Pattitilanne miehen kanssa. Olisiko reilua? (Rahasta taas...)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hitto soikoon!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hitto soikoon!

Vieras
Tilanne tämä:

Olen kotona äitiyslomalla.
Tulot ok.
Minä maksan kaiken tähän asuntoon/tilanteeseen liittyvät kulut:
Vuokran, sähkön, internetin, omat puhelinlaskuni, autolainan, autovakuutuksen, lasten päivähoitomaksut, useimmiten ruokaostokset, bensat ja siirrän silloin tällöin rahaa vielä miehen tilillekin, että saa syötyä töissänsä.

Mies käy töissä. Tienaa enemmän kuin minä. MUTTA:
Miehellä on omistusasunto, jonka osti jo muutama vuosi ennen kuin me aloimme seurustelemaan.
Mies maksaa omistusasunnostansa lainaa n 1500€/kk (maksaa huomattavasti yläkanttiin, että saisi lainansa nopeasti maksettua). Miehellä on asunnossansa vuokralainen, joka maksaa n. 700€/kk vuokraa.
Mies siis hoitaa omistusasuntonsa kulut, ja omat puhelinlaskunsa. Silti se raha hupenee aina johonkin ja aina minun täytyisi siirrellä hänelle ruokarahoja.

Olen ottanut asian puheeksi, että mielestäni ei tilanne ole todellakaan reilu. Mies maksaa omaa pois, loisii täällä ja jos ero tulee, niin mitä sitten? Miehellä on oma omistusasunto maksettuna ja minulla mitä?
No kaippa lapset tuon asunnon joskus perisivät, mutta kuitenkin.
Tilanne on jotenkin todella vaikea.

Puolustetaan miestä nyt vielä vähän kuitenkin:
Mies on ehdottanut, että muutettaisiin hänen asuntoonsa ja tällöin minun ei tarvitsisi maksaa vuokria ym. Mutta tuo asunto on liian pieni meidän tarpeisiin. Ja sijainti lasten kouluihin, päivähoitopaikkoihin ja minun työpaikkaani (johon palaan sitten kuin mahdollista) aivan liian huono.

On ollut myös puhetta oman talon ostamisesta, mutta vasta sitten, kun palaan taas työelämään.
Sitten mies onkin maksanut melkein kokonaan oman asuntonsa.
Tilanne olisi sitten tämä:
Minä otan asuntolainan, mies myy oman asuntonsa ja kattaa oman osansa asuntolainasta tällä.
Minä siis olen tulevaisuudessakin maksumiehenä melkein kokonaan, kun yhdessä talo ostettaisiin.

Ei hitto. Mitä tässä nyt kannattaisi tehdä?
Mies ei oikein ymmärrä minun kantaani tilanteeseen ja pitää tätä tilannetta juuri hyvänä. (ihmekös tuo, saahan hän tällä tyylillä asunnon itselleen ns. "ilmaiseksi")

Minun on taasen vaikea ottaa asia puheeksi, koska tästä asiasta syntyy helposti riita. Mies ei halua puhua koko asiasta.

Enkä ole eroamassa miehestä tämän takia. Mutta jotenkin tämä pitäisi saada selvitettyä kaikille parhammalla tavalla, sillä itseäni ainakin tilanne harmittaa. Tuntuu nimenomaan siltä, että minua käytetään hyväksi.
Vaikka yhteinen perhe tässä ollaankin, niin jotenkin en vaan keksi ratkaisua tuohon ongelmaan :/

[QUOTE="esteri";24286076]Reilua olisi, että mies myy asuntonsa ja alatte maksaa menot puoliksi.[/QUOTE]

Jos miehen asunto on sijoitusmielessä hyvällä paikalla eli saatte helposti jatkossakin vuokralaisia sinne, kannattaa se ehdottomasti pitää "perheen hätärahastona". Kun asunto on maksettu, tuottaa se pelkästään riittävällä vuokralla.

Silti miehen pitäisi mitoittaa lainanmaksunsa teidän muiden kulujenne mukaan. Ei totisesti ole reilua, jos sinä kustannat vuokrasta lähtien kaiken!

Pitäähän asia keskustella selväksi, muuten ei homma toimi pidemmän päälle. Kokemusta on yhdestä urposta poikaystävästä (ei onneksi hankittu lapsia). Aviomiehen kanssa ajattelemme rahasta samoin, helpompaa niin.....
Sille taas ei voi mitään, että tulevaan taloon sinä tarvitset lainaa. Todennäköisesti myös mies jos tahdotte pitää hänen kämppänsä sijoituskohteena.

[QUOTE="MiiMii";24286135]Miksi helvetissä suostut tuollaiseen? Menkää naimisiin ja älkää tehkö avioehtoa?[/QUOTE]

Tämä vaihtoehto ehkäpä paras :)

Naimisiinmenosta on kyllä ollut puhe, enkä itse suostuisi allekirjoittamaan mitään avioehtoja.
En tiedä haluaisiko mies avioehdon..

Yksinkertaista, tili johon molemmat laittaa tulojensa mukaan rahaa ja sieltä maksetaan kaikki yhteiset menot, jos mies haluaa kämppäänsä maksaa niin sitten se raha on häneltä itseltään pois muista menoista.

Meillä on joskus suhteen alussa ollut tuontyyppinen tilanne. Asia muuttui heti, kun ostettiin yhteinen asunto. Meillä tosin ole kotitaloutena niin vähän rahaa, ettei voitu laskea sun ja mun rahoja vaan oli pakko laittaa kaikki yhteen ja maksaa lainat yhdessä. Uusi asunto oli molempien ja selkeästi kalliimpi kuin miehen oma/miehelle säästetty asunto. Alussa koin, että olin suhteen köyhempi osapuoli, mutta tuo olo on mennyt ohi. Molemmat tienaa, välillä toinen enemmän ja toinen vähemmän, mutta rahat on yhteiset. Ja lainat :D

Pitikin just laittaa, että jos ootte naimisissa, niin yhteinen lainahan se sitten on, ellei avioehtoa ole. Eli jos ei avioehtoa, niin lainatkin on periaatteessa yhteistä kuten muukin omaisuus, jolloin en näkisi tuossa ongelmaa. Mutta nythän tuo tilanne on aivan syvältä.

Ilman muuta puhutte asian niin, että kun oma asunto ostetaan, mies myy ensin tuon oman asuntonsa pois ja se summa on yhteinen pohjakassa. Sen jälkeen YHTEINEN laina omaa YHTEISTÄ kotia varten, kuten kuuluukin. Ei tuo ole mitään perhe-elämää, tuo on loisimista.

Tietysti nykyisellään tulisi molempien maksaa yhtä paljon ns. juoksevia kuluja. Tietämättä miehesi tuloja, en sano mitään tuohon lainanlyhennyksien suuruuteen. Ihan idioottimaista minusta muutenkin on se, että maksetaan lainaa omistusasunnosta jossa ei itse asuta, ja maksetaan lisäksi omasta asunnosta vuokraa! Samallahan sitä omaa asuntoa lyhentäisi, siis samalla rahalla yhteenlaskettuna. Järkevintä olisi myydä tuo asunto heti, laittaa ne rahat yhteiseksi oman asunnon pohjakassaksi ja ottaa yhteistä lainaa loppusumma.

mun mielestä myös hyvin yksinkertaista, eli menkää naimisiin ja ilman avioehtoa. Musta on outoa, että vakavassa parisuhteessa olevat ihmiset pitää erillisiä rahoja. Kai koko perhe on onnellisempi jos molemmilla vanhemmilla on yhteiset raha.asiat, eikä niistä tarvi tapella.

Ehkä teijän tarvii alottaa siitä, että sovitte, onko kummankin rahat yhteisiä vai omia.

Mulla oli miehen kanssa yhteenmuutettaessa velkaa sinne ja tänne. Mä maksoin velkojani ja mies muut. Tilanne ei ollu kummallekaan mikään ongelma. Ehkä alkuun hävetti, että mies makso kaiken, mutta hän halus, että pääsen veloistani ja nyt molemmat osallistuu talouteen samalla panoksella ja molempien rahat käyteen molempiin ja lapseen.

Yhteistyössä