PCOS ja raskautuminen

Täällä yritystä 8/2018 lähtien ja takana kaksi keskenmenoa. Mulla myös todettu monirakkulaiset munasarjat ja koska on akne-tausta, niin lääkäri oli sitä mieltä että varmaan PCO. Ylipainoa ei ole. Kierrot on vähän epäsäännölliset (28-35) ja ovuloin yleensä vain toiselta puolelta. Onko teille lääkäri puhunut, että pco lisäisi keskenmenoriskiä tai pitkittäisi raskautumista, vaikka ovulaatio tapahtuisikin? Mä todennäköisesti ovuloin aika normaalisti, mutta mietityttää onko munasoluissa jotain häikkää. Verikokeet oli ok ja myös miehen siittiöt.

Tässä punnitsen, että olisko järkevää lähteä syksyllä hoitoihin, vaikka viimeisin keskenmeno vasta takana. Että olisko jotain mitä kokeilla, vaikka sinänsä raskautuminen on kahdesti jo onnistunutkin, tosin toiseen meni yli vuosi. Millään ei jaksaisi taas odotella vuotta ja pelätä että sitten sekin menee kesken...
 
@sabs Kyllä ainakin mulle lapsettomuusgyne sanoi useampaan kertaan, että pcosta johtuen munasolut ovat useammin epäkelpoja hedelmöittymään. Mulla kypsyi ekalla hoitokierrolla yks johtofolli ja tokalla kaks, mutta gyne ei ollu kovin tyytyväinen vielä siihenkään, juuri tuosta edellä mainitusta syystä. Ja onhan se keskenmenoriskikin meillä suurempi.

Kannattaahan sitä ainakin kysyä gyneltä olisiko hänellä ideaa miten raskautumista tai sen jatkumista voisi edistää. Vaikken lääkäri olekaan, niin voisin kuvitella, että esim. keltarauhastuki loppukiertoon olis aika helppo ja kokeilemisen arvoinen juttu. Kannattaa myös kokeilla myo-inositolia sisältäviä valmisteita ja tutustua aiheeseen. Niitä mun gyne kehoitti heti hankkimaan, kun hoitoja aloiteltiin.

Edit. Nyt vasta huomasin miten hirveän pitkä yritys teilläkin on jo takana, niin menkää ehdottomasti hakemaan apua. Ei oo kivaa odotella ikuisuuksia, jos/kun kropassa on kuitenkin vähän häikkää. :(
 
@Hypsy Kiitos vastauksesta! :) Meillä itseasiassa olikin jo lähete vetämässä julkiselle kun oli yritystä yli vuosi ekan km:n jälkeen täynnä, mutta sitten plussasinkin. Sanoivat kyllä sieltä tän keskenmenon jälkeen että voin syksyllä soitella josko ne ottais meidät sinne, pelkään kyllä että pitää taas vuosi yrittää... Gyne oli kyllä hyvin optimistinen että sinänsä raskautumiseen pitäis olla hyvät mahdollisuudet kun ollaan onnistuttukin, hormoniarvot on kunnossa ja siittiötkin ok. Ja että keskenmenot on vaan huonoa tuuria.. Mutta mietityttää kovin, ehkäpä mä soittelen polille kohtapuoliin ja yritän jos sinne pääsis.
 
Moi Sabs, meillä yritystä takana 6/18 saakka, ja ollaan oltu hoidoissa 3/19 alkaen HUSilla. Letroilla ja nyt Gonal-F:lla saadaan ovulaatio aikaan vain satunnaisesti, eikä raskaus ole ajoitetuista yhdynnöistä huolimatta alkanut. Miehen simpat ovat kuitenkin tutkimusten mukaan hyvät. Ajattelin aloittaa nyt meille molemmille tuon myo-inositolin, tosin syön jo metformiinia. Onpahan edes placebo-efekti jos ei muuta.

Täällä on moni saanut hoidoista apua PCO:n ja PCOS:n kanssa, osa raskautunut jopa ensimmäisestä ovulaatiosta! Kannattaa siis mielestäni hakeutua hoitoihin. Henkkoht edustan sitä prosenttiosuutta, jolle ei näytä tepsivän mikään. Yksi luomuraskaus minullakin takana viime syksyltä, meni kuitenkin kesken jo ekoilla viikoilla.
 
@Disco Volante Teilläkin pitkä taival takana :/ Nää on niin mystisiä juttuja, jotkut yrittää vuosiakin vaikkei ole mitään syytä miksi ei onnistuisi. Meinataanko teille kokeilla ivf:ää? Mä oletettavasti kuitenkin ovuloin luomusti joka kuukausi, joten siksi hoidot mietityttää että kuinka paljon niistä on sitten hyötyä.
 
@Disco Volante Teilläkin pitkä taival takana :/ Nää on niin mystisiä juttuja, jotkut yrittää vuosiakin vaikkei ole mitään syytä miksi ei onnistuisi. Meinataanko teille kokeilla ivf:ää? Mä oletettavasti kuitenkin ovuloin luomusti joka kuukausi, joten siksi hoidot mietityttää että kuinka paljon niistä on sitten hyötyä.
Hoito-ohjelmaan on merkitty vielä kolme kiertoa Gonal-F:llä, viimeisessä on mukana inssi. Siitä voisi olla se hyöty, että sperma pestään, eli huonot uimarit ja muotopuolet jäisivät pois. Tosin ei siinä spermassa pitäisi mitään vikaa olla. Noiden oi-hoitojen jälkeen sitten IVF-jonoon, julkisella sitä lystiä saa kuulemma kolme laakia ja jonot ovat pitkät. Eli saattaa mennä ensi vuoden puolelle viimeiset yritykset.

Odotan sitä IVF:ää sen vuoksi, että tämä kropan oma toiminta ajetaan kokonaan alas. Mullahan on samalla annostuksella kerran tullut ovulaatio jo kp9 ja toisella kertaa ei tullut lainkaan jne. Välillä terolutilla alkaa menkat ja välillä ei. Oma hormonitoiminta siis tuntuu sekoittavan pakkaa hirveästi. Mielessä kummittelee myös se luomuraskaus, että olisinko jo raskaana jos oltais jätetty nämä myrkyt välistä... Mutta näin ei toki kannata ajatella, kun oma kierto on 45-120 päivää :D

Sullahan vaikuttaa tilanne kuitenkin ihan lupaavalta, kun ovuloit. Keskenmenot on rankkoja, mutta toisaalta myös yleisiä, vaikka se tieto ei varmasti helpota yhtään.
 
Ei tässä oikein enää voi kuin nauraa. Tälle kierrolle nostettiin Gonal-F annostusta, ja tulokset ovat.... edellistä kiertoa paskemmat :D Eli suuremmalla annoksella saatiin huonompi vaste, estradioli matalampi ja vain yksi 10mm folli kun viimeksi niitä oli sentään neljä, joista yksi jaksoi kasvaa edes 18mm kunnes kiertopäivät tuli vastaan.

Kai tämä kertoo, että mun kroppa tosiaan elää ihan omaa elämäänsä eikä nämä hoidot mua auta. Meillä olis vielä kaks oi-kiertoa edessä, mut sanoin nyt suoraan ettei näissä tunnu enää olevan mitään järkeä ja ovat ajan ja resurssien haaskausta kaikille osapuolille. Onhan näitä jo 14kk kokeiltu. Ens viikolla vielä katsotaan tapahtuuko mitään, mutta vaikka tapahtuiskin, ens kierto on sitten taas erilainen. IVF jono on kuulemma 6kk ja se masentaa kyllä kovasti.
 

Yhteistyössä