Pelkään :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä teen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä teen

Vieras
sain trimopania virtsatietulehdukseen. oon otin ekan tabletin ja parin tunnin päästä kuvittelin että sain anafylaktisen reaktion oli viittä vaille etten soittanut ambulanssia kun sit meni ohi. Nyt on ihan normaali olo... Vissiin sain jonkun paniikkikohtauksen. Tuossa myöhmmin illalla mun pitäis ottaa seuraava tabletti. mutta miten uskallan? pelkään :(

no johan sulle neuvo annettiin :O Ei kukaan muu osaa paremmin neuvoa, kyllä tollasista asioista pitää neuvotella lääkärin kanssa ehdottomasti! Soitat nyt sinne päivystykseen.

no eipä sielä tiedetty yhtään sen paremmin. laittoivat uuden lääkkeen selexid joka on pennisilliini johdannainen. vaikka mainitsin että mulla on paha penisilliini allergia.

Onpa avutonta toimintaa TK:ssa! Minulla on myös penisilliiniallergia ja olen tottunut tarkistamaan aina apteekista, onko kuitenkin määrätty penisilliiniä, kun sillä lailla on muutaman kerran käynyt, vaikka kyse on minulle hengenvaarallisesta lääkkeestä:O Veikkaan että sinä olet saattanut panikoida aiemman lääkeallergian pohjalta. Hengenahdistus on välillä vaikeasti tulkittava oire, sitten se on selvä, jos tulee myös ihottumaa. Sinuna huolehtisin että kotona on antihistamiinia (siitä voi ainakin kuvitella olevan edes jonkinlainen apu, jos oireet eivät ihan hirveän pahat ole heti) ja ottaisin lääkkeen kaupungilla jossain sairaalan tai TKS:n lähellä, jos oikeasti tulee kiirus...

Paniikkikohtaushan tuo vaikuttaisi olleen. Aika harvoin ne anafylaktiset reaktiot tulevat tuntien päästä.

Anafylaksia voi tulla vaikka 8 tunnin päästä, näin olen itse nähnyt käyvän. Mutta useimmiten tulleet onneksi jo tunnin sisällä.

Mutta siis se, että anafylaksiaan ei tosiaan auta antihistamiini(kuten joku sanoi), vaan adrenaliini (epipen) on ainoa lääke, jos on todellakin kysessä anafyksia. Jos kyseessä on voimakas allerginen reaktio voi esim. kortisoni(kyytabletti) antaa peliaikaa, että ehtii paremmin hoitoon...Antihistamiini auttaa toki, jos kyseessä lievemmät reaktiot, kuten nyt vaikka ihottumat.

Anafylaksia voi tulla vaikka 8 tunnin päästä, näin olen itse nähnyt käyvän. Mutta useimmiten tulleet onneksi jo tunnin sisällä.

Mutta siis se, että anafylaksiaan ei tosiaan auta antihistamiini(kuten joku sanoi), vaan adrenaliini (epipen) on ainoa lääke, jos on todellakin kysessä anafyksia. Jos kyseessä on voimakas allerginen reaktio voi esim. kortisoni(kyytabletti) antaa peliaikaa, että ehtii paremmin hoitoon...Antihistamiini auttaa toki, jos kyseessä lievemmät reaktiot, kuten nyt vaikka ihottumat.

Niin, minähän kirjoitin, että "aika harvoin". Se jättää mahdollisuuden auki, että näinkin voi käydä, mutta ei ole se yleisin tilanne.

Yhteistyössä