Itse odotin esikoistani viime syksynä. Kohdunkaula rupesi pehmenemään ja lyhenemään juuri tuossa rv 30-31 aikoihin, mutta neuvolalääkäri ei tuntunut siitä erityisesti huolestuvan. Olin töissäkin 33 viikolle asti ja jäin sitten vuosilomalle ja siitä äitiyslomalle.
Kävin raskausdiabeteksen vuoksi äitipoliseurannoissa ja rv 33 kohdunsuu oli jo sormelle auki ja kaulakanavaa 1cm jäljellä, vaikka mua ei erityisesti ollut supistellut. Mut passitettiin osastolle saamaan kortisoneja, jotta vauvan keuhkot kypsyisivät mahdollisen ennenaikaisen synnytyksen varalta. Osastolla viivyin 3 vrk ja sen jälkeen käskettiin ottaa rauhallisesti kotosalla, jotta odotuksessa päästäisi ainakin 37 viikolle (34 viikon jälkeen synnytystä ei kuitenkaan enää väkisin estellä, eikä pidetä sairaalassa)
Kohdunsuu vaan aukeni aukeamistaan, vaikkei edelleenkään isommin supistellut, mutta vauveli viihtyi silti masussa 38+6 asti, kunnes synnytys käynnistyi supisteluin (olin edellispäivänä tieten tahtoen vähän kiristänyt tahtia kävelylenkillä). Viikkoa ennen synnytystä kohdunsuu oli jo 3cm auki ja kanava hävinnyt ja odottelin siksi ripeää synnytystä. Synnytys kesti kuitenkin pitkästi toistakymmentä tuntia, mutta oli kaikkinensa hyvä kokemus (=
Tuttu ultralääkäri mulle jossain vaiheessa sanoi, että ennenaikaista synnytystä ei kovin varmasti ennusta mikään muu kuin aiempi ennenaikaisesti syntynyt lapsi. Rauhallisesti siis kannattaa ottaa, mutta pehmennyt kohdunsuu ei vielä tarkoita automaattisesti ennenaikaista synnytystä.