J
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:Olen muuten usein miettinyt: Mitä ihmettä kaupungissa tehdään vaikkapa kerrostalossa, jos talvella pätkäisee sähköt viikoksikin kerrallaan pakkasjakson aikaan? Palellutaan kuoliaaksi? Hakeudutaan maalle turvaan? Osaako joku kertoa? (ihan tietämättömyyttäni kysyn, en kettuillakseni)
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:Paitsi että mökillä ei saa pysyvästi asua...
Kerrostalo ei kyllä kylmenekään ihan hetkessä, vaikka lämmitys olisi poikki. Mietin myös, että miten pitkään pitää olla kylmää, että ihminen kuolee. Jos esim seisoo kutakuinkin paikallaan 28 asteen pakkasessa 4 tuntia ilman, että edes palelee, ja kotona kuitenkin voisi vetää ympärilleen ulkoiluvaateiden lisäksi patjat, peitot, liinavaatteet ja mitä kaikkea nyt ihmisiltä kodeistaan löytyykin, niin... niin, kuolisko sitä edes kylmyyteen?Alkuperäinen kirjoittaja Miili:En tiedä tehdäänkö noita suora sähkölämmitystaloja enää, siis kerrostaloja, mutta meidän kaupungissa on vielä niitä vanhoja. En tosiaan tiedä mitä niille ihmisille ja talolle kävis. Siellähän jäätyis vesijohdotkin jos niillä ei oo mitään varageneraattoria. Mutta on niitä ok talojakin missä ei oo tulisijaa vaikka on sähkölämmitys, tai sit se tulisija on sellainen 70 luvun koristetakka jolla lämmitetään harakan varpaita.
Mä hypppäisin laivaan ja menisin Tallinnaan.Alkuperäinen kirjoittaja ap:Jos meillä menisi sähköt viikoksi ja lämmitys samaksi ajaksi, pakattais auto ja paettais sinne mökille![]()
Alkuperäinen kirjoittaja kakkoskoti :Alkuperäinen kirjoittaja Joo:Paitsi että mökillä ei saa pysyvästi asua...
Riippuu mökistä, kunnasta jne. Kyllä meidän "mökillä" voisi asua vakituiseen jos haluaisi. Mökki on kai vaan yleisempi sana kakkoskodille, vapaa-ajankodille jne. Meidän kakkonen on entinen torppa ja vasta nyt siellä ei asuta pysyvästi.
Millaisia rajoituksia tarkoitit tuolla kommentillasi?
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Kerrostalo ei kyllä kylmenekään ihan hetkessä, vaikka lämmitys olisi poikki. Mietin myös, että miten pitkään pitää olla kylmää, että ihminen kuolee. Jos esim seisoo kutakuinkin paikallaan 28 asteen pakkasessa 4 tuntia ilman, että edes palelee, ja kotona kuitenkin voisi vetää ympärilleen ulkoiluvaateiden lisäksi patjat, peitot, liinavaatteet ja mitä kaikkea nyt ihmisiltä kodeistaan löytyykin, niin... niin, kuolisko sitä edes kylmyyteen?Alkuperäinen kirjoittaja Miili:En tiedä tehdäänkö noita suora sähkölämmitystaloja enää, siis kerrostaloja, mutta meidän kaupungissa on vielä niitä vanhoja. En tosiaan tiedä mitä niille ihmisille ja talolle kävis. Siellähän jäätyis vesijohdotkin jos niillä ei oo mitään varageneraattoria. Mutta on niitä ok talojakin missä ei oo tulisijaa vaikka on sähkölämmitys, tai sit se tulisija on sellainen 70 luvun koristetakka jolla lämmitetään harakan varpaita.
Meiltä löytyy makuupusseja, joissa voi nukkua 20 asteen pakkasessa taivasalla, joten jos toppavarusteineen ryömisi vielä sellaisenkin sisään, niin ehkä sitä kylmyyden puolesta säilyisi viikon ja vaikka kaksikin hengissä.
Mä luulen, että tossa tilanteessa kaupungeissa olisi suurempiakin ongelmia kuin kylmyys. Suurin olisi tietysti se, mikä noin pitkän sähkökatkoksen olisi aiheuttanut ja miksi sitä ei pystytä korjaamaan. Mä tässä kotona liikkuessani rupesin ihan miettimään, että mitä jos nyt sähköt katkeaisi ja palaisivat vasta viikon kuluttuaAlkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:Tuo on varmasti totta, ei tosiaan niin massiiviset pytingit hevin jäähdykään. Ongelmia tulisi kenties muiden juttujen kanssa, mutta tuo lämpö ei ehkä olekaan niin akuutti kamaluus kuin olen kuvitellut. Sen verran maalaisjuntti olen, etten oikeasti edes tiedä, miten kerrostaloja lämmitetään...
Kuullostaa mun mielestä ihan hienolta ajatukselta. Kyllä mä kokeilisin, jos vaan olisi mahdollisuus. Ja totta, takaisin kotiin pääsee aina.Alkuperäinen kirjoittaja ap:Me ollaan tosissaan miehen kanssa tätä kovasti punnittu. Jos vaikka alkukeväästä syksyyn pitäisi sapattia. Taloudellisesti siihen olisi mahdollisuuksia jos niukemmin elellään ennen h-hetkeä. Todellisuus tietysti määrittyy aikaaan, mutta mielikuvissa me nautitaan ajattomasta elämästä. Kasvatellaan kasviksia ja muuta syötävää, ongitaan ja käydään kyläkaupassa hakemassa mitä tarvitaan. Aika kuluisi puuhastellen, saunoen, lukien, pelaten lautapelejä ja luontoa opiskellen. Parisuhdeaikaa. Laatuaikaa. Aikaa ystäville. Päiväkirjan pitämiselle. Kokemukselle.
Vuotta tuskin voisi ihan taloudellisessakaan mielessäkään viettää vapaata, mutta 5kk olisi molemmilla mahdollista ottaa vapaata töistä (4kk+kesäloma). Jännittää toisaalta, mutta houkuttaa jännitystä enemmän!
Ja voihan sieltä aina tulla kotiin jos ei pärjätäEikös vaan?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Jos ei olis lämmitystä, siis niin et vois vain polttaa puita ja lämmittää sillä niin aika tuskaa se olis. Pesäs kun ei vois pitää jatkuvasti valkeaa jos ei halua polttaa koko torppaa pystyyn. Yön aikana lämpö olis aina laskenut siihen +9 ja kun tulisit töistä kotiin lämpö olis voinut aamun lämmitysurakasta laskea taas +15. Ja viikonloppuisin sulla vois olla jotain +19 hyväs lykys lämmintä koko päivän. Sormet olis jääs, nenä olis jääs puhumattakaan varpaista. Mitään ei edes huvittais tehdä kun tekis mieli vain istua peiton sisässä ja hytistä. Tätä sit jatkuis seuraavat 2-3 kuukautta kunnes tuli leudommat ilmat.
Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:Meidän kämppä on lämminnyt viimeiset viisi talvea pelkällä varaavalla leivinuunilla, kylmimpinä aikoina lisälämpöä on saatu takasta. Jos on oikeasti hyvä uuni, se luovuttaa lämpöä kyllä vähintään sen vuorokauden. Meillä on suht tasainen 18-19 astetta ollut koko pakkaskauden läpi, muutamana päivänä on laskenut ehkä liki 15 astetta, jos ollaan oltu pitempi aika poissa kotoa (siis vuorokausi-puolitoista). Jos ihan karmea minijääkausi iskisi päälle, saadaan elintilat rajattua sulkemalla yläkerta, jolloin lämpö jää pienemmälle alueelle.
Tietty, jos meinaa pelkällä kaminalla mökkinsä lämmittää, niin siinä voi tulla jo ikävä nykyaikaa... =)
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:Meidän kämppä on lämminnyt viimeiset viisi talvea pelkällä varaavalla leivinuunilla, kylmimpinä aikoina lisälämpöä on saatu takasta. Jos on oikeasti hyvä uuni, se luovuttaa lämpöä kyllä vähintään sen vuorokauden. Meillä on suht tasainen 18-19 astetta ollut koko pakkaskauden läpi, muutamana päivänä on laskenut ehkä liki 15 astetta, jos ollaan oltu pitempi aika poissa kotoa (siis vuorokausi-puolitoista). Jos ihan karmea minijääkausi iskisi päälle, saadaan elintilat rajattua sulkemalla yläkerta, jolloin lämpö jää pienemmälle alueelle.
Tietty, jos meinaa pelkällä kaminalla mökkinsä lämmittää, niin siinä voi tulla jo ikävä nykyaikaa... =)
Heh, silloin kun tän meidän talon tulisijat on tehty niin ei olla tiedetty mitään varaavista takoista![]()