Pehmennyt kohdunkaula

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv30
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla oli auennut jo rv 26 ja lääkäri sanoi silloin että pehmentyminen sinällään ei vielä välttämättä merkkaa mitään, mutta että vähän aikaisessa oli alkanut pehmetä. Käski siinä vaiheessa ottaa kuitenkin pari viikkoa rauhallisesti. Pari viikkoa sitten olin sormelle auki, ja äitipolin lääkäri kehoitti ottamaan rauhallisesti edelleen pari viikkoa. Olen kylläkin uudelleensynnyttäjä, ja uudelleensynnyttäjillä kuulemma saattaa ollakin sormelle auki tässä vaiheessa, mutta hissukseen siis elellään varmuuden vuoksi. Itsestä kyllä on tuntunut jo viikkoja että tämä pirpana tulee etuajassa.. Esikoiselta mulla kohdunkaula oli pehmentynyt rv 32 ja sormelle auki rv 34, ja syntyi melko jämptisti ajallaan, rv40+1.

Itse odotin esikoistani viime syksynä. Kohdunkaula rupesi pehmenemään ja lyhenemään juuri tuossa rv 30-31 aikoihin, mutta neuvolalääkäri ei tuntunut siitä erityisesti huolestuvan. Olin töissäkin 33 viikolle asti ja jäin sitten vuosilomalle ja siitä äitiyslomalle.

Kävin raskausdiabeteksen vuoksi äitipoliseurannoissa ja rv 33 kohdunsuu oli jo sormelle auki ja kaulakanavaa 1cm jäljellä, vaikka mua ei erityisesti ollut supistellut. Mut passitettiin osastolle saamaan kortisoneja, jotta vauvan keuhkot kypsyisivät mahdollisen ennenaikaisen synnytyksen varalta. Osastolla viivyin 3 vrk ja sen jälkeen käskettiin ottaa rauhallisesti kotosalla, jotta odotuksessa päästäisi ainakin 37 viikolle (34 viikon jälkeen synnytystä ei kuitenkaan enää väkisin estellä, eikä pidetä sairaalassa)

Kohdunsuu vaan aukeni aukeamistaan, vaikkei edelleenkään isommin supistellut, mutta vauveli viihtyi silti masussa 38+6 asti, kunnes synnytys käynnistyi supisteluin (olin edellispäivänä tieten tahtoen vähän kiristänyt tahtia kävelylenkillä). Viikkoa ennen synnytystä kohdunsuu oli jo 3cm auki ja kanava hävinnyt ja odottelin siksi ripeää synnytystä. Synnytys kesti kuitenkin pitkästi toistakymmentä tuntia, mutta oli kaikkinensa hyvä kokemus (=

Tuttu ultralääkäri mulle jossain vaiheessa sanoi, että ennenaikaista synnytystä ei kovin varmasti ennusta mikään muu kuin aiempi ennenaikaisesti syntynyt lapsi. Rauhallisesti siis kannattaa ottaa, mutta pehmennyt kohdunsuu ei vielä tarkoita automaattisesti ennenaikaista synnytystä.

Mulla alkoi kohdunkaula lyhenemään muistaakseni jo viikolla 28. Ensimmäisen kerran pehmenemisestä puolestaan mainittiin äitiyskortissa viikolla 31. Vuodelevosta tai rauhallisesti ottamisesta ei mulle mainittu, mutta syynä oli varmaan se, että kohdunsuu ei ollut lähtenyt aukeamaan. Todettiin vaan, että ensisynnyttäjälle aika aikaisin tapahtui tuo lyheneminen. Mutta siitä huolimatta tuo lyheneminen ja pehmeneminen ei ennusta kuulemma ennenaikaista synnytystä. Nyt olen viikoilla 35+2, eikä vielä merkkejä synnytyksestä.

Mulla on kohdunsuu ollut jo jostain 26. viikolta pehmeä, ja 32. viikolla se oli sormelle auki. Neuvolalääkäri, joka on mielestäni todella asiantunteva ja huolellinen, on kuitenkin koko ajan korostanut, että jos kohdunkaulaa on hyvin jäljellä, niinkuin mulla on, ei tilanne ole huolestuttava eikä erityiseen lepoonkaan ole tarvetta. Nyt ollaan onneksi jo viikolla 36., eli enää ei haittaakaan, vaikka alkaisi syntyä. Itse kyllä huoestuin hieman tuosta pehmentymisestä, kun esikoisella suu oli loppuun asti hyvin kiinteä. Hän syntyi rv 41+1. Mutta ilmeisesti toisella kerralla paikat vaan kypsyy nopeammin..

Tilannetta kannataa varmaan kysyjän kohdalla seurailla ja vaadi vaikka itse ylimääräisiä lääkärikäyntejä, jos huolestuttaa! Niin mäkin olen tehnyt.

Mulla oli rv 30+5 kohdunsuu auki sormenkärjelle ja kanavaa 2cm jäljellä. Oli myös ollut supisteluja (olin uudelleensynnyttäjä) Lääkäri käski seurata tilannetta ja herkästi mennä kontrolloimaan kohdunsuun tilanne. Kielsi saunan ja seksin.

Eka lapseni oli syntynyt rv 37+2 ja tämä luettiin ikään kuin aikaiseksi ensisynnyttäjälle.

Reilun viikon päästä tuosta rv 32+1 kävin kontrollissa ja tilanne oli pysynyt ennallaan mutta lääkäri (eri kuin ekakerralla) halusi kirjoittaa sairaslomaa äitiysloman alkuun asti. Ja sanoi että pikkukävelylenkkiä kodin lähellä muuten kaikki raskas touhuaminen pois. lepäilin siis kotona loppuraskauden ja sain kun sainkin raskauden menemään täyteen aikaan. Lapsi syntyi rv 40+1.

37 viikkoinen on täysaikainen vauva kyllä,Ei ole kyse onko esikoinen vaiko ei.
Lapsi ei kypsy sen aiemmin onko äiti uudelleensynnyttäjä vaiko ensisynnyttäjä.

Tää oli Talaville kommentti...Hän kun totes että 37+2 luettiin ikään kuin aikaiseksi ensisynnyttäjälle.Koskaan moista kuullutkaan!!!
Eli jos kolmatta taikka neljättä tekee,se vois syntyy tuon mukaan jo vaikka 33 viikolla...Joo,ohhhooh.

..täällä taas ollaan tarkkana sanamuodoissa! Eihän talavi väittänytkään lasta keskoseksi tai ennenaikaisesti syntyneeksi, vaan ymmärtääkseni viittasi siihen kun ensisynnyttäjällä synnytys menee YLEENSÄ lähelle sitä rv40 (ja usein jopa yli!). Eli hänen vauvansa syntyi "aiemmin kuin ensisynnyttäjillä yleensä".

jooo...taisi ymmärtää tahallaan viestini väärin?!? Tiedän että 37 viikkoinen on täysiaikainen mutta kun ensisynnyttäjä synnyttää noilla rv oli se lääkärin mukaan aikaisin...ja kun paikat alkoi toisessa raskaudessa pehmenemään...hän suhtautui asiaan sen mukaisella varovaisuudella. Hänen mukaansa toinen lapsi olisi voinut syntyä jopa ennen tuota 37.rv täyttymistä.

Kylläpäs oli hoksannut pointtini =)

Täällä rv 27 tokaa odottava ja olin mielestäni elämäni kunnossa, kun viikko sitten lääkärissä todettiin pehmentynyt kohdunkaula ja "vähän auki" kohdunsuu. Sain pari viikkoa saikkua, lääkäri tsekkaa sitten uudestaan.

Esikoinen syntyi rv 34+6 ihan spontaanisti ja nopea synnytys oli (4h).

Nyt kun olen vajaan viikon yrittänyt makoilla kylkiasennossa sohvalla, tuntuu että olen paljon kipeämpi. Pakko istua välillä ja kävelläkin, kun muuten tuntuu olo niin tukalalta.

Nyt tietysti jännittää saako tätä tokaa vielä edes tuota 7 vk pidettyä masussa, niin pääsisi edes tuonne 34 paremmalle puolelle. Masu tuntuu aralta ja iisisti pitää ottaa. Vauva möyryää kovasti, tuntuu että ei ole mitenkään alhaalla vielä onneksi.

Onko jotain muuta vinkkiä, kun pötköttelyä vaan? Mitä asentoja pitäisi välttää, onko istuminen ihan pahinta, kun kohdistuu suoraan paine kohdunsuulle?

Tilanne on aika huonosti ennustettavissa mutta ilman ultraäänellä tehtyä kohdunkaulan pituuden tutkimusta on aika vaikea sanoa mitään. Vaadi päästä ultraan ensi kerralla. Uudelleensynnyttäjälle kuvailemasi tilanne on käsittääkseni suht tavallinen, mutta sulla tuo esikoisen ennenaikaisuus lisää riskiä uuteenkin ennenaikaiseen synnytykseen. Itse olin vuodelevossa pelkillä vessaluvilla tuossa kohtaa, mutta kohdunkaulaa olikin jäljellä vain 1,5 cm. Lähes täysiaikaiseksi kuitenkin päästiin, muutamalla päivällä jäi 37 viikkoa vajaaksi. Istuminen on paha, mutta puoli-istuva oli ainakin mulla ok (paljon tyynyjä tukemaan). Pyydä tarkempi kuvaus miten sun pitäisi levätä, näitä lepokomentoja on niin eri tasoja. Lepo on ainut mitä voit tehdä, mutta siitäkään ei oikeasti ole osoitettu olevan apua, lähinnä puuttuu tuo vertailututkimus niihin jotka eivät levänneet...

Tsemppiä!

Onko muilla kohdunkaula pehmentynyt jo vkolla 30 tai aiemmin? Mulla oli auennutkin jo sormenmentäväksi. Ei kai tää nyt pian synny? Apua!

mulla esikoinen jaksoi 38+4:ään...Toinen ilmotti tulostaan 29+. syntyi estelyistä huolimatta 32+2. Kolmas saatiin pitkitettyä 35+3 asti. Nyt neljäs tulossa, viikkoja nyt 31+6 ja viikko sitte olin tractocile-tipassa ku mikää muu ei enää auttanu. ennen sitä paikat lähteny kypsymään huomaamatta. eli muutoksia huomattiin jo rv 27. nyt oon kotona täyslepohoidossa,mitään saa tehdä. jokainen supistus täytyy huomioida. ens viikolla kontrolli, jos muutoksia kohdunsuulla, se on osasto reissu. nyt kanavaa 1-1,5cm sormelle auki. vauvan pää painaa kovasti alas jo,voin jopa tuntea lantiossani kuinka se pieni siellä kääntää päätä. Pelkään et kalvot puhkeaa pian ku tunnen kalvojen narisevan pään ja lantioluiden välissä, viimeksi meni vedet 2vk sen jälkeen ku ekan kerran tunsin narinat... toivotaan kovasti ettei vauva vielä syntyisi. sen olisi niin hyvä tuolla vielä pysytellä lämpimässä kasvamassa ja kehittymässä.

Viimeksi muokattu:
moi ! mulla on jo ennestään kaksi lasta 3v ja 2v ja odotan kolmatta. kuulin neuvolalääkäriltäni että kohdun suu on pehmeä ja olen jo 3cm auki vaikkakin minulla on vajaa kolme kuukautta aikaa laskettuun aikaan.
onko tämä normaalia? ihmetyttää, että kuinka voin olla jo tuon verran auki.
aiemmatkin synnytykset ovat olleet nopeita vaikkakin lasketun ajan jälkeen (ensimmäinen rv41+3 ja toinen 40 +1)
mietimme puolisoni kanssa että jos ne ovatkin erehtyneet lasketusta ajasta :)

Yhteistyössä