PCO:sta kärsivät!!

Heippa! Minulla on PCO ja äskettäin käytiin lapsettomuusklinikalla 3 keskenmenon takia. Lääkäri epäili niiden syyksi tätä pco:ta.

Nyt menen kierron päivinä 3-5 verikokeisiin 10-14pv ultraan ja sitten katsotaan vielä viimeinen koe: katsotaan tapahtuuko tuolla mitään ja sitten aloitetaan clomit jne..

Nyt mietin:

Kuinka todennäköistä raskauden onnistuminen on? Onko teillä muilla paljon keskenmenoja vai onko raskautenne mennyt loppuun asti aina?

Miten ihmeessä clomeilla saadaan kasvatettua 1-2 munasolua kun niitä on jo luomuna useita tuolla kasvamassa, tosin ilman johtofollikkelia?

Jos raskautuminen ei clomeilla onnistu, niin mikä on seuraava vaihe? Onko inseminaatio järkevää vai kannattaisiko suoraan ivf?


Kiitos jos jaksatte vastata! =)
 
Kaikkiin kysymyksiisi en osaa vastata :hug: mutta mulla todettiin PCO ja sain ensimmäiseksi hoidoksi :hug: clomifenit. Esikoinen sai alkunsa ensimmäisestä clomi-kierrosta ja raskaus sujui hyvin loppuun saakka.
6kk synnytyksen jälkeen lääkäri teki tutkimukset ja tulos oli ettemme todennäköisesti voi saada koskaan lasta ihan luomusti. Mutta nyt olen raskaana ilman clomeja tai mitään, että aina ne lääkäritkään eivät (onneksi) ole oikeassa.

En ole koskaan kokenut keskenmenoa. Mulle clomit määrännyt lääkäri ei edes puhunut mitään että keskenmeno- tai monikkoraskaus-riski olisi suurempi jos clomeja syö, neuvolassa tuli vasta myöhemmin puheeksi. Luulenpa että suurin osa clomi-raskauksista sujuu ihan normaalisti loppuun saakka.

Mulla seuraava vaihe olisi ollut isontaa annostusta noista clomeista. Sen jälkeen en tiedä.

Toivottavasti teillä pian alkaa onnellinen odotus ja saatte oman nyytin syliin :heart:
Onnea matkaan! :flower:
 
Minulla Pco.
Clomit eivät minulla auttaneet,toisena rinnalla söin Teroja.Vasta päästyäni laparoskopiaan,jossa siivoiltiin johtimia tulin raskaaksi heti.
Tätä kuopusta kun aloimme yrittämään sain metformiinit(diabetes lääke) avuksi
(kylläkin lähinnä ylipainon takia)
Puolen vuoden päästä lääkityksen aloituksesta olin raskaana.
Nyt syön metuja pääsääntöisesti ehkäisevänä hoitona Pco:hon,diabetesta minulla ei ole.

Suurin osa Pco:n mukanaan tuomista oireista on pysynyt poissa.
 
Hei!

Mullakin on (ainakin ollut ja nykyään hyvin lievänä) PCO ja valitettavasti voin kertoa vain hoitopolun myöhemmistä vaiheista. En siis ole koskaan ollut raskaana enkä kokenut keskenmenoa.

Meillä ei auttaneet terolutit (keltarauhashormoni), kolme clomikiertoa yhdellä tai kahdellakaan tabl./päivä eikä munanjohtimien huuhtelu HSSG. Clomit on auttaneet popsauttamaan ne 1-2 munasolua irtoamaan, eli sikäli ne voivat kyllä toimia PCO-diagnosoidullakin. Mutta inssiin ollaan matkalla... Näin ne hoidot etenee ja vasta jos inssikään ei auta, on IVF:n aika. (Paitsi jos miehellä on vaikea siittiötilanne.)

Mut kun teillä ilmeisesti on siittiöt ja ovis (suht) kunnossa kun raskauksia on kuitenkin ollut niin toivotaan parasta myös hoitoihin mennessänne! :) :hug: ja oon kuullut että noi metfomrinit vois pcolaisilla nimenomaan auttaa munasolujen laatua! Onnea matkaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Tätä kuopusta kun aloimme yrittämään sain metformiinit (diabeteslääke) avuksi (kylläkin lähinnä ylipainon takia).
Puolen vuoden päästä lääkityksen aloituksesta olin raskaana.
Nyt syön metuja pääsääntöisesti ehkäisevänä hoitona Pco:hon, diabetesta minulla ei ole.

Suurin osa Pco:n mukanaan tuomista oireista on pysynyt poissa.
Micosa, voiko metujen käyttöä siis jatkaa muutenkin kuin vain lapsettomuushoitojen osana?

Mulla on myös PCO ja tähän asti olen syönyt Diane Novaa (e-pillereitä ) sen hoitamiseksi, kun pillerit on kuulemma paras ja oikeastaan ainoa hoitokeino PCO:hon (näin sanoi PCO:n diagnosoinut lääkäri). Nyt toiveissa on kuitenkin vauveli, joten lopetin pillerit muutama viikko sitten ja siirryin käyttämään metformiinia. Väestöliiton lääkäri suositteli, että metujen käyttö aloitetaan pikku hiljaa, joten nyt olen ottanut viikon verran 1 tabletin päivässä ja tästä päivästä eteenpäin annostus on 2 tablettia. Sillä mennään viikko, jonka jälkeen annostus nostetaan kolmeen tablettiin päivässä ja siinä annostuksessa pitäisi sitten pysyä.

Millainen annostus sulla on ollut raskautumisyritysten aikana? Entä oletko syönyt metuja myös raskausaikana?
 
En tiedä minkä ikäinen olet, joten paljon riippuu siitä + tietenkin kokeiden tuloksista. Onko miehesi tutkittu? Minulla on diagnosoitu pco v. 2003 lapsettomuustutkimuksissa ja nyt harmittaa ettei heti lähdetty hoitoihin, kun oli vielä nuorempi. Miehellä on siittöiden liikkuvuus heikentynyt, joten sekin vaikuttaa. Minulla on ollut kaksi alkuraskauden keskenmenoa v. 2000 ja 2001 (sekä exän että nykyisen mieheni kanssa). Yhtään raskautta ei ole mennyt loppuun saakka eli lapsia ei ole. Veikkaan, että keskenmenojen syynä oli juuri pco, mutta niitähän ei tutkittu, kun niitä oli vasta kaksi. Sen jälkeen ei olekaan tapahtunut mitään luomumenetelmällä. Vuonna 2003 ei raskaudettomuutta tai keskenmenoja laitettu hormonitoiminnan syyksi, sillä se oli normaali pco:sta huolimatta, ainoastaan muistaakseni kohdun limakalvo oli kierron ajankohtaan nähden ohut. Jos olet nuori (alle 30 v) ja tulet helposti raskaaksi, kannattaa ehkä yrittää luomusti tai esim. Clomien tuella. Muuten kyllä saattaisin harkita jo muitakin hoitoja, mutta lääkäri kertonee vaihtoehdot ja kannattaa kysyä niin paljon kuin mahdollista! Itse olin ällikällä lyöty tuon pco:n suhteen 2003 enkä tajunnut juuri kysyä, mikä se on. Olen joutunut etsimään kaiken tiedon netistä. Kaiken lisäksi unohdin koko jutun lähes kokonaan muutamaksi vuodeksi ja söin pco:n kannalta aika epäterveellisesti, esim. paljon hiilareita. Vaikuttaa, että suomalaiset lääkärit tietävät pco:sta yllättävän vähän, vaikka se näyttää kietoutuvan yhteen mm. sydän- ja verisuonisairauksien kanssa. Syytä olisi esim. painottaa ruokavalion tärkeyttä. Olen kysynyt ruokavaliosta mm. Väestöliiton lääkäreiltä, mutta vaikuttivat aika tietämättömiltä.

Itse olen nyt vuosien jahkailun vuoksi ens. IVF/ICSI-hoidossa. Kun mietittiin niin kauan hoitoja, oli enää turha yrittää vähemmän rankkoja hoitoja, kuten Clomeja. Itse todennäköisesti ovuloin (ainakin testin mukaan), joten minulla tuskin olisi Clomeista hyötyä ollutkaan.

Onko kellään kokemusta ruokavaliosta, liikunnasta, laiduttamisesta yms.? Itse en ole ylipainoinen, mutta pähkäilen pitäisikö sittenkin laihduttaa muutama kilo (vaikka liiallisen laihduttamisen riskinä olisi omalla kohdallani jo pian alipaino). Tai ainakin lisätä reippaasti liikuntaa, mikä todennäköisesti veisi muutaman kilon pois.

Itse olen tuskaillut aknen kanssa aika pitkään, mutta viime kesänä vaihdoin ihonhoitotuotteet Dr. Hauschkaan ja lopetin ko. ohjeiden mukaan yövoiteen käytön. Juonteita alkaa tulla iholle, mutta eipä ole enää niin pahaa aknea...
 
Hei! Kiitos vastauksistanne!

Muurain: Olet oikeassa! Olen käynyt vuoden aikana neljällä eri gynellä ja kaikki ovat sanoneet kyllä pco-maisista munasarjoista, mutta kukaan ei ole selittänyt tästä sen enempää, kuin että se vaikeuttaa raskautumista. Minulla on kuiteinkin jo 3 raskautta takana, joten hyvä juttu on se että tulen raskaaksi ja siitä syystä miehen ei lääkärin mielestä kannata antaa näytettä vielä. Ja kyllä, olen alle 30v. =)

Eilen sitten luin jostain googlen kautta enemmän tuosta pco:sta ja olin ihan ällikällä lyöty, miten vakava juttu se oikeastaan on... Lääkäri sanoi tiistaina että metformiiniä ja jopa aspiriinia on kokeiltu raskauden avuksi, mutta mistään ei oikein ole tieteellistä näyttöä että siitä siis olisi apua.

Yhden clomikierron olen kesällä syönyt ja tuloksena oli siis useampia suurempia folleja kasvamassa ja sivuvaikutukset olivat hirveät todella. Nyt sitten ilmeisesti kokeillaan ensin pienemmällä annoksella noita clomeja ennenkuin menemme hoidoissa eteenpäin, mitä se sitten tarkoittaakaan...
Itse olisin valmis vaikka mihin, kunhan vaan saisin sen, mitä kaikista eniten tässä maaimassa haluan, tulla äidiksi! Mietin vaan että mitäs jos clomit ei todella sovikaan mulle? Eka lääkäri määräsi mulle heti tuhdin annoksen, 2 päivässä! Ja siitä siis liian suuri vaikutus. Mutta jos yhdelläkin clomilla kasvaa liikaa munia, niin mitä seuraavaksi? Tuntuu etten jaksaisi olla mikään koekani ja kokeilla joka kierrossa jotain uutta lääkitystä.

Nyt olen sitten päättänyt ottaa itseäni niskasta kiinni, ja päättänyt laihduttaa hiukan. En ole ylipainoinen, tai ehkä juuri ja juuri lievästi, varaa on kuitenkin mistä laihduttaa. Luin että 5-10% pudotus auttaa jo huomattavasti.

Onko teidän muiden suvussa Pco:ta? Luin että se voisi olla perinnöllistä. Itse en tohdi edes äidiltäni kysyä koska emme ole kertoneet keskenmenoista kenellekään, emmekä halua kertoa.


Mutta nyt pitää mennä ja lopettaa taas synkistely. Pitää vaihtaa positiivinen mieli päälle ja lähteä töihin. Kiitos kaikille vastauksista! Tsemppiä ja onnea unelmienne toteuttamiseksi! :flower: :flower:

jos teillä on mielenkiintoa, niin mielellään jakaisin ajatuksia tästä jatkossakin! Kiitti! :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Evenstar:
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Tätä kuopusta kun aloimme yrittämään sain metformiinit (diabeteslääke) avuksi (kylläkin lähinnä ylipainon takia).
Puolen vuoden päästä lääkityksen aloituksesta olin raskaana.
Nyt syön metuja pääsääntöisesti ehkäisevänä hoitona Pco:hon, diabetesta minulla ei ole.

Suurin osa Pco:n mukanaan tuomista oireista on pysynyt poissa.
Micosa, voiko metujen käyttöä siis jatkaa muutenkin kuin vain lapsettomuushoitojen osana?

Mulla on myös PCO ja tähän asti olen syönyt Diane Novaa (e-pillereitä ) sen hoitamiseksi, kun pillerit on kuulemma paras ja oikeastaan ainoa hoitokeino PCO:hon (näin sanoi PCO:n diagnosoinut lääkäri). Nyt toiveissa on kuitenkin vauveli, joten lopetin pillerit muutama viikko sitten ja siirryin käyttämään metformiinia. Väestöliiton lääkäri suositteli, että metujen käyttö aloitetaan pikku hiljaa, joten nyt olen ottanut viikon verran 1 tabletin päivässä ja tästä päivästä eteenpäin annostus on 2 tablettia. Sillä mennään viikko, jonka jälkeen annostus nostetaan kolmeen tablettiin päivässä ja siinä annostuksessa pitäisi sitten pysyä.

Millainen annostus sulla on ollut raskautumisyritysten aikana? Entä oletko syönyt metuja myös raskausaikana?


Voi jatkaa käyttöä.Annostus on minulla nyt vain suurempi kuin raskautta yrittäessä eli 6 tabua/pvä:Otan 2 aamulla,2 päivällä ja 2 illalla.
Minä söin vuosia Diane Novaa ja vuosi lopettamisen jälkeen ultra paljasti Pco:n ja sen laajuuden.
Toinen munasarja täysin ummessa ja toinen osittain auki.
Mutta tuohon metuihin.
Aloitin 1tabu/pvä viikon ajan,sitten 2 tabua/pvä viikon ajan,sitten 3 tabua/pvä viikon ajan ja sitten lopulliseen määrään 4 tabua/pvä.
Tuota 4 söin raskautumiseen asti,sitten lopetettiin.Sain ottaa loput lääkkeet mitä kotona oli loppuun mutta annostus pienennettiin muistaakseni asteittan vähenemään.
Raskauden aikana on mahdollista käyttää lääkettä jos sokerit näyttävät kohoavan eli katsotaan tarpeelliseksi.
Minulla metut myös pudottivat painoa liki 20 kiloa kaikkiaan eli sekin positiivista.
Tuo ylipainohan on "vihollinen" raskautumiseen(en yleistä ei todellakaan kaikilla,mutta usein näin on)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Julietta:
Hei! Kiitos vastauksistanne!

Muurain: Olet oikeassa! Olen käynyt vuoden aikana neljällä eri gynellä ja kaikki ovat sanoneet kyllä pco-maisista munasarjoista, mutta kukaan ei ole selittänyt tästä sen enempää, kuin että se vaikeuttaa raskautumista. Minulla on kuiteinkin jo 3 raskautta takana, joten hyvä juttu on se että tulen raskaaksi ja siitä syystä miehen ei lääkärin mielestä kannata antaa näytettä vielä. Ja kyllä, olen alle 30v. =)

Eilen sitten luin jostain googlen kautta enemmän tuosta pco:sta ja olin ihan ällikällä lyöty, miten vakava juttu se oikeastaan on... Lääkäri sanoi tiistaina että metformiiniä ja jopa aspiriinia on kokeiltu raskauden avuksi, mutta mistään ei oikein ole tieteellistä näyttöä että siitä siis olisi apua.

Yhden clomikierron olen kesällä syönyt ja tuloksena oli siis useampia suurempia folleja kasvamassa ja sivuvaikutukset olivat hirveät todella. Nyt sitten ilmeisesti kokeillaan ensin pienemmällä annoksella noita clomeja ennenkuin menemme hoidoissa eteenpäin, mitä se sitten tarkoittaakaan...
Itse olisin valmis vaikka mihin, kunhan vaan saisin sen, mitä kaikista eniten tässä maaimassa haluan, tulla äidiksi! Mietin vaan että mitäs jos clomit ei todella sovikaan mulle? Eka lääkäri määräsi mulle heti tuhdin annoksen, 2 päivässä! Ja siitä siis liian suuri vaikutus. Mutta jos yhdelläkin clomilla kasvaa liikaa munia, niin mitä seuraavaksi? Tuntuu etten jaksaisi olla mikään koekani ja kokeilla joka kierrossa jotain uutta lääkitystä.

Nyt olen sitten päättänyt ottaa itseäni niskasta kiinni, ja päättänyt laihduttaa hiukan. En ole ylipainoinen, tai ehkä juuri ja juuri lievästi, varaa on kuitenkin mistä laihduttaa. Luin että 5-10% pudotus auttaa jo huomattavasti.

Onko teidän muiden suvussa Pco:ta? Luin että se voisi olla perinnöllistä. Itse en tohdi edes äidiltäni kysyä koska emme ole kertoneet keskenmenoista kenellekään, emmekä halua kertoa.


Mutta nyt pitää mennä ja lopettaa taas synkistely. Pitää vaihtaa positiivinen mieli päälle ja lähteä töihin. Kiitos kaikille vastauksista! Tsemppiä ja onnea unelmienne toteuttamiseksi! :flower: :flower:

jos teillä on mielenkiintoa, niin mielellään jakaisin ajatuksia tästä jatkossakin! Kiitti! :hug:


Tieteellistä näyttöä ei ole,mutta minulle riittää tuo 10kk ikäinen poika tuossa jaloissa todisteeksi.
Ja tiedän muitakin keille apu metuista on tullut.
Clomeja söin terojen ohella parisen vuotta ja mitään apua en niistä saanut.
Vain kuupan sekaisin ja hermot riekaleiksi.
 
Heippa!
PCO:hon tosiaan liittyy suurempi keskenmenoriski sekä tuo lapsettomuusongelma joillakin. Itselläni tuohon diagnoosiin tultiin vasta kun usean vuoden yrittämisen jälkeen todettiin lapsettomuusongelma ja epäsään., pitkä kierto. No sitten tosiaan avuksi saatiin clomit ja metformiinit, jotka ei ongelmaan auttaneet. Havaittiin myös miehellä lievää vikaa sperman laadussa. Kuitenkin raskauduin sitten hoitojen välissä ihan luomusti, mutta keskenhän se meni.

me siirryttiin sitten suoraan IVF-hoitoihin, joita ehdittiin tehdä kaksi hoitokertaa. Sitten raskauduin luomusti kolmatta odotellessa. Tällä kertaa istukan tueksi käytin koko alkuraskauden ajan lugesteroneja, jotta raskaus jatkuisi... ja niinhän se nyt kohta on synnytystä vailla :) Metformineja olisi käytetty myös tämän raskauden aikana sitä ylläpitämään, mutta olin suruissani lopettanut sen kuukautta ennen raskautumista niin ei aloitettu uudelleen.

Onnea sinulle yritykseen, ja voihan olla että sinun kohdallasi (jos miehessä ei vikaa) se inseminaatio on sitten seuraava vaihe, jos sinulla vaan clomit saa ovulaation aikaiseksi.
 
Moi!

Ajattelin tulla kertomaan teille mun positiivisen tarinan pco:sta. Toivottavasti se antaa toivoa teille pco:sta kärsiville.


Mulla todetiin pco vuonna 2004 . Aloimme yrittämään esikoista syksyllä -06, ja ajattelin että varmaan menee kauan ennen kun raskaudun. Kävi kuitenkin niin että tulin raskaaksi ekasta kierrosta ja aivan luomusti. Viime keväänä päätimme sitten että kakkonen on tervetullut ja söin yhden terolut-kuurin, menkkojen aikaansaamiseksi, koska niitä ei ollut tullut ollenkaan synnytyksen jälkeen. Synnytyksestä oli silloin aikaa 10 kk, enkä ollut imettänyt puoleen vuoteen. Uskoimme taas mieheni kanssa että raskautuminen kestää, mutta myös kakkonen sai alkunsa heti terolut-kuurin jälkeen tulleista menkoista. Nyt olen siis raskaana rv 15. Pari viikkoa sitten kävin ultrassa ja pyysin ultraaja katosmaan munasarjatkin, että näkyykö niissä monirakkulaisuutta. Ja ei näkynyt!!! Ultraaja kertoi että raskaudet saattavat "poistaa" pco:n lähes täysin ja näin ilmeiseti minullekin on käynyt. Joten ei kannata menettää toivoaan, elämä yllättää silloin kun sitä vähiten odottaa.

Tsemppiä

marza
 
Micosa, suuri kiitos vastauksestasi! :flower: Aika hurjalta määrältä tuo 6 tablettia päivässä kuulostaa, mutta ehkä söisin silti mieluummin itsekin metuja kuin e-pillereitä. Siis sitten joskus, nythän olen menossa hedelmöityshoitoihin, joten e-pillerit eivät ole tällä hetkellä edes vaihtoehto.

Painonpudotuskin kuulostaa hyvältä ja olisi mun kohdallani sangen suotavaa. Viimeisen parin vuoden aikana kilpirauhasen vajaatoiminta sekä masennuslääkkeet ovat tuoneet mukanaan rutkasti ylipainoa, olen lihonut parin vuoden aikana noin 20-30 kiloa. Olisin siis enemmän kuin onnellinen, jos metut auttaisivat myös painonpudotuksessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Evenstar:
Micosa, suuri kiitos vastauksestasi! :flower: Aika hurjalta määrältä tuo 6 tablettia päivässä kuulostaa, mutta ehkä söisin silti mieluummin itsekin metuja kuin e-pillereitä. Siis sitten joskus, nythän olen menossa hedelmöityshoitoihin, joten e-pillerit eivät ole tällä hetkellä edes vaihtoehto.

Painonpudotuskin kuulostaa hyvältä ja olisi mun kohdallani sangen suotavaa. Viimeisen parin vuoden aikana kilpirauhasen vajaatoiminta sekä masennuslääkkeet ovat tuoneet mukanaan rutkasti ylipainoa, olen lihonut parin vuoden aikana noin 20-30 kiloa. Olisin siis enemmän kuin onnellinen, jos metut auttaisivat myös painonpudotuksessa.


Heips.
Sinällään on jollain lailla hassua että nyt annostus on suurempi kuin raskautta yrittäessä.
Mutta lääkärin kanssa oli siitä puhetta ja kun kaikki alkaa tasaantumaan voidaan annostus pienentää.Sitä sitten katsotaan josko sillä pienemmällä pärjää.
Nyt käyn tämän johdosta myös diabeteshoitajan luona viiden viikon välein mittauttamassa sokerit(varmuudeksi) ja puntarilla.
Tarkoitus on että saataisiin painoa taasen alas raskauden tuomista kiloista.
10kk aikana n.10 kiloa on pudonnut eli hitaampi tahti kuin viime kerralla.
Mutta sopiva minulle.Myöskin tuo liikunta puoli on vähemmällä kun lasten kanssa kotona,silloin olin töissä(fyysinen kuluttava työ)
Vielä kun tästä saan itseäni niskasta kiinni niin liikunta lisääntyy.
=)
 
Minullakin tuo ikävä vaiva todettiin 2000-luvun alussa, kun olimme hetken aikaa lapsettomuushoidoissa. Sitten jäimme hoitotauolle ja tuli yllättäen luomusti raskaaksi 2004.
Syntyi ihana pieni kullanmurumme. Sen jälkeen aloimme toivoa pikku kakkosta, vaan eipä ole toive vielä käynyt toteen. 2006 söin hetken clomeja ja teroja tuloksetta.

Nyt lähdemme kohta taas uudestaan lapsettomuushoitoihin - saa nyt nähdä miten käy. Vähän on epäileväinen olotila, kun tässä muutaman vuoden ajan olen pettymyksiä saanut kokea, että en olekaan ollut raskaana, vaan ne kk:set ovat aina tulleet. Tosin kiertoni on pitkä ja epäsäännöllinen + jo muutaman vuoden ajan on ovis (ovulaatio) ollut hukassa. Eniten mietin, että auttavatko hoidotkaan, kun ei tuota ovistakaan siis ole ollut vuosiin?

Toivoisin kyllä tällä uudella hoitokierroksella, että alettaisiin vain suoraan tekemään IVF-hoitoja. Kevyemmästä (IUI) hoidosta ei luultavasti ole meille mitään apua.

Minulla tämä on sukuvika - biologisella sisarellani on tämä sama vaiva ja hänellä ei vielä ole kanssa omia lapsia. Hän kanssa pohtii saako niitä ikänä?
 
Hei!
Sain viime kesänä uudelta lääkäriltä tiedoksi että minullakin on pco. Nyt suunnitellaan 4.ICSI ja metformiinit+berex on ollut käytösä kesästä asti. Metut on halpa lääke verrattuna näihin muihin ja itselläni tiputti painoa muutamassa kuukaudessa kolmisen kiloa. Ylipainoa ei ole ollut ja toki olen nyt liikkunut enemmän. Lääkäri kyllä huomautti että en saisi laihtua enään yhtään. Metuja käytetään myös jonkin verran tukemassa painonpudotusta ylipainosta kärsivillä.
 
Hellou! Nyt on minullakin noi metut tuolla kaapissa. Ei ainakaan vielä ole tullut mitään sivuoireita niistä. Ultrassa ei ainakaan kp 10 näkynyt selvää johtofollikkelia, mutta lääkärin mukaan raskautuminen on silti mahdollista jo tästä kierrosta, kun tuo ultra oli kuitenkin noin aikaiseen. Seuraavasta kierrosta alotan clomit ja sitten taas ultraan... Pelottaa vaan että folleja tulee taas liikaa, vaikka annostus onkin tällä kertaa pienempi kuin viimeksi. ÄRSYTTÄÄ kyllä aina ihan sikana kun on käynyt tuolla klinikalla... Se, että se on kallista ei mua ota pannuun vaan se että tän pitää olla näin vaikeeta!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Noh, ehkä se tästä... oon kuitenkin ollu jo sen 3 kertaa raskaana... toivottavasti 4 kerta tuottaisi toivottavan tuloksen..

Kysyin lääkäriltä laihduttamisesta... Mulle hän sanoi että jos siihen olisi aihetta, olisi hän sanonut siitä minulle jo... Olen kuitenkin itse omasta tahdostani laihduttanut nyt 8kg ja aion vielä toiset samat laihduttaa jos ehdin ennen uutta raskautta =). Laihdutusurakka alkoi lähinnä pco:n takia, mutta myös siksi että haluan olla normaalipainoinen ja saavuttaa ihannepainoni ja ennen kaikkea, näyttää hyvältä. :D

Tsemppiä kaikille!!!! Täytynee lähteä töihin, lomat on lusittu... jotta joululomaa odotellessa... =)
 

Yhteistyössä