PCOS ja hedelmällisyyden parantaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ilsa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Ilsa"

Vieras
Hei!

Minulla on todettu viisi vuotta sitten PCOS, oireena pitkät ja epäsäännölliset kierrot sekä runsas karvoitus. Söin viime lokakuuhun saakka Diane Novaa, ja kävin pillereiden lopettamisen yhteydessä gynekologisessa tarkastuksessa. Ultratessa toisessa munasarjassa oli tyypillinen "helminauha" näkyvissä, toisessa ei kuulemma yhtä pahasti.

Lokakuun jälkeen minulla on ollut kahdet kuukautiset, ja odotan nyt aikaa gynekologille, jotta saan reseptillä keltarauhashormonia ja sen avulla kuukautiset käynnistettyä.

Jäinkin pohdiskelemaan, että onko mitään elintapoihin tai vastaavaan liittyvää konstia, jolla voisin tätä "toimivampaa" munasarjaani tsempata. Aiempi gynekologini käski liikkumaan viisi kertaa viikossa ja pitämään painon kurissa. En ole koskaan ollut ylipainoinen, mutta pari kiloa on tässä viiden vuoden aikana kertynyt. Viimeisin gynekologi taas sanoi, ettei ruokavaliolla tai liikunnalla ole mitään merkitystä.

Kuinka siis on? Voinko jotenkin edesauttaa omaa hedelmällisyyttäni, vai onko kaikki toivo lääketieteellisissä menetelmissä? Pitäisikö minun varmuuden vuoksi laihduttaa nämä pari "ylimääräistä" kiloa pois? Vähähiilihydraattista ruokavaliotakin jotkut suosittelevat, toiset taas tasapainoisesti hiilihydraatteja myös mahdollisen sikiön kehityksen kannalta.

Kiitos vastauksestasi jo etukäteen!

Hei "Ilsa"!

Kiitos kysymyksestäsi.

PCO saattaa pahimmillaan olla hankalakin hoidettava ja oireet vaihdella kovastikin eri ihmisillä. En usko, että kohdallasi pari kilon painon pudotuksella olisi niinkään merkitystä, jos olet jo normaalipainoinen ja muutenkin elämäntapasi kunnossa. Vähäliilihydraattista ruokavaliota tosiaankin toiset lääkärit suosittelevat, koska pco:oon voi myös liittyä aineenvaihduntaan liittyviä ongelmia, joten sitä voisit tietysti kokeilla.

Valitettavasti pco myös aiheuttaa ongelmia munarakkulan kehityksessä ja ovulaatiossa, joten usein tarvitaan myös tähän tukea keltarauhashormonin lisäksi. Toisaalta pco saattaa olla helppokin hoidettava kunhan vain oikea hoitomuoto löytyy.
Koska sinulla on selkeästi raskautumista hankaloittava ongelma, kehoittaisin sinua mahdollisuuksien mukaan hakeutumaan suoraan lapsettomuuteen erikoistuneen lääkärin luo, jotta asiaa päästää mahdollisimman hyvin hoitamaan.

Onnea matkaan!

minulla on todettu pcos ja ylipainoa on . 10-15kg....nyt karppaamalla saanut -8kg pois ja nyt kuukautiset tuli 2krt normaalisti. 1v takana ilman pillereitä ja ei raskautta...nyt sitten odotellaan tuloksia ja lääkäri miettii lääkitystä miksi ei tärppää....raskasta aikaa...

jatkan edellistä...eli hirveä huoli ja murhe ja tietämättömyys vaivaa....yleisellä puolella tuntuu että 6kk tarkoittaa kohta...pelko siitä että en voi saada koskaan lasta juilii takaraivossa ja saa välillä miehenikin miettimään mikä nyt on...hänellä on jo poika edellisestä "elämästä"...hän on siis kokenut tämän jo jollain tasolla kerran. Odotan kuin hullu puuroa koska lääkäri soittaisi...onko minulla mahollisuuksia ja onko kohtusyöpä totta vai vai viitteitä,,,,argh....

Mulla PCOS ja olen normaalipainoinen. PCOS:n liittyy insuliiniresistenssi ja siihen sain avuksi metformiinilääkityksen. Verensokerit mulla oli normaalit. Luomumenkat alkaneet tulla sen myötä. Kannattaa etsiä asiantunteva gynekologi.

Yhteistyössä