Passiivisuus/sitoutumiskammo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Madeleine
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Madeleine

Vieras
Moi!

Olemme seurustelleet yli 2 vuotta ja asuneet välillä yhdessäkin, mutta muuttaneet erilleen, koska suhde oli jatkuvaa vuoristorataa. Pääsyynä olivat minun masennukseni ja lapsuuden traumoista johtuvat asiat, kuten sairaalloinen mustasukkaisuus, kontrolloiminen, mielialojen vaihtelut, huono itsetunto, luottamuspula mieheen... Eli siis tappeluita tappeluiden perään. Osa syy oli myös miehen työ, joka vei niin paljon aikaa, ettei suhteelle sitä enää pahemmin jäänyt.

Välillä erosimme, mutta palasimme takaisin yhteen sellaisella "katsellaan nyt pikkuhiljaa"-periaatteella. Olen käynyt terapiassa ja saanut itseni kasattua jo melko hyvin. Hämmästyksekseni olen huomannut, etten ole enää mustasukkainen, en halua kontrolloida miestä vaan keskityn omaan elämääni, luotan häneen, itsetuntoni on kohonnut huimasti, olen itsenäistynyt... Tuntuu kuin olisin vasta nyt löytänyt itseni ja energisyyteni.

Meidän kokeilumme ei ole kuitenkaan osoittanut toimivansa. Mies on kai epävarma halustaan sitoutua suhteeseen. Välillä hän valittaa, ettei saa tarpeeksi omaa aikaa, kun pitää olla niin paljon kanssani. Minä puolestani en ole painostanut häntä mihinkään vaan yrittänyt antaa hänen tulla luokseni, kun haluaa ja mennä, kun siltä tuntuu. Hän saattaa kysyä minua kahville ja unohtua sitten luokseni useiksi päiviksi. Sitten hän taas "ahdistuu" ja vetäytyy täysin omiin oloihinsa ja tuntuu tällöin häiriintyvän, jos edes soitan hänelle. Muutaman päivän kuluttua hän alkaa soitella ja ehdotella tapaamisia.

Myöskin hän väittää, että ellei ole luonani, suutun hänelle, koska en voi vahtia hänen tekemisiään tällöin. En ymmärrä tätä. Itselläni on nykyisin melko kiireinen elämä ja keskityn tällöin ennemmin itseeni ja työvuoreeni. En jaksaisi enää edes stressata itseäni miettimällä hänen tekemisiään. Kyllä kai aikuinen mies tietää, mitä tekee.

Kun olemme yhdessä hän on hyvin passiivinen. Yleensä tulee luokseni ja avaa television, eikä edes yritä keksiä mitään yhteistä vaan vaikuttaa poissaolevalta ja kylmältä. Kun pyydän haleja tai pusuja, hän on hyvin vaivautunut ja tuntuu, että hieman ärsyyntynyt. Itse hän ei juuri koskaan anna hellyydenosoituksia.

Seksiä ei juuri enää ole. Hellyyden puute saa minut joskus ärtymään niin, ettei edes tee mieli. Aiemmin kun olin aktiivinen hän syytti minua siitä, etten ajattele mitään muuta kuin seksiä. Nyt yhteisen viikonlopun aikana yritin hakea läheisyyttä ja sitä kautta edetä seksiin, mutta häntä ei tuntunut kiinnostavan. Tänään hermostuin ja sanoin hänelle suoraan, että tämä ei riitä minulle vaan kaipaan hellyyttä ja seksiä ja että ottaa päähän elää "suhteessa" kun kuitenkin on aina puutteessa. Hän ihmetteli, miksi en ole sanonut siitä viikonloppuna. Ja ettei itse yritä tehdä aloitteita kun olen niin kylmä ja torjun hänet.

Olen aivan pihalla. Mies ei selvästikään ole huomannut muutosta minussa terapian tuloksena, joten siitä kai johtuu se, että hän tuntee olevansa velvoitettu asioihin, koska luulee minun suuttuvan. En todellakaan vakoile häntä tai vaadi tulemaan luokseni.

Tahtoisin saada hänet ymmärtämään, että tahdon kahden aikuisen välisen vapaaehtoisen suhteen, jossa on hellyyttä ja himoa. Tuntuu vain olevan mahdoton tehtävä. En tiedä joko luovuttaa. Tuo miehen puolustuskannalla olo, passiivisuus ja kylmyys alkavat olla jo niin raskaita, etten itsekään jaksa oikein olla hänelle enää iloinen ja hymyilevä saati innostua siitä, että hän kysyy, voiko tulla luokseni, jos tiedän sen tarkoittavan vain myrtynyttä television tuijotusta. En vain ymmärrä tätä tilannetta!

Voi olla, että miehesi elää luonasi sellaista elämää, mitä hän elää omalla asunnollaankin eli lähinnä telkkarin katselua ja rentoutusta työpäivän jälkeen. Hän ei välttämättä osaa ajatella, että hänen pitäisi huomioida sinua. Kaikilla ei myöskään energiataso ole sama. Itse ainakin olen todella energinen ja aktiivinen, joten minulla on ollut totuttelemista siihen, että kaikki eivät todellakaan saa aikaan niin paljoa kuin minä.

Älä oleta, että miehesi pitäisi osata lukea ajatuksiasi. Sinun tehtäväsi on sanoa niistä. Moni mies ei osaa huomioida naista ja lukea hänen piilomerkityksisiä eleitä, vihjauksia tai piikitteleviä sanoja. Paras tapa kommunikoida on sanoa asia nätisti suoraan ilman huutamista. Jos esimerkiksi sinun tekee mieli seksiä, sano siitä. Tai jos mies taas istuu sohvalla, niin mene vaikka miehen jalkojen väliin ja hyväile häntä. Yleensä mies kuin mies tajuaa homman nimen siinä vaiheessa, kun paljas vehje on kädessäsi/suussasi ja mies katselee enemmän sinua kuin telkkaria... Siitä "kahvasta" mies on hyvä vetää sitten makuuhuoneen puolelle:)

Miehen perusominaisuus on se, että mies kaipaa etäisyyttä, jotta hän voi kokea rakkautta. Kuulostaa oudolta, mutta jos mies on erittäin tiiviisti naisen kanssa koko ajan, mies ei saa toteuttaa hänelle luontaista pyrkimystä eroon. Miehen pitää päästä henkisesti eroon naisesta vähäksi aikaa ajoittain. Joillekin se merkitsee mökkilomaa, baari-iltaa kavereiden kanssa tai ihan vain totaalista uppoutumista lätkämatsin seuraamiseen tms. Kun mies sitten tulee takaisin, hän on iloinen nähdessään naisen. Jos taas nainen näyttää myrtynyttä naamaa, mies ei tietenkään koe jälleennäkemisen iloa, vaan tuntee syyllisyyttä naisen vuoksi. Syyllisyyden tunteminen ei tietenkään lisää rakastamisen tunnetta. Kun nainen ymmärtää tuon miesten perusominaisuuden, nainen ei vaadi mieheltä 100 % vapaa-ajankäyttöä kanssaan, vaan antaa miehelle omaakin tilaa.

Tosi hienoa, että olet saanut elämääsi kuntoon. Se ei varmastikaan ole ollut ihan helppoa ja nopeaa, mutta kannattaa muistaa myös se, että varmasti miehellekin on ollut outoa huomata sinun muuttumisesi. HÄn ei ehkä tiedä, miten suhtautua sinuun. Hän saattaa käyttäytyä yhä samoin kuin aiemminkin eikä hän huomaa, että olet muuttunut. On myös mahdollista, että jotkut ongelmat eivät ole saaneet tilaa aiemmin, kun isompia ongelmia on ollut ensisijaisesti selvitettävänä.

Minusta nuo riitelynne kuulostavat tällä hetkellä sellaiselta, että pystytte ne selvittämään, jos vain teillä rakkautta riittää ja halua yrittää. Voitte vaikka yrittää sopia, milloin teillä on sellainen ilta/illat viikossa, jolloin kumpikin hoitaa omia kaverisuhteita/harrastuksia jne. Naisellekin se tekee pidemmän päälle hyvää, että aikaa riittää omien kaverisuhteiden hoitoon. Sano miehelle, että kaipaat enemmän yhdessäoloa.

Ota mies mukaan ruoanlaittoon. Voitte myös käydä kaupassa yhdessä. Se jos mikä luo etäisyyttä, jos nainen kokkaa keittiössä, tiskaa, kattaa pöytää jne sillä aikaa kun mies istuu telkkarin ääressä. Kerro, että sinulle halailu ja suukottelu on tärkeää. Halaile häntä ja suukottele eli näytä esimerkikilläsi, mitä haluat. Älä liikaa jätä asioita miehen käsiin, sillä hän ei välttämättä tajua, mitä sinä haluat. Asiat eivät välttämättä muutu hetkessä.

Hellyyden ei tarvitse tarkoittaa sitä, että heti pitää sekstata. Sanoisin, että naisille on tärkeää se, että nimenomaan on sitäkin hellyyttä, joka on ihan vain halauksia ja suukotteluja ilman seksiä. Tietysti seksiäkin pitää olla. Kumpikin voi opetella aloitteentekoa, mutta seksiä ei saisi käyttää vallan välineenä ts. jos toinen ei ole tiskannut vaikka lupasi, niin siitä pitää sanoa puhumalla, ei rankaista pihtaamalla.

a kumpi teki aloitteen tutustua ihan eka kerralla?
b kuka halusi tauon seurustelemisessa?
c kuka teki aloitteen uudelleen yhteenpalaamisesta?

Äkkipäätä luettuna ap on suhteen seremoniamestari, mies saamaton nahjus, joka haluaisi pestä kätensä, vaan ei sitä syystä tai toisesta uskalla. Ettei olisi vain varattu muualle?

Olen nimenomaan nykyisin tajunnut itsekin kuinka nautin omasta ajasta. Lisäksi yritän säännöllisesti viettää aikaa kavereiden seurassa, vaikka työt tuppaavat tulemaan usein kotiinkin asti. Lähinnä siis ärsyttää se, että jos miestä ei kiinnosta nimenomaan olla kanssani, hän voisi aivan hyvin tehdä jotain muuta kuin istua luonani katselemassa televisiota. Näin minulle jäisi aikaa omiin juttuihini, eikä olemiseen miehen näkymätön seuraneiti.

Olen välillä toki miettinyt sitäkin, mitä viimeinen vastaaja kirjoitti. En tiedä.

Pihtaamiseen en sorru. Olen liian seksinnälkäinen siihen. Toisaalta miestä ei ole viime aikoina tuntunut edes peseytyminen kiinnostavan, joten ei minuakaan Uuno Turhapuron läheisyys...

En tajua, missä mennään. Puhumisesta ei ole hyötyä. Mies ei puhu. Jos pyydän keskustelemaan huokaisee alistuneesti ja toistelee "En tiedä" kun minä yritän jutella asioista ja kysyä hänenkin mielipidettään. Hän on kylläkin ollut tuollainen aina.

Olen kertonut suoraan, että haluaisin hellyyttä ja helliä, mutta mikään ei muutu. Kun kerroin suoraan, jos halusin seksiä, hän otti automaattisen linjan kieltäytyä ja väitti minun ajattelevan pelkästään sitä.

Itse olen ainakin umpikujassa ja epätodennäköistä kai on, että mieskään tätä osaisi ratkaista...

Kerrot, että persoonallisuutesi on terapian ansiosta muuttunut vaivaisessa kahdessa vuodessa totaalisen hysteerisestä täysin tasapainoiseksi viilipytyksi. Kuullostaa aika suurelta muutokselta lyhyessä ajassa ja luulisi miehen vähemmästäkin hämmentyvän. Kuullostaa siltä, että teillä ei yksinkertaisesti kommunikaatio pelaa. Mies ei ehkä tiedä miten päin pitäisi olla kun nainen reagoi kaikkeen tänä vuonna ihan eri tavalla kuin viime vuonna...

Miehesi on täysi nahjus ja impotentti, tai sitten hänellä on toinen nainen, eikä uskalla edes sitä tunnustaa!Jätä ehdottomasti tuollainen typerys!Sairastut muuten uudelleen itse.

Olen kokeillut puhua...

Miehelle oli sattunut "hauska" välikohtaus työpaikalla naispuolisen kolleegansa kanssa, josta työporukka oli kehitellyt vitsin, että heillä on jotain peliä meneillään. Mies itse kertoi tästä minulle. Lähdin perjantaina reissuun ja tahdoin nähdä miehen ennen sitä, enkä toisaalta voinut vastustaa kiusausta nähdä, miltä tämä kyseinen nainen näyttää, joten piipahdin moikkaamassa miestä töissä. Soitin toki ensin, sopiiko. Ja nainen oli ihan kivan näköinen, tottakai!

Soittelin illalla miehelle ja juteltuamme kysyin pitäisikö minun olla huolissaan tästä naisesta. (Ajattelin kysyä asiaa suoraan, ennen kuin alkaisin epäillä mitään.) Mies vastasi, ettei tiedä! Kun kummastelin vastausta, tokaisi ettei varmaankaan.

Tietysti hermostuin vastauksesta ja tappeluhan siitä tuli. Minä olen miehen mielestä aivan liian mustasukkainen. Minä puolestani sanoin, että odotan saavani kysymyksiin suorat, rehelliset vastaukset. Hetken tapeltuamme hän huusi, ettei minun tarvitse olla huolissani. En tiedä kumpi ehti ensin katkaista puhelun.

Pyysin myöhemmin viestillä anteeksi välikohtausta ja mainitsin ehkä suhteemme sekavan tilanteen sekä oman väsymykseni vaikuttavan. Odottaisin mieheltäkin anteeksipyyntöä, sillä en jaksa ymmärtää pelleilyä vakavien asioiden kanssa. Jos hän olisi suoraan vastannut, että huolenaihetta ei ole, olisin rauhoittunut.

Eipäs ole miehestä kuulunut vielä tähänkään mennessä... Kommentoikaa!

Kuulostaisi tosiaankin siltä että sinä et saa mitään suhteesta. Et ole maininnut yhtäkän hyvää puolta miehestäsi tai suhteestasi.
Tuo eroaminen ja yhteen palaaminen tosiaan vaikuttaa myös siltä että "olleen nyt vaan yhdessä kunnes tulee jotain parempaa".
Tahoisin lähettää sinulle energiaa repäistä itsesi irti tuollaisesta ja lähteä elämään ihan omaa, uutta elämää :)

Osoittaako tämä käytös siis, ettei miestä kiinnosta ja hän ei aio tehdä asioille mitään?

Otin mieheen eilen itse yhteyttä ja hän oli hyvin loukkaantuneen oloinen. Hermostuin ja sanoin, etten jaksa oikeasti enää yrittää tekohengittää suhdetta, jota ei tunnu edes olevan. Hän oli ihmeissään ja näreissään. Syytti minua ylireagoinnista. Sanoin, että nämä asiat ovat pidemmältä ajalta, eikä vain viimeisin välikohtaus.

Ärsyttää se, että hän on aina se loukattu osapuoli ja kaikki vika tuntuu olevan minussa. Epäilykseni oli kuulemma täysin naurettava. Selitin, että hänen kylmyytensä ja poissaolevuutensa saa minut todellakin pikku hiljaa uskomaan, että kiinnostuksen kohde on joku muu.

Tuskinpa tuo mitään auttoi. Ja keskusteluakaan kun ei saa aikaiseksi. Hän ei tiedä, mitä haluaa tai mitä voisi tehdä. Jos sanon, että tilanteeseen on tultava muutos, joko erotaan tai tehdään asioille jotain, hän on valmis luovuttamaan. Kun kyselen kautta rantain hän sanoo rakastavansa ja toivovansa, että saadaan kaikki asiat kuntoon.

Eli joko siedän tilannetta tai laitan hänet valitsemaan, jolloin hän pakenee. Toivotonta! Mutta onko minulla enää vaihtoehtoja? Mitä minun pitäisi hänen käyttäytymisestään päätellä???

sattumalta törmäsin tähän ketjuun ja täytyy sanoa, että ihan on samanlainen tilanne kuin minulla. olen tullut siihen tulokseen, että mies on narsisti tai autistinen. nyt pitäisi vain yrittää itse selvitä. masennusta ja ahdistusta on jo syntynyt kovasti ja itsesyyttelyä, miksi päätyi väärään valintaan 20 vuotta sitten.

Minä luulen, että AP:n kuvailemia miehiä ja naisia on vaikka kuinka paljon: käydään töissä, tullaan väsyneenä kotiin, tehdään (jos jaksetaan) minimimäärä kotitöitä ja loppuaika illasta ollaan telkkarin ääressä, netissä tms.

Monelle ihmiselle se netissä telkkarin katselu on tärkein harrastus ja tärkein rentoutumiskeino. Suomalaiset eivät myöskään ole useinkaan kovin suulaita puhumaan asioista. Omasta mielestäni miehet ovat aika vähään tyytyväisiä. Heille riittää, että on vakituinen työ, ruokaa pöydässä, naiselta saa suhtkoht säännöllisesti seksiä ja se sitten riittääkin. Naisella taas vaatimuslistaa on vaikka kuinka paljon miehen osalta.

Toki asioista saa ja pitää keskustella, mutta vanha totuus on se, että toista ihmistä ei voi muuttaa ellei hän itse halua sitä.

Minusta ei ole ollenkaan hedelmällistä lähteä pohtimaan sitä, että on 20-v sitten valinnut väärän miehen. Mistä ihmeestä voisit tietää, että vaikka olisit valinnut toisin, niin hän saattaisi pettää jatkuvasti, hän saattaisi olla väkivaltainen alkoholisti jne. Sen sijaan kannattaa miettiä suhdetta nyt ja sitä, mitä sille nyt on tehtävissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Olen kokeillut puhua...

Miehelle oli sattunut "hauska" välikohtaus työpaikalla naispuolisen kolleegansa kanssa, josta työporukka oli kehitellyt vitsin, että heillä on jotain peliä meneillään. Mies itse kertoi tästä minulle. Lähdin perjantaina reissuun ja tahdoin nähdä miehen ennen sitä, enkä toisaalta voinut vastustaa kiusausta nähdä, miltä tämä kyseinen nainen näyttää, joten piipahdin moikkaamassa miestä töissä. Soitin toki ensin, sopiiko. Ja nainen oli ihan kivan näköinen, tottakai!

Soittelin illalla miehelle ja juteltuamme kysyin pitäisikö minun olla huolissaan tästä naisesta. (Ajattelin kysyä asiaa suoraan, ennen kuin alkaisin epäillä mitään.) Mies vastasi, ettei tiedä! Kun kummastelin vastausta, tokaisi ettei varmaankaan.

Tietysti hermostuin vastauksesta ja tappeluhan siitä tuli. Minä olen miehen mielestä aivan liian mustasukkainen. Minä puolestani sanoin, että odotan saavani kysymyksiin suorat, rehelliset vastaukset. Hetken tapeltuamme hän huusi, ettei minun tarvitse olla huolissani. En tiedä kumpi ehti ensin katkaista puhelun.

Pyysin myöhemmin viestillä anteeksi välikohtausta ja mainitsin ehkä suhteemme sekavan tilanteen sekä oman väsymykseni vaikuttavan. Odottaisin mieheltäkin anteeksipyyntöä, sillä en jaksa ymmärtää pelleilyä vakavien asioiden kanssa. Jos hän olisi suoraan vastannut, että huolenaihetta ei ole, olisin rauhoittunut.

Eipäs ole miehestä kuulunut vielä tähänkään mennessä... Kommentoikaa!

Kerroitko myös naiselle "tulin katsomaan, millaista naista pitää epäillä"

[viestiä moderoitu]

Suhteesi vaikuttaa ahdistavan epänormaalilta. Siitä puuttuu normaali välittömyys ja aitous. Epäilyä, syyttelyä ja syyllistämistä on miehenkin taholtakin kertomuksessasi paljon. Olette ilmeisesti kietoutuneet vääristyneesseen tunnesuhteeseen, jossa kaikki tekemiset ja ajatukset luetaan käänteisinä, kuin piru raamattua.

On hyvin vaikea olla mitenkään ja toimia mitenkään, koska palaute voi olla mitä vain, ei kuitenkaan sitä, miksi teko oli tarkoitettu. Mustasukkaisuus ilmenee juuri noin. Mies taitaa oikein lietsoa mustasukkaisuuttasi omilla huolimattomilla heitoillaan ja kommenteillaan. Mitä sekin nyt on, että hän kertoo itse ahdistuvansa siitä, että hän viipyy luonasi vain sen vuoksi, ettet sinä pääsisi epäilemään häntä. Ilmaiseeko hän silloin sinulle oikeasti pitävänsä sinusta, rakastavansa sinua?

Luultavasti molemmille olisi helpotus, jos ette olisi enää tiiviisti yhdessä.

Lähinnä siis ärsyttää se, että jos miestä ei kiinnosta nimenomaan olla kanssani, hän voisi aivan hyvin tehdä jotain muuta kuin istua luonani katselemassa televisiota. Näin minulle jäisi aikaa omiin juttuihini, eikä olemiseen miehen näkymätön seuraneiti. "

Olet miehelle VAIN seuraneiti.Paremman puutteessa se sun kaa seurustelee. en ymmärrä miten joku voi jatkaa ja olla tuollaisessa p**********a suhteessa? mies joka kirjoituksestasi päätellen ei vaan taida välittää susta? siis haluatko miehen joka ei välitä, että sä välität?
miksi hakkaat päätäsi seinään vielä? alkaa kuulostaa jo siltä vaikka luulet että kaikki on itsessäsi 'in balance' olet silti vielä riippuvainen tuosta miehestä joka ei taida sinusta välittää,ei ainakaan enää..
varo ettei sust tuu lähesriippuvainen...toinen kohtelee kaltoin ja toinen juoksee vaan perässä ja miettii päänsä vaan puhki,eli miksi toinen kohtelee kaltoin ja käyttäytyy tolleen?
Ehkä tarvitset enemmän terapia-sessioita?

Yhteistyössä