Pata ja kattila -mikä ero?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyhmäkö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tyhmäkö?

Vieras
Nyt menee hermo. Selittäkää nyt ihan selkeästi mikä on pata!!

Olen ajatellut että se on se mikä laitetaan uuniin. Mutta miksi välillä ohjeissa käsketään tehdä ruokaa _liedellä_ padassa? Mikä se sellainen pata on?! Vai tarkoitetaanko siinä kattilaa?

Eihän uunipataa voi liedelle laittaa? Itselläni on siis joku "savipata" tai sellainen.

Mä pystyn selittämään vaan kasarin ja kattilan eron.

Kyllä mullekin pata on vain sellainen, joka laitetaan uuniin, eikä aikanaan useimpia uunipatoja voi laittaa liedellä. Kai sellaisiakin sitten on, joita voi. Kai nyt joku valurautapata kestäisi sen, kun on valurautapannujakin. Mulla on vaan valualumiinipata, joka on ihanan kevyt, mutta en laittaisi sitä kyllä hellalle.

Kyllä jotkut padat voi laittaa liedelle. Pdan hoito-ohjeessa se on mainittu. Muistan että kun olin pieni,äiti usein lämmitti ed päivän pataruokaa seur päivänä liedellä siinä samassa,lasisessa padassa. Mutta sitä en osaa sanoa,voiko mille tahansa liedelle laittaa padan?! Esim keraaminen?

Pata menee uuniin, mutta monikäyttöisenä kapistuksena sillä voi tehdä ruokaa myös liedellä. Niinkuin että ruskistetaan padassa ensin nopsaan vaikka liha liedellä ja laitetaan sitten uuniin hautumaan.

Minusta pata on sellainen, missä on nostelua varten korvat:rolleyes: No, yleensä pata on joko keraaminen tai valurautainen, ehkä emaloitu. Vai voikohan se olla keraaminen?:confused: Minun patani ovat valurautaa, emaloituja. Niitä käytän sekä kaasuliedellä, induktiolla että uunissa ihan sen mukaan millaista ruokaa teen.

No mulla on ilmeisesti sitten vaan väärä pata. No korvaako iso (teflon-)kattila padan, kun liedellä ruokaa haudutetaan? Onko sillä merkitystä ettei ole pata?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22399745:
No mulla on ilmeisesti sitten vaan väärä pata. No korvaako iso (teflon-)kattila padan, kun liedellä ruokaa haudutetaan? Onko sillä merkitystä ettei ole pata?

Ei sillä kauheasti ole väliä, mitä astiaa käyttää, mutta padassa on se hyvä puoli, että se on yleensä paksu ja kerää itseensä paljon lämpöä, joten kun ruoan saa siinä sopivasti kiehumaan, voi lämmön laittaa liedessä hyvin pienelle. Kattilassa voi olla ohuempi pohja ja pitää käydä ehkä useammin hämmentämässä, ettei ruoka pala pohjaan.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22399745:

Kyllä minä olen tehnyt pataruokia kattilassakin, onnistuu kyllä.

Ja tosiaan, minulla ainakin on sellainen pata, joka käy sekä uuniin että hellalle. Toinen pata, kermasavi, ei käy liedelle.

Kermasavi mullakin on. Pitääkin vinkata pukille toista pataa :)

KIITOS!! Olette ihania kun vaivauduitte vastaamaan, näistä neuvoista ja tiedoista oli mulle iso apu!

Ei kun ruoan laittoon! :)