Pärjääkö näillä tuloilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Opiskelemaan?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Opiskelemaan?

Vieras
Pärjääkö 4-henk. perhe (äiti, isä, 3v, 1v) n. 1900e/kk nettotuloilla?!

Sellaisilla tuloilla meidän pitäisi pärjätä seuraavat 4 VUOTTA jos menisin nyt opiskelemaan... Valmistuisin alalle, jossa työllistyminen on 100% varmaa, joten tulot nousisi heti valmistumisen jälkeen.

Menopuolesta sen verran, että meillä on OK-talo, jonka asumiskulut lainoineen on n. 850e/kk.

Pärjääkö?? Tällä hetkellä meille jää paljon enemmän käteen, kun minä teen hanttihommia, mutta en haluaisi tätä lopun ikääni :(

Jos saatte säästettyä hiukan ennen sinun koulun alkua + saat varmaan koulun kesälomalla tehtyä töitä, josta laitat säästöön aina talven varalle. Laskitko tuohon summaan opintotuen ja -lainan?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos saatte säästettyä hiukan ennen sinun koulun alkua + saat varmaan koulun kesälomalla tehtyä töitä, josta laitat säästöön aina talven varalle. Laskitko tuohon summaan opintotuen ja -lainan?

Opintotuen laskin, mutta siitähän ei siis jää minulle mitään käteen kun menee kokonaisuudessaan päivähoitomaksuihin. Opintotuen asumislisää ei saada kun omistusasunto. Opintolainaa en halua ottaa.

Kyllä vaan, kotihoidontuellakin tienaa enemmän ku opiskelijana :(

Opiskelijoilla tuet on huonoimmat... Oikein odotan et valmistun kuukauden päästä, jotta pääsen työttömäksi tai parhaassa tapauksessa töihin! On sitä tullut kituuteltua ihan tarpeeksi. Meitä on kolme ja lainaa muutenkin niin paljon, etten opintolainaa enää halunnut ottaa. Mut kyllä tämä tässä on mennyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eihän teillä menis päivähoitomaksuja ko vähän jos tulot on 1900. eikö se tuloraja oo 1800? ja niihinhän ei lasketa opintotukea..

Eipä nyt sekoiteta netto-, ja bruottotuloja. Pk-maksurajat on tietenkin bruttoja. Mutta kyllähän noilla tuloilla pärjäisi, ei tietysti mihinkään ylimääräiseen kyllä jäisi rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
Etäopiskelijana saa kotihoidontukea ja opintotukea samaan aikaan. Niin mä teen, opiskelen yliopistossa ja käyn harvoin luennoilla ja lapsi kotona.

Monimuotoisena tuo opiskelu toteutetaan, mutta silti lähiopetuspäiviä on muutamia, pakko laittaa lapset niiden ajaksi hoitoon + sitten harjoittelujaksot.

Alkuperäinen kirjoittaja moi:
lähdetkö lukemaan kenties sairaanhoitajaksi?
Aikuisopiskelu on joustavaa, se onnistuu hyvin myös työn ohella. Ota selvää aikuiskoulutustuista :)

Aikuiskoulutustukea saa jos työvuosia on takana yli 5. Minulla ei ole.

En halua myöskään ajaa itseäni loppuun tekemällä 3 työtä yhtäaikaa (opiskelu, palkkatyö, kodin ja lastenhoito). Opiskelu ja lastenhoito saa riittää...

En lue sairaanhoitajaksi, mutta sinnepäin ;)