peg peregoista tietäville pari kysymystä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rattaita kaipaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rattaita kaipaava

Vieras
Kunnollisia matkarattaita etsimme ja näyttää siltä, että Peg Peregon Plikoista ei kenelläkään ole pahaa sanottavaa. Joten nyt positiivisia ja negatiivisia kommentteja kehiin. :D

Ja olihan pari kysymystäkin: Onko se tavarakori hankala, koska takaa sinne ei saa tavaroita laitettua? Jotenkin epäilen, että itselläni voisi sen kanssa mennä hermot, jos sinne tunkeminen on taiteilua joka kerta.

Entä onko niitä hankala työntää yhdellä kädellä? Meillä kuitenkin esikoinen on sen ikäinen, että esim. suojatien ylittäessä pitää kädestä pitää kiinni.

Onko kenelläkään kokemusta Peg Peregon Unoista? Ne vaikuttavat myös erittäin hyviltä.

Kiitos! (ja saa muitakin rattaita kehua, jos haluaa...) :D

Tavarakori on kyllä aika nihkee, en käytä sitä juuri koskaan, mutta sinne voi tosiaan laittaa tavaraa vain edestä ja pohja on "pehmeä" joten painavat tavarat jotenkin painuvat syvemmälle.

Toi yhdellä kädellä työntäminen on juuri mun mielestä yksi isoin ongelma. Eli ei onnistu, paitsi ihan tasaisella maalla.

Ja se mikä mua niissä haittaa on "lyhyt työntotila", eli olen itse aika pitkä ja vaikka nostan kahvat ylös niin silti mä tahdon kävellessä osua takapyöriin.

Mutta kokonaisuutena olen tosi tyytyväinen plikoihin! Kannattaa käydä tutustumassa niihin ihan liikkeessä! (vaikka tilaisitkin netistä) Ainakin oz baby myy niitä.

Niin, ja ne on kuitenkin rattaat. Eli ei mitenkään kauhean ihmeelliset ja ylimaailmalliset! Jos nuo kaksi mainitsemaasi ominaisuutta on sinulle tärkeät niin ehdottomasti kannattaa tutustua myös muihin markkinoilla oleviin merkkeihin&malleihin. Sen olen huomannut, että hinta ja laatu kulkevat usein käsikädessä...

Peg peregoja on olemassa myös yhtenäisellä aisalla ..... sitä en kyllä tiedä mistä saa Suomessa, koska yleisempi näyttää olevan toi Pliko versio..........Mainiot rattaat!

Meillä on ollut ne Unot nyt vuoden käytössä, siis ihan ainoina rattaina. Painavammathan ne on kun plikot, mutta meille on passannut kun niistä sai vauvana sellaset vaunumalliset, ja se heittoaisa oli kanssa kätevä. Tavarakoriin saa laitettua tavaraa vaikka olisi selkänoja ihan alhaalla, kun se tavarakorin takaosa "niiaa". Ainoat miinukset on paino (asutaan tokassa kerroksessa ilman hissiä), ja se että etupyörät ei ole tuplat, joten menee helposti linkkuun kun nousee esim kivetykselle jos niitä ei ole lukittu. Ehdoton plussa on isot takapyörät, meidän kylän mukulakivikaduilla ei muuten pärjäisi. Plikoja olen kanssa koeajanut, ihanan kevyet on ja hyvin onnistuu ohjaaminen yhdellä kädellä.

Unot tosiaan herätti mielenkiinnon tuon yhtenäisen aisan takia. Esikoisella oli sellaiset todella kevyet Garocn matkarattaat, jotka oli sitten liian rimpulat ja selkänojakin meni rikki. Joten nyt todellakin panostan laatuun.

Onko tuo Unon etupyörä-juttu suurikin ongelma? Ja mistähän niitä täältä saisi? Täytyy taas surffailla :)

Rattaiden hankaluus on tosiaan, että isoa pakettia ei sinne voi laittaa. Tosin iso kova paketti on usein niin painava, että tavarakori ei ole tarkoitettu sille. Plussaa on, että rattaat pysyvät hyvin pystyssä ilman painolastina olevaa mukulaa, kun aisalle on kasattu kassia ja takkia ja pussia. Kaupassa vaan siihen isoon pakettiin kunnon narut ja roikkumaan aisoista...

Pystyn työntämään yhdelläkin kädellä, mutta onhan se raskasta. Kahvaa pitää puristaa.

Työntötila olisi voinut olla isompikin, vaikka siinä on ne säädöt. Mutta kyllä meillä 175&188cm hujopit tuota lykkii reissuissa. Kävelyretkelle otan kyllä oikeat rattaat mukaan. Ei matkaratas korvaa niitä. Vaikka Plikolla pääsee hiekassa ja loskassakin. Ja kunto nousee :)

Reissuissa ja säilytyksessä plussaa on ollut se, että rattaat pysyvät pystyssä kasattuna. Esim me hylättiin mm i'coo kun koko pakkaus olisi pitänyt iskeä loskaan, kun availee autotallinovea, tms..

Alkuperäinen kirjoittaja rattaita kaipaava ap:
Unot tosiaan herätti mielenkiinnon tuon yhtenäisen aisan takia. Esikoisella oli sellaiset todella kevyet Garocn matkarattaat, jotka oli sitten liian rimpulat ja selkänojakin meni rikki. Joten nyt todellakin panostan laatuun.

Onko tuo Unon etupyörä-juttu suurikin ongelma? Ja mistähän niitä täältä saisi? Täytyy taas surffailla :)

Mua kyllä usein veetuttaa se etupyörä, mutta kunhan kattoo että pyörät on suorassa, tai nousee takaosa ensin niin se on ihan OK. Me asutaan italiassa joten en osaa sanoa mistä niitä suomessa saa, mutta ainakin www.bimbomarket.it toimittaa suomeen. Tonne tavarakoriin mahtuu ainakin meidän samsoniten hoitolaukku erittäin hyvin, plus muuta sekalaista sälää, maksimi painoraja tavarakorilla on 7kg. Tosin sen hoitolaukun saisi kanssa niihin kahvan nipsuttimiin kiinni, ja se rattaitten oma hoitolaukku meillä onkin yleensä siinä.

Meillä no Plikot, mutta ei minua tavarakori ole oikeastaan haitannut. Paljon olen saanut sinne ostospusseja tungettua :) Mutta ei sinne tosiaan esim. iso painavaa ruokakassia saa millään, mutta kahvoissa näitä olenkin kuljetellut.

Suurin miinus mielestäni on se, että rattaiden painopiste on sellainen, että kynnysten ja katukivetysten yli meneminen on hieman hankalaa (eli kun täytyy kallistaa rattaita itseen päin, niin että etupyörät vähän nousevat. Ja erityisesti jos seisomalaudalla on vielä matkustaja). Yhdellä kädellä ei kyllä myöskään kovin hyvin pysty työntämään.

Muuten kyllä ovat hintansa arvoiset ja tosi hyvät ja kestävät menopelit - ja tyylikkäät ;)

Ainiin, pari kehumisen aihetta vielä... Eli ne turvavyöt ovat ihan loistavat, kun lapsi voi ikäänkuin liikkua vaunuissa täysin vapaasti (esim. nojautua eteenpäin), mutta on kuitenkin tiukasti vöissä kiinni. Ja se kuomu menee myös kivasti tosi alas asti (jos lapsi istumaasennossa), joten voi suojata hyvin myös auringonvalolta. Sikäli mikäli lapsi ei saa hermokohtausta, jos ei näe sieltä kuomun alta mitään...

joo toi kuomu ja vyöt on kyllä tosi hyvät molemmissa rattaissa. Unoissa ei mene kuomu ihan alas asti jos selkänoja on ala-asennossa, mutta pystyssä ja puoli-istuvassa menee.

palaanpa vielä kyselemään :) Jos päätyisimme Plikoon, niin oletteko tehneet jalkapeitteellä ja sadesuojalla mitään? Hintaero classicolla ja completolla on kuitenkin jonniinmoinen... Meillä olisi vanha sadesuoja olemassa ja talvella kuitenkin käyttäisin yhdistelmiä, joten jalkapeite voisi olla turha...

Ja sitten vielä Unoista ja tuosta bimbomarketista... Ymmärtäisikö joku, kuuluko heillä pakettiin jalkapeite ja sadesuoja? En oikein saanut selvää edes enkunkielisestä versiosta. Ilmeisesti jalkapeite kuuluu, mutta sadesuojasta ei mainittu mitään. Tai sitten minä en vaan osaa lukea :D

Meillä on Plikot ollut käytössä noin viikon ajan. Aluksi ihmettelin kovasti, kun ovat niin kehutut ja tykänyt. Teutonian rattaiden jälkeen tuntuivat varsin hankalilta työntää ja tosiaan vaikea oli yhdessä kädellä ohjata. Mutta nopeasti niihin tottui.
Ovat näppärät pistää kasaan, vaikkeivat mitkään ihan pienimmät matkikset olekaan. Lapsi viihtyy, kun on turvakaari ja valjaat ovat irti selkänojasta, saa siis varsin vapaasti istuskella.
Tavarakori on hieman hankala, mutta kyllä siitä sivusta saa ihan hyvin tarvittavat kamppeet matkaan.
Meillä on classicot, en raaskinut maksaa jalkapeitteestä ja sadesuojasta.
Kuitenkin ovat pääosin kauppakeskuskäytössä.

Nyt näin Lastentarvikkeessa PegPeregon uuden Sí matkarattaat. Vaikuttivat kevyiltä ja käteviltä. Ominaisuuksista en sen enempää tiedä, taitavat olla varsin uudet.

Sadesuoja tietty on ihan must. Meillä kyllä on ihan emman standardi. Jos se on läpinäkyvä suoja, niin tsekkaa että materiaali ei ole sellaista kovaa. Esim en ole koskaan käyttänyt Gessleinin omaa sadesuojaa, koska se on kova, paksu ja ei tietty mene pieneen tilaan. Toki vaunut näkyisivät hienosti läpi. Meillä ei ole ollut tarvetta jalkapeitteeseen, koska talvella muksulla on joko ollut kunnon toppavaatteet tai sitten me ollaan käytetty yhdistelmiä.

Poitsu tykkää olla kuomun alla piilossa. Yhtenä talvimyrsypäivänä mäkin olisi tullut sen alle, kun tuuli niin pihkurasti ja lunta pyrytti. Poika oli täysin kuomun alla piilossa ja ikääkin oli silloin 2.5v. Eli isokin lapsi mahtuu sinne alle.

Meillä on Ping-Pong onlinesta tilatut Plikot. Olen tykännyt kovasti. Ok, se ostoskori on tosi pieni, sivusta oon sinne jotain pehmeitä pussukoita sujauttanut, mutta ei se nyt niin hirveesti oo mua haitannut. Plikot on matkarattaiksi sen verran jämäkät, että talvellakin on niillä lyhyitä matkoja tehty. Kuomu on hyvä ja samoin vyöt, niitähän täällä jo kehuttiinkin. en varmaan itse ottais completoa, sadesuojia meillä on kyllä muutenkin pilvin pimein ja nyt ainakin tää eka vuosi on pärjätty eripaksuisilla lämpöpusseilla silloin kun on jotain suojaa tarvittu.

Miinusta siitä, että kanttikivien yli hieman hankalahkot ohjailla, samoin yhdellä kädellä ei niitä kauheesti ohjata. En sitten tiedä että missä matkiksissa nuo ominaisuudet olisi paremmat kun vain näistä yksistä kokemusta. Kasausmekanismi on helppo, lisäksi selkänojan saa säädettyä näissä lähes vaakatasoon ja toisaalta melko pystyyn, esim. meidän yhdistelmissä ei noin pystyä istuma-asentoa saa.

Pois en antaisi Plikoja mistään hinnasta, näin kesäaikana lähes kaikki reissut kävelylenkkejä lukuunottamatta tehdään niillä. Kokonaisuus siis hyvä :)

Plikot on ihan hyvät rattaat. Itse koin isona miinuksena sen, että ovat kasattuna aika iso ja painava paketti ja että yhdellä kädellä on vaikea työntää. Muuten hyvät ja laadukkaat, tukevat rattaat.

Unoihin tulee jalkapeite mutta sadesuoja tarvii tilata erikseen. Se tulee vetskarilla kiinni siihen kuomun reunaan. Hyttysverkko meillä on ihan normi tarjoustalon verkko. olisko toi triplasysteemi se mikä plikoissa, että samaan runkoon saa kiinni vaunukopan, kaukalon tai istuimen?

Jos joku vertaan PegPeregoja Brion Go rattaisiin, niin on niissä ainakin aikamoinen hintaero.
Meillä on jo yhdistelmät ja haluttiin lisäksi kevyemmät rattaat, joten Plikot olivat meille hyvä vaihtoehto. Ei haluttu toisia arvokkaita rattaita.

Yhteistyössä