Hei!
Itselläni ei noussut kuumetta, ihottuma vain rehahti käsistä. Kävin ihotautilääkärillä ja sain uuden diagnoosin, minulla olisi nokkosihottuma. Aluksi ihottumaa oli juurikin reisissä, polvissa, ranteissa. Tästä se pikkuhiljaa on levinnyt kylkiin, pohkeisiin, alavatsaan taipeisiin, ei kuitenkaan kasvoihin.... vielä. (jopa jalkapohjat kutiavat vietävästi) Lisäksi sormien välit kutisevat. Sormien väliin kutiavat näppylät tulevat erinäköisinä. Rokoissa on muuten kova kova kuume, niin olen ainakin ymmärtänyt.
Silloin muuten lääkäri vähätteli koko parvorokkoa, vaikka olisi tullut aikaisemmassa vaiheessakin raskaudessa. Hänen mukaansa on silti hyvin harvinaista, että sikiö sitten loppujen lopuksi mitään saa koko rokosta. Hän selitti, että esim. lastentarhanopettajia saatetaan siirtää toiseen yksikköön siksi aikaa jos omassa paikassa on parvorokkoa. Tämä on kuitenkin harvinaista.
Sanoit, että ihottuma oli häipynyt vuorokauden jälkeen ja nokkosihottumassa se on aika tyypillistä. Ihottuma tulee takaisin uuteen paikkaan tai samaan paikkaan. Niveltulehduskin ymmärtääkseni kulkee käsikädessä nokkosihottuman kanssa.
Eli vaikken lääkäri olekaan, kuulostaisi, että sinulla olisi sama kuin minulla. Ihotautilääkärin mukaan esimerkiksi raskaus voi olla yksi laukaiseva tekijä nokkosihottumassa (muita on myös esim stressi). Nokkosihottumakin voi nostattaa kuumetta.
Olet ilmeisesti käynyt jo lääkärissä, jos sinulta on otettu jo verikokeita, hyvä. Mitä nopeammassa vaiheessa hakeudut hoitoon, vaivaasi voidaan hoitaa. Jos sinullakin tämä nokkosihottuma on, niin voin kertoa, että on mukava saada jotakin apua. Itse syön ataraxia ja sain myös reseptin jotain lääkerasvaa (muistaakseni aporal) jota laitan pari kertaa päivässä. Ihotautilääkärin mukaan hydrokortisooni on iiiiiihaaaah liian mietoa ainetta. Kumpaakaan ei apteekin mukaan oikein suositella raskaana oleville naisille, mutta olen varmsitanut asiaa jo kolmelta eri lääkäriltä ja heidän mukaan kyseisiä lääkkeitä voi nauttia ihan huoletta!
Toivottavasti ihottumasi syy selviää. Oli aika kummastuttavaa loppujen lopuksi kuinka vaikeaa oli saada diagnoosi. Olen siis käynyt kolmella eri lääkärillä ja lopuksi menin yksityiselle ihotautilääkärille (maksoi noin 55 euroa) ja nyt odottelen innolla jospa ihottuma menisi pois.
Ainiin, jos meillä nyt täsmäilee nämä oireet niin, minun ihottumani muuttuu pikkuhiljaa sellaiseksi lauttamaiseksi punoittavaksi alueeksi eikä ole niinkään näppylöinä. Eräs ystäväni, joka on nokkosihottuman sairastanut sanoi samoin käyneen hänelle kun ihottuma alkoi hieman olemaan voiton puolella.
Niin ja älä raavi ihottumaa. Jos se on nokkosihottuma, niin sehän siitä vaan saa lisää puhtia. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta yritä olla raaputtamatta. Lisäksi älä käytä hankaavia vaatteita. Niinkin pieni juttu saattaa ärsytttää ihoa.
Toivottavasti vastauksestani on jotain apua. Onnnea odotukseen. Kuten lääkäri sanoi, ei siitä parvorokostakaan tarvitse paniikkiin mennä. Pidän peukkuja, että sinullakin olis vaan tällainen tavisihottuma, eli nokkosihottuma