PCO - Vauhtia vauvahaaveisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tien risteyksessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tien risteyksessä

Vieras
Hei!
Minulla todettiin vuoden alussa Pco. Lääkäri kehoitti aloittamaan lapsen teon pikimmiten, sillä lapsen saaminen voi olla minulle vaikeaa. Olen 27-vuotias ja naimisissa, mutta vaikka lapset haaveissa pyörivätkin tiuhaan, en silti vieläkään ajattele että niiden aika olisi nyt. Olen aivan kauhuissani siitä, että jos nyt ei aloiteta lasten tekemistä, jäänkö kokonaan ilman? En millään malttaisi vielä jäädä töistä pois kun tuntuu että se katkaisisi vaivalla rakentamani uran täysin. Olen alalla, jossa on vaikeaa saada vakituista työpaikkaa, nyt kuitenkin näyttyisi siltä, että sellainen saattaisi aueta syksyllä. Onko kukaan ollut näin eksyksissä tälläisessä asiassa? Mitä merkitsee puoli vuotta, jos toinen munasarja on kai käyttökelvoton? Olenko mahdottoman itsekäs, kun millään en malttaisi vielä jäädä kotiin? Annetaanko lapsettomuuteen hoitoa heti, jos pco on todettu vai vasta sitten jos vuoden yrittämisen jälkeen ei kuulu? Todennäköisyys raskautumiselleni luomuna on aika olematon. Tuntuu että kiipeän kohta seinille kun en osaa valita suuntaa elämässäni...

Hei!

Itsellä todettiin myös PCO johon lääkäri määräsi clomit ovulaation aikaansaamiseksi sekä terolutit tuomaan kuukautisiin järjestystä. 3 kk ehdin näitä syödä kun olin raskaana. Minulle nimen omaan annettiin lääkkeet juuri PCO:n vuoksi,ei tarvinnut olla yritystä takana. Lääkäri sanoi että kun pääsen raskaaksi ja jos vielä sen jälkeenkin haluan raskautua niin haen häneltä uudet lääkkeet, en ole kuitenkaan tarvinnut kun olen raskautunut ihan luomuna sen jälkeen :)

Ei oma lääkärini missään vaiheessa puhunutkaan sinne päin että PCO:n takia pitäisi heti ryhtyä tekemään lapsia.

Toivottavasti sait jotain apua tästä.

ei PCo tarkoita sitä että luomuna ei voisi saada lapsia! osalla voi hidastaa ja saattaa tarvita juuri clomeja, mutta toisilla taas ei vaikuta mitenkään. Googleta PCO niin saat lisää tietoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ei kirjautunut:
ei PCo tarkoita sitä että luomuna ei voisi saada lapsia! osalla voi hidastaa ja saattaa tarvita juuri clomeja, mutta toisilla taas ei vaikuta mitenkään. Googleta PCO niin saat lisää tietoa.

Jos todettu PCO ei kannata alkaa yrittää luomuna jos todella haluaa lapsia,siinä voi palaa aikaa ja hermoja. Toki saa luomuna yrittää jos ei ajattele että pikaisesti haluaisi raskaaksi tulla.

En ole lainkaan tyypillinen pco-tapaus,olen aina ollut melko hoikka,ei liikakarvoitusta eikä iho-ongelmia.Silti minulla varmistui pco muutama kuukausi sitten hakeuduttuani tutkimuksiin kuukautisten puuttumisen ja epäsäännöllisyyden sekä lapsettomuuden vuoksi.Lasta alettiin toivomaan miehen kanssa n.2 ja 1/2 vuotta sitten ja aina sitä masentui kun ei tärpännyt.Uutta toivoa saimme sitten kun kävin ultrassa puolisentoista vuotta takaperin ja lääkäri puhui polykystisista munasarjoista ja määräsi clomifenia.Ikävä kyllä tällöinen lääkäri ei sen enempää paneutunut asiaan eikä kertonut minulle mitä tämä polykystisuus oikein tarkoittikaan,pesi niinsanotusti kätensä asiasta määrättyään clomit.Niitä tuli otettua sitten 3-4 kierrolla tuloksetta jonka jälkeen jätin hakematta enää uutta reseptiä.Annoin asian olla kunnes hakeuduin "kunnon" lääkärille tutkittavaksi naistentautien poliklinikalle.Siellä asiat alkoivat selvitä vauhdilla ja sain tietoa pco:sta sekä eri hoitomahdollisuuksista lapsettomuuteen.Tämän lääkärin kanssa kokeilimme vielä pari kiertoa clomia muttei vaikuttanut minuun mitenkään,rakkulat olivat ja pysyivät pieninä ja monilukuisina.Ylihuomenna olisi sitten tarkoitus mennä pistosopetukseen ja siitä kohti inseminaatiota.Kunpa vain pistoshoito sitten tehoaisi minuun kun clomifenille kerran olin immuuni.Kertokaa minulle jos teillä on samankaltaisia kokemuksia,onko pistoshoito tehonnut jos clomeista ei ole ollut apua??Oletteko tulleet raskaaksi ja jos niin mitä hoitoja olette tarvinneet?Pelottaa vain se etteivät hoidot auttaisikaan,vika kun on pelkästään minussa eikä miehessäni(siemenneste tutkittaessa huippulaatuista).Tuntuu kuin pilaisi toisen elämän jos ei voikaan saada lasta,onko tunne kenellekään tuttu ja miten olette selvinneet?

Alkuperäinen kirjoittaja Nemi-82:
En ole lainkaan tyypillinen pco-tapaus,olen aina ollut melko hoikka,ei liikakarvoitusta eikä iho-ongelmia.Silti minulla varmistui pco muutama kuukausi sitten hakeuduttuani tutkimuksiin kuukautisten puuttumisen ja epäsäännöllisyyden sekä lapsettomuuden vuoksi.Lasta alettiin toivomaan miehen kanssa n.2 ja 1/2 vuotta sitten ja aina sitä masentui kun ei tärpännyt.Uutta toivoa saimme sitten kun kävin ultrassa puolisentoista vuotta takaperin ja lääkäri puhui polykystisista munasarjoista ja määräsi clomifenia.Ikävä kyllä tällöinen lääkäri ei sen enempää paneutunut asiaan eikä kertonut minulle mitä tämä polykystisuus oikein tarkoittikaan,pesi niinsanotusti kätensä asiasta määrättyään clomit.Niitä tuli otettua sitten 3-4 kierrolla tuloksetta jonka jälkeen jätin hakematta enää uutta reseptiä.Annoin asian olla kunnes hakeuduin "kunnon" lääkärille tutkittavaksi naistentautien poliklinikalle.Siellä asiat alkoivat selvitä vauhdilla ja sain tietoa pco:sta sekä eri hoitomahdollisuuksista lapsettomuuteen.Tämän lääkärin kanssa kokeilimme vielä pari kiertoa clomia muttei vaikuttanut minuun mitenkään,rakkulat olivat ja pysyivät pieninä ja monilukuisina.Ylihuomenna olisi sitten tarkoitus mennä pistosopetukseen ja siitä kohti inseminaatiota.Kunpa vain pistoshoito sitten tehoaisi minuun kun clomifenille kerran olin immuuni.Kertokaa minulle jos teillä on samankaltaisia kokemuksia,onko pistoshoito tehonnut jos clomeista ei ole ollut apua??Oletteko tulleet raskaaksi ja jos niin mitä hoitoja olette tarvinneet?Pelottaa vain se etteivät hoidot auttaisikaan,vika kun on pelkästään minussa eikä miehessäni(siemenneste tutkittaessa huippulaatuista).Tuntuu kuin pilaisi toisen elämän jos ei voikaan saada lasta,onko tunne kenellekään tuttu ja miten olette selvinneet?

Etkö saanut terolutteja clomin rinnalle? Vai tasaantuiko kuukautiset pelkästään clomeja syömällä'?Sinullahan kaksi ongelmaa ovuloimattomuus sekä kuukautisten epäsäännöllisyys ( ei tiedä mahd. ovulaation ajankohtaa).

Itse sain terolutit myös ja kuukautisiin järjestys jolloin helppo laskea ovulaatio ajankohta ja yrittää juuri silloin.

Ei minullakaan rakkulat minnekkään hävinneet lääkekuurin aikana,liekö kuuluu edes hävitä? Lääkkeillä vain sain ovulaation aikaan ja kuukautisjärjestyksen. Jos kuukautisjärjestystä ei ole, eihän siinä ole hajuakaan milloin ovulaatio. ja yrittää väärinä hetkinä...

Kiitos paljon kaikille neuvoista! :) Nemi-82, minä hakeuduin hoitoon verenpaineen takia ja tutkimukset kestivät yli puoli vuotta. Verenpaine johtuikin pco:sta. Minäkin olen hoikka ilman iho-ongelmia ja karvoja, siksi eivät lääkärit osanneet etsiä oikeaa syytä verenpaineeseen. Minulla on myös polykystiset munasarjat ja kuukautiseni ovat olleet yhden päivän mittaisia tihkuja. Näinköhän se lääkäri kehoitti harkitsemaan pikaista lapsien tekoa juuri siksi, että jos ongelmia on ovulaatiossa ja ties missä? Taidan varata kyselytunnin naistentautien lääkäriltä. Huoli painaa siitä ruvetako vai eikö...

Jos clomit tehoavat, ovat terot täysin turhat, vuoto tulee clomien avulla tapahtuneen ovulaation takia. Pco-laisille terot tekevät usein vain tyhjennysvuodon eli ovulaatiota ei ole todellakaan välttämättä tapahtunut, siksi pco tarvitsee usein vähän tujummat tuotteet.

Alkuperäiselle.. ei teillä vielä mikään hätä ole. Katso se syksyn työpaikka, jos saat sen ja lapset tuntuisivat sitten ajankohtaiselta, niin ei muuta kuin apuja hakemaan. Usein aloitetaan clomeilla, mutta jos seurannassa huomataan että ne eivät toimi, niin sitten edetään pistoksiin. Kyllä moni pco-lainen saadaan raskaaksi, kunhan vain saadaan lääkkeillä ovulaatio tulemaan. Sitten kun yritys tulee ajankohtaiseksi, niin suosittelen kääntymään suoraan lapsettomuuteen erikoistuneen gynen puoleen. Tavalliset gynet kun eivät noista asioista tiedä niin paljoa. Lapsia ei kannata hankkia kiireellä vain siksi, että yksi lääkäri on pitänyt sitä kiireellisenä. Kyllä lapsella on oikeus olla toivottu ja haluttu ja iän puolesta, 27v, ei ole vielä mitään tulenpalavaa kiirettä. Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että aikaa saattaa kulua. Tai sitten se onnistuu helpolla ;)

Itsellä oli terolutit oltava käytössä, koska kun kuukautiset tulivat kuukausienkin välillä en olisi voinut aloittaa clomeja varmuudella/odotuksen kanssa että missähän kuussa menkat tulee :) nehän aloitetaan ensimmäisenä vuotopäivänä.

Toki terot ovat hyvät tyhjennysvuodon aikaansaamiseksi että pääset aloittamaan clomit, mutta clomien kanssa niitä ei pitäisi käyttää yhtä aikaa. Oliko sulla niin?

Alkuperäinen kirjoittaja nimimerkille pco myös..:
Toki terot ovat hyvät tyhjennysvuodon aikaansaamiseksi että pääset aloittamaan clomit, mutta clomien kanssa niitä ei pitäisi käyttää yhtä aikaa. Oliko sulla niin?

Kyllä oli clomejen rinnalla koko hoitokuurin ajan terot. Miksi ei pitäisi yhtäaikaa käyttää?

Siksi että jos clomit toimivat, tulee ovulaatio ja sen jälkeen vuoto normaalisti jos raskaus ei ala. Terot ovat siis täysin turhat, eikä niistä ole raskautumisen kannalta apua. Lapsettomuusklinikat eivät koskaan käytä noita kahta valmistetta yhtäaikaa, ns. tavalliset gynet kyllä määräävät niitä.

Jos taas epäillään ovulaatiosta huolimatta keltarauhasvajetta, oikea lääke on Lugesteron, joka sisältää aitoa keltarauhashormonia Terolutin synteettisen sijasta. Jos clomit eivät toimi, eikä ovulaatiota tule eikä siten vuotoakaan, niin sitten olisi syytä siirtyä pistoksiin.

Niinpä, tavalliset gynet noita määräilee, koska eivät tiedä asioista juuri mitään. Pcolaisen, vauvahaaveisen kannattaa käydä kyllä lapsettomuusgynen pakeilla, kun eihän kaikilla suoraan clomit auta. Terot eivät varmasti ole ollut "syynä" raskauden alkamiseen, se olisi alkanut ilman niitäkin. Mutta hyvä, että sinulle kävi noin hyvin clomien avulla ;)

Terolutia olen napsinut joka kierrolla clomien rinnalla ja on aikaansaanut kuukautiset melko säännöllisiksi(ei nyt aivan päivätarkkaa),ilman teroja jäisivät lähes kokonaan pois.Clomeilla yritettiin tosiaan saada rakkuloita kasvamaan mutta eivät vaikuttaneet minulla toivotusti vaan olivat lähes tehottomia.Ovulaatiota ei siis ole ollut lainkaan varmaan vuosiin,epäilisin ainakin näin.Terolut ollut minulla kuitenkin välttämätön vuodon aikaansaamiseksi.
Nyt piti aloittaa piikityshoito,mutta lykkääntyi taas kuukaudella koska sairaalasta oli hajonnut laitteistoa jota tarvitaan inseminaatiossa..Piikitysopetus kuitenkin oli ja piikityspelosta onneksi pääsin eroon,malttamattomana vain odotetaan seuraavaa kiertoa että saataisiin tuo ovulaatio aikaan -toivottavasti.

Lohduttavaa nähdä, että täällä on samassa venheessä olevia haaveilijoita! Tai miten sen nyt ottaa, tietty olisi superkivaa, jos tällaisia ongelmia tässä vauva-asiassa ei olisi kenelläkään meistä.

Itsellä on niin, että käytän nyt teroja vuodon aikaan saamiseksi ja sitten eka kiertopäivänä otan clomit käyttöön. Toivotaan, että tepsisivät ja inssiin voitaisiin lähteä.

Meillä siis samankaltainen tilanne kuin Nemi-82:lla, eli syy lapsettomuuteen minussa, miehen simpat erittäin hyviä ja liikkuvaisia. Kuuden kuukauden yrityksen jälkeen raskaus, joka meni kesken ja nyt yhteensä on yli 2 vuotta yritystä takana.

Tunteet heitelleen ylä- ja alamäkeä aika lahjakkaasti tässä tilanteessa, mutta kaikki apu aiotaan ottaa vastaan mitä saadaan, jotta tämä suuri unelma yhteisestä lapsesta toteutuisi. On ollut minullakin tunteita siitä, että on epäreilua siippaani kohtaan etten voi hänelle lasta antaa "normaalilla" tavalla, mutta mieheni on sanonut minulle monet kerrat, että rakastaa minua juuri tällaisena kuin olen, eikä sillä ole väliä, kuinka monta munasolua tuotan ;). Lapsi tulee sitten kun sen aika on, odottavan aika on vaan tuskallisen pitkä!

Toivon onnea teille emokki80 ja kaikille muillekin yritykseen.Odottavan aika tosiaan tuntuu niin piinaavan pitkältä, mutta ei voi muuta kuin toivoa ja uskoa että tulevaisuus toisi muassaan vastinetta haaveille.Mieheni on kanssa ollut todella ihana ja suhde on vain vahvistunut tässä koettelemuksessa,kai sitä näistä "itsesyytöksistäkin" eroon päässee.

Heippa hei
Satuinpa pyörimään täällä ja huomasin keskustelunne. Lyhyesti taustani, mullakin PCO, ulkona vaunuissa nukkuu 8kk maailman suloisin tyttövauva. Yritimme mieheni kanssa lasta yli vuoden, ja kun vihdoin hakeuduin tutkimuksiin, asiaan perehtynyt lääkäri totesi pco:n. Ja tässä tulee nyt se vinkki :) lääkäri sanoi minulle, että tehdäänpä nyt näin: jätä ruokavaliostasi kaikki LISÄTTY sokeri ja jos hermot pitää niin myös kaikki nopeat hiilihydraatit (valkoinen leipä, peruna, riisi, pasta jne...) eli käytännössä atkins-tyyppinen ruokavalio. Lääkäri kertoi, että munasarjat "inhoavat sokeria" ja sanoi olevansa varma että jos jaksan dieettiä, kiertoni tasoittuu ja raskautuminen tulee mahdolliseksi, ja hän oli varma että muutaman kuukauden päästä olemme hänen vastaanotollaan jo muissa asioissa ;) JA NIIN KÄVI!! Kierto lyheni, ja kolmen kuukauden päästä tulin raskaaksi. Tätä niksiä ei ole hirveästi missään mielestäni kuulutettu, mutta lääkäri sanoi sen auttaneen jo niin monessa tapauksessa että uskaltaa suositella. Ja tähän ei tarvita lääkkeitä! Jos siis jaksaa vähän paneutua mitä suuhunsa laittaa, voi tästä olla apua.

Tsemppiä teille!

-Iisa-

Lisa, olen kuullut saman muualtakin, pitänee kokeilla, kun ei muukaan tunnu auttavan... Se on vaan niin toivottoman vaikeaa, kun muutenkin elämä potkii päähän niin tekisi mieli edes herkutella.
Voitko vielä kertoa, että oletko normaalipainoinen? Mietin vain, että monestihan pco:hon liittyy ylipainoisuus (minun kohdallani ei), ja olen miettinyt että auttaaako tuo sokeriton ruokavalio vain ylipainoisille..

Hei,
ruokavalion vaikutus kiinnostais täälläkin. Jätit siis kaikki vaaleat viljatuotteet seka perunan pois ja kaikki sokeria sisältävät ilmeisesti. Miten hedelmät, vihannekset marjat voiko niitä syödä rajatta? Oliko ruokavaliota vaikea noudattaa?

Sokeriton ruokavalio sopii hyvin myös normaalipainoisille. Pcossahan on kyse insuliiniresistenssi ongelmasta ja sokerittomuus auttaisi siinä asiassa. Myös metut ovat auttaneet monia. Monilla on niidenkin jälkeen kierto säännöllistynyt ja esim. vasta clomeille on sen jälkeen ollut huomattavasti parempi. Kaikilla ei ole tarvittu edes clomeja.

mielenkiinnosta kyselen, näkeekö tuota insuliiniresistenssiongelmaa millään verikokeilla? Tuo täysi sokerittomuus toimii varmaan hyvin ylipainoisilla mutta alipainoisilla kuulostaa aika vaaralliselta. Siis pitäisi paneutua varmaan tosi hyvin ruokavalioonsa että ei missään tapauksessa laihtuisi entisestään. (joku varmaan jo huomasikin että minä en tiedä ruoista ja kaloreista juuri mitään, joten itselleni tuntuisi todella hankalalta varmistaa että paino ei pääsisi yhtään laskemaan).

Tsemppiä kaikille!

Heh, no kyllähän se Sade huomaa. Tuon insuliiniresistenssin saa selville kyllä erilaisilla verikokeilla. Ihminen ei liho tai laihdu pelkästään sokerista. Toki sokereita tarvitsee jonkin verran, mutta niitä tulee esim. hedelmistä. Ja kaikenlaista piilosokeria on vaikea välttää. Pcolaisten kannattaa välttää kuitenkin vaaleaa viljaa ja sokeripommeja, kuten karkkeja, limuja, kahvista lisätty sokeri pois jne. Mutta siitä huolimatta sitä voi palkita itsensä herkuilla silloin tällöin.

Kyllä paino pysyy ihan hyvin kasassa, jos syö lihaa, kalaa, kanaa, kasviksia, hedelmiä, leipää jne. Rasvoja ja sokereita tarvitaan myös, mutta lähinnä aika minimaaliset määrät. Painoon vaikuttaa myös lihasmassa eli liikunnalla saa kasvatettua jonkinlaiset lihakset, joka taas vähentää elimistön rasvaa --> pcolaisen hormonitoiminta voi paremmin.

Ennenvanhaan oli vain luomuvauvoja eikä tunnettu mitään PCO-juttuja. Nyt on ongelmana se, että vauvoille ei sovi mikään maitotuote:
http://www.hs.fi/tulosta/1135222765925

Itse täytyy selvittää kaikki asiat - esimerkiksi tuo juttu voi tulla monelle uutena liian myöhään.

Kiitos vinkistä ruokavalion muuttamiseen,on muutenkin ollut suunnitelmissa tehdä muutoksia sillä saralla ja tuosta sai sen tarvittavan alkusysäyksen.Pitikin hakea heti ruokaohjeita ns. vähähiilihydraattiseen ruokavalioon ja hyviltä sekä monipuolisilta vaikuttivat.Vaaleat leivät ja sokeri on kyllä helppo jättää pois,eivät ole koskaan niin kovasti mieleeni olleetkaan.Onhan se mukava ajatella että näinkin "helpolla" voisi raskaaksi tulemista edistää,tulee ainakin kaikki keinot käyttöön:)