PCOS

  • Viestiketjun aloittaja PumpuliEnkeli
  • Ensimmäinen viesti
PumpuliEnkeli
Mä epäilen hyvin vahvasti omistavani edellä mainitun oireyhtymän. Miten on, varasitteko ajan ihan terveyskeskuksen gynelle vai yksityiselle? Vai pitäiskös mun soittaa esim. suoraan sairaalaan naistentautien poliklinikalle? Kuinka pian pääsitte tutkimuksiin? Mä en tiedä yhtään.
Kaikki oireet viittaa PCOS:ään. :'( Ei kiva...
Netistä oon koko päivän tutkinut asiaa ja nyt on pakko tehdä jotain ennen kun mä muutun kokonaan mieheks.
 
Ite epäilin kyseistä asiaa vuosi tolkulla vuositarkastuksis ym. Eivät oikein ottaneet asiaksi. Yksityinen gynekologi sitten totesi asian ultralla, kun lasta ei alannut kuulumaan. Nyt poika, joka sai alkunsa inseminaatiolla. Luojan kiitos tärppäsi ensimmäisellä kerralla, olin jo henkisesti yrittänyt tsempata itseäni pitkiin hoitoihin. Mene yksityiselle, siellä ainakin ottavat asiaksi. Tsemppiä. =)
 
epäilin myös itsennäni moista syndroomaa ja tutkin netistä yms. Sitten varasin ajan yksityiselle gynelle, joka ultras ja vahvisti epäilyni, vaikka onneksi luokitteli sen lieväksi! Nyt avuksi tuli teroluttien kanssa clomit ja eka kierto menossa, toivotaan parasta! Niin ja vauvayritystä takana 09/04. Tsemppiä sinulle!

 
PumpuliEnkeli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.06.2005 klo 18:03 tietämätön kirjoitti:
mikä tämä PCOS on? Millaiset oireet?
PCOS on siis monirakkulainen munasarja -syndrooma..tms...
Eli monilla naisilla tarkoittaa, että munasolu ei lähde ollenkaan liikkeelle, johtuen helminauhamaisesta rakkulasarjasta munasarjoissa.
Monesti myös munasarjojen kalvo liian paksu läpäistäväksi (siis munasolun..).
Oireina varhainen puberteetti-ikä,epäsäännöllinen kk-kierto, hirutismi (karvojen kasvu kasvojen alaosiin,jalkoihin ja rintakehään..), mahdollinen maidoneritys (siis jos ei imetä), ylipaino (suurimmalla osalla PCOS-potilaista) ja paino keskittynyt omenamaisesti keskivartaloon, saattaa aiheuttaa aikuisiän diabeteksen keskenmenot ja mahdollinen lapsettomuus...
PCOS aiheutuu viasta aivolisäkkeessä tai munasarjoissa. Sokeritasapainolla on myös jotain tekemistä sairauden kanssa.
PCOS:ssä helpottuu painon pudottamisella ja sokerin välttämisellä, jolloin kk-kierto tasaantuu ja raskaus saattaa lähteä alulle...
Tämmöistä infoa oon netistä pääkoppaani imenyt. Kamalaa on, että mulla on lähes kaikki noista e.m. oireista.. :( :'(
 
Minulla on aika pahakin PCO, sain kaksi ekaa lastani ivf;llä ja vielä luomuvauvan kaikkien yllätykseksi =) . Eli ei pCO ole mikään maailmanloppu, luonto voi tarvita vähän apua mutta kaikki on todella mahdollista =)
Raskaudet sujui todella mallikkaasti ilman mitään ongelmia ja jokainen meni jopa vähän yli lasketun ajan, eli älkää masentuko vaikka teillä kyseinen oireyhtymä olisikin. Tuntuu että itse en koskaan pitänyt sitä esteenä, korkeintaan vähän jarrutti vauvan alulle lähtöä. Halusin kertoa tämän että tajuaisitte että toivoa todella on :flower:
 
Minä menin ihan tavalliselle terveyskeskuksen lääkärille, kun olimme yrittäneet vauvaa puolisen vuotta. Mulla alkoi menkat tulla myöhässä ja epäsäännöllisesti, kun lopetin e-pillerit, ja lopulta niitä ei näkynyt ollenkaan. Ennen pillereitä ja tietty niiden aikana kiertoni olivat ihan ok:t. Vain karvankasvua mulla on ollut murrosiästä asti. No, tk:n lääkäri epäili ensin kilpirauhasen vajaatoimintaa, mutta verikoetulokset saatuaan PCO:ta, koska miessukuhormoni oli koholla. Sain lähetteen keskussairaalaan gynelle ultraan. Ja lääkärillä käynnistä meni kuukausi ja kolme viikkoa, että mulla oli aika gynellä. Koko sen ajan olin siis ilman menkkoja ja kp meni reilusti yli sadan! Ultrassa epäily PCO:sta vahvistui. Sain ensin pariksi kierroksi kiertoa tasoittavaan lääkettä, jolla ne menkatkin sitte tuli. Ja sitten mulla kokeiltiin Clomeja kerran. Eivät toimineet toivotulla tavalla, ja nyt oon lääkkeettä pakkolaihdutuskuurilla kesän. Syksyllä vasta on seuraava aika, joilloin katotaan uusiksi, mikä neuvoksi, jos laihdutus ei auta...tai jos en saa laihdutettua. Eli näin mulla.
 
Naistentautien poliklinikalle ei voi soittaa suoraan, tarvitaan lähete terv. keskus lääkäriltä. Itselläni olisi mennyt kolme kuukautta, ennen kuin olisi ollut aika tyksiin. Menin yksityiselle. Vaivahan näkyy yleensä jo pelkällä ultralla joka tehdään alakautta. Käynti maksoi n. 100 e kun siitä vähennettiin suoraan kelan korvaukset. Mielestäni ihan kohtuullista, kun sillä säilyttää mielenrauhan.

PCO voi olla hyvin erilainen eri ihmisillä. Toisille se voi tosiaan olla vain pieni hidaste. Mulla sitä vastoin on kaikki elimistössä sen verran pielessä, että se on vähän enemmän. Toivoahan ei tietysti kannata menettää kuin hetkellisesti. Uskon siihen, että pahat olot pitää rypeä pois, sitten voi taas porskuttaa eteenpäin.
 

Yhteistyössä