Parisuhdeterapiasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hallatar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No ei ne voi parantaa huonoa suhdetta, ne voi vaan antaa avaimet parille minkä avulla itse saa parannettua. Meille se terapeutti on vähä niinku tulkki. Se kertoo mulle mitä mies tarkoittaa puheillaan ja päin vastoin. Ja miehelle se on onnistunut kovasti selittämään naisten ja kotiäitien elämästä. Et nykyään mies ymmärtää minua jo melko hyvin!!! :D

Alkuperäinen kirjoittaja evph-äiti:
No ei ne voi parantaa huonoa suhdetta, ne voi vaan antaa avaimet parille minkä avulla itse saa parannettua. Meille se terapeutti on vähä niinku tulkki. Se kertoo mulle mitä mies tarkoittaa puheillaan ja päin vastoin. Ja miehelle se on onnistunut kovasti selittämään naisten ja kotiäitien elämästä. Et nykyään mies ymmärtää minua jo melko hyvin!!! :D

Tätä just me tarvittais! Eli kolmatta osapuolta siihen väliin tulkiksi, kun ymmärretään toisiamme välillä ihan väärin. Onko tollaseen terapiaan vaikea päästä? Jostain luin, että on kauheet jonot, ja vain lapsiperheille järjestetään - meillä ei oo yhteisiä lapsia...

Alkuperäinen kirjoittaja Hallatar:
Alkuperäinen kirjoittaja evph-äiti:

Tätä just me tarvittais! Eli kolmatta osapuolta siihen väliin tulkiksi, kun ymmärretään toisiamme välillä ihan väärin. Onko tollaseen terapiaan vaikea päästä? Jostain luin, että on kauheet jonot, ja vain lapsiperheille järjestetään - meillä ei oo yhteisiä lapsia...

Ei meilläkään mut ei sillä väliä. Oletteko mistä päin? Me nimittäin päästiin sossun kautta. Mie kävelin sinne ja sanoin et en kestä tota ukkoa, mie viel joku päivä tapan sen. Niin ne järkkäs ensi- ja turvakotiyhdistyksen henkilön jonka luona käydää aina ku keretään... Ekaks käytii pari kertaa viikossa, et saatiin ihan akuutti kriisi pois päältä ja nyt käydää aina kun miehen töiltä ennätetään...

Mie yritin päästä perheasiainneuvottelukeskukseen mut siel iha tajuton jono, samoin perheneuvolas. Kaikist nopeiten saatte jostain apua kun otat sossuun yhteyden...

Käytiin, ei auttanut. Tai ehkä exää auttoi ja oli sitten siis hyvä tekosyy erota "kyllä minä yritin, käytiin parisuhdeterapiassakin, mutta ei se suhde onnistunut .."
Terapiaan mennessä tietysti pitäisi olla molemmilla tarkoitus, että tarkoitus on jatkaa yhdessä. parantaa suhdetta, muuttaa itse..

Meille oli sattunut todella paljon kaikkea pahaa (tai siis mies oli tehnyt) ja se terapia vaan pakotti mut koko ajan muistelemaan niitä samoja pahoja juttuja. Tuntu, et niitä ei jaksa koko ajan käsitellä. Varsinkaan, ku niihin ei tavallaa tullu mitää "ratkasua"
Mulle ainakin tuli sen terapian takia vaan pahempi olo :/

Ja just muistin et käytiinhän me a-klinikal (miehel on nimittäin sellastakin ongelmaa...) muutama kerta puhumas yhdessä meidän suhteesta mut mä en tullut sen terapeutin kans oikein toimee... Joten se jäi! Mut sitä apua voi saada vaik mistä, ei tarvi olla varsinain parisuhdeterapeutti vaan ulkopuolinen ihminen. Kantsii kysyä kans miekkarista...

Niin, joku voi hakea sieltä avaimia juuri sen ratkaisun tekoon, kannattaako yrittää vai onko ero oikea ratkaisu. Senkin ratkaisun löytämoiseen voidaan tarvita tulkkia.
Yksi paljon käytetty harjoitus jonkiun nimenomaisen tilanteen läpikäymiseksi on se, että vaihdetaan osia, käydään joku riita tai keskustelu läpi terapeutin edessä niin, että mies esittää vaimoa ja vaimo miestä.
Mun mielstä esim. tuo Hehkulampun kertoma, etä terapeutti auttoi selkeämmin tajuamaan, ettei sovita yhteen, on ihan yhtä tärkeää kun se, että sadaan apua parisuhteeseen. Sekin on avun saamista itselle, että saa tehtyä ratkaisun, josta on varma.

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Meille oli sattunut todella paljon kaikkea pahaa (tai siis mies oli tehnyt) ja se terapia vaan pakotti mut koko ajan muistelemaan niitä samoja pahoja juttuja. Tuntu, et niitä ei jaksa koko ajan käsitellä. Varsinkaan, ku niihin ei tavallaa tullu mitää "ratkasua"
Mulle ainakin tuli sen terapian takia vaan pahempi olo :/

Aina terapian alussa, niin yksilö- kuin parisuhdekin, tulee paha olo kun rupeaa käsittelemään asioita. Ei se ole sellainen sormien napsautus homma. Monesti mä ihan oksensin sen tuokion jälkee, mulle tuli ihan fyysisesti niin paha olo.... Ja menneisiin asioihin ei tule ikinä ratkaisua, ne vaa pitää oppia hyväksymään.

Yhteistyössä