Pärjäisitkö näillä tuloilla ja menoilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailemassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailemassa

Vieras
Eli perheessä yksi aikuinen, neljä lasta, ei autoa. Yksi lapsista rintaruokinnalla vielä, muut isompia. Asumisen ja pakollisten laskujen jälkeen jäisi 1700e. Siitä pitäisi ostaa vaatteet, ruoka, harrastusjutut, lääkkeet jne. Nykyään ruokaan menee sellaiset 800e/kk, ehkä menot kasvavat hieman kun rintaruokinta loppuu?

Mietin, olisiko minulla varaa autoon. Pärjäisitkö sinä?

Herttileijaa,pärjään mainiosti. Mulla on autokin käytössä ja lapset harrastavat ilmaisia/maksullisia harrastuksia.

Ruoka pitää olla itsetehtyä,ei mitään valmispöperöä. Itse pystyn tinkimään omista kuluista vaikka miten paljon,kunhan lapset saavat kaikki tarpeelliset. :)

Niin ja mulla myös 4 lasta ja kaksi erityisruokavaliota ( gluteeniton ja maidoton ).

Korjailin hieman vastaustani,koska tarkastin tuloni,niin ovat n.1760€/kk. Mukaan on laskettu asumistukikin. :)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Autoissa on se hankala puoli että jos ostaa halvalla, niin sitä ehkä saa korjata kalliilla. Tosin sama voi päteä kalliimpiinkin autoihin. Onko sinulla tai jollakin tuttavallasi mekaanikon taitoja?

Itse ostaisin jonkin halvan auton max 1000 euroa, niitä vanhempia autoja kun pystyy vielä kotonakin korjailemaan kun ei ole ajotietokoneita yms. Toki saa olla tarkkana ettei osta ihan pommia. Ja oletuksena on että joku kotimekaanikko löytyisi halvemmalla kuin korjaamolta... Ja vanhempaan autoon riittäisi ihan perus liikennevakuutus.

Se riippuu siitä, mitä kuuluu pakollisiin laskuihin. Käsittääkö se sähkön/puhelimen/hoitomaksut/vakuutusmaksut/tv-luvan/mahdolliset roskisten ja viemärin tyhjennykset(jos asut omakotitalossa taajaman ulkopuolella)? Jos edellä mainitut kuuluvat jo laskelmiisi ja sen jälkeen jää käyttöön toi 1700€ niin hyvin pärjäät.

Auton hankinta taas..hmm. Olisiko se lainarahalla (eli kuukausierät tulisi lisäkustannuksiin) vai cash? Kuinka paljon ajoa ?

Oikeesti mieti jos 1700 vähentää ruoka menot pois (jotka teillä on kyllä kohtuuttomat),päälle vaatteet ja nuo muut niin et kyllä pärjää.Ainahan sitä tietysti voi yritää niin siinä se todellisuus paljastuu.

Kolmen lapsen yh eli tulot pikkusen pienemmät kuin sinulla. Mutta joo, olen itse nipistänyt juurikin tuosta autosta, en ole raaskinut ostaa. Kaverit ovat laskeneet kuluja, mitä siitä tulisi jo vähimmillään maksettavaksi plus kaikki huollotkin, niin mieluummin käytän taksia huoletta, kun kuitenkin kaupungissa asutaan eikä pakottavasti autoa tarvita.

kuulostaa paljolta ! Mulle jää palkasta käteen 1800 ( plus elari, plus lapsilisä ) eli yhteensä 2100 pyöritän huushollia. Asumiseen ( melkein oma ) menee yli tonni.
Just ostin uudehkon auton johon säästin 3 vuotta.
Varmasti pystyt sinäkin. isolla porukalla voi tavaraa kierrättää. Tosin ruokalasku on varmasti suuri.

Auton ylläpito maksaa 200-500e/kk, tavallisessa autossa. Vakuutukset, verot, katsastus, bensat, huollot + korjaukset. Mitä pienempi auto, sitä halvempaa on ylläpito. Kannattaa myös muistaa, että autojen arvot tippuu n.15% vuodessa. 20 000e auton arvo voi tippua sen 3000e/v + ylläpito 4000e/v. Kallista lystiä.

Yhteistyössä