Pco ja peruslämmön nousu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lentoemo-76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

lentoemo-76

Aktiivinen jäsen
30.10.2007
2 669
1
36
Hei kaikki ja erityisesti PCO-diagnoosin saaneet:

Nousiko teillä aamulämmöt myös anovulatoorisissa kierroissa? Kauanko pysyivät koholla?

Kun käsittääkseni myös kystat voi tuottaa keltarauhashormonia ja siten nostaa noita lämpöjä, mutta onko ne silloinkin koholla 14-16 päivää, eli normaalin luteaalivaiheen, vai kauemmin/lyhyemmän aikaa?

Itse saan ovistikkuihin vain haamuja, vaan en oo niihin rahoja tuhlannutkaan, kun kierto on niin epäsäännöllinen. Fertilityfriend.com on mulle oviksia bongannut lämpökäyrien mukaan, ja viime kierrossa "luteaalivaihe" oli 15 päivää.

Nyt on sitten menossa 17 päivä ff.comin laskeman ovispäivän jälkeen, testi näyttää negaa, lämmöt ovat jatkuvasti koholla eikä Tiedätte-Kyllä-Kuka näytä saapuvan...

Mulle kun on annettu pillerit PCO:n (ja ihon hoitoon) jo vuosia sitten, mutta nyt kun rupesimme kunnolla yrittämään, väitti uusi gyne, ettei siellä mitään PCO:ta ole...

PCO-diagnoosi annettu aikoinaan ultran perusteella kierron lopussa ja nyt ei PCO:ta väitettiin ultran perusteella kierron alussa, jolloin kaverin mukaan myös PCO-munasarjat voi näyttää normaaleilta. Kun nyt ees gynet olisi samaa mieltä jostain...

Kiitos kauheasti vastauksista,

oon aika pahasti hukassa... :ashamed:

Minulla on sellainen käsitys että pco:n todentaminen on kierrosta kiinni, ainakin minulla on näkynyt vaihtelevasti. Kannattaa ehdottomasti vaihtaa heti lääkäriä jos ei ole tyytyväinen. Itse olen pettynyt ja nyt palasin tutun ja turvallisen lääkärin otolle ja heti tuli hyvä fiilis, että asioita tapahtuu oikeasti! Suosittelen lämpimästi Diacorin lapsettomuuslääkäriä Ratsulaa, jos saan hieman mainostaa :D Ihmettelen kovasti noiden lääkäreiden tarvetta määrätä hormoneja jotka ei sitten auta siihen itse "ongelmaan". Tällä tytöllä alkoi kuin ihmeen kaupalla menkat monen kk kuivuuden jälkeen, ilman hormoneja. Meinaan nyt myös mittailla lämpöä ahkeraan joten itsekkin kaipaan tietoa tuosta lämmön noususta :hug: Onnea ja voimia kamalasti :hug:

Kiitos Pupuli, iso voima :hug: myös sinulle! Valitettavasti asun Italiassa, niin että suomalaiselle lapsettomuuslääkärille en pääse, vaikka näitä PCO-diagnooseja on siis tullut sekä italialaisilta, että suomalaisilta lääkäreiltä.

Olen muuten itse etsinyt tietoa ja mulle vastattiin myös Helistimen palstalla, että kyllä nuo lämmöt voi kohota myös ilman ovista. PCO kuulemma saa aikaan varsinkin sellaisia melkoisia heilahteluja, sitten ilmeisesti jos follista tulee suoraan keltarauhaskysta munasolun sijaan, ja tuo keltarauhaskysta sitten saa aikaan sekä lämmönousun, että muita hormonaalisia oireita, kuten kuukautiset (ovat kyllä monien mukaan hiukan niukemmat kuin ovulatorisissa kierroissa) Eli myöskään kuukatiset eivät tarkoita ovulaatiota, valitettavasti.

Itsestä tuntuu nyt siltä, että tämä vauvakuumeilu ilman ovista on kuin jännittäisi lottovoittoa ilman yhtä ainutta lottokuponkia, niin että olen ajatellut jättää koko ajatuksen mielestäni pariski kuukaudeksi, ja mennä sitten (maaliskuussa tulee puolivuotta yritystä täyteen, riittää kuulemma oikein hyvin yli 30-vuotiaalla, jolla on PCO:n kaltaisia ongelmia) lääkärille tutkimuksiin. Ehkä sitten lottokuponki kädessä jaksaa taas kuumeilla.

Mulle on jo vuosikausia sanottu, että joko tuun raskaaksi 2 ekas kierrossa pillereden jälkeen, tai sitten jo 3.kierron jälkeen voisi kipittää lääkärille, koska vaikka PCO: n kanssa voi tulla luomustikin raskaaksi, niin meikäläisellä se ei taida olla ihan helpoimmasta päästä, vaikka mulla ei olekaan mitattu hormoniarvoja, niin hirsutismi ja akne (ja tietty kuukaisia kestävät kierrot) ovat viitanneet PCO:hon jo ennen sitä ekaa ultraa. Ja tietty lihon lähinnä vyötäröltä, mikä ei tietenkään paranna asiaa...

Voi voi, kylläpä tuli negatiivinen vuodatus :headwall:

Paljon voimia ja jaksamista ja tietysti plussapuhureita ++++ :whistle:

Kiitos itsellesi myös =) On hyvä ottaa välillä hieman etäisyyttä vauvakuumeiluun vaikka ei se helppoa ole! Tuntuu että ajatukset ei missään muussa asiassa pyöri, ahistaa ja masentaa! Miehen kanssa päätimme että nyt jos ei koskaan ja kaikkemme teemme... Ihanaa kun eksyin näihin lapsettomuus keskusteluihin, helpottaa kummasti tieto siitä ettei yksin painiskele näiden asioiden kanssa! Mulla on myös vaikea pco, yksi lääkäri sanoi sairaanhoitajalle ettei ole ennen nähnyt noin rakkulaisia munasarjoja, masentavaa. Ukkokulta menee ma spermatestiin ja viikon päästä varailen ajan tuolle Ratsulalle ja katsotaan taasen tilanetta ja miten eteenpäin tästä. Käy lukemassa tuolta pupulin viestejä niin tierät vähn paremmin taustoja jos et jo ole tsekannut :) Tää mun lapsettomuus on ollut ihan uskomatonta soppaa :( Eniten harmittaa se kun missasin monta vuotta exän kanssa joka ei halunnut hoitoihin mennä.

Kuukautisten tulo sentään antoi suuntaa paremmasta, niiden puuttuminen on jotenkin ollut sellainen jokapäiväinen muistutus ettei kaikki ole kunnossa. Oireita kyllä on ollut mutta ei vuotoa. En olis uskonut nuorempana että kaipailen kuukautisia :laugh: Mut Eiköhän se lääkäri kunnon tropit määrää!

Negatiivista vuodatusta siis täältäkin :headwall:

:hug: sinne auringon alle!

Paljon tsemppiä teille kummallekin, ei varmasti ole helppoa hoitojen kanssa, mutta taitaa se vain olla vaivan väärti, vai mitä? :saint:

Varmaan taas itseäkin kiinnostaa kuumeilu enemmän, kun on hiukan rauhoittanut ajatuksia hetken aikaa, nyt tuntuu, ettei nauti koko elämästä, kun mietii vaan oviksia sun muuta. Eikä sitä niin voi elää, kun kyllä jokainen päivä on lahja, oli niitä lapsia tai ei... Tehdäänpäs nyt miehen kanssa sellaista, mitä ei raskausaikana voi puuhailla, kuten juoksulenkkejä ja laitesukellusta... :D

Ja sitten uusin asein uuteen taistoon.... :laugh:

:hug: (lumiseen?) Suomeen

Yhteistyössä