Pärjäisitkö näillä tuloilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja me vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuohon lapsilisien nousuun vain olisin kommentoinut....

Kun sain esikoisen 14v sitten, lapsilisä oli 590mk. Nyt yhdestä lapsesta saa 100 euroa, eli en siinä kyllä juurikaan nousua näe, vaikka kustannukset ovat nousseet.

Alkuperäinen kirjoittaja me vain:
On totta, että lapsilisät ovat nousseet, mutta vähien lapsilisien aikana oli verovähennys ja suurperheiden palkkatyöläiset maksoivat veroja noin 2-4 prosentin tasoa. En muista, nousiko vai laskiko meidän tulotaso, kun tuo muutos tuli.

Minä olen saanut minimiäitiyspäivärahaa 90-luvulla euroiksi muutettuna 17 euroa/pv. Jossain vaiheessa tuo summa oli 7e/pv. Nyt se taitaa olla 11-14e. Onneksi ensi vuosi tuo muutoksen tuohon, tosin se ei taida minua koskettaa koskaan.

Ja niille, jotka mainitsivat, että kannattaisi lapsilukua harkita. Aivan samoin minä voisin moralisoida yksinhuoltajia, kun tekevät lapsia eivätkä pysty edes perusperhettä pitämään. Samoin voisin moralisoida muutakin, mutta en tee sitä.
En edellenkään valita. Kysehän oli nyt siitä, että normaalikuukausina me pärjäämme todella hyvin 3900 euron kuukausinetolla, mutta tämä yksi kuukausi palkanalennuksineen vähän kirpaisee.
Mistä te hyvin elämäänne suunnittelevat tiedätte, että koskaan teille ei tule sairauksia tai muita katastrofeja? Sellaista vakuutustakaan ei ole olemassakaan, joka kattaisi tuon palkanalennuksen, koska miehen sairauteen ei silti ole kulunut rahaa.

hmm, nyt tasan tuo yksi lause tuossa tekstissä nosti niskakarvat pystyyn... moralisoida yksinhuoltajia kun tekevät lapsia eivätkä pysty edes perus perhettä pitämään... on eriasia tehdä lapsia tietäen että tulot eivät riitä kattamaan menoja, kuin se että puoliso kuolee, jättää tai muuten vaan homma menee vituilleen...

Alkuperäinen kirjoittaja just:
On totta, että lapsilisät ovat nousseet, mutta vähien lapsilisien aikana oli verovähennys ja suurperheiden palkkatyöläiset maksoivat veroja noin 2-4 prosentin tasoa. En muista, nousiko vai laskiko meidän tulotaso, kun tuo muutos tuli.

Minä olen saanut minimiäitiyspäivärahaa 90-luvulla euroiksi muutettuna 17 euroa/pv. Jossain vaiheessa tuo summa oli 7e/pv. Nyt se taitaa olla 11-14e. Onneksi ensi vuosi tuo muutoksen tuohon, tosin se ei taida minua koskettaa koskaan.

Ja niille, jotka mainitsivat, että kannattaisi lapsilukua harkita. Aivan samoin minä voisin moralisoida yksinhuoltajia, kun tekevät lapsia eivätkä pysty edes perusperhettä pitämään. Samoin voisin moralisoida muutakin, mutta en tee sitä.
En edellenkään valita. Kysehän oli nyt siitä, että normaalikuukausina me pärjäämme todella hyvin 3900 euron kuukausinetolla, mutta tämä yksi kuukausi palkanalennuksineen vähän kirpaisee.
Mistä te hyvin elämäänne suunnittelevat tiedätte, että koskaan teille ei tule sairauksia tai muita katastrofeja? Sellaista vakuutustakaan ei ole olemassakaan, joka kattaisi tuon palkanalennuksen, koska miehen sairauteen ei silti ole kulunut rahaa.

hmm, nyt tasan tuo yksi lause tuossa tekstissä nosti niskakarvat pystyyn... moralisoida yksinhuoltajia kun tekevät lapsia eivätkä pysty edes perus perhettä pitämään... on eriasia tehdä lapsia tietäen että tulot eivät riitä kattamaan menoja, kuin se että puoliso kuolee, jättää tai muuten vaan homma menee vituilleen...

Etkö osaa lukea? Kirjoitin, että voisin moralisoida yksinhuoltajia, mutta en tee niin. Ei minun mielestä ole yhtään eri asia se, että mieheni joutuu jäämään sairaslomalle yllättäen.

Meillä on viisi lasta ja tulot tasan 2000?. lainoihin menee yli 500?/kk ja ruokaan 800-1000?/kk. Niin tuosta sopii jokaisen laskea, että mitä jää käteen, jos ruoka ja lainat tekee 1500? ja siihen kaikki muut laskut päälle...:(
Ja tämä tilanne on meillä ollut vuosikausia ja tulee olemaan vastakin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on viisi lasta ja tulot tasan 2000?. lainoihin menee yli 500?/kk ja ruokaan 800-1000?/kk. Niin tuosta sopii jokaisen laskea, että mitä jää käteen, jos ruoka ja lainat tekee 1500? ja siihen kaikki muut laskut päälle...:(

Ei tällainen ole edes mahdollista! Miksi ette hae sossusta, koska sieltä TE saisitte.

Meillä on 9 lasta, iältään 1-17v. Kaikki tulot nettona 3400 euroa kuukaudessa. Asuntovelkaa on vähän ja maksamme sitä 500 e kuukaudessa.

En osaa vastata,varmaan aika pieni summa noin isolle perheelle. Kun ei hajuakaan, paljonko esim. ruokaan menee noin isolle sakille. Meillä menee 4 hengelle 500-600 euroa.

Autonkin täytysi olla jo bussi...plus kaikki vaatehankinnat sun muut...KÄÄKS!

Alkuperäinen kirjoittaja elma:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei tällainen ole edes mahdollista! Miksi ette hae sossusta, koska sieltä TE saisitte.

Ihan on mahdollista, valitettavasti. Ollaan haettu toimeentulotukea, mutta siinä otetaan huomioon vaan tietyt menot. Asutaan omassa talossa, ja lainoista huomioidaan vaan korot (ymmärrettävästi). Yleensä jos tukea saadaan, saadaan alle 100?/kk. Joskus oonkin ihmetellyt, kun täällä on kyselty toimeentulotuesta, että jotkut saa 500? ja ylikin, mutta kai ne on sitten vuokaralla asuvia jne.
Luin kerran jostain näitä köyhyyden rajoja ja meidän tuloilla me oltaisiin köysyysrajan alapuolella jo 2 lapsella. Viittä ei edes siinä listassa ollut, joten en toiedä, kuinka kaukana ollaan..:(
Tiukkaa tekee ja hermoja kiristää, mutta ei auta. Talon myymistä on harkittu, mutta kun mies sairastelee, niin ei onnistu remontointikaan, että saisi talosta edes jotain (saati että rahat riittäisi peruskorjauksiin) ja sitten jos myytäisiinkin, niin täältä ei saisi asuntoa vuokaralle näin isolle perheelle. Se tietäisi paikkakunnan vaihtoa, joka olisi meillä vnahemmille ihan ok, mutta lasten koulujen kannalta kurjaa.

Yhteistyössä