Parisuhdeterapiasta apua?

  • Viestiketjun aloittaja AE
  • Ensimmäinen viesti
AE
Erottiin mieheni kanssa 3v vuoden jälkeen tammikuussa. Minä podin 8kk:tta masennusta (kävin terapiassa) ja hän taas ei jaksanut käsitellä masennustani, ja voi itse pahoin. Seksielämä oli lopsahtanut aikalailla täysin, häntä ei enää haluttanut, ja lisäksi kommunikaatio oli aika olematonta, jos ei nyt lasketa tavallista mitä kuuluu-plärinää. En tiedä kaatuiko suhteemme siihen, että minä olin masentunut (joka taas johtui muista mullistuksista elämäntilanteessani), tai siitä, ettei hän kyvennyt suhtautumaan minuun masentuneena, ei pystynyt käsittelemään sitä eikä puhumaan asiasta, tai ihan siitä, että me ei kertakaikkiaan sovinneet toisillemme? Nyt 6kk:tta myöhemmin ja kaksi kertaa tämän eron aikana hänet nähneenä pohdin edelleen eron syitä, ja sitä, voisiko tilanteen muuttaa terapian avulla. Teimmekö todella kaikkemme? Onko muilla kokemusta parisuhdeterapiasta? Missä kävitte, miten kauan, millä tavalla (yhdessä/erikseen?) ja auttoiko pääsemään ongelmien yli?

Kun tapasimme aikanaan olimme heti alusta niin varmoja, että tässä se on: elämämme suhde. Olimme erilaisia mutta siitä huolimatta juttu luisti, ei tarvinnut selitellä asioita vaan ymmärsimme toisiamme. Ero otti koville molemmille, ja nyt kun tapasimme taas, huomasimme molemmat, että tunteet ja yhteys on jäljellä. En vaan uskalla päätyä taas yhteen ja palata samaan pisteeseen missä olimme eron aikana. Mietin nyt terapiaa, jos siitä olisi apua siihen, että kävisimme läpi mitä viimeksi meni pieleen ja miten voimme auttaa vastaavia tilanteita tulevaisuudessa. Mitä mieltä?
 
Annie Hall
Katsoitko eilen telkusta Annie Hall elokuvan. Woody Allen klassikko vuodelta 1977.

Siinä mieshenkilö kertoo käyneensä terapissa 15 vuotta. Hän suosittelee toista terapeuttia uudelle naisystävälleen.

Sinuna keskittyisi masennuksen hoitoon. Ole ystävä miehen kanssa. Teillä on hyvä suhde, mutta arkielämä voi olla liian latteaa toipumisvaiheessa.

Kyllä tunnelin päässä on aina valoa. Masennus kestää aikansa ja on joskus muisto vain muiden joukossa.

En ole koskaan aikaisemmin katsonut tuota leffaa vaikka siitä on puhuttu koko ikäni. Nytpä tuokin tuli nähtyä.

En usko, että olisin hyvä terapeutti. Eilisessä Inhimillinen tekijä ohjelmassa hyvän papin ominaisuutena pidettiin kykyä sanoa ei. Muuten saattaa palaa loppuun. Kai terapeuteillekin niin saattaa käydä.

Uskon vertaistukeen. Minkä on itse kokenut voi myös empatian avulla tukea samassa liemessä olevaa.

Anna aikaa itsellesi ja miehelle. Älä kiiruhda toipumisen kanssa.
Lepo ja rauhallinen elämä on ainakin minulle suurin virkistyksen ja voiman lähde.

Työkaveri oli ollut picknillä luonnon helmassa viikonloppuna. Minä viihdyin cityssä neljän seinän sisällä. Jo aamulla oli melko helle, kun selvitin ylipitkää työmatkaani. Sain samalla ulkoilusta tarpeekseni.

Ei teillä näytä kovin suuria ongelmia olevan. Hyväksy itsesi ja miehesi omana itsenään. Tuskin terapeuttikaan sen suurempaa työvoittoa teidän tapauksessa.

Elämä on vain pakertamista ja yhteen hiileen puhaltamista päivä kerrallaan.

Minä ajattelin syödä tänään kotimaisia mansikoita. Jos en viitsi käydä kaupassa, niin sitten huomenna.

Tämä päivä meni mukavasti. Rahatkin näyttivät nettipankissa riittävän nipin napin. Ei minulla ole koskaan ollut varaa masentua. Olen antanut sen homman ex-aviomiehelleni. Hän sitten sairastaa minunkin puolesta käsi ammattiauttajan kädessä ja käy viikottain terapiassa.

Ehkä saan apua sieltä minne koululääketiede ei yllä. Lue nopeasti viestini.
Ei Ellien valvoja ole jutuistani ennenkään tykännyt.
 
sh
Pariterapiasta voi olla todellakin hyötyä, mutta ei kuitenkaan kaikille. Usein myös molemmilla on vielä oma terapeutti, jolloin voi käydä läpi asioita kahdestaan terapeutin kanssa.
Eikö miehesi ollut koskaan mukana terapiassa, jossa kävit masennuksen takia? Ehkä hän jäi jotenkin ulkopuollelle?
Jos olet toipunut masennuksesta ja pystyisitte nyt puhumaan asiat läpi, saattaisitte löytää toisenne. onnea matkaan.
 

Yhteistyössä