?

Kyselen, koska mun mielestä ukkonen ei ole pelottava luonnonilmiö, enkä osaa sitä pelätäkään. Itse asiassa taidan olla vähän outo: ukkosen tullen koetan hakeutua paikkaan, josta näen salamat sun muut. Saatan katsella pitkäänkin, jos kovasti salamoi. Viime kesänähän oli niitä hirmu-ukkosia, ja meikäläinen istua tapitti niitä parvekkeelta minkä kerkesi.. :D

No, se vähän riippuu.... Yleensä en, mutta edellisessä kämpässä tuli kerran ihan päälle ja todi voimakkaana, että meillä lenteli lamput ja naapurissa kärähti tallin yliset, niin sillon kyllä pelotti. Ei siis ne salamat tai se jyrinä sinänsä, vaikka todella korvia huumaavan pamauksen pitkin, kun naapuriin löi, vaan lähinnä pelotti, että leimauttaa meidänkin pirtin tuleen...

En enää. Nuorempana pelkäsin. Pelko alkoi siitä, kun jotain 10-vuotiaana istuin lukemassa ikkunan edessä ja yhtäkkiä salama iski siihen ikkunan eteen ulos. Päivä oli kaunis ja helteinen ja yhtäkkiä se saakelin salama vaan pamahti. Säikäytti minulta suurinpiirtein paskat housuun ja pelkäsin ukkosta monta vuotta.

Pelkään joo, en mitenkään hysteerisesti mutta silti. Tykkään katsella komeaa ukonilmaa, mutta kuitenkin sisällä silloin kun se on päällä :D Pelkään siis salaman iskevän, myös sähkölaitteita saatan sulkea.

Eihän se kaupungissa pelota, mutta tulepas tänne peltojen ja metsien keskelle kunnon myräkällä niin onpa eri juttu. Pistorasioissa lyö tulta, puita kaatuilee ja pallosalamoitakin nähty. Salamat sytyttää tulipaloja , koteja syttyy palamaan ja täällä joku vuosikymmen sitten lapset kuolivat salamaniskuun. Siinä teille kaupunkilaiset pari perustelua miksi pelottaa.

En enää,ainakaan kaupungissa.
Lapsena ja nuorena pelkäsin kotona,oli pari kertaa ukkonen iskenyt ihan lähelle taloa ja puhelimeen,pallosalama muistaakseni,nuista jäi pitkäksi aikaa pelko ukkoseen.
Nykyisin voin jo katsellakin ikkunasta salamoita pelkäämättä. :D

Kerrostalossa en pelkää, mutta jos olen ulkona ja salamoi niin pelkään salamaniskua. Samoin jos olisin jossain maaseudulla yksittäisessä talossa niin pelkäisin. Meillä on sukulaisen talo syttynyt tuleen salamasta maaseudulla.

Alkuperäinen kirjoittaja eihän se parvekkeelta;23964166:
Eihän se kaupungissa pelota, mutta tulepas tänne peltojen ja metsien keskelle kunnon myräkällä niin onpa eri juttu. Pistorasioissa lyö tulta, puita kaatuilee ja pallosalamoitakin nähty. Salamat sytyttää tulipaloja , koteja syttyy palamaan ja täällä joku vuosikymmen sitten lapset kuolivat salamaniskuun. Siinä teille kaupunkilaiset pari perustelua miksi pelottaa.

No minen ainakaan ole kovin kaupunkilainen... Vaikka nyt asunkin Seinäjoella, niin mikään parvekkeelta katselija en ole.

Minusta ukkonen on upeaa katseltavaa ja kuunneltavaa, varsinkin yöpimeällä. Monet on ne yöt, kun olen istunut terassilla ihailemassa kunnon ukonilmaa. :) Eli en siis pelkää sitä salamointia, enkä jyrinää.
Mutta sen verran raju se ukkosen voima on, että kyllähän se saa tuntemaan aika voimattomaksi ja pieneksi.

Pelkään. Pelkään salamoita, pelkään että ne lyövät taloon ja aiheuttavat tulipalon. Nuorempana en pelännyt ollenkaan, mutta esim. viime kesän Asta- ja Veera-myrskyjen aikana mun piti ottaa rauhottavaa kun itkin ja tärisin sohvannurkassa.

Pelkään. Juontaa juurensa lapsuuteen, mummolassa ollessa ukkonen tuli AINA ihan päälle ja se oli aivan kamalaa (ukkonen mm soitteli puhelimella). Syyksi miksi ukkonen tuli aina ihan päälle mulle on sanottu että kallio mille talo on rakennettu veti ukkosta puoleensa.
ja pelkään edelleen. Ei se mitään jos jostain kauempaa kuuluu jyrinää, mutta jos se tulee lähelle. mua alkaa ahdistamaan ja tekisi mieli mennä sängyn alle, pistää silmät kiinni ja toivoa että nukahtaa pian ja herää kun ukkonen on ohitse.
kaupungissa asuessa pelko on vähän hellittänyt ja lasten syntymän jälkeen olen tietoisesti pyrkinyt selättämään tuon pelon etten siirtäisi sitä lapsiin.

[QUOTE="vesimeloni";23964217]Minusta ukkonen on upeaa katseltavaa ja kuunneltavaa, varsinkin yöpimeällä. Monet on ne yöt, kun olen istunut terassilla ihailemassa kunnon ukonilmaa. :) Eli en siis pelkää sitä salamointia, enkä jyrinää.
Mutta sen verran raju se ukkosen voima on, että kyllähän se saa tuntemaan aika voimattomaksi ja pieneksi.[/QUOTE]

Ajattelen hyvin pitkälti juuri näin :) ja koska ei ole sattunut mitään vahinkoa ukkosen, salaman takia läheisille tai itselle, niin en pelkää vaikka luontoa kunnioitankin.

Riippuu aivan siitä missä olen. Täytyy sanoa, että kerran töistä kotiin pyöräillessä pelotti, kun maantienvarressa ei ollut mitään suojapaikkaa ja ukkonen oli päällä. Hieman mietin, pitäisikö mennä jonnekin ojanpohjalle vai ajelenko viimeisen kilometrin kotiin.

Mä olen aina pelännyt ukkosta mutta en ikinä ole selvittänyt että mikä siitä tekee niin pelottavan!?? Ehkä se kun jos se lyö meidän talon viereissä olevaan todella isoon kuuseen ja sit se kaatu meijän talon päälle tai tulipalot tai jotain vastaavaa!! Aina ukkosella menen johonkin talon keskellä olevaan nurkkaan ja kovalla ukonilmalla menen paniikkiin, mutta seuraavana päivänä vain nauran sille että miten minä tollaisesta asiasta menin paniikkiin!!! :/

Päinvastoin, aina jos vain on mahdollista menen ukonilmalla parvekkeelle ihailemaan salamoita ja kuuntelemaan jyrinää. Meiltä näkee myös järvenselän toisella puolella menevän ison sähkölinjan joka vetää salamoita puoleensa.

Kyllä mä sitä vähän pelkään. En halua olla yksin silloin, vaan mielellään seurassa. Toisaalta tykkään pienistä ukkosista joskus, jos saan olla seurassa eikä kyseessä ole kovin suuri mylläkkä. Lapsena pelkäsin ihan mielettömästi.

Joskus. Eniten kyl vain ärsyttää kun täytyy vedellä töpsöleitä seinästä. Plääh. Tänä kesänä on mennyt rikki modeemi ja pakastin siten et siinä ei pala mitkään valot.

Yhteistyössä