Pätkätyöläinen sairastaa,ei hyvä juttu..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kolmen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kolmen äiti"

Vieras
Näinhän siinä varmasti käy,kun jouduin jäämään saikulle kuumeen ja yskän vuoksi..En ole vielä ihan kk ollut työssä,joten en saa sairaspäiviltä palkkaa,joten en ihan huvikseni ole pois töistä,kuten en nyt muutenkaan olisi..Olen siivoojana päiväkodissa,enkä todellakaan lähde sinne tartuttamaan tätä tautia,enkä jaksaisi kyllä edes työskennellä..Mutta eilisiltaan asti mietin,pitääkö sinnillä mennä töihin,koska pätkätyöläisen elämä on tätä,että ei kestäisi sairastua jne...Mutta 38,7 asteen kuume illalla sai toisiin ajatuksiin..Menköön työ sitten alta,minkäs teet..Nyt olen mennyt viikon-2 vkon työsopimuksilla...Sijaisen pitäisi olla aina terve!
Kesäsijaisuuspaikassani kävi niin,että pomo ei enää jatkanut työsopimustani sen jälkeen,kun jäin kotiin hoitamaan sairasta lasta...

totta.
on ihmisiä, jotka eivät sairasta, kuten sijaiset. Tai vaikka opettajat.
Kuitenkin, olisi hyvä, jos tämä oikeus kaikille suotaisiin. Siinä mielessä nuo sinnittelevät tartuttajat tekevät vähän kaikille muille karhunpalveluksen... jos kukaan ei suostuisi, niin olisi helpompaa.

Eräässä maassa on sellainen tapa, että vuodessa myönnetään viisi päivää sairauslomaa. Ja se on siinä. Loput sairastetaan omalla kustannuksella.
tuottaa sivuilmiönä sellaisen ilmiön, että "kaikki" ovat sen viisi päivää pois vuodessa :) hämmästyttävää

Mutta oikeasti on olemassa myös ihmisiä, jotka hakee saikkua kovin köykäisin perustein. Ap:llä ei nyt ole näin, mutta niin paljon työnantajat törmää näihin vetkuilijoihin, etten ihmettele, vaikka epäilys herääkin. Ja mikä ihmeen automaatio se on, että aina kun lapsi on sairas, niin äiti on pois töistä? Ei isä, ei mummo tai muu tukihenkilö, vaan äiti. Onko äiti niin korvaamaton, ettei voi kuvitellakaan, että joku muu hoitaisi?

Se nyt vaan on fakta, että sairaspäivät on työnantajalle kalliita. Ja jos pätkätyöläinen on vähän väliä pois, niin pätkätyöläiseksi myös jää. Tylyä, mutta elämä on.

[QUOTE="ninnu";22163541]Mutta oikeasti on olemassa myös ihmisiä, jotka hakee saikkua kovin köykäisin perustein. Ap:llä ei nyt ole näin, mutta niin paljon työnantajat törmää näihin vetkuilijoihin, etten ihmettele, vaikka epäilys herääkin. Ja mikä ihmeen automaatio se on, että aina kun lapsi on sairas, niin äiti on pois töistä? Ei isä, ei mummo tai muu tukihenkilö, vaan äiti. Onko äiti niin korvaamaton, ettei voi kuvitellakaan, että joku muu hoitaisi?

Se nyt vaan on fakta, että sairaspäivät on työnantajalle kalliita. Ja jos pätkätyöläinen on vähän väliä pois, niin pätkätyöläiseksi myös jää. Tylyä, mutta elämä on.[/QUOTE]

Kaikillahan niitä "tukihenkilöitä" ei ole. Mun vanhemmat, eli lasteni elossa olevat isovanhemmat, ovat työelämässä itsekin. Voisin kuvitella, että isovanhemman jääminen saikulle hoitamaan lastenlasta on vaikeampaa kuin vanhemman itsensä. Työnantaja voi tarjota näitä sairaan lapsen hoitopalveluita niille korvaamattomille työntekijöilleen.

Kaikillahan niitä "tukihenkilöitä" ei ole. Mun vanhemmat, eli lasteni elossa olevat isovanhemmat, ovat työelämässä itsekin. Voisin kuvitella, että isovanhemman jääminen saikulle hoitamaan lastenlasta on vaikeampaa kuin vanhemman itsensä. Työnantaja voi tarjota näitä sairaan lapsen hoitopalveluita niille korvaamattomille työntekijöilleen.

Nää työntekijät ei nimenomaan ole korvaamattomia vaan korvattavissa hyvinkin helposti, jos sairaspäiviä alkaa kertyä. Ja oli se reilua tai ei, niin kyllä mä ymmärrän työnantajaakin. Ihan kun niillä olis suut ja silmät rahaa täynnä, ilkeyttään vaan kiusaavat pieniä sijaisrassukoita. Sijaisten palkkaamiseen on kuntasektorillakin (saati pienemmillä työpaikoilla) varattu tietty raha/vuosi. Siihen ei varmasti ole budjetoitu toistuvia sairaslomia tilapäiselle työvoimalle, eikä sijaisten sijaisten palkkoja.

[QUOTE="ninnu";22163562]Nää työntekijät ei nimenomaan ole korvaamattomia vaan korvattavissa hyvinkin helposti, jos sairaspäiviä alkaa kertyä. Ja oli se reilua tai ei, niin kyllä mä ymmärrän työnantajaakin. Ihan kun niillä olis suut ja silmät rahaa täynnä, ilkeyttään vaan kiusaavat pieniä sijaisrassukoita. Sijaisten palkkaamiseen on kuntasektorillakin (saati pienemmillä työpaikoilla) varattu tietty raha/vuosi. Siihen ei varmasti ole budjetoitu toistuvia sairaslomia tilapäiselle työvoimalle, eikä sijaisten sijaisten palkkoja.[/QUOTE]

Ymmärrän kyllä. Mutta niitä "korvaamattomiakin" on. Olen itse ollut yksityiskodeissa hoitamassa sairaana olevia pikkulapsia vanhempien ollessa töissä, työnantaja maksanut lastenhoidon. Pätkätöissä itsekin, nyt tosin sain 4 kk sopparin perään 1 vuoden sopimuksen. Olen tehnyt keikkaakin, eli aamulla ei vielä tiennyt onko töitä vai ei ja jos on, niin missä.

[QUOTE="ninnu";22163541]Ja mikä ihmeen automaatio se on, että aina kun lapsi on sairas, niin äiti on pois töistä? Ei isä, ei mummo tai muu tukihenkilö, vaan äiti. Onko äiti niin korvaamaton, ettei voi kuvitellakaan, että joku muu hoitaisi?[/QUOTE]

Meillä se johtuu siitä, että mies tekee provisiopalkattua työtä ja kaikki työnantajat eivät maksa palkkaa lapsen sairastaessa. Yleensä äidin palkanmenetys on pienempi kuin isän.

[QUOTE="vieras";22164127]Meillä se johtuu siitä, että mies tekee provisiopalkattua työtä ja kaikki työnantajat eivät maksa palkkaa lapsen sairastaessa. Yleensä äidin palkanmenetys on pienempi kuin isän.[/QUOTE]

Siis en mä sanonut, ettei saisi olla. Ja usein tosiaan on niin, että se isä tienaa paremmin, mutta jos poissaoloja tulee (varsinkin toistuvasti), niin ei kannata ihmetellä, miksi työsuhdetta ei jatketa. Raakaa, mutta tää on pelin henki.

Mun vanhemmat olivat samassa työpaikassa, mutta eriarvoisissa tehtävissä. Kun työnantaja motkotti mun äidille, että "kuinka huonosti sä hoidat sun lapsesi, kun ne ovat aina sairaita?!" niin sen seurauksena paremmin palkattu isäni jäi aina hoitamaan meitä :D . He siis saivat palkkaa lasten sairastaessa.

Yhteistyössä