Pelkään aivan sairaasti hammaslääkäriin menoa!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Mun hampaat on todella huonossa kunnossa, en ole käynyt moneen vuoteen hammaslääkärissä.
Melkein jopa itkettää kun täytyy sinne mennä.
Mulla on aina, ihan pikku likasta asti tullut helposti reikiä hampaisiin.

Aina saanut kuulla hammalääkärissä siitä, että en ole hoitanut hampaita. Mut mitä jos olen, harjannut joka päivä 2x, käyttänyt hammaslankaa, syönyt purkkaa yms.. Silti on tullut reikiä.
Myönnän, että tossa vuos sitten hammashoito jäi vähille ja sen jälkeen nämä onkin mennyt tälläisiksi. Oma vika!

Pelottaa ettei näitä voi enää korjata ees, pelkään että hampaat putoo kohta suusta..
Olen lukenut näistä, että voi vaikuttaa terveyteen, voi tulla verenmyrkytys enkä silti ole mennyt lääkäriin.
Tuntuu, että etuhammas on pehmentymässä?
Hampaat lohkeilee, reikiä on taatusti vaikka muille jakaa.

Maanantaina soitan, aivan pakko!!
Pelkään kamalaa saarnaa, vaikka sen olenkin ansainnut kun tälläiseen kuntoon olen hampaani päästänyt :(
Olis pitänyt jo aiemmin varata..
Argg...

Piti vaan päästää vähän höyryjä :(

Mä pelkään hammaslääkäriä ihan kamalasti. Monta päivää ennen aikaa jo ahdistaa tosi paljon ja siellä odotushuoneessa meinaa melkein itku tulla. Kauhusta kankeana sitten puristan sitä penkkiä koko toimenpiteen ajan. Kerran meinasin pyörtyä, kun nousin siitä tuolista, kun oli pelottanut niin paljon. Silti menen hammaslääkäriin, kun pakkohan se on, vaikka kuinka ahdistaisi.

Mulla oli sama tilanne jokin aika sitten, mutta otin kuin otinkin itteeni niskasta kiinni ja hoidatin hampaani kuntoon. 8 reikää paikattiin! Minuakin pelotti kamalasti se "saarna" hampaiden hoitamattomuudesta, mutta ei ne näköjään aikuiselle ihmiselle enää saarnaa, ei se kuulu enää nykyajan hammashoitoon. Rohkeasti vaan tarkastukseen, mars! :hug:

Mulla on kans aivan kauhea pelko. En käynyt vuosiin ja ennenkin vain silloin kun oli tosiaan pakko mennä. Vihdoin ja viimein otin itseäni niskasta kiinni ja varasin ajan. Nyt on hoidot menossa ja pelkokin on vähän lauennut. Olen suoraan sanonut hl:ssä et pelkään tätä ja ovat ottaneet hoidoissa huomioon pelkoni. Mulle hoitaja sanoi et on jo eteenpäin se kun tunnustaa pelkäävän :)

Sun kannattaa sanoa jo aikaa varatessas (tai viimestään kun menet sinne käynnille), että pelkäät, niin lääkäri osaa asennoitua sit vähän eri tavalla.

*muoks* Ja mä henk. koht. liputan yksityisten hammaslääkäreiden puolesta, vaikka kaipa kunnallisella puolellakin on jo ymmärretty, että asiakaspalvelu kuuluu työhön myös.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammuvainaa:
Sun kannattaa sanoa jo aikaa varatessas (tai viimestään kun menet sinne käynnille), että pelkäät, niin lääkäri osaa asennoitua sit vähän eri tavalla.

*muoks* Ja mä henk. koht. liputan yksityisten hammaslääkäreiden puolesta, vaikka kaipa kunnallisella puolellakin on jo ymmärretty, että asiakaspalvelu kuuluu työhön myös.

Just näin, siis tuosta ajanvarauksesta. Muakin jännittää kovin hammaslääkäri.. Ei ole ollut kuin pari reikää, mutta alkavia reikiä on :( . Paikatessa pistin silmät kiinni ja puristin tuolia rystyset valkeina, vaikka ei edes sattunut. Hammaslääkäri oli onneksi tosi ystävällinen :) hän joutui pariin otteeseen tarkistamaan olenko pyörtynyt.. En pelkää käärmeitä, hämähäkkejä, verta ja olen "kuorta vaativassa" työssä, mutta hammaslääkärille meno on kova paikka.

Mä pelkään myös ihan tuhottomasti. :ashamed:
Sain viimesyksynä vihdoin varattua ajan ja reilu kuukausi sitten pääsin tarkastukseen. Pelkäsin niin paljon jo sitä pelkkää tarkastusta, että kyyneleet vaan valui pitkin poskia, kun hoitaja tutki suun kuntoa.... :|
Kesäkuussa olis sitten eka paikkailu ja monta vielä edessä. Pelottaa ihan perkeleesti. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Ammuvainaa:
Tiesittekö muuten, että siihen pelkoon on jopa mahdollisuus saada jotain lääkitystä ennen hoitoa?

Juu, taitaa olla 5mg diapamia tmv, mutta mulla siitä ei ole ollut apua, pelko on niin kova, että lääke "ei pääse" vaikuttamaan, vaan vasta hoidon jälkeen jännityksen lauettua tulee se lääkkeen tuoma vaikutus. :/

Ihanaa kuulla, etten ole yksin pelkoni kanssa. Yksityiselle ei valitettavasti ole varaa nyt mennä.
Mietinkin sitä, että sanon jo ajanvauksessa sen että pelottaa jos vaikka kirjaisivat sen ylös.

Varaanko mä ekana ajan tarkastukseen vai ihan lääkärille? Vaikka eiköhän ne osaa itse sanoa kun soitan sinne. Jännittää jo nyt, jännittää ihan pelkästään se soitto entä sitten sinne meno..

Kuinka ihminen voikin olla näin vellihousu.
Mäkään en mitään muuta pelkää kuin hammaslääkäriä, ei edes hämähäkit saa karvoja nousemaan.

Mutta pakko se tosiaan jo varata ennen kuin tippuu hampaat..

Pelkäsin aivan sairaasti hampilääkäreitä,jonka takia olin 10v käymättä hammaslääkärillä -kiitos lapsuuden traumojen=O!!Siltikin on kaikki omat hampaat suussa=D.
Sitten sain kuulla että antavat tarvittaessa rauhoittavaa,jos on aito pelko.Sain diapamia ja se auttoi,nukuin oikeesti siinä tuolissa tietämättä mistään mitään.Mahtavaa. Sitä oli muutama kerta ja pääsin peloistani ohi suurimmaksi osaksi.Sitä pitää vain osata pyytää=)!!
Nykyään käyn hammaslääkärillä ja juurihoidot menee ilman puudutetta(mua on oikeesti sattunu ne juurihoidot,jos joku nyt alkaa leveilee että hammas on kuollu ei siinä tuntoa ole;)...on siinä-ainakin minulla) ja paikkaukset menee puudutusten kanssa.Se poraamisen ääni tekee kyllä edelleen häijyä korvien välissä!Kun oli traumat,niin edes puudutukset eivät silloin mitään auttaneet.Vaikka pistettiin monta kertaa! Se pistäminen ei ole silti ikinä pahaa minulla tehnyt.

Ja ihan kunnallisessa Hammaslääkärissä oli tämä käytäntö.Pyydä mahdollisuus siihen douppiin! Sulla pitää vaan olla sitten hakija sieltä;).Yksin eivät päästä kotiin.

Menet vaan vaikka pelottaisi. Muutamalla käynnillä sä saat suusi sellaiseen kuntoon, että vältyt niiltä helvetillisiltä kivuilta jotka koittaa kun reiät ulottuu hermoihin asti. Mainitse jo aikaa varatessa, että sä olet pelkopotilas etkä oo uskaltautunut vuosiin hammaslääkärille. Pelkopotilaisiin erikoistuneet lääkärit eivät taatusti vähättele sun pelkojasi, vaan hoitavat sun ehdoilla. Mutta varaudu siihen, että asiallista kritiikkiä voit saada, aivan kuten tavalliselta lääkäriltä vaikkapa ylipainosta. Puudutuksilla saadaan kivut pois, esilääkityksellä voidaan rentoutua, ja jos ei esilääkityskään auta, niin joissain paikoissa saa nukutuksenkin. Se on kyllä varmaan järjettömän kallista. Koita kuitenkin voittaa pelkosi. Se onnistuu parhaiten, kun pääset sellaiselle lääkärille, joka ymmärtää ne sun pelot, käyttää puudutusta ja hoitaa sut kuntoon. Siinä kummasti pelot karisee kun huomaa ettei se hammaslääkäri satuta vaan hoitaa. Mä viime syksynä itkin hammaslääkärillä pelosta, nyt oon käyny puolen vuoden sisällä samaisessa paikassa n. 10 kertaa eikä enää pelota. Takana 1 juurihoito, 1 viisurin poisto, pari paikkausta ja nyt purentakiskojen tekoa.

Oon ite suuhygienisti ja teen myös näitä aikuisten hoidon tarpeen arvioita kaupungilla. Kannattaa mainita ainakin tullessa, että pelkää. Jotkut varmaan osaa ottaa asian huomioon paremmin kun toiset, mutta itse ainakin yritän sitten selittää mahd. tarkasti mitä tehdään ja pyydän kertomaan heti jos tulee huono olo tms.

Mä en ainakaan ala aikuisille ihmisille hirveesti saarnaamaan.. Jos hampaat on todella huonossa kunnossa niin potilas varmasti tietää sen kyllä itsekin. Saatan kysellä hoitotottumuksia ihan sen takia, jos niistä selviäis se pääsyy reikiintymiseen.

Kyllä ne sieltä ajanvarauksesta sit neuvoo.:) Varaat vaan aikaa tarkastukseen.

löytyy yksityiseltä, helsingistä, helsingin hammassairaalasta, Jori Vahter. Pelkään kaikkia hammaslääkäri juttuja, koska kaikki sattuu... mutta tuo mies on ku enkeli.Se on aivan käsittämätöntä, kun ei tarvitse enää valvoo öitä, kun pitää aamulla mennä hammaslääkäriin=)

Kannattaa joo sanoa varatessa, että on pelkopotilas. Saman voi sanoa myös hammaslääkärille, kun menee vastaanoton ovesta sisään. Mä kävin viimeksi ihan hammashoitajalla, ja sanoin hänelle, että: "Hammaskiveä on taatusti ja voi löytyä reikiäkin, mutta mulla ei ole koskaan "omaa aikaa" ja kotoa hummailemaan lähtö kutistui taas pelkäksi hammashoitolakeikaksi, joten ole kiltti, äläkä saarnaa, vaikka suusta löytyisi mitä. Aion suhtautua tähän hemmottelun kannalta, eli kuvittelen olevani vaikka kasvohoidossa tämän aikaa" :D Pelkääjän ei ehkä ole helppo sanoa tuota, mutta mä ainakin hyödyin siitä, että ihan suoraan pyysin, että hoitaja tekee hommansa ja säästää saarnat muille. Inhottavan paha mieli tulee joskus, jos joutuu jonkin mäkättimen vastaanotolle.

Olen koko elämäni pelänny hammas lääkäreitä ! Voiko pyytäää nukutuksen koska oon viel nuori nii kai en antaa ottaa nukutuksen koska en varmaa mene sinne jos en saa nukutusta! voiko joku auttaa ja vastata mulle :(

Kammoan hammaslääkäriä.. odotushuoneessa meinaan jo alkaa itkeä. Sitten kun joskus pitäisi joku piikki pistää nii loppuun mennään sitten itkun kera koska se sattuu ja pelottaa niiiin jumalattomasti! Multa on revitty 7 hammasta koska multa ei lähde hampaat itsekseen:( multa olis viimevuonna paikattu hammas mut aloin itkeä niin paljon nii ei ne voinu:D nyt oon uskaltanut käydä ku tiedän että ne liittyy yörautoihin jotenkin lähes aina! Hammastarkastuksetkin voi olla mulle liikaa! Multa joudutaan varmaan repimään joskus kulmahampaat että mulle saadaan raudat... Sanoin äidille että ne saa repiä vaan jos oon ottanu esilääkkeen!

Yhteistyössä