itse olen vuokratuolilla parturi-kampaajana..
meillä se toimii niin, että maksetaan vuokraa liikkeen omistajalle kaikesta materiaalista. mitään ei tarvitse itse hommata.. kaikki kuuluu vuokraan.. meillä vuokra on prosentuaalinen... eli vaikka jos palvelu tekee 100 niin siitä vaikka esim. 40% (osuus päätetään joka sopimuksessa erikseen, riippuen siitä mitä kuuluu vuokraan) maksetaan liikkeen omistajalle, ja se on sitten se vuokra kaikesta.. huoneesta, sähköstä, vedestä, kassapäätteestä,puhelimesta, tuotteista mitä käytän, välineistä jne.
Se on siinä mielessä hyvä, sillä jos sulla on hiljasta aikaa.. esim 50-100 asiakasta vaan kuussa, niin sä et joudu ahdinkoon kun et maksa kuin siitä tehdystä työstä vuokraa.. toisin kuin kiinteellä vuokralla maksat vuokraa vaikka et olis tehnyt yhtään asiakasta toisin sanoen et olis saanut pennin hyrrää rahaa..
meillä saa itse päättää työajat.. toki suotavaa on että tehdän sen 8h töitä päivässä.. joissain liikkeissä on sit kiinteät aukiolot, jolloin voi olla että et ihan niin vaan voi vapaata pitää. mutta kaikki tälläinen on sovittavissa erikseen..
itse joudut maksamaan sit vakuutukset, alv:t sekä ennakkoverot ja kirjanpidon.. mutta eipä sitä muuta tarviikkaan.
palkkatyössä en suosittele tekemään näitä aloja.. palkka on erittäin surkea verrattuna vuokratuolilaiseen.. vaikka tuntuu suurelta summalta maksaa alv 23% ja veroja vielä siihen päälle.. niin silti hankit tunnissa enemmän rahaa kuin palkkatyössä jossa palkkaus menee TESin mukaan..