PCOS ja raskautuminen

@emmilliina Hei, minulla samanlainen tilanne. Kiertopäivät 26-33, pco munasarja toisella puolella ja mahdollisesti hiljainen toisella. Oviksen olen melkein aina saanut bongattua. Myös jatkuvasti muodostuvat isohkot kystat ja tiputteluvuoto ollut riesana.

Nyt oli ensimmäinen terolut-kierto, josta plussa eilen illalla. Saa nähdä miten käy... Vuosi sitten edellinen plussa, joka oli kemiallinen raskaus.

Letrojen aloitus ois ollut keväällä.

Onnea plussasta :love: toivotaan, että pysyy kyydissä mukana!
Tarinasi antaa toivoa myös minulle. Ehkäpä lääkitys tukee tilannetta niin, ettei järeämpiä keinoja tarvita. Toisaalta en halua olla naiivi asian suhteen, mutta ilman toivoa ei taida tätä projektia jaksaa jatkaa.

@Disco Volante voi olla minunkin kohdalla paikkansa pitävää, ettei ovulaatiotestit toimi kuten pitäisi. Tänään eka päivä kun tarkoitus tehdä ovulaatiotesti tästä kierrosta. Olen kyllä heittänyt jo pyyhkeen kehään siinä mielessä, ettei kp10 näkynyt ultrassa johtofollikkelia ollenkaan :(
 
Kiitos onnitteluista! Joo, kyllä raskaustestiin tuli plussa! Edelleen pelottaa, että menkat alkaa koska tahansa.

Mulla on ollut hankalaa bongata ovista testeillä. Tässä kierrossa testasin CB digillä sekä aamulla että illalla. Kp 14 testi oli aamulla nega, mutta illalla plussa ja seuraavan aamuna taas nega. Jännä juttu, kun kyseisen testin ohjeissa mainitaan, että aamulla on hyvä tehdä se testi.
 
@MonaLisa33 Onnea hurjasti! Mahtavaa :love:

Minäkin mietin sitä tuosta nesteestä, kun sitä kerran näkyi molemmilla puolilla torstaina. Mut ei varmaankaan molemmilta puolilta ole irronnut, koska tuo keltarauhanen näkyi vain oikealla puolella. Tosin tuo eilinen lekuri totesi että nestettä on vatsaontelossa aina, eli kai se voi häiritä ultrassa.

Kun ei säännöllistä kiertoa tai tietoa ovispäivistä oo koskaan ollut, tajusin vasta nyt tän piinapäivien konseptin. Ihan hirveää odotella! Ja kun voi olla munkin kohdalla, että olen missannut oviksen koska testannut vain aamuisin.

Muoks. Progesteronimittauksen tulos oli 37, eli olen todellakin ovuloinut. Onneksi lähden viikonlopuksi reissuun niin on muuta ajateltavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Paljon kiitoksia onnitteluista! Nyt on meneillään vasta dpo 15 ja pelottaa kamalasti, että vuoto alkaa. Huh... En oikeasti taida olla ihan työkuntoinenkaan tämän pelon kanssa.

Pitäisi vain hyväksyä se, mitä tuleman pitää, mutta kun takana on ensin 2 vuotta yritystä ilman plussaa edellisen kumppanin kanssa ja nyt 1,5 vuotta nykyisen kumppanin kanssa, niin eihän tästä mahdollisuudesta haluaisi millään luopua.

Oon kyllä tosi iloinen, että päätettiin kokeilla terolutia tiputteluun. Ruskea vuoto on ollut mulla melko voimakasta aina ennen varsinaisia menkkoja ja sitä on tullut myös hormonaalisen ehkäisyn läpi. Olen vaivasta valittanut ja viime keväällä sitä tutkittiin ihan polilla asti, mutta vasta nyt saatiin lääke kokeiluun. Vaikeaa olla ajattelematta, etteikö se olisi auttanut.

Anteeksi tämä omanapaisuus. Aikamoinen mylläkkä käy päässä tällä hetkellä.
 
Mulla oli siis viime letrokierrossa ovulaatio tapahtunut jo kp 9-10, kierto oli kaikkiaan 20pv ja menkat alkoivat viime lauantaina. Harmi kyllä, koska muistelisin että talleteltiin joka toinen päivä tuossa oviksen tienoilla, olisin luullut tärpänneen.

Nyt meneillään uusi letrokierto ja jos munasolulla sama tahti kuin viime kierrossa, ovis on su tai ma. Toivottavasti ei taas tuu jotain sekoilua ja kierron muutoksia! Sinänsä kyllä kiva, kun on vuosia ollut keskimäärin 60pv kiertoja, niin nyt on superlyhyt 20pv kierto. Luteaalivaihe on tuossa minikierrossakin 10-11pv, eli en murehdi.

Miehen kanssa ollaan nyt sinut sen ratkaisun kanssa, että jos ei letroilla onnistu niin jätämme homman siihen. Ajateltiin että noin vuosi hoitojen lopettamisen jälkeen vielä kuitenkin TJOTaillaan ja yritetään luomuna (syyskuussa olin luomuna raskaana hetken), ja sitten palataan ehkäisyyn jos ei sekään tuota tulosta. Kesällä tulee yritystä 2v täyteen, ja on todettava ettei tätä hommaa enää tahdo jaksaa. Elämässä olisi niin paljon muutakin. Mutta nyt vielä sinnillä katsotaan tämä letro-kortti loppuun.
 
Meillä vika luomukierto loppusuoralla. Ellei sit vielä oteta yks huili henkisesti ennen letrojen aloitusta. Muuten joudun hikoilemaan joulun pyhät lääkkeen kanssa :LOL:
Tästä kierrosta ovulaatiotikutin varmasti positiivisen tuloksen EKAA KERTAA kp18. Eli ovulaatio ollut varmaan kp19.. Vähän myöhään ehkä.. Pisin kierto mulla on ollut 32pv. Nyt toissapäivänä dpo4 paperiin pyyhkiessä hentoa vaaleanpunaista ja tänään dpo6 beigeä ja pari veriviirua. Sieltä siis se tiputtelu on taas alkamassa... Masentavaa :confused:
 
@MonaLisa33 Joo, meillä oli eka polikäynti ja voi vitsi ku tuli hyvä fiilis! PCOS ei pystytty todentamaan ilman mitään muita kokeita, kun oireina on rakkulaiset munasarjat ja pitkä kierto. Miehen tulokset oli onneksi hyvät, ettei tullut lisää murhetta sit sen kautta. Ens kierrosta alkaa sit heti hoidot, eli tuohon ensi kuun alkuun menee. Mahtavaa kun ei tarvi enää odotella. Letroja pitäs saada tänä päivänä hyvin apteekista, joten en ole vielä käynyt hakemassa.
Aukiolotutkimusta ei mulle tarvinnut tehdä, mutten tiedä miksei. Onko muille tehty

Tulin heti samana päivänä illalla kipeäksi ja täällä sitä nyt sairastellaan kotona ainakin tää päivä. Pohdin et onko stressi lauennut, kun tuota aikaa odotettiin niin monta kuukautta :unsure: ja sit uutiset oli niin suuri helpotus.
 
@MonaLisa33 Joo, meillä oli eka polikäynti ja voi vitsi ku tuli hyvä fiilis! PCOS ei pystytty todentamaan ilman mitään muita kokeita, kun oireina on rakkulaiset munasarjat ja pitkä kierto. Miehen tulokset oli onneksi hyvät, ettei tullut lisää murhetta sit sen kautta. Ens kierrosta alkaa sit heti hoidot, eli tuohon ensi kuun alkuun menee. Mahtavaa kun ei tarvi enää odotella. Letroja pitäs saada tänä päivänä hyvin apteekista, joten en ole vielä käynyt hakemassa.
Aukiolotutkimusta ei mulle tarvinnut tehdä, mutten tiedä miksei. Onko muille tehty

Tulin heti samana päivänä illalla kipeäksi ja täällä sitä nyt sairastellaan kotona ainakin tää päivä. Pohdin et onko stressi lauennut, kun tuota aikaa odotettiin niin monta kuukautta :unsure: ja sit uutiset oli niin suuri helpotus.

Mulle ei ole tehty aukiolotutkimusta. Lääkäri totesi, että ei tarvetta, vaan ensin kokeillaan letroilla monirakkulaisten munasarjojen takia. Varmaan jos sekään ei auta ja ovulaatio säännöllistyy lääkkeillä, tarvitaan sen jälkeen järeämpiä keinoja. Nyt lääkäri vissiin ajattelee, että kyseessä vain ovulaation heikkous/etten ovuloi.
 
PCO ei lakkaa yllättämästä... Viime kierrossa ovis ollut kp 9 tai 10, tässä kierrossa nyt kp10 eikä merkkiäkään ovulaatiosta, aamulla ultrattiin. Molemmissa kierroissa syöty letroja samalla annoksella. Mies tosin oli viikonloppuna flunssassa ja juuri luin, että kuume voi tuhota siittiöt, että se siitä muutenkin.

@emmiliina Mikäs tilanne nyt, jatkuiko tiputtelu?

Muoks. Nyt vasta näin uusimmat viestit! Mulle tehtiin aukiolotutkimus ennen letrojen aloitusta. Jee Kukkasosuli, onnea matkaan (y)
 
PCO ei lakkaa yllättämästä... Viime kierrossa ovis ollut kp 9 tai 10, tässä kierrossa nyt kp10 eikä merkkiäkään ovulaatiosta, aamulla ultrattiin. Molemmissa kierroissa syöty letroja samalla annoksella. Mies tosin oli viikonloppuna flunssassa ja juuri luin, että kuume voi tuhota siittiöt, että se siitä muutenkin.

@emmiliina Mikäs tilanne nyt, jatkuiko tiputtelu?

Muoks. Nyt vasta näin uusimmat viestit! Mulle tehtiin aukiolotutkimus ennen letrojen aloitusta. Jee Kukkasosuli, onnea matkaan (y)

Tiputtelu loppui kuin seinään. Ei enää mitään merkkiä mistään verisestä. Tosin nyt kun sanon näin, alkaa varmaan tiputella heti :p vielähän se ehtii alkaa uudelleen, viime kierrossa tiputteli 3pv eli voi alkaa hyvin vasta ke tiputella.

Hmm oiskohan toi aukiolotutkimus järkeä pyytää totta on ettei letroista oo apua jos on johtimet tukossa.

Jännä, että ovulaation ajankohta heittelee myös letrojen aikana. Onpa jännä tää pco! Yllätyksiä täynnä.
 
Olisko sulla voinut olla kiinnittymisvuotoa :love:

Joo, lääkärikin totesi PCO:sta että voi joka kierrossa reagoida eri tavalla letroihin, ja riskinä on myös se, että kypsyykin sitten kokonainen pataljoona kerralla. Mulla oli haave että saisin letrojen kanssa kokea säännöllisen, ovuloivan kuukautiskierron, mut tämä tais olla harhakuva.

Noh, tuota flunssasperma-asiaa selvittelin niin sperma on ilmeisesti kovan kuumeen jäljiltä pilalla vasta reilun 2kk kuluttua, mikä on sperman kypsymisen sykli (72 päivää tjsp). Eli helmi-maaliskuun vaihteessa voi olla turhaa yrittää. En kyllä tajua miten homma oikeasti toimii, hauska kun nyt on opiskellut ovulaatioista ja kohdun limakalvoista lähes kaiken mutta se toinen 50% asiasta on suht hämärän peitossa.
 
Moi kaikille!

Jospa minäkin liittyisin keskusteluun, kun aihe koskettaa itseänikin. Eli ikää on 36 vuotta, ei lapsia ennestään ja monirakkulaiset munasarjat löydetty jo kymmenen vuotta sitten. Silloisen yrityksen aikana oli käytössä terolutit ja clomit, mutta ovulaatiota ei muistaakseni niilläkään tapahtunut ja yritys jäi lyhyeen oman motivaation takia.

Nyt oltu vuoden verran ilman ehkäisyä ja muutama viikko sitten aloitettu tutkimukset uudestaan. Oma tilanteeni on ennallaan eli labrat ok, mutta rakkuloita on runsaasti (25-30) ja kierrot venyvät pahimmillaan jopa 150 päivän mittaisiksi. Nyt käytössä Terolutit, jotta saadaan kierto aikaiseksi ja vuoden vaihteessa selviää siemennestenäytteen tulos ja sen jälkeen jatkot. Pian pitäisi alkaa vuoto ja ajattelin alkaa tikuttamaan ovista, vaikkei sitä luonnollisin keinoin varmaankaan tapahdu. Pitääkö ovista testata useammin kuin kerran päivässä?
 
Olisko sulla voinut olla kiinnittymisvuotoa :love:

Joo, lääkärikin totesi PCO:sta että voi joka kierrossa reagoida eri tavalla letroihin, ja riskinä on myös se, että kypsyykin sitten kokonainen pataljoona kerralla. Mulla oli haave että saisin letrojen kanssa kokea säännöllisen, ovuloivan kuukautiskierron, mut tämä tais olla harhakuva.

Noh, tuota flunssasperma-asiaa selvittelin niin sperma on ilmeisesti kovan kuumeen jäljiltä pilalla vasta reilun 2kk kuluttua, mikä on sperman kypsymisen sykli (72 päivää tjsp). Eli helmi-maaliskuun vaihteessa voi olla turhaa yrittää. En kyllä tajua miten homma oikeasti toimii, hauska kun nyt on opiskellut ovulaatioista ja kohdun limakalvoista lähes kaiken mutta se toinen 50% asiasta on suht hämärän peitossa.
Toivotaan, joskin yrittäminen on opettanut ettei enää turhia toivo :D joskus ennenkin samalla lailla tiputtanut.

Tää lapsen teko alkaa tuntua aikamoiselta rakettitieteeltä! Just toi että miten itse ovuloi jos ees ovuloi ja miten lääkkeet auttaa, jos auttaa. Sit vielä miehen osuus siihen päälle. Hohhoijaa.. Toivotaan että teillä miehen sairastelu ei koko mahista veisi sit helmi-maaliskuussa! (y)

@Hypsy tervetuloa mukaan :) itse tässä kierrossa tikutin kahdesti päivässä koska viime kierrossa epäilen plussan jääneen testaus kertojen väliin. Jos siis ovuloin edes viime kierrossa :whistle: plussa ilmeisesti voi mennä joillain nopeastikin ohi. Toisaalta jos on pco, ei tikut välttämättä toimi kuten pitäisi. Kokeilemalla huomaa toimiiko itsellä.
 
Mä kans oon miettinyt noita ovistikkuja. En malttaisi ostaa sitä hedelmällisyysmittaria kun on niin kallis! CB testit olis edelleen tarjouksessa ja jos ottais useamman noita halvempia joukkoon. Vähän huvittais testata sitä syljestä mittaavaa, mut en tiedä. Kuinkahan ne toimii PCOn kanssa (n)
 
Kiitos @emmilliina :) Pitää varmaan itsenkin testailla varmuudeksi kahdesti päivässä.

@KukkaSosuli Mä just tutkin myös tuota hedelmällisyysmonitoria ja on kyllä aika hintava! Vielähän itse laitteen ostaisi, mutta testitikut nostaa hintaa aika kivasti. :eek: Taidan vaa suosiolla aloittaa mun ovistestaajan uran joillakin halvoilla liuskoilla. :ROFLMAO:

On tämä malttamattomuus hurjaa! Gyne sanoi limakalvon olevan niin paksua, että vuoto alkaisi pian luonnollisestikin. Nyt kuitenkin olen jo kaksi viikkoa syönyt aamuin illoin teroja eikä vuotoa vieläkään kuulu! o_O Eilen siis otin viimeisen. Ärrrrsyttävää! :D
 
@Hypsy ohhoh! 14pv? Tulisko se nyt sit parin päivän aikana kun olet kerta lopettanut kuurin.

Hain letrot tänään apteekista, vaikken aloita niitä vielä melki kolmeen viikkoon. Mutta mulla ei nyt ollutkaan sit ohjeistusta minä päivinä niitä otetaan (n) käyn vähän väliä kanta.fissä katsomassa onko sinne tullut ohjeistusta, mut eeeeei. Pitänee varmaan soitella polille vielä tämän vuoden puolella
 
@Hypsy ohhoh! 14pv? Tulisko se nyt sit parin päivän aikana kun olet kerta lopettanut kuurin.

Hain letrot tänään apteekista, vaikken aloita niitä vielä melki kolmeen viikkoon. Mutta mulla ei nyt ollutkaan sit ohjeistusta minä päivinä niitä otetaan (n) käyn vähän väliä kanta.fissä katsomassa onko sinne tullut ohjeistusta, mut eeeeei. Pitänee varmaan soitella polille vielä tämän vuoden puolella
Mulla on hämärä muistikuva että kp3 alkaen 5 päivää.. Mutta pitää itsekin tarkistaa asia vielä omista papereista. Taidan hakea itsekin letrot tällä viikolla.

Tiputtelu alkoi nyt vahvempana ja on samanlaista kuin aina on 3-5vrk ennen menkkoja. Ja olo ihan sama kuin ollut joka kierrossa. Joten tässä kierrossa ei tärpännyt eikä tää keho näköjään luomusti raskaudu. Apukeinoina oli greippimehu ja vitexuute. Ihan hirveä on tämä pettymys omaan kehoon. Suututtaa. Meidän piti pitää yksi huilikierto nyt jouluna ilman yrittämistä, mut taidan silti hakea lääkkeet. En jaksa enää uskoa, että tästä tulee mitään ilman niitä.

Kuinkahan sitä uskaltaa luottaa että letrot tois toivotun avun :confused: onko niistä ihmisillä hyviä kokemuksia?
 
@KukkaSosuli hmm mulle ei määrätty verikokeita, ainoastaan lääkitys ja kierron puolivälissä ultra. Pitää varmaan tarkistaa vielä tämä, kun soittelen klinikalle. Myös jännittävää on se, ettei minulle määrätty teroja tiputtelun tueksi ollenkaan. Lääkäri sanoi, että vamaan korjaantuu letroilla. Jos ei, niin sitten ei ole vaarallista. Mitä lie sekin tarkoittaa :D
 

Yhteistyössä