Harkitsen ajokorttia ja autoa mutta onkohan sittenkään varaa?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Autoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Autoton

Vieras
Täällä on julkinen liikenne mennyt todella huonoksi ja hinnat aika kalliita esim jos lähdemme koko perheen (kaksi aikuista ja yksi lapsi) kanssa käymään jossain esim kaupassa on bussilippujen hinta yhteensä 16€. joten olen alkanut tosissani miettimään ajokortin ja auton hankintaa. Keskustaan on meiltä matkaa 6 km, uimaan et kesällä pääse ilman autoa koska kapealla mutkaisella tiellä on vaarallista pyöräillä, kyläilyt jää kun moni asuu niin ettei julkisilla pääse, lapsen harrastuksessa köyttämiseen menee julkisilla reilu 3 h aikaa josta itse harrastukseen 45 minuuttia, onalla autolla reissusta selviäisi vähän reilu tunnissa. Ja kalliiksi sekin tulee, että taksia käyttöisi monta kertaa viikossa. Esim meiltä keskustaan on taksi 18€/ suunta.
Mutta kaikki aina puhuvat autoilun kalleudesta ja siitä kuinka taas meni korjaukseen reilu 1000€/ uusiin renkaisiin 800€/varasosiin 400€ + korjauskulut päälle jne. En voi kuin hämmästellä miten niin monella on varaa autoon vai osuuko korviini vain aina nuo älyttömän isot satunnaiset kulut joista puhutaan? Monella työkaverillanikin on auto ja he saavat samaa palkkaa kuin minä, en sitten tiedä onko muut menot paljon pienemmät tai puoliso tienaa todella hyvin. Laskujen jälkeen jää käyttörahaa palkastani noin 1000€, yleensä muutama sata enemmän kun tulee lisiä. Kannattaako näillä tuloilla edes haaveilla auton ostamista? Ei minulla ole joka kuukausi pistää sitää 800-1000€ Satunnaisiin kuluihin bensojen ja vakuutusten lisäksi.
Joten kertokaapa rehellisesti mitkä ovat auton käytön kulut/ kk teillä tai paljon minimissään pitää jäädä laskujen jälkeen tilille, että on varaa pitää autoa.
 
Autoilu on kallista ja Marinin hallitus tekee siitä vielä kalliimpaa. Suomihan on Eurooåan autoiluköyhin valtio ja vielä köyhemmäksi se on tarkoitus tehdä.
 
Osta vanhempi Toyota, Honda tai Huyndai. Myös esimerkiksi Ford Focus on erittäin vähävikainen auto, ainakin 1,6 bensa (on muuten japanilainen moottori). Yleisesti niin, että mitä japanilaisempi, sitä kestävämpi teknisesti. Tärkeää on toki tiedostaa, että japanilainen tuotemerkki, esimerkiksi Nissan, ei enää vuosiin ole merkinnyt auton japanilaisuutta vaan yhteistyö Renaultin kanssa on vienyt laadun kohti ranskalaisuutta.

Ei mitään erikoisherkkuja vaan perusmalli. Ikä tiputtaa hintaa, mutta kilometrit käyttöarvoa. Kokemukseni mukaan jatkuva kuluvien osien vaihto alkaa 200tkm jälkeen, joten pyri löytämään auto jossa kilometrit ovat ostohetkellä alle 150.
Halvimmaksi tulevat autot maksavat ostohetkellä noin 1500-3500€, todennäköisemmin sieltä janan yläpäästä.

Vakuutukseksi pakollinen liikennevakuutus ja osakasko. Osakasko kannattaa ottaa jo siksi, että peuravahinkoja tapahtuu todella paljon. Samoin omavastuuton hinausturva sisältyy näihin ja on hyvä homma.
Renkaita saa erilaisista käytettyjen renkaiden liikkeistä, jolloin toki niitä pitää vaihtaa useammin mutta kilometrihinta jää alhaiseksi. Huoltojen suhteen kiertää merkkiliikkeet kaukaa. Jokaisella paikkakunnalla on joku Paten paja Ky, jossa vanhat autot pidetään järkevillä hinnolla asiallisessa liikennekunnossa.

Autoilukin voi olla joko rajattoman kallista tai sitten kohtuuhintaista. Joka tapauksessa halpaa se ei ole.

Niin, ja tankki kannattaa täyttää yleensä tiistai-iltana. Bensaan menee eniten rahaa joka tapauksessa. Siinä kannattaa sitten huomioida jo vaikutukset S-bonuksiin yms. Jos nyt kertyisi ruokaostoista 3%, niin tankkaukset hilaa helposti bonukset 5% tasolle lapsiperheessä.
 
Ensin ajokortti - tietenkin! Osta käytetty auto, joka on ollut vain yhdellä omistajalla ja huoltokirja tallessa. Vähän vanhempi malli, jonka voi itse huoltaa ja korjata. Uusissa autoissa ei saa kuulemma mitään tehdä itse, vaan pitää viedä erikoishuoltoon. Minun auto on 20- vuotias, ollut koko ajan minun käytössä. Maksaa 200€/kk Hyvin toimii!
 
Osta vanhempi Toyota, Honda tai Huyndai. Myös esimerkiksi Ford Focus on erittäin vähävikainen auto, ainakin 1,6 bensa (on muuten japanilainen moottori). Yleisesti niin, että mitä japanilaisempi, sitä kestävämpi teknisesti. Tärkeää on toki tiedostaa, että japanilainen tuotemerkki, esimerkiksi Nissan, ei enää vuosiin ole merkinnyt auton japanilaisuutta vaan yhteistyö Renaultin kanssa on vienyt laadun kohti ranskalaisuutta.

Ei mitään erikoisherkkuja vaan perusmalli. Ikä tiputtaa hintaa, mutta kilometrit käyttöarvoa. Kokemukseni mukaan jatkuva kuluvien osien vaihto alkaa 200tkm jälkeen, joten pyri löytämään auto jossa kilometrit ovat ostohetkellä alle 150.
Halvimmaksi tulevat autot maksavat ostohetkellä noin 1500-3500€, todennäköisemmin sieltä janan yläpäästä.

Vakuutukseksi pakollinen liikennevakuutus ja osakasko. Osakasko kannattaa ottaa jo siksi, että peuravahinkoja tapahtuu todella paljon. Samoin omavastuuton hinausturva sisältyy näihin ja on hyvä homma.
Renkaita saa erilaisista käytettyjen renkaiden liikkeistä, jolloin toki niitä pitää vaihtaa useammin mutta kilometrihinta jää alhaiseksi. Huoltojen suhteen kiertää merkkiliikkeet kaukaa. Jokaisella paikkakunnalla on joku Paten paja Ky, jossa vanhat autot pidetään järkevillä hinnolla asiallisessa liikennekunnossa.

Autoilukin voi olla joko rajattoman kallista tai sitten kohtuuhintaista. Joka tapauksessa halpaa se ei ole.

Niin, ja tankki kannattaa täyttää yleensä tiistai-iltana. Bensaan menee eniten rahaa joka tapauksessa. Siinä kannattaa sitten huomioida jo vaikutukset S-bonuksiin yms. Jos nyt kertyisi ruokaostoista 3%, niin tankkaukset hilaa helposti bonukset 5% tasolle lapsiperheessä.
Asiallin
 
Ei mene autoon 800-1000 euroa kuukaudessa, ellet meinaa ostaa yli 60k:n autoa.

Meinasin kans tulla sanomaan, että ei se nyt noin paljon kuukaudessa kuitenkaan maksa. Bensa on kallista joo, ja ne kulut ovat suoraan suhteessa siihen, paljonko sillä autolla ajetaan. Vakuutuksetkaan ei tule joka kuukausi, eli niihinkin ehtii säästää edellisinä kuukausina, jos muuten tekee tiukkaa maksaa se. Mutta kyllähän se auto helpottaa kummasti elämää, kun sellanen on. Eikä se auto sitä tarkoita, etteikö silti voisi käyttää myös julkisia, sikäli mikäli niitä on tai sopii omiin kuvioihin. Täällä "maalla" se on ehdoton, koska julkista liikennettä ei ole.

Ja ei, en aio muuttaa kehän sisälle sen takia, että pitäs käyttää julkisia. Mulla on koti, perhe ja työ tällä, joten minä käytän itsekkäästi autoa, jota muuten joutuu käyttämään myös työajoihin, enkä pode siitä yhtään huonoa omaatuntoa.

Mullakin pieni liksa ja kohtalaisesti menoja yksinhuoltajana (ei jää edes tuota tonnia käteen käyttövaraa, koska vielä asuntolainaa), mutta pystyn silti hyvin sen auton ylläpitämään. Sitten karsitaan vähän jostain muusta / säästetään silloin, kun esim renkaiden osto on ajankohtainen, kuten esim tänä syksynä on.
 
Meinasin kans tulla sanomaan, että ei se nyt noin paljon kuukaudessa kuitenkaan maksa. Bensa on kallista joo, ja ne kulut ovat suoraan suhteessa siihen, paljonko sillä autolla ajetaan. Vakuutuksetkaan ei tule joka kuukausi, eli niihinkin ehtii säästää edellisinä kuukausina, jos muuten tekee tiukkaa maksaa se. Mutta kyllähän se auto helpottaa kummasti elämää, kun sellanen on. Eikä se auto sitä tarkoita, etteikö silti voisi käyttää myös julkisia, sikäli mikäli niitä on tai sopii omiin kuvioihin. Täällä "maalla" se on ehdoton, koska julkista liikennettä ei ole.

Ja ei, en aio muuttaa kehän sisälle sen takia, että pitäs käyttää julkisia. Mulla on koti, perhe ja työ tällä, joten minä käytän itsekkäästi autoa, jota muuten joutuu käyttämään myös työajoihin, enkä pode siitä yhtään huonoa omaatuntoa.

Mullakin pieni liksa ja kohtalaisesti menoja yksinhuoltajana (ei jää edes tuota tonnia käteen käyttövaraa, koska vielä asuntolainaa), mutta pystyn silti hyvin sen auton ylläpitämään. Sitten karsitaan vähän jostain muusta / säästetään silloin, kun esim renkaiden osto on ajankohtainen, kuten esim tänä syksynä on.
Suurinpiirtein 400 eurolla kuukaudessa bensaan pääsee jo pitkälle :D En tunne ketään, joka ajais ihan 3000 kilometriä joka kuukausi.
Laina kai autossa on suurin kuukausittainen kuluerä. Jos ostaa 30k auton, siinä voi olla jo 400e/kk. ...800e kuussa saa jo porche caymannin. Mutta toki aloituksessakin mainittiin, että autoa haetaan.

Mulla on auto, "vaikka" asun kehällä ja aion käyttää sitä hyvin itsekkäästi! :D
 
Jos haluat päästä halvalla, osta halpa auto. Se tarkoittaa vanhaa ja paljon ajettua autoa. Tässä oleellisinta on se, että auto on vasta katsastettu. Aina on toki mahdollista, että jobbari on vienyt auton tutulle katsastusmiehelle, joka on leimannut sen rikkinäisenä, mutta yleensä Suomessa autot katsastetaan aika huolellisesti. Jos se on katsastuksesta mennyt läpi, se on lähtökohtaisesti ajokunnossa. Samaa ei voi sanoa autosta, jolla on ajettu jo vuosi viimeisen katsastuksen jälkeen.

Halpaan autoon ei kannata kaskovakuutusta hommata. Jos auto maksaa 1000 euroa ja menee kolarissa korjaamokuntoon, kannattaa varmaan ostaa uusi 1000 euron auto tilalle ennemmin kuin alkaa korjauttaa sitä omaan tai vakuutusyhtiön piikkiin. Halpakin osakasko maksaa yleensä satoja euroja vuodessa. Sillä rahalla saat tilattua hinauksen romuttamolle ja taksin autokauppaan, jos auto jättää tien päälle. Näin ei yleensä käy kuitenkaan.

Pieni moottori on polttoainetaloudellinen ja liikennevakuutuksen osalta edullinen. Ei kannata ostaa mitään bemarin lippulaivamallia, vaikka halvalla saisikin, koska vakuutus on kallis, polttoainetta kuluu ja rikkoutuvia osia on paljon. Sen sijaan joku toyota yaris perusvarusteilla on hyvä valinta.
 

Yhteistyössä