PAS luomukiertoon ja ovisplussa??

Olen menossa ekaan PASiin (toivottavasti) lähiaikoina. Se on tarkoitus tehdä lääkkeettömään eli ns. luomukiertoon. Itseäni alkoi huolestuttaa, meneekö mahdollisuus ohi jos en saakaan selvää plussaa ovistestiin!?? Periaatteessa mulla on todettu ovulaation todennäköisesti tapahtuvan, mutta välillä testin tulkinnassa on ollut epäselvyyttä (eli viiva ei ole AINA ollut yhtä vahva kuin kontrolliviiva). Onko kenelläkään tietoa tai kokemusta tällaisesta? Olisin kovasti kiitollinen vastauksista.

Eli onko ns. oma ovis edellytys sille että siirto voidaan tehdä? Oma maalaisjärki sanoisi, ettei omaa ovista tarvita, kunhan limakalvo on kasvanut tarpeeksi, mutta toisaalta tarvitaan tiettyjä hormoneita, jotta alkio kiinnittyy...ÄÄH, HELP!! En löytänyt aiheesta pinoa vaikka hain...

Jos PAS tehdään luonnon kiertoon, niin käsittääkseni silloin on ovulaation tapahduttava. Muuten siirtoa ei voida tehdä. Jos testiviiva on lähes yhtä vahva kuin kontrolliviiva, on kai todennäköistä, että ovulaatio tapahtuu. Asiaahan seurataan toki myös ultrassa, joten kyllä se varmasti saadaan selville, tapahtuuko se vai ei.

Anteeksi tyhmä kysymykseni, mutta miksi oviksen täytyy tapahtua jos Pas tehdään luonnolliseen kiertoon :ashamed: ? Meillä kans eka Pas tulossa enkä oikein tiiä mistään mittään...

Ja merilintu , suosittelen lämmöllä clearbuen digitaalista ovistestiä, ei tartte pähkäillä testin tuloksen kanssa! Ovat pikkasen kalliimpia, mutta sitäkin helpompia käyttää.

Kiitos soleil ja retuli pikaisista kommenteista!!! :flower: Lisääkin mieluusti lukisin. Ottakaahan te kantaa, joilla kokemusta selkeistä tai melkein selkeistä ovisplussista tai tietoa noin muuten vaan PASin tekemisestä luonnolliseen kiertoon. Tavallaan on tosiaan hiukan hassua, että pitää "itse" ovuloida, kun juuri lapsettomuuden ja siihen liittyvien tässä tapauksessa "selittämättömien" ongelmien takia PASsia tehdään...

Niin ja kiitos retuli ovistestivinkistä! Otan harkintaan. Toistaiseksi olen pähkäillyt silmäni puhki erilaisien punaisten viivojen parissa...Onneksi aika usein on se selkeä vahva viiva ollut lopulta tuloksena. Nyt sitä PASia odottaessa tietysti toivoo erityisen paljon...Tai siis alan testailun vasta tässä lähiaikoina.

Minä olen myös miettinyt samaa. Meillä myös ensimmäinen pas tulossa, ja luonnolliseen kiertoon aloitetaan. Minulla myös ongelmana se, etten aina saa selvää onko ovitikussa plussa vai ei, lääkäri suositteli minullekin clearblue testejä, ja ostin paketin. En ole niitä ennen käyttänyt, ja siksi tietysti jännitän vähän, mutta maksoivat muistaakseni 7 testin paketti 42, ja mielelläni sen maksan, jos sillä selvää saan. Oman käsitykseni mukaan pas siirtyisi seuraavaan kiertoon, jos ovista ei tapahdu, käsittääkseni siksi, ettei elimistö ikäänkuin ole valmistautunut alkavaan raskauteen (hormoonit ei ehkä toimi oikein tms.) minulle lääkäri sanoi, että pasissa pyritään tekemään juuri sen mukaan, miten raskaus luonnollisesti etenisi. tämäkään ei nyt ole mitään faktatietoa, vaan mutu-tietoa vaan.

En minäkään osaa selittää, miksi ovulaatio pitää tapahtua. Luultavasti siksi, että vain silloin kroppa on oikeassa tilassa ja alkio voi kiinnittyä. Lääkärini selitti, että luonnolliseen kiertoon tehdyn PAS:n aikana on mahdollista raskautua MYÖS luomusti (jos se siis on muuten mahdollista). Koskaan hänen kohdalleen ei ollut kuitenkaan sattunut sellaista tapausta, että olisi sekä pakkasalkio tarttunut kiinni että luomuraskaus alkanut.

Alkuperäinen kirjoittaja merilintu:
Tavallaan on tosiaan hiukan hassua, että pitää "itse" ovuloida, kun juuri lapsettomuuden ja siihen liittyvien tässä tapauksessa "selittämättömien" ongelmien takia PASsia tehdään...
Jos on ovulointiongelmia, niin silloinhan PAS tehdään lääkkeelliseen kiertoon. Silloin omaa ovulaatiota ei tapahdu.

Kiitos teille, että pähkäilitte asiaa kanssani!

Sain teiltä kyllä jo hyviä apuja siihen, miten toi homma menee. Aivan kuten soleil sanoit, kyllähän sieltä kontrolliultristakin sitten vähän saa osviittaa siitä, missä mennään. Taidan käydä ostamassa elämäni ekat Clearblue-testit. Muuten ovistestit toki on tulleet valitettavan tutuiksi... :ashamed: Onhan ne Clearbluet sitten helppoja käyttää? Näyttävät siis vain joko-tai-tuloksen?

Nyt sitten vaan kaikille meille luomuovista metsästäville HUIIIKEAN selkeä ovisplussa ja kiinnittyväinen pikku alkio matkaan sopivana päivänä, kun sitä oikeaa ajankohtaakin saa tässä jännitellä... Onnea matkaan!

Toki vieläkin saa kirjoittaa lisätietoa tai kokemuksia...vaikka onnistuneista PASeista luomukiertoon...Onnistumistarinat aina kummasti piristää... :wave:

Merilintu , clearbuen testit ovat helppoja käyttää =) Ja todellakin se testitulos näyttää joko-tai - tuloksen, ei mitään sitä väliltä että joutus tulosta miettimään... Ja onnea matkaan, meille kaikille :heart:

Heippa kaikille, haluaisin liittya keskusteluun. Mulla oli ivf/icsi syyskussa ja eka PAS marraskuun lopulla luonnolliseen kiertoon, kohta helmikuun alun maissa pitaisi olla 2. PAS kanssa luonnolliseen kiertoon.
Mulla oli ekan PASsin aikana sellainen olo, etta siirto tehtiin ihan liian myohaan. Siis ovistesti naytti plussaa kp 23 eli tosi myohaan ja siirto oli siita 4 paivan paasta. Lisaksi mulla oli "kohta tulee ovulaatio" tunne kp 18 eli limat sun muut oli oikein juoksevaa ja "kananmunan valkuaisvaihe". Eli kun siirto oli kp 27 oli ihan kuiva olo ja tunne, etta ei se tasta mihinkaan enaa voi tarttua.
Onkohan sellainen mahdollista, etta ovis ei toimi samaan aikaan muun kropan kanssa? Etta kroppa valmistautuu alkioon liian paljon ennen ovulaatiota ja sen takia tassa ollaan selittamattomasti lapsettomia?
Kerroin teoriani yhdelle mun kaverille, jolla oli aikoinaan sama ongelma (ja nyt ovat adoptiojonossa) ja se sanoi, etta silla oli ihan sama homma ja tunne, etta myohaista koko siirto.
Koitin ottaa asian puheeksi klinikalla mutta ne vaan hopisi etta alkiosta se johtuu jos ei tartu, on ollut varmaan huono alkio (ja ne molemmat alkiot oli hyvalaatuisia). Onko kenellakaan mitaan tietoa tai taitoa vakuuttaa etta keksin vaan omia hopohopoteorioita?

Hei chicken, en varsinaisesti osaa vastata kysymykseesi, mutta tulin vain kommentoimaan/pähkäilemään, että mulla oli nyt ihan samalla tavalla kuin sulla "limaisin" päivä ja vahvimmat tuntemukset jo pari päivää ennen ovulaatiotestin plussaa. Mulla siirto kuitenkin tehdään onneksi jo 2 päivän päästä plussasta (tosin viikonlopun takia). Saa nähdä, mikä on tulos. Pohdintasi on mielenkiintoinen, mutta melkein tekisi mieli toivoa, että sun teoria olisi höpöhöpöteoria. Itsekin pohdin kovasti näitä siirtoajankohtia - tätä omaa kahta päivääkin - mutta pitää vaan yrittää luottaa lääkäreiden arviointikykyyn. Vaikka joskus todellakin tekisi mieli itse antaa/tehdä omat hoitopäätöksensä... :kieh: Toisaalta alkionhan kuuluukin kiinnittyä vasta muutaman päivän päästä ovulaatiosta...ja eikö kuivuus ala "normaalistikin" heti kun ovulaatio on ohi? On tämä pirullinen kone tämä kroppa...Ja joillain onnekkailla hups-vain-raskautujilla ei ole aavistustakaan tästä kaikesta, mitä me joudutaan pohtimaan.

Moi Merilintu
Kiitti vastauksesta. No mun mielesta noi sun oireet kuulostavat "normaalilta". Eli pari paivaa ovista ennen "limat" ja jos parin paivan paasta siirto. Mua huolestutti lahinna just se, etta "limapaiva' oli jopa 5 paivaa ennen ovista ja siirto oviksesta 4 paivaa eli 9 paivaa valia.
Nyt mulla on "limapaiva" tanaan ja ovistikku naytti ja hailukkaa eli jos ovis on huomenna ja siirto ti-ke, niin siina on vain 3-4 paivaa valia, mika on ihan eri juttu kuin viime kerran 9 paivan vali!
Mutta ei naita juttuja tosiaan tieda, pitaa vaan yrittaa ja kokeilla eri kombinaatioita ja luottaa asiantuntijoihin.
Onnea yritykselle kanssa!

Kiitti, chicken, rauhoittelusta. Tosiaan nyt vasta tajusin (huono matikkapää :ashamed: ) lopullisesti sun pointin. Kieltämättä tuo 9 päivää kuulostaa aika pitkältä. Kiva jos nyt näyttäisi osuvan järkevämmin siirtoajankohta ovikseen nähden...

Toivon sullekin paljon onnea tähän yritykseen! Meilläkin näyttäisi olevan ongelma kiinnittyminen, kun mikään ei varsinaisesti ole vialla, mutta ei vaan tartu, ei. Tarrasukkia siis tarvitaan tänne meille molemmille lisäpari, kiitos.

Monenko päivän päästä näissä yleensä on se siirto o-plussasta? Miten tarkkaa se on, eikö niissä oo mitään liikkumavaraa, esim. 1-2 päivää jos se uhkaa mennä niin että paras aika menee ohi? Tehdäänkö yksityisillä lauantaisin mitään hoitoja? Ainakin soluja ym. viljellään viikonloppusinkin.
On kai siinä joku tarkistusultra ennen siirtoo ettei vaan summassa johonkin testeihin luoteta ja sulatetaan alkio(t), missä vaiheessa se on?
Joo, saan selville tietty kun soitan sinne seuraavan kerran ensviikolla, mut jos joku osais kertoo jo nyt..

Yhteistyössä